Överväxel

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
MartinEk
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2006, 23:41
Ort: Tierp

Överväxel

Inlägg av MartinEk »

Jag har problem med min överväxel "5"an på min 740 Turbo! ibland när man ska trycka i den, så händer det ingenting, men efter ett tag kan det hoppa i, ibland inte! är det självaste överväxeln, eller kan det vara elektroniken "tryckknappen" påvägen ner??

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

kan vara nästan vilket som.

det vanligaste är att solenoiden ger sig eller att knappen spökar med glapp.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

MartinEk
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2006, 23:41
Ort: Tierp

Inlägg av MartinEk »

Ahaa! kan man byta ut solinoiden utan att montera ner självaste växellådan??

mbc
Övningskörning
Inlägg: 146
Blev medlem: 28 okt 2004, 01:30

Inlägg av mbc »

Kolla kablaget först, jättevanligt att det blir glapp precis där dom går ur växelspaken.
945-94
945-96

MartinEk
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2006, 23:41
Ort: Tierp

Inlägg av MartinEk »

Ska följa upp kablarna någon dag i veckan! tänkte på en annan sak, om det är samma relä till överväxeln som det är till blinkersen? för blinkersrelät är inte det bästa!

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

MartinEk skrev:Ska följa upp kablarna någon dag i veckan! tänkte på en annan sak, om det är samma relä till överväxeln som det är till blinkersen? för blinkersrelät är inte det bästa!
är inte säker men jag har svårt att tro det.



EDIT: klart det int eär förresten, då skulle den ju växla hela tiden när man blinkar :lol:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

_stuntman_
Färsk användare
Inlägg: 74
Blev medlem: 04 aug 2007, 16:57
Ort: Sörping

Inlägg av _stuntman_ »

Kolla reläet!

Den var paj både i min och kompisens 740! (Vi hade precis samma symtom som dig)

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

Min bil har bettet sig likadant, det var glapp i reläet. Satte man fingret på reläet när man skulle lägga i odn så funka de prima. gjorde man det inte så funkade den lite då och då. Det är bara att ta ur askoppen och facket o sen böja o bända lite i skiten.. :)
Bild

B234T :)

Skriv svar