försäkrings FAQ

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Kim J skrev:Jag har en fråga som kanske är ganska dum,

men väljer ändå att fråga för om man inte frågar får man heller inga svar...



Frågan är gällande det nya försäkingsbolaget Atava som finns på marknaden...



Har just nu min bil halvförsäkrad hos Trygg-Hansa som efter många telefonsamtal visade sig var billigast!



På senare tid har detta nya försäkringsbolag Atava dykt upp som ett "lågpris" alternativ.

Detta är också enligt dom själva ett dotterbolag till just Trygg-Hansa.

Atava skall även dom själva vara ett bolag till just sånna i min åldersgrupp, män mellan 18 och 35år!



Nackdelen jag ser med Atava är att deras kundtjänst kostar 50:-/samtal vilket känns suspekt.

Men samtidigt har dom en bra förklaring på varför det kostar pengar.

Dock kostar det inte något när man ringer och skade anmäler något!



Mina funderingar går lite kring just om olyckan skulle vara framme,

kan man lita på att bilen lämnas till en auktoriserad verkstad och inte nån liten bluff och båg firma nere i fiskhamnen...

Eller att dom gör allt för att skylla olyckan på mig med mera för att slipa betala!



Fördelarna jag ser, är att jag skulle kunna gå upp till Helförsäkring och ändå hamna på en bra mycket lägre premie än min nuvarande!

Skillnaden skulle bli någonstans mellan 2-3000:-/år, vilket är mycket pengar!



Ställer nu min fråga så enkelt som möjligt:

Skall jag byta bolag, och kan jag lita på detta försäkringsbolag?



Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar Kim






Inga frågor är dumma :idea:

Frågorna gällande avtalsverkstäder till olika försäkringsbolag kan endast besvaras av respektive försäkringsbolag och hur verkstäderna reparerar bilarna kan kan endast verkstäderna svara på. De flesta försäkringbolag har avtal med verkstäder just för att kunna säkerställa kvallitet men tänkt på att det är inte försäkringbolagets fel om verkstaden gjort ett felaktigt jobb utan detta är verkstadens fel och om det blir så att verkstaden gjort ett felaktigt jobb så måste du som kund själv reklamera den felaktigt utförda reparationen eftersom försäkringbolget betalar för en fullgod repareation och inte är beställare av reparationen.



Försäkringbolag jobbar med objektiv bedömning vilket innebär att de inte utgår från att du är vållande till en skada direkt när du anmäler den utan fakta samlas in på ett eller annat sätt och sedan regleras skadan enligt försäkringsavtalets villkor eller enligt skadeståndslagen och framför allt Trafikförordningen enligt svensk eller utländs lag beroende på var skadan inträffat.



Du ska nog fundera lite över hur du använder din bil och hur fordonsmiljön är där du bor.

Är det lönt att ha helförsäkring? Bor du i område är det finns vilt och ska tecka till en djurkollisionsförsäkring osv?



Ledsen men jag kan inte och kommer inte att rekomendera någon att tecka någon speciell försäkring eller hos något försäkringsbolag.

Detta tycker jag är helt upp till var en och. Precis som det är upp till varje försäkringsbolag att hantera och svara på specifika villkorstolkningar och skadepraxis.



Mitt tips är att inte bara tänka på försäkringspremien. Kolla runt med olika försäkringsbolag och hör med dem om vilka självrisker de har för olika moment i försäkringen. Kolla även om det är lätt att komma i kontakt med dem, så att du inte sitter en halv dag i telefonkö för att kunna få svar på en enkel fråga.

Sedan kan det vara ganska bra at kunna samla försäkringarna på ett försäkringsbolag. På vissa försäkringbolag kan man få rabatt för detta. Och en stor fördel kan vara att man endast får en självrisk vid te.x. en inbrottskada i bilen om de förstör bilen och tar lösegendom som inte ersätts genom bilens försäkring utan genom hemförsäkring.
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Qdog skrev:Kanon du finns. Då kan du svara på mitt fråga



Har nyss försäkrad nyköpt bil (volvo 245) via volvia.

beställde det via internet. Där står det jag ska betala 251 kr varje månad (halvförsäkring) och jag valde det ska dra automatisk från mitt konto (Autogiro tror jag det heter).. Men av nån skäll tog dom över 500 kr från mitt konto.



Vraför tog dom dubbla eller har jag missad nåt?



Mvh Qdog


Oj den frågan kan jag omöjligt svara på. Det lättaste är nog om du kontaktar deras kundtjänst för att få svar på den frågan.



Kan dock tipsa dig om att premien kan bli dyrare om du väljer att dela upp betalningen.
Bild

Qdog
Van forumsanvändare
Inlägg: 1659
Blev medlem: 02 maj 2006, 23:35
Ort: Örebro

Inlägg av Qdog »

D skrev:
Qdog skrev:Kanon du finns. Då kan du svara på mitt fråga



Har nyss försäkrad nyköpt bil (volvo 245) via volvia.

beställde det via internet. Där står det jag ska betala 251 kr varje månad (halvförsäkring) och jag valde det ska dra automatisk från mitt konto (Autogiro tror jag det heter).. Men av nån skäll tog dom över 500 kr från mitt konto.



Vraför tog dom dubbla eller har jag missad nåt?



Mvh Qdog


Oj den frågan kan jag omöjligt svara på. Det lättaste är nog om du kontaktar deras kundtjänst för att få svar på den frågan.



Kan dock tipsa dig om att premien kan bli dyrare om du väljer att dela upp betalningen.


Ja jag får ringa och fråga vad dom håller på med!



Mvh Qdog

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Qdog skrev:
D skrev:
Qdog skrev:Kanon du finns. Då kan du svara på mitt fråga



Har nyss försäkrad nyköpt bil (volvo 245) via volvia.

beställde det via internet. Där står det jag ska betala 251 kr varje månad (halvförsäkring) och jag valde det ska dra automatisk från mitt konto (Autogiro tror jag det heter).. Men av nån skäll tog dom över 500 kr från mitt konto.



Vraför tog dom dubbla eller har jag missad nåt?



Mvh Qdog


Oj den frågan kan jag omöjligt svara på. Det lättaste är nog om du kontaktar deras kundtjänst för att få svar på den frågan.



Kan dock tipsa dig om att premien kan bli dyrare om du väljer att dela upp betalningen.


Ja jag får ringa och fråga vad dom håller på med!



Mvh Qdog
oftast så slipper man betala första månaden och så kommer det en räkning för de 2 första månaderna samlat sedan.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Stöld av audiovisuell utrustning!

Inlägg av D »

Vill tipsa alla om att spara alla kvitton på alla audiovisuella komponenter som är fastmonterade i fordonet.

Med audiovisuella komponenter menas fastmonterad GPS, stereo, slutsteg, högtalare etc. Detta underlättar hanteringen vid skaderegleringen och man kan lättare få ut "rätt" nivå på föräkringsersättningen.

Försäkringsbolaget kan, som i de flesta fall likaså här, avgöra om de vill ersätta dig med kontanter eller via återköp av de stulna audiovisuella komponenterna. I flertalet ärenden ersätts stulna audiovisuella komponenter via återköp.



En viktig sak att tänka på är att många försäkringsbolag har beloppsbegränsningar på ersättningsnivån. Det innebär att även om du exempelvis monterat i en stereoanläggning värd 30000 kr får du endast maximal ersättning med 10000 kr enligt försäkringsbolagets försäkringsvillkor.

Undersök detta innan du tecknar försäkring hos försäkringsbolaget så att du slipper bli utan fullgod ersättning vid skada. Undersök även möjligheten att kunna teckna till en speciell utrsuningsförsäkring för audiovisuella komponenter som vissa försäkringsbolag erbjuder. Ta då även nogrannt reda på villkor och avskrivningsregler för denna försäkring.



En icke fast monterad GPS brukar inte ersättas av bilens försäkring utan räknas som lösegendom.

Om du tex har en GPS som sätts fast med sugpropp är denna inte ersättningsbar. En GPS som sätts fast i hållare där själva GPS:en kan tas lös från hållaren är heller inte ersättnings bar.
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Enkla förklaringar gällande försäkringsomfattning/ar

Inlägg av D »

Trafikförsäkring:

Obligatorisk försäkring för alla fordonsägare som brukar fordonet i trafik. Denna försäkring ersätter skador orsakade på annans egendom och personskador i eget fordon.



Stöldförsärking:

Ersätter stöldskador på fordon samt fullbordad stöld av fordonet eller fast monterade fordonskomponenter.



Glasförsäkring:

Försäkringen lämnar ersättning för en ruta/rutor på fordonet som skadats eller förstörts på grund av stenskott eller liknande.



Maskinskadeförsäkring för personbil:

Lämnar ersättning för skada på motor, växellåda och kraftöverföring. Försäkringen har tidsbegränsning och gäller aldrig för äldre bilar. Vanligtvis i 6 år från bilens första registreringsdatum. Vanligen finns även körsträckebegränsning där försäkringen upphör att gälla om bilens mätarställning passerat begränsningen enligt försäkringsbolagets försäkringsvillkor.



Räddningsförsäkring:

Ersätter transport av det försäkrade foronet till närmaste lämpliga verkstad.



Rättsskyddsförsäkring:

Kan ersätta ombuds- och rättegångskostnader vid vissa brottsmål och tvister som har ett orsakssamband med det försäkrade fordonet som te.x då föraren av fordonet misstänks/åtalats för vårdslöshet i trafik.



Brandförsäkring:

Brand, blixtnedslag och även skada på fordon genom explosion regleras genom denna försäkring.



Vagnskadeförsäkring:

Oförutsedda yttre skador på fordonet regleras genom denna försäkring.



Tilläggsförsäkringar:

Avbrottsförsäkring, kan ersätta kontant summa, eller del av hyrbil vid ersättnnigsbar försäkringsskada under den tid då det försäkrade fordonet repareras hos verkstaden.



Självriskreducering vid uppsåtlig skadegörelse, kan erätta eller reducera del av vagnskade- eller vagnskadegarantisjälvrisken om någon vandaliserar det försäkrade fordonet.



Självriskreducering vid djurkollision, kan erätta eller reducera del av vagnskade- eller vagnskadegarantisjälvrisken vid kollision med vilt.



Utrustningsförsäkring, vissa försäkringsbolag kan erbjuda denna tilläggsförsäkring för audiovisuella komponenter, så som stereo, GPS eller liknande, som har ett högt värde.
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Försäkringsordlista med begreppsförklaring

Inlägg av D »

Nedanstående text är en mycket kortfattad begreppsförklaringslista över vissa försäkringstermer. Listan innehåller inga exakta juridiska begreppsförklaringar eller formulleringar.



Aktsamhetskrav: Regler som förklarar hur du enligt förskringsvillkoret ska ta hand om din egendom. Om Aktsamhetskraven enligt villkoren inte följs riskerar försäkringstagaren få nedsättning på försäkringsersättningen.



Annullation: Åtgärd för att få försäkringen att sluta gälla.



Avbrottsersättning: Ersättning som ges då försäkringstagaren inte kan använda det försäkrade fordonet med anledning av en ersättningsbar försäkringsskada.



Avställning: Fordon som är avställt i VTR (Väg Trafik Registret, f.d CBR Centrala Bilregistret). Fordonets trafikförsäkringsplikt upphör att gälla.



Bonus: Rabatt som tar hänsyn till skadefri körning.



Extrautrustning: Fast monterade fordonstillbehör utöver fordonets serietillverkade komponenter.



Försäkringstagare: Den eller de personer som försäkringen gäller för enligt försäkringens avtal/villkor.



Godkända lås: Lås som försäkringsbolaget och eller Svenska Stöldskyddsföreningen godkänner. Gällande avtal måste följas för att inte få en förhöjd självrisk eller nedsättning på ersättning.



Grönt kort: Ett internationellt trafikförsäkringsbevis.



Marknadsvärde: Summa som visar vad det i den allmänna handeln kostar att köpa likvärdig egedom som det skadade objektet innan skadan på objektet inträffat.



Nedsättningsregler: Regler för reducering av försäkringsersättning då försäkringstagaren inte följd aktsamhetskrav enligt försäkringens villkor eller lämnat oriktiga uppgifter om det inträffade eller skadas uppkomst.



Nyvärde: Kostnad för att anförskaffa likvärdig egendom som det skadade objektet utan avdrag/avskrivning för ålder och bruk.



Premie: Kostnad för en försäkring inom avtalad tid.



Preskription: Innebär när rätten till ersättning upphör. Normalt är det tre år räknat från skadedagen.



Regress: Återkrav av utbetald försäkringsersättning.



Restvärde: Värdet av kvarvarande delar från det skadade objektet.



Självrisk: Ett belopp enligt försäkringsavtalet som försäkringstagaren själv svarar för vid inträffad ersättningsbar skada.



Stillestånds-

ersättning:
Skadeståndsersättning som avser att täcka den kostnad som uppkommit för den som drabbats av en skada där motparten helt eller delvis är vållande.



Stöldbegärlig egendom: Föremål som helt eller delsvis är av ädel metall, äkta pärlor, ädelstenar, antikviteter, konstverk, äkta mattor, pälsar, klockor, mobiltelefoner, tv-apparater, kommunikationsutrustning, förstärkare, GPS, audiovisuell utrustning, ammunition, vapen, vin och sprit, tobak. Samlingar bestående av mynt frimärken och andra föremål med samlarvärde.



Tilläggsförsäkring: Försäkring som kompletterar den ordinarie försäkringens grundskydd.



MVH/D
Bild

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

D skrev:
springpojke skrev:Hm ställer en fråga iaf.



Var med om en liten "olycka" i sommras, ganska länge sedan nu. Brukar inte försäkringsbolagen skicka ut fakturor ganska fort?



Efter att jag anmält olyckan fick jag ett brev hem där det stod att det var mitt fel och att jag skulle åka på en självrisk. Men grejjen är att det inte har kommit något... Och detta var i mitten av sommaren nån gång i juli.



Har dom glömt bort mig?


Antar att det olyckan är en kollision där du blivit vållande till skada på annans egendom. Du kanske också fick skada på din egen bil?

Är det vagnskadesjälvrisk eller är det trafiksjälvrisk som försäkringsbolaget skulle debitera?



Om det är vagnskadesjälvrisken så brukar man få betala den i samband med att bilen hämtas från reparation från verkstaden. Om så inte är fallet kommer försäkringsbolaget i efterhand att debitera dig för vagnskadesjälvrisken och det kan dröja ett tag tills du får den fakturan. Detta skiljer sig beroende på försäkringbolag.



Om det är trafiksjäkvrisken kan det i värsta fall ta upp till tre år tills du blir debiterad. Anledning till det är att din motpart har upp till tre år på sig att reparera skadan på sitt fordon. Trafiksjälvrisken brukar debiteras i samband med att ditt försäkringsbolag betalat ersättnig till motparten eller motpartens försäkringsbolag.



Jag tror inte de har glömt dig utan de kommer att debitera dig så småning om. Lägg undan pengar, den summan som det står att de ska debitera, så blir du inte så besviken när fakturan från försäkringsbolget kommer. Oavsett när du får betala summan så är det en utgift som du kommer att ha enligt ditt försäkringsavtal.



MVH/D


Hejsan!

Min bil blev inte skadad. Grejen var att vi tappade en släpvagn som rullade in en parkerad bil. Detta hände på Volvo här i stan, och släpet träffade deras hyrbil, så jag är nästan ganska säker på att den redan är reparerad. Jag har bara trafikförsäkring på min bil.

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Skatt på trafikförsäkring!

Inlägg av D »

Skatt på trafikförsäkring



Regeringen beslutade att från och med den 7 juni 2007 införa en skatt på 32 procent av premien för trafikförsäkringen. Skatten ska betalas av trafikförsäkringsbolagen.



Detta beslut innebär att en skatt på 32 procent ska tas ut på endast trafikförsäkringspremiedelen på försäkringen för alla motordrivna fordon, vilket innebär dyrare försäkring för samtliga som har ett trafikförsäkringspliktigt fordon. Skatten ska betalas av de försäkringsbolag som hanterar trafikförsäkringarna.



Anledning till varför det införs en skatt på trafikförsäkringen? Skatten är tänkt att finansiera de kostnader staten har för personskador som inträffat i trafik och som kommer att inträffa fram till dess att ett utvidgat trafikansvar för försäkringsbolagen införs. Detta planeras ske 1 januari 2009. Ett utvidgat trafikansvar innebär att ansvaret för de som skadas i trafiken överförs till försäkringsbolagen och tillsättningen av en statlig utredning pågår.



Som kund hos ett försäkringsbolag bör detta innebära det att du får en dyrare trafikförsäkring från och med den 1 juli i år och för de försäkringar som tecknats efter den 1 juli förra året, innebär skattehöjningen att du får din trafikförsäkringspremie höjd för tiden mellan den 1 juli 2007 och fram till förfallodagen på din försäkring.
Bild

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

Hur fungerar det när man krockar med en utlänsk bil?



Körde för några år sedan på en tysk reggad bil bakifrån och vart ju jag som vart vållande, polisen var ute och hjälpte oss fylla i papprena osv.

Och eftersom jag var vållande så var det ju jag som skulle betala självrisken men det kom aldrig några papper eller något om att jag skulle betala? Och detta var 2 eller 3 år sedan.
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Om du är vållande så är det ditt försäkringsbolag som betalar ersättning till motparten direkt eller till motpartens försäkringsbolag beroende på om motparten har helförsäkring eller inte. Om motparten helförsäkring så reglerar hans/hennes försäkringsbolag skadorna på dennes bil och sedan återkräver motpartens försäkringsbolag ditt försäkringsbolag för deras utlägg för skadorna på motpartens bil.

Ditt försäkringsbolag betalar sedan ersättning till motparten eller motpartens försäkringsbolag genom din trafikförsäkring. Därefter, beroende på hur ditt försäkringsavtal ser ut, så får du möjligen betala en trafiksjälvrisk om du har detta i ditt försäkringsavtal och bonusen på din försäkring påverkas vilket föranleder att du får en högre försäkringspremie. Vissa försäkringsbolag bjuder på en S.K extra chans vilket kan innebära att du slipper både att betala eventuell Trafiksjälvrisk samt att du slipper en bonusförlust.

Ovanstående gäller vid kollision om du är vållande till både skada på svensk- eller utländsk motpart.

Anledningarna till att du inte fått betala:

1 kan vara att din motpart inte har

brytt sig om att laga skadan på sin bil. Eller inte lagat skadan på sin bil ännu.



2 att du hade en S.K extra chans.



3 motpartens försäkringbolag har inte vetskap om ditt registreringsnummer och på så vis så kan inte motpartens försäkringbolag inte skicka återkrav till ditt försäkringbolag.



4 Ditt försäkringbolag har glömt att skicka återkrav till dig.
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Olika sett att försäkra din bil

Inlägg av D »

Trafikförsäkring



Trafikförsäkring-Delkaskoförsäkring



Trafikförsäkring-Delkaskoförsäkring-tilläggsförsäkring



Trafikförsäkring-Delkaskoförsäkring-vagnskadeförsäkring



Trafikförsäkring-Delkaskoförsäkring-vagnskadeförsäkring-tilläggsförsäkring
Förutom trafikförsäkringen så är resterande delar av försäkringen en frivillig uppbyggnad. Trafikförsäkringen är du enligt lag skyldig enligt lag att teckna på ett fordon som du äger och skall enligt lag teckas i samband som du blir ägare till ett fordon. (OBS! att du enligt lag måste teckna, minst trafikförsäkring innan du kör iväg med fordnet från säljaren).



Det som är försäkrat:

Trafikförsäkring= skador som du vållar på annans egendom samt personskador i eget fordon i skada till följd av trafik med aktuellt fordon.



Delkaskoförsäkring: samlingsnamn på försäkringsformer som bland annat innebär försäkringsskydd för:



Glas, brand, stöld, maskin, rättsskydd, räddning (bärgning) och brandförförsäkring. Ordet Kaskos innebörd är kaross eller skrov om någon är intresserad av det :)



Vagnskadeförsäkring: plötslig och oförutsägbar yttre olyckshändelse på fordonet.



Tilläggsförsäkring: självriskreducering vid kollision med vilda djur, självriskreducering vid uppsåtlig skadegörelse av tredjeman, ev utökad värderningsskydd vid stöld av fast monterad audiovisuellutrustning, kontant avbrottsersätting vid ersättningsbar försäkringsskada, ersättning för del av hyrbilskostnad vid ersättningsbar försäkringsskada.
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Polisen har lagt ner ärendet varför är jag vållande!

Inlägg av D »

"Polisen har lagt ner ärendet varför har försäkringsbolget bedömt mig som vållande"

Detta är på grund av att polisen utreder om det förligger något brott på grund av inträffad trafikincident och att försäkringsbolagen gör utredning om någon har rätt till försäkringsersättning.
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Cyklist eller någon har orsakat skadegörelse på mitt fordon

Inlägg av D »

"Cyklist eller någon annan har vållat skada på mitt fordon!! Varför ska jag betala vagnskadesjälvrisk?"



Detta är på grund av att självrisken enligt försäkringsavtalet är en del av din del av skadekostnaden.



Även om skadevållaren är känd så kan inte försäkringsbolget återkräva din del av skadekostnaden.

Det är bara en juridisk person som kan återkräva sin ekonomiska förlust från eventuell känd skadevållare.



Däremot så kan försäkringbolaget betala din vagnskadesjälvrisk om det finns en så kallat Återkravöverenskommelse.

Återkravöverenskommelser tillämpas mellan VISSA försäkringsbolag och gäller endast vid kollision mellan trafikförsäkringpliktiga fordon, om inget annat avtalas mellan försäkringbolgen, och kan innebära att om du är fri frår vållande så kan ditt försäkringsbolag betala ersättning till dig utan att du behöver betala någon vagnskadesjälvrisk.
Bild

Toxic
Van forumsanvändare
Inlägg: 1161
Blev medlem: 07 okt 2007, 19:16
Ort: Västerås

Inlägg av Toxic »

Problemet...

kom nyss hem satt o fipplade lite med stereon med bilen parkerad...

Parkerar en kärring bredvid mig o smäller upp sin dörr i min passagerar sida... bilen är fint i lacken övrigt men det blev ett tydligt jack rakt igenom lacken, hon påstår vadå den tog inte i... jag hörde t.o.m dunsen när den slog i (2gånger). tog hennes reg nr iaf och sa att hon kan vänta sig att höra från mitt försäkringsbolag iaf...



Till frågan är det ens någon idé att ta upp det med dem...? jag kommer ju knappast vinna särskilt mycket på det, men fan ville ba sparka in dörren på hennes bil så hon fick se hur det kändes men det behövdes inte för någon hade redan gjort det... :evil: hennes bil ser ju förjävlig ut typ krockad på 10ställen minst... men det finns färg från hennes bil i lackskadan.

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Toxic87 skrev:Problemet...

kom nyss hem satt o fipplade lite med stereon med bilen parkerad...

Parkerar en kärring bredvid mig o smäller upp sin dörr i min passagerar sida... bilen är fint i lacken övrigt men det blev ett tydligt jack rakt igenom lacken, hon påstår vadå den tog inte i... jag hörde t.o.m dunsen när den slog i (2gånger). tog hennes reg nr iaf och sa att hon kan vänta sig att höra från mitt försäkringsbolag iaf...



Till frågan är det ens någon idé att ta upp det med dem...? jag kommer ju knappast vinna särskilt mycket på det, men fan ville ba sparka in dörren på hennes bil så hon fick se hur det kändes men det behövdes inte för någon hade redan gjort det... :evil: hennes bil ser ju förjävlig ut typ krockad på 10ställen minst... men det finns färg från hennes bil i lackskadan.


Visst är det värt att anmäla!



Du anmäler skadan till ditt eget försäkringsbolag om du har vagnskadeförsäkring eller direkt till motpartens försäkringbolag om du saknar vagnskadeförsäkring. I din anmälan redogör du tydligt för händelseförloppet där du beskriver händelsen precis så som du anser att det har gått till.



Dokumentera skadan genom att fotografera den, be eventuella vittnen om redogörelse för händelseförloppet och ha dessa till hand för att kunna skicka in till försäkringbolaget tillsammans med din egen skadeanmälningsblankett.



Du kommer sedan att få svar om ansvarsfrågan från det försäkringbolaget som kommer att handlägga ditt ärende.



MVH/D
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Volvia verkar vara sugna på att ta ut betalt iaf.

550kr i månaden kostar halvförsäkringen på 16v i mitt namn (23år)

Nu när den är bestulen så kostar det 1800kr i grundsjälvrisk.



Dock så kostar bilstereorelaterade delar ytterligare 30% av värdet i självrisk :o



känns som att man egentligen skulle skita i försäkring då man betalar mer än fullpris iaf.

Hade ju kunnat köpa de prylarna som försvann flera gånger om :evil:



Nu är det ju så att min verktygslåda försvann ju med från bilen, dock verkar det som att denna kommer att gå på hemförsäkring, innebär det ännu en självrisk?
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Domino skrev:Volvia verkar vara sugna på att ta ut betalt iaf.

550kr i månaden kostar halvförsäkringen på 16v i mitt namn (23år)

Nu när den är bestulen så kostar det 1800kr i grundsjälvrisk.



Dock så kostar bilstereorelaterade delar ytterligare 30% av värdet i självrisk :o



känns som att man egentligen skulle skita i försäkring då man betalar mer än fullpris iaf.

Hade ju kunnat köpa de prylarna som försvann flera gånger om :evil:



Nu är det ju så att min verktygslåda försvann ju med från bilen, dock verkar det som att denna kommer att gå på hemförsäkring, innebär det ännu en självrisk?


Det som du nämner som en ytterligare självrisk är troligtvis ett åldersavdrag.



Verktyg som inte är fastmonterade fordonstillbehör räknas inte som fordonets ordinarie utrustning och därmed inte regleras genom fordonets försäkring. Dessa kan istället regleras genom hemförsäkringen och har du fått skada på fordonet samt att de tagit lösegendom ur fordonet(verktygen) och att du har hem och fordonsförsäkringen i olika försäkringbolag kommer du att få betala två självrisker.
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

D skrev:
Domino skrev:Volvia verkar vara sugna på att ta ut betalt iaf.

550kr i månaden kostar halvförsäkringen på 16v i mitt namn (23år)

Nu när den är bestulen så kostar det 1800kr i grundsjälvrisk.



Dock så kostar bilstereorelaterade delar ytterligare 30% av värdet i självrisk :o



känns som att man egentligen skulle skita i försäkring då man betalar mer än fullpris iaf.

Hade ju kunnat köpa de prylarna som försvann flera gånger om :evil:



Nu är det ju så att min verktygslåda försvann ju med från bilen, dock verkar det som att denna kommer att gå på hemförsäkring, innebär det ännu en självrisk?


Det som du nämner som en ytterligare självrisk är troligtvis ett åldersavdrag.



Verktyg som inte är fastmonterade fordonstillbehör räknas inte som fordonets ordinarie utrustning och därmed inte regleras genom fordonets försäkring. Dessa kan istället regleras genom hemförsäkringen och har du fått skada på fordonet samt att de tagit lösegendom ur fordonet(verktygen) och att du har hem och fordonsförsäkringen i olika försäkringbolag kommer du att få betala två självrisker.


vilket menar du skulle vara åldersavdrag?
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Domino skrev:vilket menar du skulle vara åldersavdrag?


Jag menar att det kan vara så att försäkringbolaget gör ett åldersavdrag eller en avskrivning med 30% utöver självrisken för att de gör en marknadsmässig värdering av vad den eller de stulna stereodelarna kostar att köpa i begagnat skick.
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

D skrev:
Domino skrev:vilket menar du skulle vara åldersavdrag?


Jag menar att det kan vara så att försäkringbolaget gör ett åldersavdrag eller en avskrivning med 30% utöver självrisken för att de gör en marknadsmässig värdering av vad den eller de stulna stereodelarna kostar att köpa i begagnat skick.


men det gör de väl ändå när det ska betalas ut, tror ju inte att jag får ut nypris på alla prylar eller?
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Domino skrev:men det gör de väl ändå när det ska betalas ut, tror ju inte att jag får ut nypris på alla prylar eller?


Hur kommer försäkringsbolaget att ersätta dig? Är det kontantersättning eller är det ersättning via s.k återköp? Vilket innebär att de ersätter dig genom att de godkänner att du hämtar ut stereoutrustning hos en handlare till ett visst värde.
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

D skrev:
Domino skrev:men det gör de väl ändå när det ska betalas ut, tror ju inte att jag får ut nypris på alla prylar eller?


Hur kommer försäkringsbolaget att ersätta dig? Är det kontantersättning eller är det ersättning via s.k återköp? Vilket innebär att de ersätter dig genom att de godkänner att du hämtar ut stereoutrustning hos en handlare till ett visst värde.
har inte en susning, hittills så väntar jag på att höra något alls från dem.



EDIT: skönt att ha någon man kan fråga som är bra på området :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Domino skrev:EDIT: skönt att ha någon man kan fråga som är bra på området :wink:


Väl bekommet. Lycka till. Lägg gärna in ett svar i denna tråden när du har fått svar från ditt försäkringsbolag.
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

D skrev:
Domino skrev:EDIT: skönt att ha någon man kan fråga som är bra på området :wink:


Väl bekommet. Lycka till. Lägg gärna in ett svar i denna tråden när du har fått svar från ditt försäkringsbolag.



MVH/D
Jag lovar att redovisa allt som händer.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Skriv svar