740 GLT FÅR FÖR MYCKET BRÄNSLE ÄVEN NÄR DEN E VARM!!!!
740 GLT FÅR FÖR MYCKET BRÄNSLE ÄVEN NÄR DEN E VARM!!!!
Hej har en 740 glt den verkar gå för fett även när den är varm.
Vad kan det bero på? Den är chippad men det ska väl inte påverka att den låter som när den går på choke. Den ryker lite också.
Mvh Daniel.
Flyttade till bättre forumsdel. // swetype3
Vad kan det bero på? Den är chippad men det ska väl inte påverka att den låter som när den går på choke. Den ryker lite också.
Mvh Daniel.
Flyttade till bättre forumsdel. // swetype3
Volvo 940 power!
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Låter som din tempgivare till motorstyrningen inte ger rätt värde till boxen, den ger värde som att maskin är kallare än den egentligen är, då fetar den på.
En annan orsak kan också vara ett läckage på avgassystemet innan lambdasonden, då känner sonden av en för hög syrehalt och ber boxen feta på då också..
mvh
Robban
Låter som din tempgivare till motorstyrningen inte ger rätt värde till boxen, den ger värde som att maskin är kallare än den egentligen är, då fetar den på.
En annan orsak kan också vara ett läckage på avgassystemet innan lambdasonden, då känner sonden av en för hög syrehalt och ber boxen feta på då också..
mvh
Robban
Hej var sitter tempgivaren till motorstyrningen?Robban67 skrev:Hej
Låter som din tempgivare till motorstyrningen inte ger rätt värde till boxen, den ger värde som att maskin är kallare än den egentligen är, då fetar den på.
En annan orsak kan också vara ett läckage på avgassystemet innan lambdasonden, då känner sonden av en för hög syrehalt och ber boxen feta på då också..
mvh
Robban
Jag har kollat avgassystemet och det är tätt.
Mvh Daniel.
Volvo 940 power!
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Den tempgivaren sitter under insuget, dock monterad i toppen INTE i blocket, det är den främsta av de två givarna- i ordningen efter termostathuset.
Den har två flata kontaktstift i sig, den andra som sitter efter har två runda stift - den går direkt in till instrumentets tempmätare..
mvh
Robban
Den tempgivaren sitter under insuget, dock monterad i toppen INTE i blocket, det är den främsta av de två givarna- i ordningen efter termostathuset.
Den har två flata kontaktstift i sig, den andra som sitter efter har två runda stift - den går direkt in till instrumentets tempmätare..
mvh
Robban
Okej tack så mycket för den infon då ska jag kolla detta?Robban67 skrev:Hej
Den tempgivaren sitter under insuget, dock monterad i toppen INTE i blocket, det är den främsta av de två givarna- i ordningen efter termostathuset.
Den har två flata kontaktstift i sig, den andra som sitter efter har två runda stift - den går direkt in till instrumentets tempmätare..
mvh
Robban
Mvh Daniel.
Volvo 940 power!
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Ursäkta långa svarstiden, men ibland fungerar det inte med mail om svar som kommit och då kommer ( iallafall inte jag ) ihåg vilka trådar man varit inne på, är ju ett antal...
Hur har det gått med bilen?
Har du tillgång till enohmmätare kan du mäta upp resistansen vid vissa temperaturer och sedan kolla i FAQ avdelningen där det bör finnas ett diagram över kurvan för hur resistansen ändras vartefter temperaturen ändras..
mvh
Robban
Ursäkta långa svarstiden, men ibland fungerar det inte med mail om svar som kommit och då kommer ( iallafall inte jag ) ihåg vilka trådar man varit inne på, är ju ett antal...
Hur har det gått med bilen?
Har du tillgång till enohmmätare kan du mäta upp resistansen vid vissa temperaturer och sedan kolla i FAQ avdelningen där det bör finnas ett diagram över kurvan för hur resistansen ändras vartefter temperaturen ändras..
mvh
Robban
Robban67 skrev:Hej
Ursäkta långa svarstiden, men ibland fungerar det inte med mail om svar som kommit och då kommer ( iallafall inte jag ) ihåg vilka trådar man varit inne på, är ju ett antal...
Hur har det gått med bilen?
Har du tillgång till enohmmätare kan du mäta upp resistansen vid vissa temperaturer och sedan kolla i FAQ avdelningen där det bör finnas ett diagram över kurvan för hur resistansen ändras vartefter temperaturen ändras..
mvh
Hej mitt internet är tyvärr ur funktion men får sitta och skriva på jobbet.
Skit samma men hur som helst har ej hunnit och kolla givaren men jag tror att det kan vara den för dom har varit på den innan såg jag.
Ska prova att byta den jag köper en på skroten.
Jag har ej tilgång till en enohmsmätare tyvärr.
Mvh Klingan.
Robban
Volvo 940 power!