Sida 1 av 1

konstant lysande skärmblinkers!

Postat: 03 jan 2008, 19:53
av Hooligan_
Om man vill att de ska lisa hela tiden måste man dra direktström från tändspolen då eller?



Hur gjorde ni?

Postat: 03 jan 2008, 19:55
av Stickster
minus på blinkersarna tar du till positionljusets plus, så blinkar dom bussblinkers när du väll blinkar, lyser annars som vanlig pos. ljus.

Postat: 03 jan 2008, 23:03
av lite_lost
Blir det inte 2 plus på sidoblinkerserna då? Kan inte sluta bra?

Postat: 03 jan 2008, 23:40
av Pontus
prova sök finns 100 trådar om detta

Postat: 03 jan 2008, 23:42
av lite_lost
101 med denna då. nu handlar disskusionen angående min frågeställning på 2 plus. Ska jag söka på det?

Postat: 04 jan 2008, 00:41
av Pontus
vad jag har läst så ska det gå, men man måste koppla bort orginal minus kabeln :P



EDIT: prova läsa lite här :P

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=47522

Postat: 04 jan 2008, 09:31
av MattisH
lite_lost skrev:101 med denna då. nu handlar disskusionen angående min frågeställning på 2 plus. Ska jag söka på det?


När man har 2 st 12 volts matningar mot varandra tar spänningen ut varandra. Som i ett 400 volts uttag. Där har man ingen nolla (returledning) då spänningarna tar ut varandra.

Postat: 04 jan 2008, 13:47
av Hooligan_
Okej. så det är bara att förlänga minusen o dra till parkeringsljuset och sno lite ström där?

Postat: 04 jan 2008, 14:01
av munktorparen
Står om detta i min projekt tråd då jag har gjort så

Postat: 04 jan 2008, 14:29
av 760_tdi
dra en kabel från pos ljuset + och ta bort minuskabeln på blinkersen och sätt kabeln från posljuset där. då lyser de svårare än då är de inte

Postat: 04 jan 2008, 14:33
av Hooligan_
fattade nu!



Det va ju så jag skrev!

Postat: 04 jan 2008, 15:32
av Magnetikk
MattisH skrev:
När man har 2 st 12 volts matningar mot varandra tar spänningen ut varandra. Som i ett 400 volts uttag. Där har man ingen nolla (returledning) då spänningarna tar ut varandra.


Du har rätt i att matningarna tar ut varandra. Det är potentialer det är frågan om. och +12V kopplat till +12V ger ju potentialen 0V. men att jämnföra det med ett 400Volts uttag som dessutom är växelspänning finns det ingen logik bakom... hade det varit samma princip hade det ju potentialen varit 0V där oxå. Skillnaden ligger i att spänningarna i ett 3fas uttag INTE tar ut varandra utan alltid jobbar mot varandra med 120-graders konstant förskutning mot varandra. Och detta funkar just för att det är växelspänning! Här i sverige har vi ju 50Hz, alltså är det possitiv laddning 25 gånger och negativ laddning 25 gånger varje sekund. Oftast jobbar en fas mot neutral (jord) som alltså inte svänger alls utan är en fast potential.



Lite OT men tycker det är viktigt med grunderna om man ska pilla med elen.

Postat: 04 jan 2008, 16:01
av MattisH
Magnetikk skrev:
MattisH skrev:
När man har 2 st 12 volts matningar mot varandra tar spänningen ut varandra. Som i ett 400 volts uttag. Där har man ingen nolla (returledning) då spänningarna tar ut varandra.


Du har rätt i att matningarna tar ut varandra. Det är potentialer det är frågan om. och +12V kopplat till +12V ger ju potentialen 0V. men att jämnföra det med ett 400Volts uttag som dessutom är växelspänning finns det ingen logik bakom... hade det varit samma princip hade det ju potentialen varit 0V där oxå. Skillnaden ligger i att spänningarna i ett 3fas uttag INTE tar ut varandra utan alltid jobbar mot varandra med 120-graders konstant förskutning mot varandra. Och detta funkar just för att det är växelspänning! Här i sverige har vi ju 50Hz, alltså är det possitiv laddning 25 gånger och negativ laddning 25 gånger varje sekund. Oftast jobbar en fas mot neutral (jord) som alltså inte svänger alls utan är en fast potential.



Lite OT men tycker det är viktigt med grunderna om man ska pilla med elen.


Visst är det sån skillnad, är elektriker ;) men varför gå in på så avancerat med AC när det är Dc det gäller :P :lol:

Postat: 04 jan 2008, 16:22
av _chevrolet_
visst har man nolla i ett 3-fasuttag, MEN inte alla förbrukare behöver nollan..

en 3 fas elmotor t.ex. den klarar sig med enbart de 3 faserna, om den är stjärnkopplad så kommer det att bildas en nollpunkt mellan alla statorlindningar där potentialen mot jord är nära 0V.

Postat: 04 jan 2008, 16:44
av Magnetikk
MattisH skrev:
Visst är det sån skillnad, är elektriker ;) men varför gå in på så avancerat med AC när det är Dc det gäller :P :lol:


Just för att jämnförelsen redan var gjord och jag vill ogärna att folk ska tro att det är "same, same" liksom. Är oxå elektriker.


_chevrolet_ skrev:visst har man nolla i ett 3-fasuttag, MEN inte alla förbrukare behöver nollan..

en 3 fas elmotor t.ex. den klarar sig med enbart de 3 faserna, om den är stjärnkopplad så kommer det att bildas en nollpunkt mellan alla statorlindningar där potentialen mot jord är nära 0V.


Jo, självklart brukar det finnas nolla (neutral) i 3-fasuttag. Jag påpekade bara principen när två faser jobbar mot varandra oberoende av last. enklaste exemplet är en värmepatron där lasten är en ren resistant, en elmotor skapar väl lite lustiga strömmar i nollan vid Y-koppling har jag för mig (induktivitet) men nolla behövs som sagt inte vid D-koppling (Delta)



Oj, mycket OT. Sorry :oops: men tycker det är viktigt att folk får förståelse för skillnaderna!

Postat: 04 jan 2008, 16:55
av _chevrolet_
Magnetikk skrev:
MattisH skrev:
Visst är det sån skillnad, är elektriker ;) men varför gå in på så avancerat med AC när det är Dc det gäller :P :lol:


Just för att jämnförelsen redan var gjord och jag vill ogärna att folk ska tro att det är "same, same" liksom. Är oxå elektriker.


_chevrolet_ skrev:visst har man nolla i ett 3-fasuttag, MEN inte alla förbrukare behöver nollan..

en 3 fas elmotor t.ex. den klarar sig med enbart de 3 faserna, om den är stjärnkopplad så kommer det att bildas en nollpunkt mellan alla statorlindningar där potentialen mot jord är nära 0V.


Jo, självklart brukar det finnas nolla (neutral) i 3-fasuttag. Jag påpekade bara principen när två faser jobbar mot varandra oberoende av last. enklaste exemplet är en värmepatron där lasten är en ren resistant, en elmotor skapar väl lite lustiga strömmar i nollan vid Y-koppling har jag för mig (induktivitet) men nolla behövs som sagt inte vid D-koppling (Delta)



Oj, mycket OT. Sorry :oops: men tycker det är viktigt att folk får förståelse för skillnaderna!


ja och sen finns ju Norge med deras system, där dom har 220V i vanliga vägguttag OCH mellan faserna i 3 fasuttag! dom kopplar nämligen allt mellan faserna, och i deras system finns ingen nolla, bara jord, och mellan fas och jord ligger det 127v.





hehe, ja det spårade ur rejält.. men frågeställarens fråga är ju besvarad..

bra att reda ut hur det ligger till med växelströmmen också, bilgeneratorn skapar ju trots allt 3 fas växelström :D

Postat: 04 jan 2008, 17:17
av Magnetikk
_chevrolet_ skrev:ja och sen finns ju Norge med deras system, där dom har 220V i vanliga vägguttag OCH mellan faserna i 3 fasuttag! dom kopplar nämligen allt mellan faserna, och i deras system finns ingen nolla, bara jord, och mellan fas och jord ligger det 127v.





hehe, ja det spårade ur rejält.. men frågeställarens fråga är ju besvarad..

bra att reda ut hur det ligger till med växelströmmen också, bilgeneratorn skapar ju trots allt 3 fas växelström :D


Ja, den är ju norrmännen lite som dom är :roll: hehe

Låter som en blandning mellan amerikanska och svenska systemet.

För att nå samma effekt (Watt) vid en lägre spänning krävs ju mer ström, och ju mer ström man lassar på desto grövre ledare behöver man.. i sverige får man som max säkra 1,5mm2 med 13A! (Vanligare med 10A men man får faktiskt installera 13A!)

Postat: 04 jan 2008, 22:49
av Hooligan_
lås tråden jag har fått reda på mitt tack för hjälpen! :D

Postat: 04 jan 2008, 23:15
av Hesselgren
sagt å gjort



MVH Micke