Vad har ni fått igenom på BP ?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Vad har ni fått igenom på BP ?

Inlägg av swec_fullmoon »

Tjena.



Startar en tråd om ämnet vad ni har kommit igenom BP med för grejor ;)



Ska dra det jag kom igenom med :P

hade helt nya däck fram och 2 med utsletnabakdäck , svaret blev att de snart var dags för vintisarna och att jag köper nya till våren :P



Hade ingen dragkrok på och han ville göra omreg fast sa att isf kör jag ner till biltema och köper en krok och smäcker på. Fick inget för det bara han sa att jag hade 2 v på mig ;) fixades på 2 dagar :P



hade en 12v kabel löst hängandes i bagaget då jag bytte ljud i sambandet med besiktninge. han lyfte på ögonbrynen ;)



Hade en massa extra kablar dragna fram under grillen och hål utsågat i spoilen för ljuse. Han nämde bara att jag bör ta reda på de kablrna så de inte släpar i marken.



Gick igenom med dubbla bromslysenbak o 5watt i dimlyserna med org dimlyse.



Har en 10cm lång spricka i framrutan. han nämde att spricker den vidare (vilket den inte gjort) så måste den bytas omedelbart. dock tyckte han övriga rutan var repig så det blir i samband med evntuel ny ruta isf.



Kom igenom med ett sjuhelsikes felinstelt vänsterframlyse, gick utanförskalan. dock så skrevingentidn utan han skruvade det rätt :)

gick igenom med vitablinkisar målade i underkant.



Enda jag fick på pappret var en liten blyerts notering "Dragkrok" .



Gött. detta var iofs en tidsedan .



Så vad har ni kommit igenom med ?

Har hört historier att folk slängt in motorer på flera hundra häst o kommit igenom osv.

Dubben
Van forumsanvändare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul

Inlägg av Dubben »

Jag hade inte dragit åt en av niplarna på bromsarna bak, tyckte den va lite svampig. Åsså kollade han under bilen, hela fäljens insida va full med bromsvätska. Då sa han:

"Du luftade bromsarna igår ser jag" Åsså pallrade han vidare, hade även svarta blinkersar fram, men det lät han bli att anmärka på :)

Annars har mina bilar gått igenom UA :wink:



//Dubben
Bild

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Fick en anmärkning på min gammla 740 att 1 framfjäder va av. Fick nerslag på det. Den hade gått av precis nere vid infästningen så jag pillade bort biten som va kvar, vred fjädern o sen sprutade på 5-56 över hela fjädern. På ombesiktningen: "Det där ser bra ut! Fint med ny fjäder" :lol:



Sen fick jag anmärkning på att man inte ska poppnita fast nya plåtar när man har "lagat" hålen :lol: (740:in det också)
[Volvo 945 LTT-96]

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Har fått några kommentarer ang extraktorgrenröret med följdfrågor om det är trimmat mer.... :roll:

Bara blåneka..



Har fått en fråga om jag installerat turbo, killen såg mätaren jag har under instrumentbrädan och frågade innan han öppnat huven. Det är en mätare som visar både vakuum och tryck, men jag förstår att killen frågade.....



Har vid ett tillfälle blivit riktigt orolig för reg-bes, detta pga killen tog en längre provtur än normalt, och helt plötslig ser jag bilen min komma från andra sidan byggnaden med en annan kille vid ratten. Stack ut huvudet genom dörren och får höra att de drar bilen till varvstoppet på ettan och tvåan......

Dock sade de inte ett ord om saken när de kom tillbaka..... 8)
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

Hmm hade en 84a 240gl, de satt en lätt trimmad b23e i den (skall vara b21) trodde aldrig att de skulle gå igenom när CO var typ noll :roll:

Han sa nått i stil med att lågt CO på dessa bilar gör att de går piss och jo Co 1,5-2 kanske hade vart bättre på b21 :)

När han provkört så var han lite i extas av den gick så bra, han kunde inte fatta det :D jag kan inte fatta att han inte såg stora insprutarinsuget där det skulle suttit en förknasare :lol:



Sen knacka han hål i fjäderbenet med, bara det borde ju ha resulterat i ombes men jag fick blanka papper 8)
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

Fick ju igenom min 740 (busen) nu i höstas, tycker jag va ganska bra, inte mycket osm är orginal på den :D



Han hade lite svårt att komma upp ur bromsprovaren dock, svetsdiffad bakaxel med bara en drivaxel gör att det gärna spinner mycket :)

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av 240in »

:) jag har fått igenom 745an med läckande avgasrör , fäste till handbromswiren var av samt skaka i ratten när man svängde åt vänster. :lol: Förövrigt hade ja glömt flygande besiktningspappret . Bilen gick förövrigt igen U.A. på pappret 8) :lol:
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Alla mina bilar..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

Ja har väl klarat mig igenom besiktningen utan större

problem. Brukar kolla igenom bilen hyfsat noga.

Däremot så har min syrra alltid fått igenom sina bilar

trots att de funnits grejor att fixa. En gång hade hon en Wolksvagen

Jetta som avgassystemet satt löst på, besiktningsgubben

påpeka bara att de satt lite löst, sen när hon skulle köra

därifrån så lossna det.
Volvochefen på Garaget.org

kes0
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 15 mar 2006, 00:42
Ort: Luleå?

Inlägg av kes0 »

vixi skrev:En gång hade hon en Wolksvagen

Jetta som avgassystemet satt löst på, besiktningsgubben

påpeka bara att de satt lite löst, sen när hon skulle köra

därifrån så lossna det.
Haha! Inte mycket besiktningsgubben kunde göra där antar jag :D
Bild

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

Själv har man inte besiktigat många bilar i livet :P bara min 240.. men då fick jag ige blankt papper inte :P men raggaren jag köpte bilen av har en kompis på BP ;P han har fått igenom bilar som skulle få feta 3or direkt av en vanlig bes gubbe :P lönar sig att ha kompisar som jobbar där! men han släpper igenom massa andra också! Vansbro är en favorit att besikta bilen på!
Bild

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

Min S40 som ja hade innan gick igenom med blanka papper med tonade rutor runtom (inkl. vindruta) och inga ljuddämpare 8)



Inte änns en notis om de :P
940 Classic

940-LTT-Evolution
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 feb 2007, 22:24
Kör: 940
Ort: Torslanda

Inlägg av 940-LTT-Evolution »

Fick igenom en bil me en feting spricka i grenröret :lol: de smattra rätt bra och avgasvärderna va låga, han tycke de va fina värden för en så gammal bil.



Skall besikta 940´in nu nån gång också skall bara klamma fast fjädrarna o pula lite me avgassystemet...vet inte om dom gillar raka rör :roll:
Pascal Törnqvist -87

Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld

Volvo 944 LTT -96

Smick Smack Pommac...Öl e bättre :wink:

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Var in med 245:an för ett tag sen..

Körde dom 1,5 milen in till stan utan problem och rullade sen in på bes.. Efter det raka vägen hem igen, och när jag kört någon km så ger sig skarven mellan främre röret och katten. :lol:



Sådan tur har man väl aldrig haft förr, men kvittade visserligen eftersom bilen ändå fick massa anmärkningar på kärvande bromsar och rost.. :oops:

Annars hade det givetvis rasat på vägen in.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4760
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Inlägg av Arly165 »

När en bekant besiktigade en 745 så testade dom säkerhetsbältena utan problem, men sen när han skulle åka därifrån och drog på sej bältet så gick det av :o
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

Min har gått igenom med USA blinkers (orange lampa) samt blåa framlysen (xenonlook). Ända komentaren man fick var "snygga lysen!" hehe. I övrigt så är det väl inget jag har på bilen som är "olagligt". Bromsarna tog iaf exakt jämt bak samt (0,9) exakt jämt fram. (1,2) :D
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnetikk »

Jag har nog rekordet i att få 2:or iallafall... detta va dock på en Ford Sierra -89 kombi... Minns inte exakt vad det var men minns att det var 8st. 2or och 3st. "Bra att veta". bla. var det anliggande bromsar, handbromsen tog inte, bromsskivorna va slut, dämparna rann det olja om, avgassystemet va nog mer rosthål i än plåt. Rost i balkar, länkarmar och tankarmatur... Men fick faktiskt igenom bilen en månad senare :D

När jag besiktade GLTn för nån månad sen gick den igenom hyffsat men på vägen hem så lossnade högra fästet för takluckan när jag låg i ca. 110km/h på motorvägen, vart skitskraj att hela luckan skulle lossna!
Bild

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Min VW 1500S -64 jag hade var lite kul att besiktiga.

En pinnbult till grenröret saknades, hade inga värmekammare så han sa bara att "du kör inte så mycket på vintern va?" nä är ju en sommarbil.

Halvljuset var lite svagt tyckte tills han kom på att det var 6v, du kör inte så mycket när det är mörkt va? nädå :D

genomslagsgummi saknades, ganska sänkt fram, du kör mest på släta vägar va? jajjemen



gick igenom UA
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

8st 2or är väll inget.. det är manligt när man får två papper för att alla anmärkningar inte får platts på ett.. jag har kört en 740 turbo igenom besiktningen men en sönderspikad kolv en gång. bara spruta ur olja överalt när man gasade.. men en motor tvätt 1min innan besiktningen gjorde susen :wink:

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av mr_yeahman »

Min gamla 340 som jag körde i trafik i bara 1 månad fick 8st 2:or, dessa handlade om bromsarna, typ anliggande, svag handbroms, anliggande, men även rostskadad avgasrör och skitkassa refektorer i strålkastarna, så man inte såg ett dyft med helljus i mörkret. Sen va däcken mönsterfria ( slicks ).



Håller nu tummarna på att min 740 GL kommer igenom på bp nu i dec
Bild

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

min polare fick 18st 2or och 7bra att veta på sin mkt häckiga Saab 9000, vilket resulterade i 2 papper och mkt jobb! :wink:

Användarvisningsbild
Ådi
Uppkörning
Inlägg: 632
Blev medlem: 10 jun 2007, 21:02
Kör: Volvo 744
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Ådi »

Besiktade mormors mazda 525 i förra veckan, blanka papper förutom att bilen måste regbesiktas om pga monterad dragkrok.



Blev lite förvånad då dom ägt bilen sen år 2000, dragkrok monterad sen fabriksny. Så jag kollade reggpapprena på vv.se, där det inte står nåt alls om att bilen skulle vara reggad med någon slags draganordning.



Till saken hör då att bilen har gått igenom besiktningen 6år i rad med monterad dragkrok :lol:



Och jag förstår inte alls hur det gått till.



Men nu just i år när jag lämnade in bilen på besiktning uptäkte dom det, besiktningkillen frågar, "har dom monterat dragkrok nyligen eller?"

Jag tittar ner på bilen, och ser en dragkrok med en hel del ytrost "nae de tror jag inte"..
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

trasig hastighetsmätare och svarta blinkers ifram är väl det enda "udda" som jag rullat igenom med
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Kommer ihåg när jag besiktade första egna bilen första gången. Var en 740 GL -85a som var tretonslakerad - kalifornienrosa på tak, baklucka och motorhuv, smutsröd på sidorna och rostbrun längst ner. :wink:

Kom på på söndagkvällen att det skulle bli körförbud på bilen i kommande veckan. Tisdagen hade jag inte tid att besikta och på onsdagen skulle jag åka bort för resten av veckan, så jag tänkte att jag åker och besiktar bilen i morron, så får jag ta de 2orna jag får, men så kan jag iaf köra med bilen en månad till!

Har för mig att det var 8 grejer som jag på rak arm kunde räkna upp att jag borde få 2or på, så jag var inställd på 10-12 2or. Bland annat funkade inte handbromsen, baklampan på vänster sida var helt död och det var stans jordfel i bilen så när man satte på blinkers så blev det disco i hela bilen - allt blinkade förutom blinkersen, ungefär...

Besiktningsgubben började peta, pilla och banka. Efter mycket muttrande och suckande skrev han ut protokollet och räckte över. Blankt papper! Jag satt och flinade hela vägen hem!



Sen var det nån gång när jag besiktade GL -89:an jag hade innan 940n. Hade kollat över hela bilen på jobbet innan och allt verkade vara tipp-topp. Var en ung kille som skulle sköta besiktningen och han tog sig fanimej tid! Bankade överallt och gick extrarundor runt bilen för att försöka hitta någon liten grej han kunde anmärka på. Kollade precis allt, rev, slet och pillade i hela bilen. Efter över en halvtimmas :!: intensivt arbete gav han till slut upp, räckte över det blanka protokollet och muttrade surt "jaja, det får väl gå ett år till..." Höll på att nita den jäveln! Ni som såg den bilen vet väl att den var väldigt fin och de andra gångerna jag besiktade den påpekade de hur välvårdad den var...



En annan "rolig" historia är när farsan besiktade en 140 vi hade när jag var liten. Han var på väg hem efter att ha besiktat med blankt papper och när han svängde över trottoarkanten för att komma in på parkeringen här hemma vek sig framvagnen på ena sidan - helt sönderrostad!
Bild

Toxic
Van forumsanvändare
Inlägg: 1161
Blev medlem: 07 okt 2007, 19:16
Ort: Västerås

Inlägg av Toxic »

min 740 har gått igenom UA sen den tog i bruk... med alla besiktningsbevis frånomed 200mil sparade... Övertagit den efter morfar nu iår så den lär väl få några typ spindeleder osv så som jag kör :D



Mvh T

Skriv svar