Hej!
Först, har försökt att använda sökfunktionen men den vill inte alls när jag försöker söka på flera ord. Vissa trådar som jag vet att den borde hitta, hittar den helt enkelt inte.
Frågan är alltså; hur luftar man kylsystemet på en 740 -87?
MVH
Bosse
Hur luftar man kylsystemet på en 740 -87?
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
Jag brukar alltid ta bort den lilla slangen som sitter överst på kylet på vänstersida framifrån sett.
Sedan så fyller man, ur hålet kommer det luft och när det börjar spotta vatten där så är man uppe i nivå.
Då sätter man bara tillbaka slangen och startar bilen, på med full värme och låter bilen gå tills den blir varm.
Kan ju hända att det sjunker undan en del när ev luft går ur.
Väldigt lätt luftade bilar det här, har aldrig haft problem med det iallafall.
// Anders
Sedan så fyller man, ur hålet kommer det luft och när det börjar spotta vatten där så är man uppe i nivå.
Då sätter man bara tillbaka slangen och startar bilen, på med full värme och låter bilen gå tills den blir varm.
Kan ju hända att det sjunker undan en del när ev luft går ur.
Väldigt lätt luftade bilar det här, har aldrig haft problem med det iallafall.
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
Hesselgren skrev:Hooligan_
kan bli som en luftbubbla i värmepaketet (samma fenomen i hus me vattenburen värme) då får du kass värme i bilen.
Exakt, nu är inte Volvo så känsliga med detta, luften brukar gå ur väldigt lätt.
När jag bytt kamrem + vattenpump på Renaulterna så luftar man dom efteråt, då kan man se på
tempmätaren att den går väldigt högt. Då har man luft som går ur, tror nästan att den är påväg i kok.
Men som sagt, Volvobilarna är inte så jobbiga med detta, värre då gamla BMW man måste lyfta
fronten när man luftar.. Även gamla Renault R5or är så om jag inte missminner mig.
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------