Bränslepumpsproblem 740 GL-86

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Bränslepumpsproblem 740 GL-86

Inlägg av coss »

Har under en längre tid haft problem med tomgången på min Volvo 740 GL -86 med B230A motorn. Tomgången är så pass låg att om jag inte kör med choken ute en bit så går den under 500 rpm och motorn skakar och dör nästan.



Jag började med att höja tomgången via skruven vid förgasaren och det hälpte i ca 2 månader.



Följande är gjort:

Rotor, fördelarlock, tändkablar samt tändstift bytt till volvo orginalgrejer.

Nytt luftfilter

Jordpunkter till huvudbränslepumpen kollade.

Vacuumläckage fixat med nya slangar.

Förgasaren isärplockad och membran samt packningar utbytta.

Bränlsefilter bytt



Så efter jag satte dit ett nytt bränslefilter såg jag att bensinen som gick in i nedre delen av filtret (alltså närmast pumpen) innehöll bubblor och filtret växlade mellan nästan tomt och fyllt till ca 1/4 del. När filtret blir tomt går motorn ner i varv och går oroligare.



Bilen går bättre när man gasar och åker runt.



Så just nu misstänker jag att antingen är huvudpumpen trasig eller så drar bränslesystemet tjuvluft någonstans ifrån.



Finns det något smidigt sätt att felsöka om det dras tjuvluft någonstans längs bränslesystemet?



Har läst en massa poster och frågat lite killar på volvo och har fått lite blandade svar om min bil har en förpump i tanken eller ej. Om det är så att en sån finns kan detta antagligen orsaka problem. Är det någon som säkert vet om det ska finnas en sådan? Det hörs iallafall inget surr när man lyssnar från tanken med tändningen på.



Om det är så att det ska finnas en förpump blir det att tanka full tank och se om det hjälper. Annars blir det att byta huvudpumpen. Kostar ca 250 kr på volvo så den kan nog vara bra att byta i vilket fall :D



Tacksam för alla tips :)

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

Finns ju bara en mekanisk pump på B230A.

Byt pumpen å se om de blir bättre.
Volvochefen på Garaget.org

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Nej då har ingen förpump på din B230A, den enda pumpen som finns är den som sitter på blocket.



Kan vara bra att kolla hur bränsleledningarna ser ut, om de eventuellt börjat bli dåliga på något ställe och suger tjuvluft där.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Tack för snabba svar! :D



Skönt att höra att man endast har en pump att oroa sig för. Har inga droppfläckar under bilen från bensin så det kan ju vara någon liten skada på en bränslededning. Är bränsleledningen normalt sett skarvad någonstans längs vägen från tank till pump som man bör kolla extra på?



Blir att åka till volvo i veckan och inhandla en ny pump och kolla över bränsleledningarna samtidigt.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Varför inte köpa din soppapump på Biltema / mekonomen istället , billigare ...



Biltemas mekaniska pumpar är det inget fel på, fungerar bra ...



mvh



Robban
Bild

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Kan tänka mig att biltemas grejer funkar bra fast i det här fallet tog volvo typ 250 kr för en pump så då kan jag tänka mig att köpa orginal. Dessutom brukar jag alltid prata lite med dom när jag handlar grejer och få lite tips. Vissa av de som jobbar på Rejmes i Linköping är riktigt duktiga på 740 :D

Skriv svar