Hur luftar man kylsystemet på en 740 -87?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Bosse_
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 okt 2007, 05:13

Hur luftar man kylsystemet på en 740 -87?

Inlägg av Bosse_ »

Hej!



Först, har försökt att använda sökfunktionen men den vill inte alls när jag försöker söka på flera ord. Vissa trådar som jag vet att den borde hitta, hittar den helt enkelt inte.



Frågan är alltså; hur luftar man kylsystemet på en 740 -87?



MVH

Bosse

760_tdi
Uppkörning
Inlägg: 997
Blev medlem: 17 dec 2006, 01:33
Kör: Allt me motor på
Ort: Tidaholm

Inlägg av 760_tdi »

Ha igång bilen å ta av locket på expansionskärlet och sätt på full värme i bilen

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Jag brukar alltid ta bort den lilla slangen som sitter överst på kylet på vänstersida framifrån sett.



Sedan så fyller man, ur hålet kommer det luft och när det börjar spotta vatten där så är man uppe i nivå.

Då sätter man bara tillbaka slangen och startar bilen, på med full värme och låter bilen gå tills den blir varm.



Kan ju hända att det sjunker undan en del när ev luft går ur.



Väldigt lätt luftade bilar det här, har aldrig haft problem med det iallafall.



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Hooligan_
Uppkörning
Inlägg: 538
Blev medlem: 03 dec 2007, 20:25
Ort: Virserum

Inlägg av Hooligan_ »

varför ska man lufta systemet och när vet man att man ska det? :o

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Hooligan_



kan bli som en luftbubbla i värmepaketet (samma fenomen i hus me vattenburen värme) då får du kass värme i bilen.

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Hesselgren skrev:Hooligan_



kan bli som en luftbubbla i värmepaketet (samma fenomen i hus me vattenburen värme) då får du kass värme i bilen.


Exakt, nu är inte Volvo så känsliga med detta, luften brukar gå ur väldigt lätt.



När jag bytt kamrem + vattenpump på Renaulterna så luftar man dom efteråt, då kan man se på

tempmätaren att den går väldigt högt. Då har man luft som går ur, tror nästan att den är påväg i kok.



Men som sagt, Volvobilarna är inte så jobbiga med detta, värre då gamla BMW man måste lyfta

fronten när man luftar.. Även gamla Renault R5or är så om jag inte missminner mig.



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

PerPenna
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 30 dec 2007, 19:47
Ort: Falun

Inlägg av PerPenna »

Har inte heller haft några problem med luftning.

Monterade i motorvärmare samt passade på att byta termostat när man var på gång.

Fyllde fullt körde med expansionkärlets lock öppet till motorn vart varm,

fyllde efter. Klart.

Per

Skriv svar