försäkrings FAQ

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: försäkrings FAQ

Inlägg av Vita_Vargen »

Tänkte ge lite information då de var på tapeten tidigare (typ 2009, men fortfarande en sak som ofta kommer upp när man läser på olika forum).

Teckna försäkring på förälder

Då jag bor i Sveriges dyraste postort så vart de så att jag försäkrade bilen på mina föräldrar när jag började skaffa egna bilar.
En trafikförsäkring på en vanlig 740 GL ville dom ha 8000kr/år för och helförsäkring på farsan var 3500kr/år.
Vart en vana att försäkra på föräldrarna och efter vi flyttade till olika adresser fortsatte jag ha bilar stående på dom.

När olyckan var framme:
Jag krockade i framförvarande fordon på Essingeleden vid ett plötsligt stopp. Inget stort utan en fender-bender som enbart resulterade i skador på min bil som då var försäkrad på min mor. Efter skadebesikningen hörde en utredare från FB av sig då dom misstänkte att jag var den "riktiga" ägaren på bilen.

Frågor som uppkom från FB var följande:
  • Kopia på kvitto
  • Kopia på betalning
  • Kopia på betalning av försäkring
  • Ifall och hur mycket min mor kört bilen
Jag erkände att hon aldrig kört bilen och men fixade fram kvitto på betalningarna och köpe-kvitto där jag hade betalt allting men hon stod på köpe-kvittot. FB bedömde att jag var ägare av bilen vid skadetillfället och fick ingen ersättning. Tråkigt läge men samtidigt var jag ändå rätt nöjd över att de hände med en billig bil och inte en totalkvaddning. Jag gjorde knappt en ekonomisk förlust och lärde mig en läxa :)
Smiley missbrukare [tyst]

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: försäkrings FAQ

Inlägg av Hesselgren »

Vita_Vargen skrev: försäkrade bilen på mina föräldrar när jag började skaffa egna bilar.

och fick ingen ersättning.
bra skrivet! något att tänka på för många kanske.

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: försäkrings FAQ

Inlägg av Vita_Vargen »

Hesselgren skrev:
Vita_Vargen skrev: försäkrade bilen på mina föräldrar när jag började skaffa egna bilar.

och fick ingen ersättning.
bra skrivet! något att tänka på för många kanske.
Absolut, de är nog en väldigt aktuell fråga för många när man precis skaffar bil.

Bor man fortfarande hemma så är de nog mer OK från FB syn. Men skulle jag gjort det skulle jag iaf se till så att betalningen för bilen sker kontant eller från förälderns konto samt se till att försäkringen även betalas av dom.

I mitt fall så hade jag inget fordon skrivet på mig heller vilket säkert skapade mer misstanke mot att bilen faktiskt var min.

En annan sak man kan tänka på är att trafikförsäkringen täcker oavsett vem som står som ägare.
Smiley missbrukare [tyst]

Skriv svar