försäkrings FAQ

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

försäkrings FAQ

Inlägg av D »

Tjena,



Någon som vill diskutera försäkringsärende?

Känner att ämnet saknas på detta forum och jag kan bistå med svar det mesta inom försäkringsrelaterade frågor gällande skadeärenden.

Kan säkert inte svara alla pga av tidsbrist men jag vill ändå att försäkringsfrågor läggs upp på detta forum.





Jag vill härmed klargöra att jag inte kommer att "hjälpa" någon att frånskriva sig från ansvar och jag kommer heller inte på något sätt ta ansvar för vad enskilda jurdiska personer har för syften med deras frågeställningar och handlingar. Detta gäller alla mina skrivningar och svar på försäkringsärenden i denna och samtliga av mina skrivelser på detta forum och samtliga av mina skrivelser på hela internet.

Det helt och hållet upp till varje försäkringsbolag att hantera och svara på specifika villkorstolkningar och skadepraxis vilka jag inte absolut inte kommer att ta ansvar för.



MVH/D
Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

OK, då börjar vi med första frågan, som många säkert ligger inne på också,



det här med att ha bilarna skrivna på föräldrarna, är det verkligen så farligt?



om man t.ex är skriven på föräldrarnas adress så kan man ju hävda att man också bor där, eller hur, och om man bor där får man ju säkert låna pappas bil ibland, inte sant?

och om pappa har kryssat i rutan "körs av personer under 25år" när han tecknade försäkringen så har han ju medgivit att sonen kommer låna bilen.

och om sonen smäller när han lånat bilen, då gäller ju en ungdomssjälvrisk, men det kan enligt mig inte bli tal om försäkringsbedrägeri.. visst om bilen är extremt stylad, och farsans andrabil är en standard fiesta 1.1, då ser det väl lite genomskinligt ut, men om det är en lätt stylad 945diesel, och farsan har en 944diesel som andrabil, och morsan har en lätt stylad S70glt, då kan dom ju inte hävda att farsan inte har "intresse för styling" om samtliga bilar är "modifierade" eller hur?

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Tjena,



Detta är en klassiker och detta är en sak som försäkringsbolagen har rätt bra koll på. Om de inte har koll på det från början så kommer de garanterat att få det mot slutet av skaderegleringen gång.

Det finns säkert de som klarat av att finta försäkringsbolget en och en annan gång men i det flesta fallen idag handlar det om att det kostar mer än det smakar att avböja en skada pga s.k försäkrat intresse.



Det finns flera sett att kolla om det föreligger ett s.k försäkrat intresse, dvs om det verkligen är försäkringtagen som är brukare av fordonet.



Att låna en försäkringstagares bil är ok men att bruka den som om den vore en egen är inte godtagbart.



Den enklaste sättet för försäkringsbolaget att kolla detta är att ställa en eller ett par enkla frågor till försäkringstagaren om någon utrustning eller någon annan detalj på fordondet och vips så kan försäkringsbolaget klarlägga att förskringstagaren inte är brukare av fordonet. Likaså när det gäller utrustningen på fordonet. Försäkringbolaget kan göra en objektsbesiktning tillsammans med försäkringstagaren och på så vis, med lätthet konstatera att försäkringtagaren inte är brukare av fordonet. Detta kan föranleda att försäkringatagaren inte får ersättning alls vid uppkommen skada.



Så kommer du undan med en ungdomssjälvrisk och lyckas få ut försäkringsersättning så har du tur.

Mitt tips till alla är, att om du brukar ett fordon, som om det vore ditt eget, så ska du också stå som försäkringstagare.



MVH/D
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

internetadresser till olika försäkringsbolag:



www.lansforsakringar.se

www.aktsam.se

www.trygghansa.se

www.folksam.se

www.volvia.se

www.salusansvar.se

www.vesta.se

www.if.se

www.sveland.se

www.dina.se

www.tennant.se

www.modernaforsakringar.se



Nedansående försäkringsbolag ingår under If-skadeförsäkringskonsernen

www.volvia.se

BMW försäkring

www.originalforsakring.com

Saab försäkring

www.saabforsakring.com

Opel försäkring

www.opelforsakring.com

Mitsubsihi försäkring

www.mitsubishiforsakring.nu

Subaru försäkring

www.subaruforsakring.com

Chrysler försäkring

www.chryslerjeepforsakring.com

Mercedes-Benz försäkring

www.mercedes-benzforsakring



Jag är nog inte ensam om att ha fått ett brev från ett försäkringbolag som

handlägger försäkring av det märke av fordon som jag nyss blivit ägare till där de lovar att "vi kommer bara att använda originaldelar om vi betalar ersättning av ditt fordon vid skada". bla bla bla bla.



De flesta stora försäkringbolag har avtal med auktoriserade märkesverkstäder. Detta kan innebära att ni möjligen kan få samma reservdelar i ersättning av ett försäkringsbolag som inte är en s.k märkesförsäkring. Gå inte på den finten utan undersök detta med försäkringbolaget innan ni teckar ett försäkringsavtal.



ovanstående ska inte förväxlas med vagnskadeförsäkringsersättning mot vagnskadegarantiersättning.



Ovanstående länkar samt infomation som jag lagt i denna tråd är ingen som helst rekomendation av försäkring, försäkringbolag eller försäkringomfattning utan endast en information om diverse försäkringsbolag.

Det är varje enskild jurdisk persons skyldighet att välja vilket försäkringbolag eller vilket försäkringavtal denne anser vara lämplig för eget ändamål.



MVH/D
Bild

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

www.atava.se



Finns också!
Bild

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

Jobbar du på något bolag?

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Ja det gör jag
Bild

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Tycker det låter bra med "En egen rådgivare" Om det är det du kanske vill? Inte för att göra försäkringsbedrägerier, utan om hur man ska göra osv. . Eller är jag ute o cyklar?



TPC har tydligen någon liknande.



Som sagt, det finns en hel uppsjö med föräkringsbolag och sådant.



//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

MurranBoy skrev:Tycker det låter bra med "En egen rådgivare" Om det är det du kanske vill? Inte för att göra försäkringsbedrägerier, utan om hur man ska göra osv. . Eller är jag ute o cyklar?



TPC har tydligen någon liknande.



Som sagt, det finns en hel uppsjö med föräkringsbolag och sådant.



//Johan


Absolut. Jag ställer gärna upp och svarar folk angående försäkringsfrågor när det gäller skadeärende. Kan dock inte svara på specifika försäkringsfrågor om varför kostar min försäkring så och så mycket eller var har de bestämd att självrisken är så hög och. Ring då till respektive försäkringsbolags kundtjänst för att ställa dessa frågorna.



Jag tycker att det finns mycket att klargöra inom försärkingsfrågor. Det är ganska ett ganska komplext område och det finns nog många som har frågor eller kanske något som känner att de behöver disskutera försäkringar.



MVH
Bild

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

D skrev:Ja det gör jag


Vilket?
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Det kommer jag dessvärre inte att svara på.



Kan dock tillägg att jag har jobbat på fler än ett försäkringsbolag.



MVH/D
Bild

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

Hm ställer en fråga iaf.



Var med om en liten "olycka" i sommras, ganska länge sedan nu. Brukar inte försäkringsbolagen skicka ut fakturor ganska fort?



Efter att jag anmält olyckan fick jag ett brev hem där det stod att det var mitt fel och att jag skulle åka på en självrisk. Men grejjen är att det inte har kommit något... Och detta var i mitten av sommaren nån gång i juli.



Har dom glömt bort mig?

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

springpojke skrev:Hm ställer en fråga iaf.



Var med om en liten "olycka" i sommras, ganska länge sedan nu. Brukar inte försäkringsbolagen skicka ut fakturor ganska fort?



Efter att jag anmält olyckan fick jag ett brev hem där det stod att det var mitt fel och att jag skulle åka på en självrisk. Men grejjen är att det inte har kommit något... Och detta var i mitten av sommaren nån gång i juli.



Har dom glömt bort mig?


Antar att det händelsen är en olycka där du blivit vållande till skada på annans egendom. Du kanske också fick skada på din egen bil?

Är det vagnskadesjälvrisk eller är det trafiksjälvrisk som försäkringsbolaget skulle debitera?



Om det är vagnskadesjälvrisken så brukar man få betala den i samband med att bilen hämtas från reparation från verkstaden. Om så inte är fallet kommer försäkringsbolaget i efterhand att debitera dig för vagnskadesjälvrisken och det kan dröja ett tag tills du får den fakturan. Detta skiljer sig beroende på försäkringbolag.



Om det är trafiksjäkvrisken kan det i värsta fall ta upp till tre år tills du blir debiterad. Anledning till det är att din motpart har upp till tre år på sig att reparera skadan på sitt fordon. Trafiksjälvrisken brukar debiteras i samband med att ditt försäkringsbolag betalat ersättnig till motparten eller motpartens försäkringsbolag.



Jag tror inte de har glömt dig utan de kommer att debitera dig så småning om. Lägg undan pengar, den summan som det står att de ska debitera, så blir du inte så besviken när fakturan från försäkringsbolget kommer. Oavsett när du får betala summan så är det en utgift som du kommer att ha enligt ditt försäkringsavtal.

MVH/D
Bild

kes0
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 15 mar 2006, 00:42
Ort: Luleå?

Inlägg av kes0 »

Varför så hemlighetsfull?

Ställer man en fråga så vill iaf jag veta vem det är som svarar och vad han har för avsikter..



/"M"
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

kes0 skrev:Varför så hemlighetesfull?

Ställer man en fråga så vill iaf jag veta vem det är som svarar och vad han har för avsikter..



/"M"


Kommer av naturliga skäl inte att skriva vilket bolag men kan tillägga att jag jobbat på mer än ett. Anleningen till att jag inte skriver vilka bolag det är, är på grund jag vill att informationen under trådarna ska bli så allsidig som möjlig och jag vill inte på något sätt göra reklam eller rikta folk till vissa försäkringar på ett visst försäkringsbolag etc.



Hoppas ni förstår och verkligen har överseende med detta.
Bild

kes0
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 15 mar 2006, 00:42
Ort: Luleå?

Inlägg av kes0 »

Självklart förstår och respektarar jag ditt val. Du har trots allt goda avsikter. Dessutom vore det nog inte allt för uppskattat att pracka på folk en massa försäkringar :)



Behandlar du enbart bilförsäkringar eller har du även kunskap inom andra områden? För isf har jag en fråga till dig.
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

kes0 skrev:Självklart förstår och respektarar jag ditt val. Du har trots allt goda avsikter. Dessutom vore det nog inte allt för uppskattat att pracka på folk en massa försäkringar :)



Behandlar du enbart bilförsäkringar eller har du även kunskap inom andra områden? För isf har jag en fråga till dig.


Jodå! Jag har även kunskap om andra försäkringar än fordonsförsäkringar.
Bild

Kristof
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 maj 2006, 15:10
Ort: Örebro

Inlägg av Kristof »

D skrev:


Så kommer du undan med en ungdomssjälvrisk och lyckas få ut försäkringsersättning så har du tur.

Mitt tips till alla är, att om du brukar ett fordon, som om det vore ditt eget, så ska du också stå som försäkringstagare.

MVH/D


En fråga på det här då,

För ett tag sedan köpte en vän en bil, men eftersom jag skulle överta bilen så småning om lät vi den skrivas på min mor, som för övrigt aldrig sett bilen. I våras krockade min vän bilen (han som var vållande) men då vi enbart hade halvförsäkring var någon ersättning för vår del inte aktuellt men motparten fick dock bilen reparerad. ¨

Inga frågor ställdes, var anledningen till det att vi ändå inte skulle få ersättning?

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Kristof skrev:
D skrev:


Så kommer du undan med en ungdomssjälvrisk och lyckas få ut försäkringsersättning så har du tur.

Mitt tips till alla är, att om du brukar ett fordon, som om det vore ditt eget, så ska du också stå som försäkringstagare.

MVH/D


En fråga på det här då,

För ett tag sedan köpte en vän en bil, men eftersom jag skulle överta bilen så småning om lät vi den skrivas på min mor, som för övrigt aldrig sett bilen. I våras krockade min vän bilen (han som var vållande) men då vi enbart hade halvförsäkring var någon ersättning för vår del inte aktuellt men motparten fick dock bilen reparerad. ¨

Inga frågor ställdes, var anledningen till det att vi ändå inte skulle få ersättning?


Är inte helt klar över frågan men svara så här:

Om den bilen som din vän körde inte hade någon vagnskadeförsäkring och var vållande till skadan så är det en anledning till varför den bilen som din vän körde inte fick ersättning för skadorna.

Är det sedan så att din mor som står som ägare och försäkringstagare till en helförsäkrad bil som du brukar som om den vore din egen kan du ändå bli utan ersättning eftersom försäkringstagaren inte har ett försäkrat intresse av objeket. Så åter igen försäkra bilarna på er själva.

Tänk efter!!! är det verkligen värt risken att bli helt utan ersättning bara för att försäkringspremien är lite billigare när en förälder eller någon annan som står för försäkringen?
Bild

waldo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 29 sep 2005, 15:25
Kör: 745GLT-V70
Ort: Öland

Inlägg av waldo »

D



jag har en fråga till dig.



Jag var ute för en olycka häromdagen.



Fick sladd på något halt "olja eller glykol" i en sväng och brakade in med bakdelen på bilen i ett räcke, skadorna är inte så himmla stora men nu undrar jag om jag kan kräva komunen på ersättning.

Jag vet att det hände en lika dan olycka på nästa samma ställe några timmar innan fast denna bilen körde in i en lyckstolpe tackvare att han fick sladd.

Min far som jobba på brandkåren fick sina kolegor att åka ut och kolla om det var något på vägen och dom bedömde att vägen var onormalt hal.

Har tyvärr inte några bilder på kurvan där det hände. eller kurva ska man inte säga.

Jag skulle svänga ut på en större gata ifrån en liten.

Jag stod still och hade lagom lagt i 2 när jag känner att alla 4 hjul släpper ifrån marken och jag kan inte göra något för bilen reagerar in på rattrörelserna. Kopplar självklart och styr imot men som sagt det händer inget. hastigheten var inte så himla hög 20 kilometer i timmen.

Hoppas att jag kan få några bra tips på hur jag ska gå tillväga.
MVH Johan.

745 GL 91.
744 16v 88 (vinterbilen) Dog på ugglebo isen. Motorn doneras till tantens 745a.
744 GLT 88 projekt (b204T)

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

Jag har en fråga som kanske är ganska dum,

men väljer ändå att fråga för om man inte frågar får man heller inga svar...



Frågan är gällande det nya försäkingsbolaget Atava som finns på marknaden...



Har just nu min bil halvförsäkrad hos Trygg-Hansa som efter många telefonsamtal visade sig var billigast!



På senare tid har detta nya försäkringsbolag Atava dykt upp som ett "lågpris" alternativ.

Detta är också enligt dom själva ett dotterbolag till just Trygg-Hansa.

Atava skall även dom själva vara ett bolag till just sånna i min åldersgrupp, män mellan 18 och 35år!



Nackdelen jag ser med Atava är att deras kundtjänst kostar 50:-/samtal vilket känns suspekt.

Men samtidigt har dom en bra förklaring på varför det kostar pengar.

Dock kostar det inte något när man ringer och skade anmäler något!



Mina funderingar går lite kring just om olyckan skulle vara framme,

kan man lita på att bilen lämnas till en auktoriserad verkstad och inte nån liten bluff och båg firma nere i fiskhamnen...

Eller att dom gör allt för att skylla olyckan på mig med mera för att slipa betala!



Fördelarna jag ser, är att jag skulle kunna gå upp till Helförsäkring och ändå hamna på en bra mycket lägre premie än min nuvarande!

Skillnaden skulle bli någonstans mellan 2-3000:-/år, vilket är mycket pengar!



Ställer nu min fråga så enkelt som möjligt:

Skall jag byta bolag, och kan jag lita på detta försäkringsbolag?



Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Kristof
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 maj 2006, 15:10
Ort: Örebro

Inlägg av Kristof »

D skrev:
Kristof skrev:
D skrev:


Så kommer du undan med en ungdomssjälvrisk och lyckas få ut försäkringsersättning så har du tur.

Mitt tips till alla är, att om du brukar ett fordon, som om det vore ditt eget, så ska du också stå som försäkringstagare.

MVH/D


En fråga på det här då,

För ett tag sedan köpte en vän en bil, men eftersom jag skulle överta bilen så småning om lät vi den skrivas på min mor, som för övrigt aldrig sett bilen. I våras krockade min vän bilen (han som var vållande) men då vi enbart hade halvförsäkring var någon ersättning för vår del inte aktuellt men motparten fick dock bilen reparerad. ¨

Inga frågor ställdes, var anledningen till det att vi ändå inte skulle få ersättning?


Är inte helt klar över frågan men svara så här:

Om den bilen som din vän körde inte hade någon vagnskadeförsäkring och var vållande till skadan så är det en anledning till varför den bilen som din vän körde inte fick ersättning för skadorna.



Är det sedan så att din mor som står som ägare och försäkringstagare till en helförsäkrad bil som du brukar som om den vore din egen kan du ändå bli utan ersättning eftersom försäkringstagaren inte har ett försäkrat intresse av objeket. Så åter igen försäkra bilarna på er själva.

Tänk efter!!! är det verkligen värt risken att bli helt utan ersättning bara för att försäkringspremien är lite billigare när en förälder eller någon annan som står för försäkringen?


Jag tror du missförstod mig eller så uttryckte jag mig lite konstigt, men frågan är; Hur kommer det sig att min mor inte blev kontaktad av försäkringsbolaget om hon var brukare eller ej? Var det bara tur och dom glömde det eller berodde det på att vi bara hade halvfösäkring?

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

waldo skrev:D



jag har en fråga till dig.



Jag var ute för en olycka häromdagen.



Fick sladd på något halt "olja eller glykol" i en sväng och brakade in med bakdelen på bilen i ett räcke, skadorna är inte så himmla stora men nu undrar jag om jag kan kräva komunen på ersättning.

Jag vet att det hände en lika dan olycka på nästa samma ställe några timmar innan fast denna bilen körde in i en lyckstolpe tackvare att han fick sladd.

Min far som jobba på brandkåren fick sina kolegor att åka ut och kolla om det var något på vägen och dom bedömde att vägen var onormalt hal.

Har tyvärr inte några bilder på kurvan där det hände. eller kurva ska man inte säga.

Jag skulle svänga ut på en större gata ifrån en liten.

Jag stod still och hade lagom lagt i 2 när jag känner att alla 4 hjul släpper ifrån marken och jag kan inte göra något för bilen reagerar in på rattrörelserna. Kopplar självklart och styr imot men som sagt det händer inget. hastigheten var inte så himla hög 20 kilometer i timmen.

Hoppas att jag kan få några bra tips på hur jag ska gå tillväga.


För att svara lite enkelt på frågan:

Om du anser någon vållande till en skada och vill få rätt så handlar det om att kunna styrka vållande, vårdslöset eller någon form av oaktsamhet från motparten sida. Min rekomendation är att inte driva saken så att du skulle bli ruinerad. Ett par tusenlappar kan lätt bli ett par hundratusenlappar osv. Det är ganska kostsamt att processa mot en myndighet.

detta fallet så är det svårt att få rätt mot motparten om du saknar någon form av dokumentation. Så skulle detta hända igen så är det bra att ha en digital/mobilkamera till hands och ta foton på läckaget, gärna från alla vinklar och lite på på miljön runt om kring så att det är lätt att få ett helhetsintryck av skadeplatsen. Detta gäller även andra typer av händelser som te.x. vid vägarbeten och eller på vägar där underhållet är klart eftersatt. Olyckor där folk kör ner i väghålor och dylikt är inte helt ovanliga. Kommunerna/myndigheter brukar åtgärda felen ganska snabbt efter en händelse som de får kännedom om.

Så skulle detta hända igen så fotografera och dokumentera först innan du anmäler detta till den som har väghållaransvaret.

Du kan ju alltid ringa och prata med väghållarens skadeansvariga och höra vad de har att säga om saken men jag tror tyvärr att du inte kommer att få rätt mot dem.

Jag önskar dig lycka till.



MVH
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Kristof skrev:
D skrev:
Kristof skrev:


En fråga på det här då,

För ett tag sedan köpte en vän en bil, men eftersom jag skulle överta bilen så småning om lät vi den skrivas på min mor, som för övrigt aldrig sett bilen. I våras krockade min vän bilen (han som var vållande) men då vi enbart hade halvförsäkring var någon ersättning för vår del inte aktuellt men motparten fick dock bilen reparerad. ¨

Inga frågor ställdes, var anledningen till det att vi ändå inte skulle få ersättning?


Är inte helt klar över frågan men svara så här:

Om den bilen som din vän körde inte hade någon vagnskadeförsäkring och var vållande till skadan så är det en anledning till varför den bilen som din vän körde inte fick ersättning för skadorna.



Är det sedan så att din mor som står som ägare och försäkringstagare till en helförsäkrad bil som du brukar som om den vore din egen kan du ändå bli utan ersättning eftersom försäkringstagaren inte har ett försäkrat intresse av objeket. Så åter igen försäkra bilarna på er själva.

Tänk efter!!! är det verkligen värt risken att bli helt utan ersättning bara för att försäkringspremien är lite billigare när en förälder eller någon annan som står för försäkringen?


Jag tror du missförstod mig eller så uttryckte jag mig lite konstigt, men frågan är; Hur kommer det sig att min mor inte blev kontaktad av försäkringsbolaget om hon var brukare eller ej? Var det bara tur och dom glömde det eller berodde det på att vi bara hade halvfösäkring?


I detta fallet så är det nog som jag skrev i föregående svar, att ni inte hade någon vagnskadeförsäkring.



MVH
Bild

Qdog
Van forumsanvändare
Inlägg: 1659
Blev medlem: 02 maj 2006, 23:35
Ort: Örebro

Inlägg av Qdog »

Kanon du finns. Då kan du svara på mitt fråga



Har nyss försäkrad nyköpt bil (volvo 245) via volvia.

beställde det via internet. Där står det jag ska betala 251 kr varje månad (halvförsäkring) och jag valde det ska dra automatisk från mitt konto (Autogiro tror jag det heter).. Men av nån skäll tog dom över 500 kr från mitt konto.



Vraför tog dom dubbla eller har jag missad nåt?



Mvh Qdog

Skriv svar