Tutan fungerar inte

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Tutan fungerar inte

Inlägg av Vissepisse »

Hej,



Jag ska besiktiga bilen i morgon och nu märkte jag att inte tutan funkar.

Tutans två kontaktstycken är kopplade till kablarna som hänger där, en gul och en svart. Jag har också prövat med ett nytt signalhorn men det hjälpte inte.



När man trycker på knappen på ratten hörs ett litet klickade från nånstans i motorrummet. Nån som vart med om krånglande tuta förut eller vet varifrån tutan får sin signal.



Bilen har tidigare haft ett larm som hade tillgång till tutan men larmenheten är nu utriven. Emellertid har tutan fungerat efter jag ryckte larmet.



Snabba tips uppskattas då den som sagt ska in på besiktning imon.



EDIT: ibland tutar den ändå när man trycker så det verkar som det är glapp nånstans.



visse

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

dra kablar från tuthornet till ratten och se om det tutar. Tutar det så är det glapp mellan ratten och tutan. Tutar det inte så är det glapp mellan ratten och strömförsörjningen. Eller använd voltmätare;)



Om du inte hinner få ett elschema för tuta innan imrogon så får du göra en provisorisk koppling och hoppas att dem inte märker det. T.ex dra ny ström och isolera den gammla så du inte får kortslutning;)
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Pälle
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 jun 2004, 10:36

hm

Inlägg av Pälle »

Jag har precis samma problem, jag drog upp kablaget till motorrummet och monterade en ny tuta och då funkade det ett tag. Har volvos r-sportratt i min men det spelar kanske ingen roll. Har dock lyckats besiktiga 4 ggr i rad utan fungerande tuta :lol:



Skulle gärna vilja veta hur man löser detta problem....
Pälle V70 Greyline -99

745 GL/t -91

Amazon -63

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Re: hm

Inlägg av lite_lost »

Pälle skrev:Jag har precis samma problem, jag drog upp kablaget till motorrummet och monterade en ny tuta och då funkade det ett tag. Har volvos r-sportratt i min men det spelar kanske ingen roll. Har dock lyckats besiktiga 4 ggr i rad utan fungerande tuta :lol:



Skulle gärna vilja veta hur man löser detta problem....


Om du bytte kablaget och tutan så vad är det som inte skulle funka?
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Inlägg av Vissepisse »

pillade ju med fel tuta, pillade med larmtutan men sedan jag uppdagat orginaltutorna framme vid kofångaren så märkte jag att dom var rostade/ärgade. Drog om kablarna och koppla in nya tutan så funkar det.

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

värt att notera är att många tutor inte tutar om de inte sitter stumt monterade. Att prova med en lös tuta på kablarna kan alltså ge fel resultat.

Pälle
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 jun 2004, 10:36

Inlägg av Pälle »

Hmm, min Audituta som jag satte dit hänger bara i nån plastbit, inte särskilt stabilt, kan det ha med saken att göra?
Pälle V70 Greyline -99

745 GL/t -91

Amazon -63

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

Nu när vi ändå snackar tutor så, jag har ju en r-sport ratt i min bil, i navet så låg det 1 kabel som passade med rattens röda kabel, sen finns det en gul från ratten med en kabelsko på? men den platsar ju ingenstans? finns ett litet hål i navet där man kan trycka in det men det hjälper inte nå vidare :S ibland när man tutar så tutar bilen men annars är det knäpptyst.. kan plåta en bild på hur det ser ut sen.
Bild

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Gör det! Det borde finnas någon anslutning någonstans till den kabeln.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

ligger upp bild imorgon när jag är hemma (är hos tjejen nu) men tog en titt idag, 2 gula och 2 röda är det som är kopplade till ratten, 1röd & 1 gul per sida (finns 2 knappar) i navet finns en svart sladd hona, där tryckte jag i den röda kabelskon med båda de rödas kablar på. sen de 2 gula på kabelsko ligger fritt.. och hittar inge hål till dem.. förutom ett litet hål i sidan av navet.
Bild

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

Bild
Bild

Skriv svar