Drar kallt vid fötterna

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Xero
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 dec 2007, 13:41

Drar kallt vid fötterna

Inlägg av Xero »

Tja, har en en 740 från 88 som det blåser kallt vid fötterna på förarsidan, det verkar vara fläkten som blåser men det kommer varmare luft ur dom andra utblåsen, och får även ingen riktigt bra värme i bilen heller, någon som har nå bra förslag vart man ska börja leta fel eller vet vad det kan vara?



MVH Tommy =)

123 GT
Övningskörning
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 jun 2006, 01:48

Inlägg av 123 GT »

Får du upp rätt motortemperatur?
AVG

_joheen_
Övningskörning
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 nov 2007, 21:30

Inlägg av _joheen_ »

sitter en venntillationslucka nere vid fötterna, kanske den står öppen ? , vet ej om de sitter på 88:or men de sitter på min 86:a iallafall :D

Xero
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 dec 2007, 13:41

Inlägg av Xero »

den har rätt motortemp, ventilationslucka får jag ta och kolla upp =)

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

ska jag också göra :P bara inte orkat byta ut skiten :P själva spaken är slapp så den väljer själv om den vill ventilera eller inte :P
Bild

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Annars tar man å drar upp värmen på max.. och om det skulle bli för varmt så drar du ner rutan lite.. för då kommer de bli svinkallt å sen så uppskattar du värmen :lol:



Så gör jag :P Och då kommer det inte dra kallt vid fötterna heller :roll:

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

ne jag vet :P har inte direkt lidit av att luckan glappar :P men skönast när man dunkade musik förr med kompisar på vintern var att man hissa ner alla rutor och satte värmen på max :P perfekt blandning :P
Bild

Xero
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 dec 2007, 13:41

Inlägg av Xero »

hehe, men grejen är att även om man har värmen på max så är det fortfarande SVINkallt, brukar tappa känseln i fötterna efter en tids körning. och sitter ventilationsluckan till höger eller vänster?

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Okej, antar att ni menar utblåset under ratten?



Ta och skruva loss kåpan, den sitter med 3 torx, sen så kollar du munstycket som sitter där ..



Om det inte är det ni andra menar så vettefan :P

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

det sitter en ventilationslucka till vänster om förarens benutrymme, sitter ett par cm under huvöppnaren. där kan du känna att det sitter en spak, om du inte får någon värme alls i bilen bör du kolla glykolen och ev. läckage.
Bild

Xero
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 dec 2007, 13:41

Inlägg av Xero »

det kommer värme men det borde bli varmare än så, nu när du säger det så har jag märkt att det försvinner lite glykol, bytte topplockspackningen i våras så det lär inte vara den iaf. funderar på att springa ner och skruva lite grann nu så får kolla upp era tips =)

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

hmm mjo kolla slangar som går in i torpedväggen och på förarmattan om det är blött där! vet precis hur det är att sitta i en iskall bil :P min förra 240 läckte ju vid torpedplåten å ingen märkte detta :P
Bild

Xero
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 dec 2007, 13:41

Inlägg av Xero »

okej, och det ska ju finnas en värmeventil på nån vattenslang har jag hört, vart sitter den? på slangarna in i värmepaketet eller?

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

tror de :S aldrig haft problem med det så har inte lärt mig hehe :P lär mig efter hur saker går sönder :P
Bild

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

tror de :S aldrig haft problem med det så har inte lärt mig hehe :P lär mig efter hur saker går sönder :P
Bild

Användarvisningsbild
Tysken
Färsk användare
Inlägg: 97
Blev medlem: 26 jun 2003, 22:58
Ort: Kramfors

kallt

Inlägg av Tysken »

Ja det sitter en värmekran på slangen på insidan av torpedvägggen.

Du river ner kåpan under ratten o där uppe till höger sitter den....är lite knåp att byta men nu hr man gjort det två ggr så det går... 8)



Den brukar ofta börja läka o då får du vatten på alla golv ibilen.... :evil:



Har haft det på mina båda 740 -87 -90
940 LTT -95 21 500 mil

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Re: kallt

Inlägg av ToXtreme »

Tysken skrev:Ja det sitter en värmekran på slangen på insidan av torpedvägggen.

Du river ner kåpan under ratten o där uppe till höger sitter den....är lite knåp att byta men nu hr man gjort det två ggr så det går... 8)



Den brukar ofta börja läka o då får du vatten på alla golv ibilen.... :evil:



Har haft det på mina båda 740 -87 -90


Jag har vatten på golvet vid gaspedalen, är det troligtvis kranen som läcker då?

Latjo44
Övningskörning
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 okt 2005, 11:03

Inlägg av Latjo44 »

kranen, slangen eller elementet..





är ganska lätt att byta.



så länge du inte har ac i bilen förståss, då är de knepigare att komma åt elementet..



för byte av element så måste styrboxen för täning och gaspedalen skruvas loss..





kort stjärnmejsel och en 10:an lednyckel gör biffen.



kranen släpper du på slangarna och vrider den för att sedan dra loss den .
Volvo 960 3.0liter manuell.

Xero
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 dec 2007, 13:41

Inlägg av Xero »

draget är fixat, det va ventilationsluckan som inte låste i stängt läge, men jag tycker fortfarande inte att det blir nån riktig värme i bilen, i fläktutgångarna längst ut på sidorna och uttaget under ratten kommer det bara ljummen luft, och så har jag märkt att det verkar inte som den byter läge när man ändrar mellan ruta/fötter/rakt mot en, det blåser alltid rakt mot en vilket läge man än har i, och det blåser jättesvagt mot rutan och fötter och det är inte samma värme

danielicious
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
Ort: Umeå/Jönköping

Inlägg av danielicious »

Xero skrev:draget är fixat, det va ventilationsluckan som inte låste i stängt läge, men jag tycker fortfarande inte att det blir nån riktig värme i bilen, i fläktutgångarna längst ut på sidorna och uttaget under ratten kommer det bara ljummen luft, och så har jag märkt att det verkar inte som den byter läge när man ändrar mellan ruta/fötter/rakt mot en, det blåser alltid rakt mot en vilket läge man än har i, och det blåser jättesvagt mot rutan och fötter och det är inte samma värme


Går kupéfläkten som den ska?



Kan ju även vara värt att kolla om länkaget mellan reglage och värmepaket är helt. På min hade det kärvat ihop så det inte ens gick att röra spaken. Om nåt sånt händer, och man sen råkar ta i lite för mycket, kan jag mycket väl tänka mig att något går sönder nånstans. Du behöver ta loss panelen på förarsidan, alltså den vid ditt högra knä, för att komma åt länkaget.
underredsmassa e bästa hårgelen

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Latjo44 skrev:kranen, slangen eller elementet..





är ganska lätt att byta.



så länge du inte har ac i bilen förståss, då är de knepigare att komma åt elementet..



för byte av element så måste styrboxen för täning och gaspedalen skruvas loss..





kort stjärnmejsel och en 10:an lednyckel gör biffen.



kranen släpper du på slangarna och vrider den för att sedan dra loss den .


Har inte AC!



Hur kollar jag lättast om elementet eller nåt utav de är trasigt då?

Skriv svar