volvo d24 problem
volvo d24 problem
ja har en volvo 740 d24 som kamaxeln har gått av på har ficksat en ny och även en kamrems sats. vet inte riktigt hur ja sa göra för att få ihop det rätt. så att kamremen och dieselpumpsremen ska sitta rätt
vore tacksam om nån kunde berätta hur man ska göra...
vore tacksam om nån kunde berätta hur man ska göra...
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
alltså, dom motorerna har knappt 1 millimeter tillgodo mellan kolvtopp och ventil när kolven är i ÖD och ventilen ständg. så hamnar kammen bara lite fel så slår det i, och går kammen av trots tomgångsvarv så hinner ju garanterat kolvarna slå i innan motorn stannar, om du inte hade sån jävla tur att varenda ventil bakåt efter kambrottet förblev stängd under tiden motorn stoppade, men det är väldigt liten chans.
man kanske inte ser på ventilen att den är böjd, det måste mätas, räcker att den ligger nån hundradel snett så tätar det för dåligt, så jag skulle bytt alla ventiler (åtminstone dom bakom kambrottet)
sen så är det inte ett dugg enkelt att ställa kam/pump på D24, alla drev är flytande så dom har inga krysskilar, man kan ställa dom i vilket läge som helst. volvo tar strax över 6.000kr för kam/pumpremsbyte.
man kommer inte undan utan att skaffa specialverktyg, b.la. en tolk för att låsa kammen längst bak. och en adapter som man monterar i hålet mellan alla spridarrör på pumpen, då sätter man en indikatorklocka i adaptern och ser pumpinställningen.
detta är de verktyg du absolut behöver och måste köpa på volvo, det finns även en drös andra spec.verktyg som gör jobbet betydligt lättare men är inget måste.
till att börja med, köp volvos verkstadshandbok över D24:an
man kanske inte ser på ventilen att den är böjd, det måste mätas, räcker att den ligger nån hundradel snett så tätar det för dåligt, så jag skulle bytt alla ventiler (åtminstone dom bakom kambrottet)
sen så är det inte ett dugg enkelt att ställa kam/pump på D24, alla drev är flytande så dom har inga krysskilar, man kan ställa dom i vilket läge som helst. volvo tar strax över 6.000kr för kam/pumpremsbyte.
man kommer inte undan utan att skaffa specialverktyg, b.la. en tolk för att låsa kammen längst bak. och en adapter som man monterar i hålet mellan alla spridarrör på pumpen, då sätter man en indikatorklocka i adaptern och ser pumpinställningen.
detta är de verktyg du absolut behöver och måste köpa på volvo, det finns även en drös andra spec.verktyg som gör jobbet betydligt lättare men är inget måste.
till att börja med, köp volvos verkstadshandbok över D24:an
_chevrolet_ skrev:alltså, dom motorerna har knappt 1 millimeter tillgodo mellan kolvtopp och ventil när kolven är i ÖD och ventilen ständg. så hamnar kammen bara lite fel så slår det i, och går kammen av trots tomgångsvarv så hinner ju garanterat kolvarna slå i innan motorn stannar, om du inte hade sån jävla tur att varenda ventil bakåt efter kambrottet förblev stängd under tiden motorn stoppade, men det är väldigt liten chans.
man kanske inte ser på ventilen att den är böjd, det måste mätas, räcker att den ligger nån hundradel snett så tätar det för dåligt, så jag skulle bytt alla ventiler (åtminstone dom bakom kambrottet)
sen så är det inte ett dugg enkelt att ställa kam/pump på D24, alla drev är flytande så dom har inga krysskilar, man kan ställa dom i vilket läge som helst. volvo tar strax över 6.000kr för kam/pumpremsbyte.
man kommer inte undan utan att skaffa specialverktyg, b.la. en tolk för att låsa kammen längst bak. och en adapter som man monterar i hålet mellan alla spridarrör på pumpen, då sätter man en indikatorklocka i adaptern och ser pumpinställningen.
detta är de verktyg du absolut behöver och måste köpa på volvo, det finns även en drös andra spec.verktyg som gör jobbet betydligt lättare men är inget måste.
till att börja med, köp volvos verkstadshandbok över D24:an
okej tackar för svaren de lutar nog åt att hitta en begangnad motor eller bytta toppen kanske räker få se vad de blir.
_chevrolet_ skrev:alltså, dom motorerna har knappt 1 millimeter tillgodo mellan kolvtopp och ventil när kolven är i ÖD och ventilen ständg. så hamnar kammen bara lite fel så slår det i, och går kammen av trots tomgångsvarv så hinner ju garanterat kolvarna slå i innan motorn stannar, om du inte hade sån jävla tur att varenda ventil bakåt efter kambrottet förblev stängd under tiden motorn stoppade, men det är väldigt liten chans.
man kanske inte ser på ventilen att den är böjd, det måste mätas, räcker att den ligger nån hundradel snett så tätar det för dåligt, så jag skulle bytt alla ventiler (åtminstone dom bakom kambrottet)
sen så är det inte ett dugg enkelt att ställa kam/pump på D24, alla drev är flytande så dom har inga krysskilar, man kan ställa dom i vilket läge som helst. volvo tar strax över 6.000kr för kam/pumpremsbyte.
man kommer inte undan utan att skaffa specialverktyg, b.la. en tolk för att låsa kammen längst bak. och en adapter som man monterar i hålet mellan alla spridarrör på pumpen, då sätter man en indikatorklocka i adaptern och ser pumpinställningen.
detta är de verktyg du absolut behöver och måste köpa på volvo, det finns även en drös andra spec.verktyg som gör jobbet betydligt lättare men är inget måste.
till att börja med, köp volvos verkstadshandbok över D24:an
okej tackar för svaren de lutar nog åt att hitta en begangnad motor eller bytta toppen kanske räker få se vad de blir.
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
_chevrolet_ skrev:bottendelen har garanterat klarat sig, så det räcker ju med att byta toppen eller enbart kamaxel och ventiler, men då återstår ju justeringsproblemet, men jag tycker då det är mycket lättare att köpa ett par spec. verktyg och en bok än att krångla med motorlyft å hålla på..
de blir nog att lyfta ur motorn iallafall har fått tag på en begangnad billigt.
har ingen motorlyft så de blir till och ta traktorn med frontlastaren och lyfta med. går lika bra med den....
nåt speciellt man ska tänka på när man lyfter motorn????
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
hur ska man annars låsa kammen i läge om inte med tolken&bladmåttet i bakkant?wunderbaum skrev:Första gången kanske det är lite krångligt att montera kam o pump rem rätt. Men tycker inte det var jätte svårt och nu har jag gjort det ett antal gånger och går som en barnlek :
Om man vill går det utan speciall verktygen men indikatorklockan behöver man! Fast det underlättar med verktygen.
och hur får man dit indikatorklockan i hålet på pumpen om man inte använder adaptern?
jag tycker då det basparar en hel del arbete om man köper de verktygen istället för att tillverka dom själv, för vill man göra det riktigt (och det vill man annars går motorn som en potta skit vid minsta grad felställd kam/pump) så behöver man verktygen
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala
Jo självklart måste man ha adaptern glömde skriva med den._chevrolet_ skrev:hur ska man annars låsa kammen i läge om inte med tolken&bladmåttet i bakkant?wunderbaum skrev:Första gången kanske det är lite krångligt att montera kam o pump rem rätt. Men tycker inte det var jätte svårt och nu har jag gjort det ett antal gånger och går som en barnlek :
Om man vill går det utan speciall verktygen men indikatorklockan behöver man! Fast det underlättar med verktygen.
och hur får man dit indikatorklockan i hålet på pumpen om man inte använder adaptern?
jag tycker då det basparar en hel del arbete om man köper de verktygen istället för att tillverka dom själv, för vill man göra det riktigt (och det vill man annars går motorn som en potta skit vid minsta grad felställd kam/pump) så behöver man verktygen
Jag själv använder alltid speciall verktygen men har en kompis som byter utan har dock inte koll på hur han gör.
![Bild](http://hem.bredband.net/b625038/bilder/profil700klubb.jpg)
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
då får han ju förmodligen inte inställningarna helt rätt och därmed går hans bil sämre än om det skulle göras riktigt med verktygen.wunderbaum skrev:Jo självklart måste man ha adaptern glömde skriva med den._chevrolet_ skrev:hur ska man annars låsa kammen i läge om inte med tolken&bladmåttet i bakkant?wunderbaum skrev:Första gången kanske det är lite krångligt att montera kam o pump rem rätt. Men tycker inte det var jätte svårt och nu har jag gjort det ett antal gånger och går som en barnlek :
Om man vill går det utan speciall verktygen men indikatorklockan behöver man! Fast det underlättar med verktygen.
och hur får man dit indikatorklockan i hålet på pumpen om man inte använder adaptern?
jag tycker då det basparar en hel del arbete om man köper de verktygen istället för att tillverka dom själv, för vill man göra det riktigt (och det vill man annars går motorn som en potta skit vid minsta grad felställd kam/pump) så behöver man verktygen
Jag själv använder alltid speciall verktygen men har en kompis som byter utan har dock inte koll på hur han gör.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala
Möjligt tycker dock den går bra, ska höra med honom hur han gör._chevrolet_ skrev:då får han ju förmodligen inte inställningarna helt rätt och därmed går hans bil sämre än om det skulle göras riktigt med verktygen.wunderbaum skrev:Jo självklart måste man ha adaptern glömde skriva med den._chevrolet_ skrev:
hur ska man annars låsa kammen i läge om inte med tolken&bladmåttet i bakkant?
och hur får man dit indikatorklockan i hålet på pumpen om man inte använder adaptern?
jag tycker då det basparar en hel del arbete om man köper de verktygen istället för att tillverka dom själv, för vill man göra det riktigt (och det vill man annars går motorn som en potta skit vid minsta grad felställd kam/pump) så behöver man verktygen
Jag själv använder alltid speciall verktygen men har en kompis som byter utan har dock inte koll på hur han gör.
![Bild](http://hem.bredband.net/b625038/bilder/profil700klubb.jpg)
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik