konstant lysande skärmblinkers!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hooligan_
Uppkörning
Inlägg: 538
Blev medlem: 03 dec 2007, 20:25
Ort: Virserum

konstant lysande skärmblinkers!

Inlägg av Hooligan_ »

Om man vill att de ska lisa hela tiden måste man dra direktström från tändspolen då eller?



Hur gjorde ni?

Stickster
Van forumsanvändare
Inlägg: 1438
Blev medlem: 05 jan 2007, 16:36
Ort: Simrishamn

Inlägg av Stickster »

minus på blinkersarna tar du till positionljusets plus, så blinkar dom bussblinkers när du väll blinkar, lyser annars som vanlig pos. ljus.
Projekt 740 3.0 24v GLE -88
Projekt 740 GLT 16v -88

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Blir det inte 2 plus på sidoblinkerserna då? Kan inte sluta bra?
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Inlägg av Pontus »

prova sök finns 100 trådar om detta

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

101 med denna då. nu handlar disskusionen angående min frågeställning på 2 plus. Ska jag söka på det?
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Inlägg av Pontus »

vad jag har läst så ska det gå, men man måste koppla bort orginal minus kabeln :P



EDIT: prova läsa lite här :P

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=47522

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

lite_lost skrev:101 med denna då. nu handlar disskusionen angående min frågeställning på 2 plus. Ska jag söka på det?


När man har 2 st 12 volts matningar mot varandra tar spänningen ut varandra. Som i ett 400 volts uttag. Där har man ingen nolla (returledning) då spänningarna tar ut varandra.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Hooligan_
Uppkörning
Inlägg: 538
Blev medlem: 03 dec 2007, 20:25
Ort: Virserum

Inlägg av Hooligan_ »

Okej. så det är bara att förlänga minusen o dra till parkeringsljuset och sno lite ström där?

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av munktorparen »

Står om detta i min projekt tråd då jag har gjort så

760_tdi
Uppkörning
Inlägg: 997
Blev medlem: 17 dec 2006, 01:33
Kör: Allt me motor på
Ort: Tidaholm

Inlägg av 760_tdi »

dra en kabel från pos ljuset + och ta bort minuskabeln på blinkersen och sätt kabeln från posljuset där. då lyser de svårare än då är de inte

Hooligan_
Uppkörning
Inlägg: 538
Blev medlem: 03 dec 2007, 20:25
Ort: Virserum

Inlägg av Hooligan_ »

fattade nu!



Det va ju så jag skrev!

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnetikk »

MattisH skrev:
När man har 2 st 12 volts matningar mot varandra tar spänningen ut varandra. Som i ett 400 volts uttag. Där har man ingen nolla (returledning) då spänningarna tar ut varandra.


Du har rätt i att matningarna tar ut varandra. Det är potentialer det är frågan om. och +12V kopplat till +12V ger ju potentialen 0V. men att jämnföra det med ett 400Volts uttag som dessutom är växelspänning finns det ingen logik bakom... hade det varit samma princip hade det ju potentialen varit 0V där oxå. Skillnaden ligger i att spänningarna i ett 3fas uttag INTE tar ut varandra utan alltid jobbar mot varandra med 120-graders konstant förskutning mot varandra. Och detta funkar just för att det är växelspänning! Här i sverige har vi ju 50Hz, alltså är det possitiv laddning 25 gånger och negativ laddning 25 gånger varje sekund. Oftast jobbar en fas mot neutral (jord) som alltså inte svänger alls utan är en fast potential.



Lite OT men tycker det är viktigt med grunderna om man ska pilla med elen.
Bild

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Magnetikk skrev:
MattisH skrev:
När man har 2 st 12 volts matningar mot varandra tar spänningen ut varandra. Som i ett 400 volts uttag. Där har man ingen nolla (returledning) då spänningarna tar ut varandra.


Du har rätt i att matningarna tar ut varandra. Det är potentialer det är frågan om. och +12V kopplat till +12V ger ju potentialen 0V. men att jämnföra det med ett 400Volts uttag som dessutom är växelspänning finns det ingen logik bakom... hade det varit samma princip hade det ju potentialen varit 0V där oxå. Skillnaden ligger i att spänningarna i ett 3fas uttag INTE tar ut varandra utan alltid jobbar mot varandra med 120-graders konstant förskutning mot varandra. Och detta funkar just för att det är växelspänning! Här i sverige har vi ju 50Hz, alltså är det possitiv laddning 25 gånger och negativ laddning 25 gånger varje sekund. Oftast jobbar en fas mot neutral (jord) som alltså inte svänger alls utan är en fast potential.



Lite OT men tycker det är viktigt med grunderna om man ska pilla med elen.


Visst är det sån skillnad, är elektriker ;) men varför gå in på så avancerat med AC när det är Dc det gäller :P :lol:
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

visst har man nolla i ett 3-fasuttag, MEN inte alla förbrukare behöver nollan..

en 3 fas elmotor t.ex. den klarar sig med enbart de 3 faserna, om den är stjärnkopplad så kommer det att bildas en nollpunkt mellan alla statorlindningar där potentialen mot jord är nära 0V.

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnetikk »

MattisH skrev:
Visst är det sån skillnad, är elektriker ;) men varför gå in på så avancerat med AC när det är Dc det gäller :P :lol:


Just för att jämnförelsen redan var gjord och jag vill ogärna att folk ska tro att det är "same, same" liksom. Är oxå elektriker.


_chevrolet_ skrev:visst har man nolla i ett 3-fasuttag, MEN inte alla förbrukare behöver nollan..

en 3 fas elmotor t.ex. den klarar sig med enbart de 3 faserna, om den är stjärnkopplad så kommer det att bildas en nollpunkt mellan alla statorlindningar där potentialen mot jord är nära 0V.


Jo, självklart brukar det finnas nolla (neutral) i 3-fasuttag. Jag påpekade bara principen när två faser jobbar mot varandra oberoende av last. enklaste exemplet är en värmepatron där lasten är en ren resistant, en elmotor skapar väl lite lustiga strömmar i nollan vid Y-koppling har jag för mig (induktivitet) men nolla behövs som sagt inte vid D-koppling (Delta)



Oj, mycket OT. Sorry :oops: men tycker det är viktigt att folk får förståelse för skillnaderna!
Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Magnetikk skrev:
MattisH skrev:
Visst är det sån skillnad, är elektriker ;) men varför gå in på så avancerat med AC när det är Dc det gäller :P :lol:


Just för att jämnförelsen redan var gjord och jag vill ogärna att folk ska tro att det är "same, same" liksom. Är oxå elektriker.


_chevrolet_ skrev:visst har man nolla i ett 3-fasuttag, MEN inte alla förbrukare behöver nollan..

en 3 fas elmotor t.ex. den klarar sig med enbart de 3 faserna, om den är stjärnkopplad så kommer det att bildas en nollpunkt mellan alla statorlindningar där potentialen mot jord är nära 0V.


Jo, självklart brukar det finnas nolla (neutral) i 3-fasuttag. Jag påpekade bara principen när två faser jobbar mot varandra oberoende av last. enklaste exemplet är en värmepatron där lasten är en ren resistant, en elmotor skapar väl lite lustiga strömmar i nollan vid Y-koppling har jag för mig (induktivitet) men nolla behövs som sagt inte vid D-koppling (Delta)



Oj, mycket OT. Sorry :oops: men tycker det är viktigt att folk får förståelse för skillnaderna!


ja och sen finns ju Norge med deras system, där dom har 220V i vanliga vägguttag OCH mellan faserna i 3 fasuttag! dom kopplar nämligen allt mellan faserna, och i deras system finns ingen nolla, bara jord, och mellan fas och jord ligger det 127v.





hehe, ja det spårade ur rejält.. men frågeställarens fråga är ju besvarad..

bra att reda ut hur det ligger till med växelströmmen också, bilgeneratorn skapar ju trots allt 3 fas växelström :D

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnetikk »

_chevrolet_ skrev:ja och sen finns ju Norge med deras system, där dom har 220V i vanliga vägguttag OCH mellan faserna i 3 fasuttag! dom kopplar nämligen allt mellan faserna, och i deras system finns ingen nolla, bara jord, och mellan fas och jord ligger det 127v.





hehe, ja det spårade ur rejält.. men frågeställarens fråga är ju besvarad..

bra att reda ut hur det ligger till med växelströmmen också, bilgeneratorn skapar ju trots allt 3 fas växelström :D


Ja, den är ju norrmännen lite som dom är :roll: hehe

Låter som en blandning mellan amerikanska och svenska systemet.

För att nå samma effekt (Watt) vid en lägre spänning krävs ju mer ström, och ju mer ström man lassar på desto grövre ledare behöver man.. i sverige får man som max säkra 1,5mm2 med 13A! (Vanligare med 10A men man får faktiskt installera 13A!)
Bild

Hooligan_
Uppkörning
Inlägg: 538
Blev medlem: 03 dec 2007, 20:25
Ort: Virserum

Inlägg av Hooligan_ »

lås tråden jag har fått reda på mitt tack för hjälpen! :D

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

sagt å gjort



MVH Micke

Låst