Funderingar kring en ny bil - s70

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.

Behålla 940in ett tag till eller satsa på en s70?

940 - Bara att fortsätta fixa och köra vidare
23
74%
S70 - Ta lån och satsa på en nyare bil
8
26%
 
Antal röster: 31

kes0
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 15 mar 2006, 00:42
Ort: Luleå?

Funderingar kring en ny bil - s70

Inlägg av kes0 »

Har sedan länge sneglat på nyare bilar och däribland s70. Så idag åkte man och kollade hos olika bilfirmor. Hittade två fina s70. En vit GLT -97, 16700mil samt en svart 2.5 SE -98, 15400mil. Priset låg på runt 69000:- vardera.



Är väl egentligen inte i behov av en ny bil men jag är lite less på alla skavanker (ursutten förarstol, spricka i instrumentbrädan, buckla på huven, vibrerande dörrpaneler mm) min nuvarande bil har, dess komfort samt det faktum att det måste bytas/fixas/lagas delar i stort sätt varje månad. Sen är det ju det att man alltid vill ha nånting nytt..



Kan inte direkt påstå att jag vill ta på mig ett lån men samtidigt vore det trevligt med en nyare och fräschare bil att skjutsa sonen med till dagis och handla med. För det är faktiskt det enda jag använder bilen till. Kör runt 1000mil/år.





Hur hade du resonerat?

Hjälp mig, kommentera gärna och tyck till :)





/M



Tråden hör väl egentligen till Offtopic/Allmänt snack men jag vill ha så mycket input som möjligt. Hoppas den får stanna kvar här :)
Bild

lukkan
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 26 mar 2007, 08:17
Ort: trosa kör: 740glt 16v -90

Inlägg av lukkan »

ja skulle inte låna pengar, ha kvar 940:n istället :)



det är vad jag skulle gjort
Bild

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

Jag skulle haft kvar 940in om jag var du.



Och vill du ändå byta till S70 och måste låna pengar skulle jag satsa på en T5 direkt ingen GLT osv.
Bild

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av munktorparen »

Jag skulle ha behållt 940in .. s70in börjar bli till åren den med å massa fel kommer dyka upp t.ex packningen mellan motor och låda som alltid pajjar på dessa ,den kostar 12,000:- att få bytt .. inget man gör själv heller då mtorn måste tas ur underifrån //David

Användarvisningsbild
André S
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2218
Blev medlem: 11 feb 2005, 19:08
Kör: Bmw 320Ci -02
Ort: Gävle

Inlägg av André S »

Du kan nog gissa vad du får för svar på detta forum :D



Men köp dig en nyare 940 då? Ltt som enkelt kan gå mkt bättre :)



Men jag förstår dig, skulle också vilja ha en nyare bil... för mig är 940 en mkt nyare bil :wink: Om du vill hålla på och greja lite med bilen är det ju ännu ett plus med 940, tänker på moddifieringar osv :)



Man kommer inte ifrån att 940 är en jäkla bra bil.. troligen mycket bättre än en tidig s70.
Bild

|Mitt projekt | Min bil på Garaget.org| Bmw 320Ci -02 |Rak SEXa|

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

Tycker också du ska behålla bilen. Jag har haft samma funderingar fast vill ha en v70 av gamla karossen. Tänkte sälja 940 för 1.5 år sedan men insåg att jag inte kan få en billigare bil än den jag redan har.



Om ett par år när man kanske skaffat barn så är väll en kombi att föredra men det problemet löser jag då.
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

munktorparen skrev:Jag skulle ha behållt 940in .. s70in börjar bli till åren den med å massa fel kommer dyka upp t.ex packningen mellan motor och låda som alltid pajjar på dessa ,den kostar 12,000:- att få bytt .. inget man gör själv heller då mtorn måste tas ur underifrån //David


vad snackar du nu om? ta ut motorn underifrån?
Bild

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

sljungaracer skrev:
munktorparen skrev:Jag skulle ha behållt 940in .. s70in börjar bli till åren den med å massa fel kommer dyka upp t.ex packningen mellan motor och låda som alltid pajjar på dessa ,den kostar 12,000:- att få bytt .. inget man gör själv heller då mtorn måste tas ur underifrån //David


vad snackar du nu om? ta ut motorn underifrån?


Ja det är lite fel.



Däremot måste man ta ner växellådan och den plockar man ur vänsterhjulhus.



Det är väl det största felet, mest kostsamma man kan råka ut för på s70 annars helgoa bilar!



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av munktorparen »

Olsson skrev:
sljungaracer skrev:
munktorparen skrev:Jag skulle ha behållt 940in .. s70in börjar bli till åren den med å massa fel kommer dyka upp t.ex packningen mellan motor och låda som alltid pajjar på dessa ,den kostar 12,000:- att få bytt .. inget man gör själv heller då mtorn måste tas ur underifrån //David


vad snackar du nu om? ta ut motorn underifrån?


Ja det är lite fel.



Däremot måste man ta ner växellådan och den plockar man ur vänsterhjulhus.



Det är väl det största felet, mest kostsamma man kan råka ut för på s70 annars helgoa bilar!



// Anders




Hum, kanske är speciellt på awd som farsgubben åker .. där sitter ju allt i en vagga som enligt volvo måste tas ur underifrån

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Har du barn osv, så kanske S70n blir lite säkrare ?



Ta de du känner, om du vill ha lite mer lyxkryssning så fåru väl ta S70n, annars kan du ju ta en nyare 940/945 :)
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Kroona
Övningskörning
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 jan 2006, 21:42

Inlägg av Kroona »

Har en S70 och en 740..

s70 är riktgit goa bilar särskilt med Turbo som min...

Om jag får säga vad jag tycker så skulle jag satsa på en s70..Men med låga mil, min har gått 9800 nu ..Hade 850 innan ångrar inte en sekund att jag bytte..

Så kör på, Byt bil måste trotsa lite här inne :P

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

behåll 940, eller köp dej en s90 istället om det är "lyxigare/nyare" kärra du vill ha :wink:
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

Låter inte särskilt lönt att ta ut ett lån för att köpa en bil du åker till dagis/affären med ;) om det vore som så att du åkte mycket mer än så och verkligen behövde en bil att lita på till 100% så skulle väll s70in platsa fint.
Bild

Volvofreak
Uppkörning
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 apr 2004, 13:14
Kör: 855 Turbo
Ort: Oxelösund

Inlägg av Volvofreak »

S70!



Mycket roligare motor, säkrare, skönare och framför allt snyggare.
Volvo 855 turbo -94 [300 hk/502Nm]
Volvo 343 DL -86

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

munktorparen skrev:
Olsson skrev:
sljungaracer skrev:...
...




Hum, kanske är speciellt på awd som farsgubben åker .. där sitter ju allt i en vagga som enligt volvo måste tas ur underifrån


Har nog missuppfattat Volvo lite då.



Allt sitter fast i subframen men den viker man bara ner och sänker motorn en bit så

skruvar man loss växellådan och tar den neråt och åt sidan.



Växellåda har jag bytt vid några tillfällen på v70 dock aldrig på någon AWD men det är

i stort sätt samma sak. Lite mer jobb tack vare vinkelväxeln då.



Personligen föredrar jag 850 framför S70, dels är den snyggare ja det är väl främst det.

Inredningen i s70 har jag svårt för.



Framvagn, oljesöl mellan motor och låda är det man ska kolla noga på. Länkarmsbussningar i

bakvagnen är också vanligt. AC kompressorer som behöver schimas om.



Från årsmodell 99 så fick dom elektronisktspjällhus som har en tendens att balla ur, kostar en bra

slant att fixa så en 98 är ju helt klart att föredra.



Annars hel goa bilar att köra, GLT är jäkligt go men Turbo föredrar jag helt klart.

S70 2,4t är ju en lätttryckare. Drar väldigt jämt med 850 Turbo men 850in är roligare att köra

är lite mer ketchup effekt i den trots att den drar väldigt tidigt.



Hur du ska göra är nog upp till dig själv, kan bara säga att både 850 och S70 är jätte bra och goa bilar.



Trivs grymt bra med min 850 iallafall, hade jag haft pengar hade jag nog köpt en 850 till, en GLT jag kan

använda nu på vintern när min Turbo står inne :)



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av 240in »

Alternativ ett du fixar opp det mesta på 940in o behåller den. Alternativ två du köper en S70 o slipper kanske göra allt för mycket men kommer nog nåt du lär göra iaf. Jag skulle valt alternativ två om du ej anser du ej vill kasta ut alldeles för mycket pengar på 940in.
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

S70 är ju en säkrare bil att skjutsa sonen i helt enkelt.



Jag lånade ju lite stålars innan jag köpte gustafssons GLT.

Stod ju och vägde mellan 940 1995< eller nån fräsch gammal

740 att lägga lite pengar på. Blev ju 740n till slut.

Men bra mycket fräschare än GLEn.



Så du skulle väl kunna ta ett mindre lån och köpa en lite nyare 940

eller så lägger du lite pengar på nuvarande 940n :) Byter lite inredning

och såna grejer.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

kes0
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 15 mar 2006, 00:42
Ort: Luleå?

Inlägg av kes0 »

Tack för alla kommentarer och åsikter, de uppskattas mycket. Behövde lite uppmuntran och det har jag nu fått. Så åter igen, Tack!



Ska väl ändå till bilaffären på måndag och provköra s70n men redan nu lutar det åt ett håll 8)
Bild

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

Köpte ju mig en S70 2.5T efter att jag sålde av min 940 (S90) LTT, men den S70 var inte i min ägo särskillt länge...



Svintråkig bil enligt mig!



Eftersom du är inne på att kanske köpa en ny bil eller behålla din 940, så hade jag istället satsat på att köpa en ny 940 istället...



En LTT efter -95 är fina bilar, som är superenkla att få lite fart i och känns betydligt modernare än en Gl från -92 :wink:



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

s70 är fina bilar tycker jag, gillar glt:n..

Vill man köpa en för 60-70 papp och inte har pengar sparade så måste man ju ta lån. Men det är ju bra att ha lite pengar att lägga in så du slipper låna upp allt.
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Qdog
Van forumsanvändare
Inlägg: 1659
Blev medlem: 02 maj 2006, 23:35
Ort: Örebro

Inlägg av Qdog »

Det är inga fel på nyare bilar..Men dom är tråkiga. Inte mycket man kan pilla på dom..740/940 känns som en riktigt bil och kan göra meka lätt me dom!



Mvh Qdog

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Jag skulle förmodligen valt mellan att behålla eller byta till en mindre kanske lite trevligare bil. visst fin komfort i S70 men för det lilla du kör kunde du ju haft något annat. Mao, behåll 940, det är billigast så..
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Kim J skrev:Svintråkig bil enligt mig!


Man har ju kört lite gamla V70s & S60s.. finns ju inget som

är speciellt roligt med dom. Så håller nog med lite där även

om jag inte ens kört en S70. 850 ger också ett tråkigt intryck. :lol:

7-900 FTW!
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

kes0
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 15 mar 2006, 00:42
Ort: Luleå?

Inlägg av kes0 »

Snacka om att bilförsäljaren är på..



Skulle eventuellt dit idag för att ta en närmare titt på bilen samt för att provköra den. Men efter att ha läst alla kommentarer (Tack så mycket för dem, verkligen tack) här på forumet har jag bestämt mig för att behålla 940in ett tag till.



Aja men hur som helst. Nu ringde bilförsäljaren och skulle maila bilder mm på bilen. Han vill då verkligen sälja den till varje pris.
Bild

ljungström
Uppkörning
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 mar 2005, 21:44

Inlägg av ljungström »

Jag skulle kika på en S80/S60 istället. Känns mycket modernare än S70 och så hiskligt mycket pengar extra kan det inte röra sig om.
Toyota Avensis 1,8 Touring Business 2011 Super White
Volvo V70 2,5T -99 Cassis Metallic

Skriv svar