740 GLT FÅR FÖR MYCKET BRÄNSLE ÄVEN NÄR DEN E VARM!!!!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
klingis
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 dec 2006, 19:14
Ort: göteborg

740 GLT FÅR FÖR MYCKET BRÄNSLE ÄVEN NÄR DEN E VARM!!!!

Inlägg av klingis »

Hej har en 740 glt den verkar gå för fett även när den är varm.

Vad kan det bero på? Den är chippad men det ska väl inte påverka att den låter som när den går på choke. Den ryker lite också.

Mvh Daniel.



Flyttade till bättre forumsdel. // swetype3
Volvo 940 power!

Runesson
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 sep 2007, 21:53
Ort: utanför växjö

Inlägg av Runesson »

he he har du kollat slangen mellan luftmätaren och insug den kan glida isär det har den gjort på min 16v skall gå ut och fixa de just nu
en bra s**b är en skrotad s**b

klingis
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 dec 2006, 19:14
Ort: göteborg

Inlägg av klingis »

Runesson skrev:he he har du kollat slangen mellan luftmätaren och insug den kan glida isär det har den gjort på min 16v skall gå ut och fixa de just nu
Tjena den verkar sitta på plats!
Volvo 940 power!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Låter som din tempgivare till motorstyrningen inte ger rätt värde till boxen, den ger värde som att maskin är kallare än den egentligen är, då fetar den på.



En annan orsak kan också vara ett läckage på avgassystemet innan lambdasonden, då känner sonden av en för hög syrehalt och ber boxen feta på då också..



mvh



Robban
Bild

klingis
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 dec 2006, 19:14
Ort: göteborg

Inlägg av klingis »

Robban67 skrev:Hej



Låter som din tempgivare till motorstyrningen inte ger rätt värde till boxen, den ger värde som att maskin är kallare än den egentligen är, då fetar den på.



En annan orsak kan också vara ett läckage på avgassystemet innan lambdasonden, då känner sonden av en för hög syrehalt och ber boxen feta på då också..



mvh



Robban
Hej var sitter tempgivaren till motorstyrningen?

Jag har kollat avgassystemet och det är tätt.

Mvh Daniel.
Volvo 940 power!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Den tempgivaren sitter under insuget, dock monterad i toppen INTE i blocket, det är den främsta av de två givarna- i ordningen efter termostathuset.



Den har två flata kontaktstift i sig, den andra som sitter efter har två runda stift - den går direkt in till instrumentets tempmätare..



mvh



Robban
Bild

klingis
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 dec 2006, 19:14
Ort: göteborg

Inlägg av klingis »

Robban67 skrev:Hej



Den tempgivaren sitter under insuget, dock monterad i toppen INTE i blocket, det är den främsta av de två givarna- i ordningen efter termostathuset.



Den har två flata kontaktstift i sig, den andra som sitter efter har två runda stift - den går direkt in till instrumentets tempmätare..



mvh



Robban
Okej tack så mycket för den infon då ska jag kolla detta?

Mvh Daniel.
Volvo 940 power!

Runesson
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 sep 2007, 21:53
Ort: utanför växjö

Inlägg av Runesson »

oki men ta och gör ett själv diagnos test och se vad den ger för fel koder

om du inte vet vilket uttag det är så har jag för mig att det är nr 2

mvh runesson
en bra s**b är en skrotad s**b

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Uttag nr2 är för bränslet och uttag nr6 är för tändningen.



mvh



Robban
Bild

klingis
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 dec 2006, 19:14
Ort: göteborg

Inlägg av klingis »

Robban67 skrev:Hej



Uttag nr2 är för bränslet och uttag nr6 är för tändningen.



mvh



Robban
Okej ska prova detta. Men kan man se om tempgivaren är trasig när man tar loss den eller är det bara byta den och hoppas på det bästa.?

Mvh Daniel.
Volvo 940 power!

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

ta en från skroten eller från nån kompis, den kostar fan 300 spänn på mekonomen.. kostar säkert 700k på volvo..
Bild

B234T :)

klingis
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 dec 2006, 19:14
Ort: göteborg

Inlägg av klingis »

Nyberg skrev:ta en från skroten eller från nån kompis, den kostar fan 300 spänn på mekonomen.. kostar säkert 700k på volvo..
Hej det får nog bli en från skroten tror jag blir nog biligast så.

Mvh Klingan
Volvo 940 power!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Ursäkta långa svarstiden, men ibland fungerar det inte med mail om svar som kommit och då kommer ( iallafall inte jag ) ihåg vilka trådar man varit inne på, är ju ett antal...



Hur har det gått med bilen?



Har du tillgång till enohmmätare kan du mäta upp resistansen vid vissa temperaturer och sedan kolla i FAQ avdelningen där det bör finnas ett diagram över kurvan för hur resistansen ändras vartefter temperaturen ändras..



mvh



Robban
Bild

klingis
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 dec 2006, 19:14
Ort: göteborg

Inlägg av klingis »

Robban67 skrev:Hej



Ursäkta långa svarstiden, men ibland fungerar det inte med mail om svar som kommit och då kommer ( iallafall inte jag ) ihåg vilka trådar man varit inne på, är ju ett antal...



Hur har det gått med bilen?



Har du tillgång till enohmmätare kan du mäta upp resistansen vid vissa temperaturer och sedan kolla i FAQ avdelningen där det bör finnas ett diagram över kurvan för hur resistansen ändras vartefter temperaturen ändras..



mvh

Hej mitt internet är tyvärr ur funktion men får sitta och skriva på jobbet.

Skit samma men hur som helst har ej hunnit och kolla givaren men jag tror att det kan vara den för dom har varit på den innan såg jag.

Ska prova att byta den jag köper en på skroten.

Jag har ej tilgång till en enohmsmätare tyvärr.

Mvh Klingan.



Robban
Volvo 940 power!

Skriv svar