byte av bussningar???

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

byte av bussningar???

Inlägg av Greger Svärd »

hade bilen på vinterservice i går och för olje byte växelåda och motor samt koll av fjädring och ett elfel. totalt 2300kr vilket jag anser hyfsat för att vara volvo.



Vid servicegenomgången av bilen upptäcktes följande brister:

1. centrallås v.bakdörr ur funktion

Åtgärd: byte av motor pris 1.389kr



2. skyltbelysning v.lampa ur funktion/borta

Åtgärd: byte av glödlampa och lamphus pris 225.25kr



3. skärmblinkers ur funktion/löst sittande

Åtgärd:glödlampa byte och byte av lykta pris 35.81kr



4. strålkastartorkare båda sidor ur funktion

Åtgärd: byte av 2st kompletta motorer med armar och blad pris 4 372.13kr



5. spolarmunstycken igensatta

Åtgärd: byte av spolarmunstycke 2 st pris 180.50kr



6. h.undre kulled glapp

Åtgärd: byte kulled och kulledsats pris 812.00kr



7. drivrem för generator fransig

Åtgärd: blir garantireparation då jag byte hos volvo för 3 månader sedan



8. vevaxel läckage

Åtgärd: byte av tätningspaket vevaxel bakre pris 3 043.00kr



9. bakaxel läckage i pinjong

Åtgärd: byte av tätning pris 887.50kr



10. länkarmstags bussning vh glapp

Åtgärd: byte bussning,bricka+skruv pris 1 301.00kr



11. styrväxelfäste spricka

Åtgärd: byte förstärkningsplåt och styrväxelfäste pris 705.00kr



totalt pris för dessa åtgärdsförslag 13 226.00kr



Det mest akuta av ovanstående arbeten är de punkter som har med styrning att göra men hur svårt är det att byta bussningar, kullled och styrväxelfäste. motorn var läckagefri när jag köpte denmn började läcka när jag bytte till hel syntetolja så jag funderar på at ev hälla i packnings treatment och se om det gör att packningarna ev vitaliserars.



Vad det gällde kontrollen av fjädringen så fick jag beskedet att bilen just nu är ca 10cm högre än en 740gle är standard. Synd på nya fjädrar och stötdämpare men verkar som det är dags för sänkfjädrar om jag nu inte vill ha kvar mitt volvo 740 cross country stuk som jag tydligen fått enligt service killen.



Nu vet ni lite om vad som kommer att frågas kring när det gäller reparationer framöver.



greger

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Massa småskit, kulleden å länkarmsbussningen fåru väl byta dock, inte alls svårt.. om man kan meka å har verktyg.



resten som att byta nån lampa till skyltbelysning osv gör du ju på macken.. för 5 kr?



ang oljeläckaget där är det inte alls konstigt att det blir så i en gammal motor, byt tillbaka till mineralolja, har du tur så kan läckaget minska igen.



Där kan du också dra en liten fuling inför besiktningen, åk å gör motortvätt typ dagen innan, den tar du å torkar lite med en trasa runt där i skarven/tråget precis innan du åker in i besiktningshallen så ska du nog klara dig undan anmärkningar iaf.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Skriv svar