konstant lysande skärmblinkers!
konstant lysande skärmblinkers!
Om man vill att de ska lisa hela tiden måste man dra direktström från tändspolen då eller?
Hur gjorde ni?
Hur gjorde ni?
minus på blinkersarna tar du till positionljusets plus, så blinkar dom bussblinkers när du väll blinkar, lyser annars som vanlig pos. ljus.
Projekt 740 3.0 24v GLE -88
Projekt 740 GLT 16v -88
Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
Projekt 740 GLT 16v -88
Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
- Pontus
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
- Kör: Volvo S60 2.4D -04
- Ort: Örebro
vad jag har läst så ska det gå, men man måste koppla bort orginal minus kabeln ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
EDIT: prova läsa lite här![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=47522
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
EDIT: prova läsa lite här
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=47522
- MattisH
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
- Kör: Fabia & Vitara
- Ort: Hässleholm
lite_lost skrev:101 med denna då. nu handlar disskusionen angående min frågeställning på 2 plus. Ska jag söka på det?
När man har 2 st 12 volts matningar mot varandra tar spänningen ut varandra. Som i ett 400 volts uttag. Där har man ingen nolla (returledning) då spänningarna tar ut varandra.
Säger Mathias som kör Zukan
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt:
-
- Uppkörning
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
- Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
- Ort: Stockholm
MattisH skrev:
När man har 2 st 12 volts matningar mot varandra tar spänningen ut varandra. Som i ett 400 volts uttag. Där har man ingen nolla (returledning) då spänningarna tar ut varandra.
Du har rätt i att matningarna tar ut varandra. Det är potentialer det är frågan om. och +12V kopplat till +12V ger ju potentialen 0V. men att jämnföra det med ett 400Volts uttag som dessutom är växelspänning finns det ingen logik bakom... hade det varit samma princip hade det ju potentialen varit 0V där oxå. Skillnaden ligger i att spänningarna i ett 3fas uttag INTE tar ut varandra utan alltid jobbar mot varandra med 120-graders konstant förskutning mot varandra. Och detta funkar just för att det är växelspänning! Här i sverige har vi ju 50Hz, alltså är det possitiv laddning 25 gånger och negativ laddning 25 gånger varje sekund. Oftast jobbar en fas mot neutral (jord) som alltså inte svänger alls utan är en fast potential.
Lite OT men tycker det är viktigt med grunderna om man ska pilla med elen.
![Bild](http://forumbilder.se/images/f90201024141P8860.jpg)
- MattisH
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
- Kör: Fabia & Vitara
- Ort: Hässleholm
Magnetikk skrev:MattisH skrev:
När man har 2 st 12 volts matningar mot varandra tar spänningen ut varandra. Som i ett 400 volts uttag. Där har man ingen nolla (returledning) då spänningarna tar ut varandra.
Du har rätt i att matningarna tar ut varandra. Det är potentialer det är frågan om. och +12V kopplat till +12V ger ju potentialen 0V. men att jämnföra det med ett 400Volts uttag som dessutom är växelspänning finns det ingen logik bakom... hade det varit samma princip hade det ju potentialen varit 0V där oxå. Skillnaden ligger i att spänningarna i ett 3fas uttag INTE tar ut varandra utan alltid jobbar mot varandra med 120-graders konstant förskutning mot varandra. Och detta funkar just för att det är växelspänning! Här i sverige har vi ju 50Hz, alltså är det possitiv laddning 25 gånger och negativ laddning 25 gånger varje sekund. Oftast jobbar en fas mot neutral (jord) som alltså inte svänger alls utan är en fast potential.
Lite OT men tycker det är viktigt med grunderna om man ska pilla med elen.
Visst är det sån skillnad, är elektriker
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Säger Mathias som kör Zukan
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
-
- Uppkörning
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
- Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
- Ort: Stockholm
MattisH skrev:
Visst är det sån skillnad, är elektrikermen varför gå in på så avancerat med AC när det är Dc det gäller
![]()
Just för att jämnförelsen redan var gjord och jag vill ogärna att folk ska tro att det är "same, same" liksom. Är oxå elektriker.
_chevrolet_ skrev:visst har man nolla i ett 3-fasuttag, MEN inte alla förbrukare behöver nollan..
en 3 fas elmotor t.ex. den klarar sig med enbart de 3 faserna, om den är stjärnkopplad så kommer det att bildas en nollpunkt mellan alla statorlindningar där potentialen mot jord är nära 0V.
Jo, självklart brukar det finnas nolla (neutral) i 3-fasuttag. Jag påpekade bara principen när två faser jobbar mot varandra oberoende av last. enklaste exemplet är en värmepatron där lasten är en ren resistant, en elmotor skapar väl lite lustiga strömmar i nollan vid Y-koppling har jag för mig (induktivitet) men nolla behövs som sagt inte vid D-koppling (Delta)
Oj, mycket OT. Sorry
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Bild](http://forumbilder.se/images/f90201024141P8860.jpg)
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
Magnetikk skrev:MattisH skrev:
Visst är det sån skillnad, är elektrikermen varför gå in på så avancerat med AC när det är Dc det gäller
![]()
Just för att jämnförelsen redan var gjord och jag vill ogärna att folk ska tro att det är "same, same" liksom. Är oxå elektriker.
_chevrolet_ skrev:visst har man nolla i ett 3-fasuttag, MEN inte alla förbrukare behöver nollan..
en 3 fas elmotor t.ex. den klarar sig med enbart de 3 faserna, om den är stjärnkopplad så kommer det att bildas en nollpunkt mellan alla statorlindningar där potentialen mot jord är nära 0V.
Jo, självklart brukar det finnas nolla (neutral) i 3-fasuttag. Jag påpekade bara principen när två faser jobbar mot varandra oberoende av last. enklaste exemplet är en värmepatron där lasten är en ren resistant, en elmotor skapar väl lite lustiga strömmar i nollan vid Y-koppling har jag för mig (induktivitet) men nolla behövs som sagt inte vid D-koppling (Delta)
Oj, mycket OT. Sorrymen tycker det är viktigt att folk får förståelse för skillnaderna!
ja och sen finns ju Norge med deras system, där dom har 220V i vanliga vägguttag OCH mellan faserna i 3 fasuttag! dom kopplar nämligen allt mellan faserna, och i deras system finns ingen nolla, bara jord, och mellan fas och jord ligger det 127v.
hehe, ja det spårade ur rejält.. men frågeställarens fråga är ju besvarad..
bra att reda ut hur det ligger till med växelströmmen också, bilgeneratorn skapar ju trots allt 3 fas växelström
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Uppkörning
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
- Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
- Ort: Stockholm
_chevrolet_ skrev:ja och sen finns ju Norge med deras system, där dom har 220V i vanliga vägguttag OCH mellan faserna i 3 fasuttag! dom kopplar nämligen allt mellan faserna, och i deras system finns ingen nolla, bara jord, och mellan fas och jord ligger det 127v.
hehe, ja det spårade ur rejält.. men frågeställarens fråga är ju besvarad..
bra att reda ut hur det ligger till med växelströmmen också, bilgeneratorn skapar ju trots allt 3 fas växelström
Ja, den är ju norrmännen lite som dom är
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Låter som en blandning mellan amerikanska och svenska systemet.
För att nå samma effekt (Watt) vid en lägre spänning krävs ju mer ström, och ju mer ström man lassar på desto grövre ledare behöver man.. i sverige får man som max säkra 1,5mm2 med 13A! (Vanligare med 10A men man får faktiskt installera 13A!)
![Bild](http://forumbilder.se/images/f90201024141P8860.jpg)
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm