Förklara för mig. Plana topp= investera kortare kamrem

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Förklara för mig. Plana topp= investera kortare kamrem

Inlägg av Andreas_ace »

Jag försöker fårstå en sak.



det sägs att om man planar en topp ett X antal mm så måste man sedan byta till kortare kamrem, ex plana 3 mm och du mpste ha en rem med 1 tand mindre.



Men hur går det ihop?



Säg att kuggen vid vevaxeln har 7 kuggar, och sedan kammen 14 kugg.



Dvs 2 varv för vev för 1 varv för kam.

Men även om jag planar toppen så är det fortfarande lika många kugg som ska vevas runt. Dvs 2:1



Så varför ska då remmen kortas?

Det är ju samma förhållande i rotation.

Och att det skiljer sig 1 kugg förändrar väl inte förhållandet, det tar ju bara "längre" tid för remmen att få ett helt varv.

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

Har inte hört nått om att korta rem iaf, men man bör införskaffa sej ett ställbart kamdrev om man planar mycket.
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av Andreas_ace »

Ok.



Så då menas det ex, att om jag drar ner 3mm på toppen, så försvinner 1 hack. Men det betyder att ex "nollningen" på kamdrevet ska gå 1 hack tillbaka?



Då har jag fått rätsida på det hela :)

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Höjden mellan veven o kammen minskar ju med 3mm, alltså bör ju remmen vara kortare.

Tänk dig att du planar 3 cm, skapligt slak kamrem.

Remmen kan ju för övrigt vara i stort sett hur lång som helst, bara den är spänd.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

ju mer måste spännaren spänna och ibland kan den alltså bottna helt utspänd och då måste man ha en kortare rem.

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

Förändras avståndet mellan vev och kamaxel bör även kamaxelinställningen förändras och ett ställbart kamaxeldrev krävs för att få kamaxelns nollpunkt att stämma med vevaxelns dito.

tedde
Övningskörning
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 okt 2004, 15:31
Kör: 945 LTT

Inlägg av tedde »

det räcker med kortare rem.. det blir ju lixom ingen annan ut växling på dreven bara för remmen är lite kortare.. lika som en mc, den går ju inte fortare/saktare beroende på om man har hjulet längst fram eller längst bak och ändrar kedjan länk. och det är bara nolla axlarna som vanligt..

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

tedde skrev:det räcker med kortare rem.. det blir ju lixom ingen annan ut växling på dreven bara för remmen är lite kortare.. lika som en mc, den går ju inte fortare/saktare beroende på om man har hjulet längst fram eller längst bak och ändrar kedjan länk. och det är bara nolla axlarna som vanligt..


nä utväxlingen blir inte annorlunda men avståndet mellan axelcentrum blir annorlunda. Ibland kan ju då ändringen bli så att du hamnar på en halvkugge fel på remmen om du ställer vev och kam i nolläge. Då lär du behöva ett justerbart drev för att kompensera detta.

Självklart kan du ställa kamaxel och vev på noll utan detta men remmen kommer ju då bli slapp på drivsidan, ska du då endast spänna bort det med spännaren så kommer ju kammen att vrida sig.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

remmen komme sitta slappt me orginalrem.



med kortare rem kommer den sitta svinhårt spänt å d är inte helelr bra..



och så kommer nollningen hamna lite fel, man ska ha ställbart kamdrev om man planar.

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

mjeå remmen hamnar rätt hårt vid 3,0 planing. kanske bättre å plana strax över 3 mm. ställbart kamdrev är ett måste om man inte planar närmre 6 mm och har då en kamrem som är 2 kugg kortare. dock vet jag inte hur det blir med ventilerna om man planar så mycket..!



som du tänkte från början är ju rätt, är vevaxeldrevet 7 kugg och kamaxeldrevet 14 kugg så behövs det ju 2 varv på veven för att dra kamaxeln 1 varv. Helt riktigt! Å det gör den ju oavsett hur lång kamremmen är, liksom en suverän paralell med cykelkedjan, inte får du annan utväxling bara för att man har en längre kedja...!



det är 6 mm mellan kamaxelremmens kugg, planar man då 3 mm så behövs en 6mm kortare rem naturligtvis i.om att den går både upp å ner, alltså 2 kukk mindre. Dock kommer ju då kamdrevet vridas exakt ett halvt kugg fel, hade mna planat 6 mm hade den hamnat precis rätt...



kan ju tillägga då att min 132kuggarsrem sitter hårdare med 3 mm planat än orginal 133kuggarsremmen sitter med orginaltopp. Så det kanske inte är exakt 6 mm mellan kuggen.. eller så fick jag helt enkelt inte min topp planad 3mm som jag ville ha..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

satte kortare kamrem från kg på min e motor med min 3,5mm planade topp. vart ashårt spänd å höll på å åka av..



så ja svarvade ett nytt större spännhjul istället..

Skriv svar