Ställa ner laddtryck innan besiktning ?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
larssonm
Övningskörning
Inlägg: 186
Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
Kör: 945 LTT
Ort: Kristinehamn
Kontakt:

Ställa ner laddtryck innan besiktning ?

Inlägg av larssonm »

Hejsan svejsan!



Ska besikta 945an om ett par veckor.



Behöver jag ställa ner laddtrycket till orginal eller går den igenom med 1bar laddtryck.?

Är ju rätt stor skillnad på bil med 0,3 eller 1bar i ladd.

Ska jag koppla ur laddtrycksmätaren ?



Hur gör ni andra vid besiktning ?



Och ni som har andra spridare och större turbo osv, byter ni allt sånt till orginal innan besiktning ? eller blir bilarna godkända ändå ?
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
Bild

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Soundronner här på forumet fick nedslag när han besiktade. det får han utala sig om :lol:



Jag besiktade min bil med följande:

Chip (Specialprogramerat)

Öppet KN-filter

Laddtrycksmätare vid högtalargallret på IB

Laddtryck på 1.1bar.



Dom sa inte ett dugg om det.



En polare besiktade sin 944:a med 4"avgassystem, lastbils IC, 3" rör från IC, o resten extremt byggt, dock orginal turbo och grenrör. Skulle inte gå igenom med ett aggregat från lastbil och ett extrackorrör :roll:

Märkligt att dom inte sa nått, dom fattade nog vad det va :wink:



Men det beror också vem det är som besiktar o så.



Sen är det ju OLAGLIGT att trimma mer än 5% :lol:



//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
larssonm
Övningskörning
Inlägg: 186
Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
Kör: 945 LTT
Ort: Kristinehamn
Kontakt:

Inlägg av larssonm »

Okej, så risken finns att det kan bli ombesiktning.

Blir nog att ställa ner trycket igen, snabbt gjort :)



Dumt att chansa..



Tack för svaret!
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
Bild

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Jo, det är ju en chansning man får ta.

Har man tur märker de inget, eller så bryr de sig inte. Har man mindre tur ber de en åtgärda just den punkten och har man otur åker man på regbesiktning...
Bild

Användarvisningsbild
Freddie
Van forumsanvändare
Inlägg: 1483
Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
Ort: Malmbäck

Inlägg av Freddie »

Adamocr här på forumet tog bort sin pysventil innan han skulle besiktiga, den laddade dock 0,9 ändå. Han fick igenom bilen med blankt papper och kommentaren: "Du kan ladda minst 1,2 iaf, det tål dem". :lol:
Bild
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;

Adamocr
Färsk användare
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 aug 2006, 20:36
Ort: Forserum
Kontakt:

Inlägg av Adamocr »

Japp! Stämmer som freddie säger, va inga problem att få igenom min med 0,9 bars laddtryck. Va själv lite nervös vad besgubben skulle säga. Har ju 16T med vinklat avgas o 3" hela vägen oxå. Men det där kan nog va väldigt olika, men jag vet ju var jag ska besikta nästa år...... :)

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

MurranBoy skrev:Soundronner här på forumet fick nedslag när han besiktade. det får han utala sig om :lol:



Jag besiktade min bil med följande:

Chip (Specialprogramerat)

Öppet KN-filter

Laddtrycksmätare vid högtalargallret på IB

Laddtryck på 1.1bar.



Dom sa inte ett dugg om det.



En polare besiktade sin 944:a med 4"avgassystem, lastbils IC, 3" rör från IC, o resten extremt byggt, dock orginal turbo och grenrör. Skulle inte gå igenom med ett aggregat från lastbil och ett extrackorrör :roll:

Märkligt att dom inte sa nått, dom fattade nog vad det va :wink:



Men det beror också vem det är som besiktar o så.



Sen är det ju OLAGLIGT att trimma mer än 5% :lol:



//Johan


vem har sagt det?? varför är då 700 modellen godkänd för 235hk eller vad det är?? och så alla firmor som säljer trim chip är olagliga?? ska väll inte vara några problem och besikta bilen med ett lastbils agg heller, är ju som att sätta i andra tändstift än orginal.. går orginal prylen sönder så får man ju byta.. bara det inte blir mer effekt är vad bilen är godkänd för..

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

Löwen skrev: vem har sagt det?? varför är då 700 modellen godkänd för 235hk eller vad det är?? och så alla firmor som säljer trim chip är olagliga?? ska väll inte vara några problem och besikta bilen med ett lastbils agg heller, är ju som att sätta i andra tändstift än orginal.. går orginal prylen sönder så får man ju byta.. bara det inte blir mer effekt är vad bilen är godkänd för..


Nja, man måste ju regbesiktiga om man ökar effekten. om det är 5% vet jag inte men på papperna jag fått från mitt försäkringsbolag så står det att man inte får öka effekten mer än 30hk utan regbes. Gäller förmodligen min bil med 165hk org.
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

Användarvisningsbild
Freddie
Van forumsanvändare
Inlägg: 1483
Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
Ort: Malmbäck

Inlägg av Freddie »

Adamocr skrev:Japp! Stämmer som freddie säger, va inga problem att få igenom min med 0,9 bars laddtryck. Va själv lite nervös vad besgubben skulle säga. Har ju 16T med vinklat avgas o 3" hela vägen oxå. Men det där kan nog va väldigt olika, men jag vet ju var jag ska besikta nästa år...... :)


Jag som trodde att du skulle få ett par 2or. Jag var helt :o sen!
Bild
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

5% har jag läst nånstanns på bilporovningens sida eller liknande, har jag för mej, du får inte ändra efekten, det måste tydligen reggas.

Skitsamma, olagligt är det, vissa kommer igenom o vissa åkter dit på det. Jag har klarat mej bra 8)
[Volvo 945 LTT-96]

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

skulle dom säga något så spela bara dum och skyll på nån tidigare ägare, brukar fungera :D
Bild

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

varför är då 700an godgännd för 235hk?? gäller inte det där med 5% helbilsgodkännda bilar?? kcr:s chip höjer då effekten mer än 5%, så de dom pular med får bara användas på barna då??

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2459
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Inlägg av Hassell »

Ja du får helt enkelt ha 235hk i en 740 om den är reggad med det :wink:



Skrämmer du upp motorn mer än 5% så måste du reggbesikta, svårare än så är det inte :)

940-LTT-Evolution
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 feb 2007, 22:24
Kör: 940
Ort: Torslanda

Inlägg av 940-LTT-Evolution »

jag va på besiktningen idag med en kundbil. Och så fråga dom när jag skulle besiktiga min bil...känner dom lite grann där på bilprovningen. Då sa jag de att jag får väl ställa ner laddtrycket innan... Då skratta han o fråga hur mkt laddar du då ca 1 bar med Chip...då sa han bara vem skulle orka bry sig hehe :D
Pascal Törnqvist -87

Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld

Volvo 944 LTT -96

Smick Smack Pommac...Öl e bättre :wink:

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

och min första dieselbil var en 240 med vanlig sug-diesel, den rök så inåthelsike så jag var tvungen att ställa ner pumpen så den toppade inte mer än 70km/h på rakan, då gick den igenom rök-testet, men bes gubben blev sur som fan efter provturen, och sa att "du ska fan inte tro att du kan mygla dig igenom allt och bara skruva ner pumpen för att fuska dig igenom röktestet, nästa gång sätter jag föreläggande om regbesiktning för att du sänkt motoreffekten" jag blev bara så ställd av hans utspel så jag sa inte mer än "jaha?"

han hade väl stört sig på mig när jag åkte runt och rök ner överallt..

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

Jag brukar alltid skruva ner mitt laddtryck innan besiktning och även "gömma" laddtrycksmätaren innanför panelen under ratten...



Kanske är lite "för" försiktig av mig, men bättre det än att man får massa konstiga 2or om ändrad motoreffekt m.m.



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Kim J skrev:
Kanske är lite "för" försiktig av mig, men bättre det än att man får massa konstiga 2or om ändrad motoreffekt m.m.



Med vänliga hälsningar Kim
Precis! en sån 2:a är inte så rolig att få, för då måste man ju nästan återställa allt till original, när det är så luddigt förklarat.

om man nu mot förmodan skulle råka ut för en gumme som vill sätta en sån 2:a så ska han specifiera vad det gäller, t.ex annat turboaggrerat, för högt laddtryck (måste mätas isåfall)

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

Jag hade 2,5 liters blocket och portad topp när jag besiktigade, dock orginal snurra utan laddtryck, gick igenom utan problem.

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Löwen skrev:
vem har sagt det?? varför är då 700 modellen godkänd för 235hk eller vad det är?? och så alla firmor som säljer trim chip är olagliga?? ska väll inte vara några problem och besikta bilen med ett lastbils agg heller, är ju som att sätta i andra tändstift än orginal.. går orginal prylen sönder så får man ju byta.. bara det inte blir mer effekt är vad bilen är godkänd för..


Det är emissionsregler som gör att man inte får modifiera motorn, dvs all modifikation som förändrar utsläppen är olagligt, ex. chiptrim.



Enkelt uttryckt får du byta till en avgascertifierad motor som har 238Hk i originalutförande om du samtidigt monterar alla dess avgasrenande utrustning, ex kolkanister EGR, kat osv.

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

JE Jr skrev:
Löwen skrev:
vem har sagt det?? varför är då 700 modellen godkänd för 235hk eller vad det är?? och så alla firmor som säljer trim chip är olagliga?? ska väll inte vara några problem och besikta bilen med ett lastbils agg heller, är ju som att sätta i andra tändstift än orginal.. går orginal prylen sönder så får man ju byta.. bara det inte blir mer effekt är vad bilen är godkänd för..


Det är emissionsregler som gör att man inte får modifiera motorn, dvs all modifikation som förändrar utsläppen är olagligt, ex. chiptrim.



Enkelt uttryckt får du byta till en avgascertifierad motor som har 238Hk i originalutförande om du samtidigt monterar alla dess avgasrenande utrustning, ex kolkanister EGR, kat osv.


Precis, de där gamla procentsiffrorna som det snackades om ovanför (10%) är egentligen en töjning av reglerna.

En nyare bil som är helbilsgodkänd får man ju egentligen inte skruva på något annat än originaldelar på, är det en äldre bil är reglerna slappare. Men sen är det ju som vanligt - allt hänger på besiktningsmannen. Om de ens upptäcker grejerna och om de i så fall bryr sig. När jag besiktade 940n sist satt det massa grejer i motorrummet som inte borde suttit där, men besiktningskillen var rätt ung och uppenbart bilintresserad, så han kollade mest runt av nyfikenhet. Tog en lite längre provtur än nödvändigt och flinade gott när han kom tillbaks. :)
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Min 940 är besiktad som den står, fick nedslag på spricka påen bromsslang :P

(bytte då till stålomspunna)



inga problem.



Diskussionen ärdock ganska absurd då ALLT hänger på VEM som besiktar bilen.

om det är en riktig paragrafryttare, eller nån som tycker de är fränt med lite trim :P



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Freddie
Van forumsanvändare
Inlägg: 1483
Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
Ort: Malmbäck

Inlägg av Freddie »

Tur att en av besiktningsgubbarna här har en 945 med Sten Parner motor dekal och inte en S@@b...:P
Bild
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar