Anti Lag, Vad är det?
Anti Lag, Vad är det?
Hittade denna länken: http://www.youtube.com/watch?v=puGCda4T ... re=related
Vad är det förnågot?
Jag har förstått att det har nått att göra med el och att den smäller upp dom oförbrända avgaserna som kommerfrån motorn.
Mer vet jag inte, vad heter det på svenska och vart kan man få tag på det?
//Sebbe
Vad är det förnågot?
Jag har förstått att det har nått att göra med el och att den smäller upp dom oförbrända avgaserna som kommerfrån motorn.
Mer vet jag inte, vad heter det på svenska och vart kan man få tag på det?
//Sebbe
//Sebbe
||Sideway or no way!
||Volvo 740: -92 GL SE
||Sideway or no way!
||Volvo 740: -92 GL SE
Vet inte om det finns någon bra svensk översättning faktiskt. en del efter marknads insprutningar har stöd för det, bla Autronic, skall själv köra med det till sommaren.
Är ju kanske inte så jätte nyttigt och stå och köra med det långa stunder dagligen.
Låter inte lika dramatiskt på en lite mer förfinad motor och mapp: Länk
Är ju kanske inte så jätte nyttigt och stå och köra med det långa stunder dagligen.
Låter inte lika dramatiskt på en lite mer förfinad motor och mapp: Länk
-
- Uppkörning
- Inlägg: 331
- Blev medlem: 13 sep 2003, 03:50
- Kör: Volvo 945 SE 1996
- Ort: Helsingborg
Kallas för 'responssystem' eller kort: Bang-bang.
På ett ungefär så öser man på med bensin, backar tändningen och skapar förbränning i grenröret för att hålla turbon snurrande (med laddtryck) även när du inte har din fot på gasen. Skapar mycket värme och kortar nog livslängden på turbo och grenrör ganska rejält.
På ett ungefär så öser man på med bensin, backar tändningen och skapar förbränning i grenröret för att hålla turbon snurrande (med laddtryck) även när du inte har din fot på gasen. Skapar mycket värme och kortar nog livslängden på turbo och grenrör ganska rejält.
::: Volvo 945 SE : 1996 : Automat :::
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1428
- Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
- Ort: sthlm/haninge
- Kontakt:
som jim-bob säger... enkelt sagt förflyttar man tändningen så att bränsle-luft blandningen antänds när avgasventilen öppnar så man får ett högre tryck på turbon vilket betyder att man kan ha fullt laddtryck vid växlingar bla, launch controll är väll samma sak i princip fast används vid starter... tanken är att man tex står vid en start, har varvstopp på 3000 rpm och fullt laddtryck... det här systemet finns i enklare, billigare ystem som tex megasquirt II
den här killen har både launch control och als (anti lag)
http://www.youtube.com/watch?v=4R_batKHwDM
den här killen har både launch control och als (anti lag)
http://www.youtube.com/watch?v=4R_batKHwDM
![Bild](http://www.forumbilder.se/thumbs/DA7B50E2.jpg)
Responssystem, jasså det är det som är överättningen anti-lag, alltid undrat vad det är när det står att jappsare har det.
Lanch Control (LC) är väl mer bara en typ av varvtalsregulator som aktiveras vid knapptryckning eller tex när man håller ner kopplingen och har en viss % av spjället öppet osv, bra för att ha så optimalt grepp som möjligt när man skall komma iväg vid starter utan att det spinner.
Lanch Control (LC) är väl mer bara en typ av varvtalsregulator som aktiveras vid knapptryckning eller tex när man håller ner kopplingen och har en viss % av spjället öppet osv, bra för att ha så optimalt grepp som möjligt när man skall komma iväg vid starter utan att det spinner.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1428
- Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
- Ort: sthlm/haninge
- Kontakt:
ToAx skrev:Responssystem, jasså det är det som är överättningen anti-lag, alltid undrat vad det är när det står att jappsare har det.
Lanch Control (LC) är väl mer bara en typ av varvtalsregulator som aktiveras vid knapptryckning eller tex när man håller ner kopplingen och har en viss % av spjället öppet osv, bra för att ha så optimalt grepp som möjligt när man skall komma iväg vid starter utan att det spinner.
jo vad jag har förstått så funkar de lite så att lc är knappstyrt för starter och als:en är kopplad till kopplingen... på tex rallybilar, banbilar där man bara skickar i växlarna sitter kontakten istället på växelreglaget har jag för mej, fast om lc funkar som en antispin är jag osäker på...
![Bild](http://www.forumbilder.se/thumbs/DA7B50E2.jpg)
Micke W skrev:ToAx skrev:Responssystem, jasså det är det som är överättningen anti-lag, alltid undrat vad det är när det står att jappsare har det.
Lanch Control (LC) är väl mer bara en typ av varvtalsregulator som aktiveras vid knapptryckning eller tex när man håller ner kopplingen och har en viss % av spjället öppet osv, bra för att ha så optimalt grepp som möjligt när man skall komma iväg vid starter utan att det spinner.
jo vad jag har förstått så funkar de lite så att lc är knappstyrt för starter och als:en är kopplad till kopplingen... på tex rallybilar, banbilar där man bara skickar i växlarna sitter kontakten istället på växelreglaget har jag för mej, fast om lc funkar som en antispin är jag osäker på...
Fungerar som en antispin gör den inte, men om du ställer den så motorn står och poppar på 5542RPM så har man kanske testat ut just sin bil att den inte spinner då man snärtar kopplingen från stillastående utan kommer iväg bra, hade man däremot ställt den på 5543RPM så hade motorn genererat nog med moment för att hjulen skulle kliva lös och man får en sämre start då.
Är du med vad jag menar?
Sen kan man ju koppla det där precis hur man vill, jag kommer koppla så LC'n aktiveras vid stilla stående med kopplingen nertryckt och vid WOT, anti lag komer jag att aktivera manuellt via en knapp nära växelspaken.
Micke W skrev:det här systemet finns i enklare, billigare ystem som tex megasquirt II
Är det launch control eller AntiLag som finns på den?
Vad jag har förstått så är Megasquirt II (vilket porrigt namn
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jag har haft planer på att skaffa megasquirt I, Är det nån skillnad? Finns antilag eller launch control i den?
//Sebbe
||Sideway or no way!
||Volvo 740: -92 GL SE
||Sideway or no way!
||Volvo 740: -92 GL SE
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1428
- Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
- Ort: sthlm/haninge
- Kontakt:
toax jupp.. när du förklarar så så e de solklart...
seabass jo vad jag vet finns det möjlighet att ha als och lc till msII, ms1 vet jag inte men kolla på www.megasquirt.se så hittar du det nog där.. jag personligen kommer isåfall använda msII
seabass jo vad jag vet finns det möjlighet att ha als och lc till msII, ms1 vet jag inte men kolla på www.megasquirt.se så hittar du det nog där.. jag personligen kommer isåfall använda msII
![Bild](http://www.forumbilder.se/thumbs/DA7B50E2.jpg)
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1428
- Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
- Ort: sthlm/haninge
- Kontakt:
har har du för övrig setup? ladd?Mockan skrev:jag har kört lite med Launch i sommar, men vet inte om de var så praktiskt, gjorde inte annat än spann...
starta på 2000rpm med fullt laddtryck, är som gjort för långa rökiga starter
vet att nån mer skulle köra det här på forumet men som jag fattade det göra om till pnp för lh... har du bytt både sprut o tändning eller? om man kan få det pnp till lh skulle ett likadant system funka på motronic?
![Bild](http://www.forumbilder.se/thumbs/DA7B50E2.jpg)
Seabass skrev:för att få liknande anti lag effekter, fungerar det inte bara så med att sätta ett tändstift och en tändspole till den i avgasröret, de borde väll antända lite överflödig bensin, eller det kanske inte är så mycke överflödigt?
Låter som en extremt dassig lösning tyvärr, hur skall du trigga det tändstiftet, och risken för backfire är ju garanterad om du nu skulle lyckes tända på lite oförbrända gaser.
Om man ställde in launchen så man inte förskjöt tändningen något så man inte byggde laddtryck så skulle den nog funka rätt bra på gatan, då justerar man bara in ett bra startvarv. men med ett par riktiga däck så äre kanske inte helt fel med fullt laddtryck heller, men då får man nog byta ut m90n eller vad ni kör med för lådor till kraftigare diton.