D skrev:Hej!
Nej frågan har inte varit upptidigare här. Kul att du tar upp det.
Lite osäker på vad du menar med " Frågan nu är om jag är med i en olycka får jag ut på försäkringen om bilen är trimmad ?"
Svarar "enkelt" så här.
Trafikförsäkringen reglerar skador på annans egendom som du vållat eller personskador i eget fordon oavsett om du har trimmad bil eller inte.
Vagnskadeförsäkringen reglerar yttre skador på fordonet. Stöldförsäkring.
Det är bilen i originalutförande som ersätts. Detta innebär kortfattat, de uppgifter som försäkringsbolaget hämtat från VTR (väg trafik registret) när försäkringen tecknades.
Om bilens originalutförande ändras så brukar den generella regeln för en försäkring vara att bilens ska registreringsbesiktigas och godkännas i det nya utförandet och sedan ska bilens försäkring ses över igen i bilens nya utförande. Detta kan vara ett problem i vissa fall, eftersom bilen kanske inte kan bli typgodkänd i det nya utförandet.
Om inte bilen blir typgodkänd i det nya utförandet så är bilen olagligt.
Maskinskadeförsäkring
Ersättning kan också helt utebli te.x. om bilen har maskinskadeförsäkring och bilen är trimmad.
Om det sker en skada (beroende av vilken) och försäkringsbolaget får reda på om bilen är trimmad, så kommer försäkringsbolget att göra en utredning om skadan inträffade på grund av trimmet eller inte. Denna utredning blir en grund till om du får ersättning, ersättning med nedsättning eller om ersättningen helt uteblir.johan_elk skrev:Frågan nu är om jag är med i en olycka får jag ut på försäkringen om bilen är trimmad ?
Exempel:
Du står parkerad och blir påkörd av motpart. Skadan orsakad av trimmet? Troligen inte, och den bedömningen tror jag att försäkringsbolaget också skulle göra.
johan_elk skrev:Alltså vad jag förstått får man öka effekten på en bil med 10% och vridet med 20%.
Effektökning godkänd? Nej, se ovan gällande typgodkännande.
MVH
Okej då fick jag lite klarhet i ämnet
Tack så mycket för hjälpen.
Mvh / Johan