Larmproblem!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Larmproblem!

Inlägg av Vissepisse »

Hej!



Ni som läst tidigare tråden i den här delen vet att jag nyss bytt laddningsregulator då bilen slutade ladda för nån vecka sen. Den delen fungerar bra nu....MEN, då kommer ett litet följdproblem.



Efter jag satte fast minus på batteriet efter ovan nämnda ingrepp har larmet spökat. Det som sker är så fort man kopplar till batteriet så börjar helljuset att blinka, tutan att tuta i takt med ljuset och den röda dioda på larmet i bilen lyser ilsket.



Väl sittandes i bilen startar jag bilen utan problem. Nu går halvljuset igång men bilen fortsätter blinka automatiskt mellan halv- och helljus. Detta gör den i ca 1 minut. Sen slutar den blinka i 1 min och fortsätter i två eller tre 1minuts intervaller till. Sen lägger den tillsist av med blinkandet och man kan köra till jobbet utan att reta gallfeber på andra trafikanter som undrar vad fan man håller på med.



När jag kliver ur bilen börjar lysena blinka igen (tutan har tillfälligt kopplat ut) Jag öppnar huven och kopplar loss minus och låser förardörren (de andra dörrarna är låsta med centrallåset)



Nån som haft liknande problem med ett larm? Vet ej vad det är för modell på larmet än, men ska rota igenom alla papper efter det sen.

Går det att t ex koppla bort larmet på ett smidigt sätt så att bilen beter sig normalt?





EDIT: Var ute och rotade i handskfacket efter en avlarmningsbricka men hittade inget. Förutom en instruktionsbok för Volvo Alarm, i vilken det står att avstängning endast kan ske med nyckelbricka..Vad göra?



(nej jag har inte tjuvat en till 740 :P))

Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Inlägg av Vissepisse »

Uppdatering:



Googlade lite gjorde som så att jag helt enkelt kopplade loss självalarmenheten som inne under ratten i det utrymmet där.



Nu startade bilen åter igen bra och den inga spår av larmet märktes.

Så allt är OK nu...såvida inte de kvarhängande kontakterna ligger och stjäl ström på nått sätt. Återkommer om det blir problem men jag tror det är löst nu tillsvidare.



Klarar mig utan larm på den gamla härken, känns som norrbaggarna överlag iaf här i Oslo bara kör runt i nya fina stadsjeepar så en gammal 740 är väl knappast intressant som stöldobjekt :)



Har nån nått att inflika om är ni välkommna.

drcrazy
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 okt 2006, 15:14

Inlägg av drcrazy »

Hade exakt samma problem med min efter topprenovering, dock så tutade inte min men helljuset blinkade på samma sätt och dioden lös lika ilsket. :)

Kopplade ur på samma sätt. En vit dosa som det står volvo på som sitter på förarsidan under ratten och har ca 10 olika sladdar in. Står ingen modellbeteckning.

Men jag har ingen larmdosa eller nåt sånt så hajar inte riktigt funktionen.



Antar att det är nån sorts immobilizer funktion som är insatt efter eller?



//Tobbe

Skriv svar