volvo d24 problem

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
05joakimD
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:29

volvo d24 problem

Inlägg av 05joakimD »

ja har en volvo 740 d24 som kamaxeln har gått av på har ficksat en ny och även en kamrems sats. vet inte riktigt hur ja sa göra för att få ihop det rätt. så att kamremen och dieselpumpsremen ska sitta rätt

vore tacksam om nån kunde berätta hur man ska göra...

JLAL
Uppkörning
Inlägg: 662
Blev medlem: 06 jun 2006, 13:25
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Norrköping

Inlägg av JLAL »

Klarar sig D24:an vid sk kamrems haveri? Eller ett kamaxel haveri som i ditt fall? Det är ju en vw snurra.



\\



Jocke
Volvo 940 Turbo Fd Polis rattas numera

Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675
Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås

Inlägg av Anders J »

tror att du har en rejäl ventilsallad i din motor, ta ett kompprov!
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70

05joakimD
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:29

d24

Inlägg av 05joakimD »

har kollat ventilerna och dom är hela så de är som de ska

05joakimD
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:29

d24

Inlägg av 05joakimD »

Bilen stod på tomgång när kammen smal av så ventilena ser hela ut

JLAL
Uppkörning
Inlägg: 662
Blev medlem: 06 jun 2006, 13:25
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Norrköping

Re: d24

Inlägg av JLAL »

05joakimD skrev:Bilen stod på tomgång när kammen smal av så ventilena ser hela ut


Har du haft borta topplocket?
Volvo 940 Turbo Fd Polis rattas numera

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

alltså, dom motorerna har knappt 1 millimeter tillgodo mellan kolvtopp och ventil när kolven är i ÖD och ventilen ständg. så hamnar kammen bara lite fel så slår det i, och går kammen av trots tomgångsvarv så hinner ju garanterat kolvarna slå i innan motorn stannar, om du inte hade sån jävla tur att varenda ventil bakåt efter kambrottet förblev stängd under tiden motorn stoppade, men det är väldigt liten chans.

man kanske inte ser på ventilen att den är böjd, det måste mätas, räcker att den ligger nån hundradel snett så tätar det för dåligt, så jag skulle bytt alla ventiler (åtminstone dom bakom kambrottet)



sen så är det inte ett dugg enkelt att ställa kam/pump på D24, alla drev är flytande så dom har inga krysskilar, man kan ställa dom i vilket läge som helst. volvo tar strax över 6.000kr för kam/pumpremsbyte.

man kommer inte undan utan att skaffa specialverktyg, b.la. en tolk för att låsa kammen längst bak. och en adapter som man monterar i hålet mellan alla spridarrör på pumpen, då sätter man en indikatorklocka i adaptern och ser pumpinställningen.

detta är de verktyg du absolut behöver och måste köpa på volvo, det finns även en drös andra spec.verktyg som gör jobbet betydligt lättare men är inget måste.

till att börja med, köp volvos verkstadshandbok över D24:an

05joakimD
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:29

Inlägg av 05joakimD »

_chevrolet_ skrev:alltså, dom motorerna har knappt 1 millimeter tillgodo mellan kolvtopp och ventil när kolven är i ÖD och ventilen ständg. så hamnar kammen bara lite fel så slår det i, och går kammen av trots tomgångsvarv så hinner ju garanterat kolvarna slå i innan motorn stannar, om du inte hade sån jävla tur att varenda ventil bakåt efter kambrottet förblev stängd under tiden motorn stoppade, men det är väldigt liten chans.

man kanske inte ser på ventilen att den är böjd, det måste mätas, räcker att den ligger nån hundradel snett så tätar det för dåligt, så jag skulle bytt alla ventiler (åtminstone dom bakom kambrottet)



sen så är det inte ett dugg enkelt att ställa kam/pump på D24, alla drev är flytande så dom har inga krysskilar, man kan ställa dom i vilket läge som helst. volvo tar strax över 6.000kr för kam/pumpremsbyte.

man kommer inte undan utan att skaffa specialverktyg, b.la. en tolk för att låsa kammen längst bak. och en adapter som man monterar i hålet mellan alla spridarrör på pumpen, då sätter man en indikatorklocka i adaptern och ser pumpinställningen.

detta är de verktyg du absolut behöver och måste köpa på volvo, det finns även en drös andra spec.verktyg som gör jobbet betydligt lättare men är inget måste.

till att börja med, köp volvos verkstadshandbok över D24:an






okej tackar för svaren de lutar nog åt att hitta en begangnad motor eller bytta toppen kanske räker få se vad de blir.

05joakimD
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:29

Inlägg av 05joakimD »

_chevrolet_ skrev:alltså, dom motorerna har knappt 1 millimeter tillgodo mellan kolvtopp och ventil när kolven är i ÖD och ventilen ständg. så hamnar kammen bara lite fel så slår det i, och går kammen av trots tomgångsvarv så hinner ju garanterat kolvarna slå i innan motorn stannar, om du inte hade sån jävla tur att varenda ventil bakåt efter kambrottet förblev stängd under tiden motorn stoppade, men det är väldigt liten chans.

man kanske inte ser på ventilen att den är böjd, det måste mätas, räcker att den ligger nån hundradel snett så tätar det för dåligt, så jag skulle bytt alla ventiler (åtminstone dom bakom kambrottet)



sen så är det inte ett dugg enkelt att ställa kam/pump på D24, alla drev är flytande så dom har inga krysskilar, man kan ställa dom i vilket läge som helst. volvo tar strax över 6.000kr för kam/pumpremsbyte.

man kommer inte undan utan att skaffa specialverktyg, b.la. en tolk för att låsa kammen längst bak. och en adapter som man monterar i hålet mellan alla spridarrör på pumpen, då sätter man en indikatorklocka i adaptern och ser pumpinställningen.

detta är de verktyg du absolut behöver och måste köpa på volvo, det finns även en drös andra spec.verktyg som gör jobbet betydligt lättare men är inget måste.

till att börja med, köp volvos verkstadshandbok över D24:an






okej tackar för svaren de lutar nog åt att hitta en begangnad motor eller bytta toppen kanske räker få se vad de blir.

05joakimD
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:29

d24

Inlägg av 05joakimD »

undrar bara om de är vanligt att kamaxeln går av på d24an??

760_tdi
Uppkörning
Inlägg: 997
Blev medlem: 17 dec 2006, 01:33
Kör: Allt me motor på
Ort: Tidaholm

Inlägg av 760_tdi »

kamaxeln gick av på en kompis 240 me d24 men de är nog inte så vanligt va ja vet.. :?

05joakimD
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:29

d24

Inlägg av 05joakimD »

de blir nog till och hitta en begangnad d24 och slänga i tror ja. för ventilerna va nog inte så mycket kvar av efter kamaxeln dela sig

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

bottendelen har garanterat klarat sig, så det räcker ju med att byta toppen eller enbart kamaxel och ventiler, men då återstår ju justeringsproblemet, men jag tycker då det är mycket lättare att köpa ett par spec. verktyg och en bok än att krångla med motorlyft å hålla på..

05joakimD
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 aug 2006, 20:29

Inlägg av 05joakimD »

_chevrolet_ skrev:bottendelen har garanterat klarat sig, så det räcker ju med att byta toppen eller enbart kamaxel och ventiler, men då återstår ju justeringsproblemet, men jag tycker då det är mycket lättare att köpa ett par spec. verktyg och en bok än att krångla med motorlyft å hålla på..


de blir nog att lyfta ur motorn iallafall har fått tag på en begangnad billigt.

har ingen motorlyft så de blir till och ta traktorn med frontlastaren och lyfta med. går lika bra med den....

nåt speciellt man ska tänka på när man lyfter motorn????

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

Första gången kanske det är lite krångligt att montera kam o pump rem rätt. Men tycker inte det var jätte svårt och nu har jag gjort det ett antal gånger och går som en barnlek :



Om man vill går det utan speciall verktygen men indikatorklockan behöver man! Fast det underlättar med verktygen.
Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

wunderbaum skrev:Första gången kanske det är lite krångligt att montera kam o pump rem rätt. Men tycker inte det var jätte svårt och nu har jag gjort det ett antal gånger och går som en barnlek :



Om man vill går det utan speciall verktygen men indikatorklockan behöver man! Fast det underlättar med verktygen.
hur ska man annars låsa kammen i läge om inte med tolken&bladmåttet i bakkant?

och hur får man dit indikatorklockan i hålet på pumpen om man inte använder adaptern?

jag tycker då det basparar en hel del arbete om man köper de verktygen istället för att tillverka dom själv, för vill man göra det riktigt (och det vill man annars går motorn som en potta skit vid minsta grad felställd kam/pump) så behöver man verktygen

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

_chevrolet_ skrev:
wunderbaum skrev:Första gången kanske det är lite krångligt att montera kam o pump rem rätt. Men tycker inte det var jätte svårt och nu har jag gjort det ett antal gånger och går som en barnlek :



Om man vill går det utan speciall verktygen men indikatorklockan behöver man! Fast det underlättar med verktygen.
hur ska man annars låsa kammen i läge om inte med tolken&bladmåttet i bakkant?

och hur får man dit indikatorklockan i hålet på pumpen om man inte använder adaptern?

jag tycker då det basparar en hel del arbete om man köper de verktygen istället för att tillverka dom själv, för vill man göra det riktigt (och det vill man annars går motorn som en potta skit vid minsta grad felställd kam/pump) så behöver man verktygen
Jo självklart måste man ha adaptern glömde skriva med den.

Jag själv använder alltid speciall verktygen men har en kompis som byter utan har dock inte koll på hur han gör.
Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

wunderbaum skrev:
_chevrolet_ skrev:
wunderbaum skrev:Första gången kanske det är lite krångligt att montera kam o pump rem rätt. Men tycker inte det var jätte svårt och nu har jag gjort det ett antal gånger och går som en barnlek :



Om man vill går det utan speciall verktygen men indikatorklockan behöver man! Fast det underlättar med verktygen.
hur ska man annars låsa kammen i läge om inte med tolken&bladmåttet i bakkant?

och hur får man dit indikatorklockan i hålet på pumpen om man inte använder adaptern?

jag tycker då det basparar en hel del arbete om man köper de verktygen istället för att tillverka dom själv, för vill man göra det riktigt (och det vill man annars går motorn som en potta skit vid minsta grad felställd kam/pump) så behöver man verktygen
Jo självklart måste man ha adaptern glömde skriva med den.

Jag själv använder alltid speciall verktygen men har en kompis som byter utan har dock inte koll på hur han gör.
då får han ju förmodligen inte inställningarna helt rätt och därmed går hans bil sämre än om det skulle göras riktigt med verktygen.

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

_chevrolet_ skrev:
wunderbaum skrev:
_chevrolet_ skrev:
hur ska man annars låsa kammen i läge om inte med tolken&bladmåttet i bakkant?

och hur får man dit indikatorklockan i hålet på pumpen om man inte använder adaptern?

jag tycker då det basparar en hel del arbete om man köper de verktygen istället för att tillverka dom själv, för vill man göra det riktigt (och det vill man annars går motorn som en potta skit vid minsta grad felställd kam/pump) så behöver man verktygen
Jo självklart måste man ha adaptern glömde skriva med den.

Jag själv använder alltid speciall verktygen men har en kompis som byter utan har dock inte koll på hur han gör.
då får han ju förmodligen inte inställningarna helt rätt och därmed går hans bil sämre än om det skulle göras riktigt med verktygen.
Möjligt tycker dock den går bra, ska höra med honom hur han gör.
Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

en sån här vore ju lämplig för dig tycker jag:

http://www.blocket.se/vi/13647772.htm?ca=16_s

Skriv svar