försäkrings FAQ

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
johan_elk
Övningskörning
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 okt 2006, 21:42
Kör: Saab 9-5 2.0T Kombi
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av johan_elk »

D skrev:Hej!



Nej frågan har inte varit upptidigare här. Kul att du tar upp det.

Lite osäker på vad du menar med " Frågan nu är om jag är med i en olycka får jag ut på försäkringen om bilen är trimmad ?"



Svarar "enkelt" så här.

Trafikförsäkringen reglerar skador på annans egendom som du vållat eller personskador i eget fordon oavsett om du har trimmad bil eller inte.



Vagnskadeförsäkringen reglerar yttre skador på fordonet. Stöldförsäkring.

Det är bilen i originalutförande som ersätts. Detta innebär kortfattat, de uppgifter som försäkringsbolaget hämtat från VTR (väg trafik registret) när försäkringen tecknades.

Om bilens originalutförande ändras så brukar den generella regeln för en försäkring vara att bilens ska registreringsbesiktigas och godkännas i det nya utförandet och sedan ska bilens försäkring ses över igen i bilens nya utförande. Detta kan vara ett problem i vissa fall, eftersom bilen kanske inte kan bli typgodkänd i det nya utförandet.

Om inte bilen blir typgodkänd i det nya utförandet så är bilen olagligt.



Maskinskadeförsäkring

Ersättning kan också helt utebli te.x. om bilen har maskinskadeförsäkring och bilen är trimmad.


johan_elk skrev:Frågan nu är om jag är med i en olycka får jag ut på försäkringen om bilen är trimmad ?
Om det sker en skada (beroende av vilken) och försäkringsbolaget får reda på om bilen är trimmad, så kommer försäkringsbolget att göra en utredning om skadan inträffade på grund av trimmet eller inte. Denna utredning blir en grund till om du får ersättning, ersättning med nedsättning eller om ersättningen helt uteblir.



Exempel:

Du står parkerad och blir påkörd av motpart. Skadan orsakad av trimmet? Troligen inte, och den bedömningen tror jag att försäkringsbolaget också skulle göra.


johan_elk skrev:Alltså vad jag förstått får man öka effekten på en bil med 10% och vridet med 20%.


Effektökning godkänd? Nej, se ovan gällande typgodkännande.



MVH


Okej då fick jag lite klarhet i ämnet :P

Tack så mycket för hjälpen.



Mvh / Johan

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Borttaget
Bild

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Inlägg av tusse »

Om jag är missnöjd med hur bolaget handhar mitt ärende, kan man göra en anmälan eller kräva ersättning. Nu menar jag motparts bolag.

I korta drag, sitter i lånad bil och blir påkörd av lastbil. Skriver papper och skickar in och lämnar in bilen.

Detta sker i slutet på januari. Nu så säger motparts bolag att vittne finns att jag backade så man föreslår 50/50 på skadan. Nu hade jag också vittne så det blev till att inhämta vittnesmål. Vi väntar vittnesmål från motpart men inget händer efter flera brev från mitt bolag. I mitten på mars så ledsnar jag och ringer åkaren och frågar vart vittne är. Det visar sig inte finnas något vittne och dom har inte hört av bolaget sedan i början på februari.

Kontaktar motparts handläggare som bekräftar att det inte fanns något vittne men han har så mycket att göra så…….
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Borttaget
Bild

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Inlägg av tusse »

Tack för svaret ”D”



Det fanns helförsäkring så jag fick ligga ute med 3000 Skr. Nu har mitt bolag agerat utan svar från motparten och jag har återfått pengarna, stillaståndsersättning är utbetald (25 kr/dag).

Både jag och det försäkringsbolag bilägaren är försäkrad i tycker att man inte ska behöva finna sig i att motpartens bolag ljuger bara för att få en för annan uppgörelse, 50/50 procent.

Om det var ett sätt att vinna tid vet jag inte.



Kan påstå att jag mått dåligt under tiden, 3000 kronor är mycket pengar att ligga ute med och en hel del telefonsamtal i onödan för att inte tala om all tid.



Kommer att tillskriva chefen för avdelningen för kännedom.



Är själv kund hos motpartens bolag.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Borttaget
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Om ni undrar var alla mina svar är borttagna så kanske ni får svar på det inom kort.



MVH
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

D skrev:Om ni undrar var alla mina svar är borttagna så kanske ni får svar på det inom kort.



MVH
har det hänt något??
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

LimeCarter
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 apr 2006, 01:29
Kör: Volvo 945 LTT -95

Inlägg av LimeCarter »

har en fråga,

jag har för närvarande 3bilar stående på mig. skulle jag kunna ställa över dom på tex farsan för att få ner försäkringskostnaden? det skiljer ganska mycket i totalsumma på dom beroende om dom står på mig eller om dom skulle stå på farsan. (typ 25k/år)

bilarna i fråga är:

1. volvo 960 -91

2. Jeep cherokee -90

3. ford probe -93



vad skulle hända om jag skulle ställa dom på far och jag sedan skulle lyckas vara med i en olycka?

lite_lost
Uppkörning
Inlägg: 654
Blev medlem: 18 apr 2007, 21:31
Ort: Vänerborg

Inlägg av lite_lost »

Mycket diskussioner angående det. I värsta fall får du betala en fet summa pengar om du inte kan "bevisa" att din far körde. Med fet menar jag fet
Bild

Projekt "Volvo Lite Ltd -08"

LimeCarter
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 apr 2006, 01:29
Kör: Volvo 945 LTT -95

Inlägg av LimeCarter »

okay, men om man medgiver att personer under 25 får köra bilen, man får väll ändå låna andras bilar?

farsan har ändå haft planer på att köpa sig en egen 960 iom att han testat min och gillar hur dom går i jämförelse med 740

Fritte
Uppkörning
Inlägg: 680
Blev medlem: 01 maj 2006, 13:15
Kör: Volvo S70 GLT-97
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fritte »

Kanske något att tänka på när ni skriver bilen på någon annan än er själva



http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1109878

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Fritte skrev:Kanske något att tänka på när ni skriver bilen på någon annan än er själva



http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1109878


Hmm knepigt läge..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

LimeCarter skrev:har en fråga,

jag har för närvarande 3bilar stående på mig. skulle jag kunna ställa över dom på tex farsan för att få ner försäkringskostnaden? det skiljer ganska mycket i totalsumma på dom beroende om dom står på mig eller om dom skulle stå på farsan. (typ 25k/år)

bilarna i fråga är:

1. volvo 960 -91

2. Jeep cherokee -90

3. ford probe -93



vad skulle hända om jag skulle ställa dom på far och jag sedan skulle lyckas vara med i en olycka?


Försäkringbolaget kan göra en objektsbesiktning tillsammans med "försäkringstagaren" och på så vis, med lätthet konstatera att försäkringtagaren inte är brukare av fordonet. Detta kan föranleda att försäkringatagaren inte får ersättning alls vid uppkommen skada.



MVH

D
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

LimeCarter skrev:okay, men om man medgiver att personer under 25 får köra bilen, man får väll ändå låna andras bilar?

farsan har ändå haft planer på att köpa sig en egen 960 iom att han testat min och gillar hur dom går i jämförelse med 740


Visst är det okej att låna någon annans fordon men försäkringbolagen brukar göra gällande att försäkringstagaren och brukaren av fordonet ska vara samma person och försäkringsbolag kan med lätthet (i många fall) konstatera att försäkringtagaren inte är brukare av fordonet. Detta kan föranleda att försäkringatagaren inte får ersättning alls vid uppkommen skada.

Så jag vill inte rekomendera dig att att skriva över bilarna på någon annan.



MVH

D
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Fritte skrev:Kanske något att tänka på när ni skriver bilen på någon annan än er själva



http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1109878


Jo för mig är svaret enkelt. Se ovanstående trådar.
Bild

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

D skrev:
LimeCarter skrev:okay, men om man medgiver att personer under 25 får köra bilen, man får väll ändå låna andras bilar?

farsan har ändå haft planer på att köpa sig en egen 960 iom att han testat min och gillar hur dom går i jämförelse med 740


Visst är det okej att låna någon annans fordon men försäkringbolagen brukar göra gällande att försäkringstagaren och brukaren av fordonet ska vara samma person och försäkringsbolag kan med lätthet (i många fall) konstatera att försäkringtagaren inte är brukare av fordonet. Detta kan föranleda att försäkringatagaren inte får ersättning alls vid uppkommen skada.

Så jag vill inte rekomendera dig att att skriva över bilarna på någon annan.



MVH

D


Jag tycker det är helkonstigt att försäkringsbolaget kan neka ersättning ifall min far inte kan tillräckligt mycket om "sin" 850 Turbo. Han kan ju gett mig fria händer att skruva med hans bil. I så fall är det ju inte säkert att han vet allt som är gjort med bilen? Eller om han köpt bilen av mig, fast i så fall borde ett ägarbyte vara genomfört. Fast om han är brukaren så borde han kunna beskriva bilen i detalj. Jag får väl lära upp honom allting om bilen ifall ifall..



Jag tycker försäkringsbolagen är rätt knäppa, de måste ju veta att det inte finns en ända kille/tjej mellan 18 och 25 som äger sin bil, speciellt inte om det är en effektstarkare bil. Det är egentligen deras eget fel eftersom premierna är så dyra för unga personer, vilket kanske är de ungas fel..



Jämförpriser:



För mig

Bara trafikförsäkring, 5 270 SEK / år

Hel plus hyrbil mm, 11 322 SEK / år



Pappa

Bara trafikförsäkring, 3 795 SEK / år

Hel plus hyrbil mm, 6 254 SEK / år



Vad tror försäkringsbolagen händer när prissättning är som den är..



/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Hej!



Detta handlar inte om kunnande av sitt fordon utan det handlar om gällande om vem som är brukare jämte försäkringstagare. Visst får man låna någon annans fordon men detta brukar göras gällande i försäkringsvillkor att brukare och försäkringstagare ska vara samma person. Eftersom "alla är med och betalar". Detta tror jag är allmänt känt av de som haft försäkringar i ett par år och det finns de som anser att detta är vedertaget.


Hellquist skrev:Jag tycker försäkringsbolagen är rätt knäppa, de måste ju veta att det inte finns en ända kille/tjej mellan 18 och 25 som äger sin bil, speciellt inte om det är en effektstarkare bil. Det är egentligen deras eget fel eftersom premierna är så dyra för unga personer, vilket kanske är de ungas fel..


Nja säg inte det! Men din åsikt kanske är sund!? (eller så kanske detta gör någon upprörd som är försäkringstagare och brukare av ett fordon?) Kanske finns de personer som ”äger” en bil som är effektstarkare än vad den är registreringsbesiktigad till och denne personen krockar med bilen och kanske föranleder en svår olycka. Vad händer då om ”försäkringstagaren” ”som betalat rätt premie”, som kanske i detta fallet, en ungdom som bor i centrala Stockholm, som har sin Volvo 940 Turbo med 300 hk försäkrad på sin mor, som bor utanför Jukkasjärvi? Jo!

Det svarar jag gärna på. Möjligen låg premie motsvarande risken. Är det lika stor risk att dennes mor som bor i Jukkasjärvi föranleder en svår olycka där än om ”försäkringstagaren” bor i Stockholm?

Detta kanske man borde fundera på, om det är en större risk att det inträffar en inbrottsskada på en Volvo 940 med fet stereoanläggning i Jukkasjärvi eller Stockholm, eller skadegörelse på en Volvo 940 på en garageuppfart i Jukkasjärvi eller en gatuparkering i Stockholm och slutligen om det är större risk för kollision i Jukkasjärvi eller i mitt centrala Stockholm.



Om den RÄTTA försäkringspremien inte betalas innebär det att försäkringsbolaget inte kan täckta upp för de skador som kan inträffa och detta kan föranleda att, speciellt om det inträffar många gånger, att försäkringsbolagen måste ta ut rätt premien från försäkringstagarna.

Är detta orättvis? Fundera gärna på detta.



MVH
Bild

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

D skrev:Om ni undrar var alla mina svar är borttagna så kanske ni får svar på det inom kort.



MVH


Fått något svar? varit besatt de senaste veckorna varför du tagit bort allting.. :P
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Diazz skrev:
D skrev:Om ni undrar var alla mina svar är borttagna så kanske ni får svar på det inom kort.



MVH


Fått något svar? varit besatt de senaste veckorna varför du tagit bort allting.. :P


Jag pyntar in svaren efter hand igen. Kör på eller fråga på!
Bild

Baldboy
Uppkörning
Inlägg: 306
Blev medlem: 04 feb 2007, 00:06
Ort: Vara

Re: försäkrings FAQ

Inlägg av Baldboy »

Jag har nu *SalusAnsvar som försäkringsbolag men ska byta till Volvia i höst. på SA kostar min halvförsäkring typ 280kr/mån. Med Volvia fick jag en Helförsäkring för samma peng så det tog jag då... MEN så här i efterhand funderar jag lite på vad i H*****e jag ska ha en helförsäkring för. Behöver jag det?! jamenar det är en 40k milare 745 från 90. Är det värt?
Volvo 745 -90

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Re: försäkrings FAQ

Inlägg av D »

Det du kan ha i åtanke är, vad bilen är värd jämnfört med vad du får betala i försäkring.

Vid en skada där försäkringsbolaget väljer att ersätta dig för bilen istället för att laga bilen, grundar försäkringbolaget ersättningssumman på det värdet bilen hade innan skadan inträffade.
Bild

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Re: försäkrings FAQ

Inlägg av Diazz »

Nu har jag gluttat igenom tråden här, och kan mycket möjligt ha missat, hur försäkrar jag "extra" utrusnting..

Jag är 20 år, har en 945 -97 på helförsäkring på 700 spänn i månaden, kommer det kosta mig väldigt mycket mer på "extra" försäkring? eller är det bara ett litet tillägg? Vill ju inte att pengarna jag lägger ut, som kommer sluta upp med flera ggr mer än värdet på bilen, bara försvinner om ja krockar eller liknande.,
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Användarvisningsbild
Ådi
Uppkörning
Inlägg: 632
Blev medlem: 10 jun 2007, 21:02
Kör: Volvo 744
Ort: Kiruna
Kontakt:

Re: försäkrings FAQ

Inlägg av Ådi »

Kan man på något sätt teckna en "tillfällig trafikförsäkring"?
Är helt grön när det gäller bilköp osv.
Men går i tankarna om att möjligtvis hämta upp en bil och använda som donator.

Låt oss säga att bilen är avställd och oskattad.
Först och främst måste jag väl då teckna en trafikförsäkring på mig för att kunna ställa på bilen? och i samband med att bilen ställs på så måste jag betala skatt.

Att jag måste skatta bilen gör ju inte dessto mer om bilen bara står påställd max 2 dagar eftersom jag lär då få återbäring på skatten?

Men trafikförsäkringen, i mitt fall skulle den kosta ungefär lika mycket som bilen i sig.
Finns det då någon tillfällig trafikförsäkring att teckna så jag kan köra upp bilen hem till mig?
Eller kan jag göra så att jag väljer att betala trafikförsäkringen månadsvis, och därmed bara betalar för 1 månad eftersom jag ställer av bilen så fort jag kommer hem?
Som jag har förstått det så behöver jag inte betala trafikförsäkring om bilen står avställd därefter?
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Re: försäkrings FAQ

Inlägg av D »

Diazz skrev:Nu har jag gluttat igenom tråden här, och kan mycket möjligt ha missat, hur försäkrar jag "extra" utrusnting..

Jag är 20 år, har en 945 -97 på helförsäkring på 700 spänn i månaden, kommer det kosta mig väldigt mycket mer på "extra" försäkring? eller är det bara ett litet tillägg? Vill ju inte att pengarna jag lägger ut, som kommer sluta upp med flera ggr mer än värdet på bilen, bara försvinner om ja krockar eller liknande.,
D skrev:Utrustningsförsäkring, vissa försäkringsbolag kan erbjuda denna tilläggsförsäkring för audiovisuella komponenter, så som stereo, GPS eller liknande, som har ett högt värde.
Eftersom det, i stöldförsäkringen i en ordinär fordonsförsäkring, brukas finnas en beloppsbegränsnings för ersättning för audiovisuella komponenter, så som stereo, fast monterad GPS eller liknande kan vissa försäkringsbolag erbjuda extra utrustning försäkring där man kan försäkra audiovisuella komponenter till ett högre värde än vad den ordinära fordonsförsäkringen kan ersätta.

Vad det kostar kan jag inte svara på. Kolla detta med försäkringsbolaget.

MVH
Bild

Skriv svar