945t dåliga avgasvärden , sprickor hittade !!
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
945t dåliga avgasvärden , sprickor hittade !!
Hej
En 945:a turbo som nyligen vart besiktigad har dåliga avgasvärden, CO - 0,8 och HC- 138 , dock inga stora skillnader , men icke godkänd .
Den besiktigades med AC:n igång.
Min fråga kan detta med AC:n på gjort att värdena blev högre då det blir en belastning som låg på ?
Om inte så är det gammalt fördelarlock / rotor men nya stift / kablar..
Sportluftfilter i låda..bytt avagssystem med sportkat och 3tum bakåt..
Tacksam för lite tips
mvh
Robban
En 945:a turbo som nyligen vart besiktigad har dåliga avgasvärden, CO - 0,8 och HC- 138 , dock inga stora skillnader , men icke godkänd .
Den besiktigades med AC:n igång.
Min fråga kan detta med AC:n på gjort att värdena blev högre då det blir en belastning som låg på ?
Om inte så är det gammalt fördelarlock / rotor men nya stift / kablar..
Sportluftfilter i låda..bytt avagssystem med sportkat och 3tum bakåt..
Tacksam för lite tips
mvh
Robban
![Bild](http://forumbilder.se/images/b06201231647Pf4d4.jpg)
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
- Volvo_940SE
- Uppkörning
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 29 jan 2007, 21:23
- Ort: Laxå
- Kontakt:
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Morst :
Jag är nog benägen att hålla med dig egentligen att det borde bli en belastning för systemet igång, men när jag sedan tänker efter så borde det vara på det viset att boxarna ser till att hålla lambdavärdet vid 1 iallafall och det innebär ju att CO-n inte ska vara påverkad alls.
Förstår varför du tänker som du gör helt klart...
mvh
Robban
Morst :
Jag är nog benägen att hålla med dig egentligen att det borde bli en belastning för systemet igång, men när jag sedan tänker efter så borde det vara på det viset att boxarna ser till att hålla lambdavärdet vid 1 iallafall och det innebär ju att CO-n inte ska vara påverkad alls.
Förstår varför du tänker som du gör helt klart...
mvh
Robban
![Bild](http://forumbilder.se/images/b06201231647Pf4d4.jpg)
Halojj
1.OLJEBYTE hjälper för att få ner taskiga hc-värden.
2.varför var ACn på?
3.Om motorn dricker lite olja kan det vara turbon som "läcker" i slitna lager vilket kan ge förhöjda värden.
4.får motorn riktig arbetstemp?
----
Clossa
1.OLJEBYTE hjälper för att få ner taskiga hc-värden.
2.varför var ACn på?
3.Om motorn dricker lite olja kan det vara turbon som "läcker" i slitna lager vilket kan ge förhöjda värden.
4.får motorn riktig arbetstemp?
----
Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Clossa : kul att du halkat in igen på banan
1. ska kasta en dunk på honom och be att han byter den innan ombes.
2. Jadu, den hade iallafall jag stängt av för att minska belastningen
3. Okej, det kasnke kan vara något, men den ska tydligen inte dra olja i märkbar mängd iallafall , får kolla med han.
4. Jajemmen det får den, jag provkörde hans bil i veckan , den går bra etc. också DOCK tycker jag den känns trött med tanke på att den är chippad till cirka 200hk, ( en annan åker ju 16 vent. så vad kan man jämföra med då
, ja du vet ju själv...)
Får se vad ombes. säger , jag själv TROR han kommer få en bes. till sen, han är väl lite slarvig ibland....
mvh
Robban
Clossa : kul att du halkat in igen på banan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
1. ska kasta en dunk på honom och be att han byter den innan ombes.
2. Jadu, den hade iallafall jag stängt av för att minska belastningen
3. Okej, det kasnke kan vara något, men den ska tydligen inte dra olja i märkbar mängd iallafall , får kolla med han.
4. Jajemmen det får den, jag provkörde hans bil i veckan , den går bra etc. också DOCK tycker jag den känns trött med tanke på att den är chippad till cirka 200hk, ( en annan åker ju 16 vent. så vad kan man jämföra med då
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Får se vad ombes. säger , jag själv TROR han kommer få en bes. till sen, han är väl lite slarvig ibland....
mvh
Robban
![Bild](http://forumbilder.se/images/b06201231647Pf4d4.jpg)
Hepp, då sket det sig.!
CO värdet å HC värdet har väl inget gemensamt mer än att bilprovningen jäklas!!!!!!!
Nytt luftfilter o oljebyte -filter med-kan vara lösningen.(INGEN BILTEMA OLJA)
Gärna halvsyntet.
--
Clossa
CO värdet å HC värdet har väl inget gemensamt mer än att bilprovningen jäklas!!!!!!!
Nytt luftfilter o oljebyte -filter med-kan vara lösningen.(INGEN BILTEMA OLJA)
Gärna halvsyntet.
--
Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!
Min gamla 16v 745 ,29000mil drack ingen olja men när brorsan gjorde ett olje o filterbyte med Biltemas mineral drack den upp det väldigt fort.Den slutade dricka när vi återgick till den gamla sorten.Slump eller inte,ingen aning ,men oljestickan talade sitt tydliga språk.
--
Clossa
--
Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!
Min gamla 16v 745 ,29000mil drack ingen olja men när brorsan gjorde ett olje o filterbyte med Biltemas mineral drack den upp det väldigt fort.Den slutade dricka när vi återgick till den gamla sorten.Slump eller inte,ingen aning ,men oljestickan talade sitt tydliga språk.
--
Clossa
--
Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!
Jag har varit med om detta tidigare med andra begagnade bilar.Det verkar som om kombinationen med en viss olja och motor är kass.
Det tråkiga är att man vet aldrig i förväg.Däremot är det alltid bättre med en bra olja.
Dagens fina Syntet oljor är bra till nya eller nyrenoverade motorer.Om motorn är sliten så har det av naturliga skäl samlats sot och avlagringar som har blivit "en del av"motorn och börjar man köra på en fin "tvättande" olja så försvinner detta och oljan sipprar förbi i kolvringsspår,slitna ventilstyrningar m.m och förbränns.
---
Det tråkiga är att man vet aldrig i förväg.Däremot är det alltid bättre med en bra olja.
Dagens fina Syntet oljor är bra till nya eller nyrenoverade motorer.Om motorn är sliten så har det av naturliga skäl samlats sot och avlagringar som har blivit "en del av"motorn och börjar man köra på en fin "tvättande" olja så försvinner detta och oljan sipprar förbi i kolvringsspår,slitna ventilstyrningar m.m och förbränns.
---
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!
Å inga felkoder?
Är sportkatten som den ska då?
ang olja så är ju varken del eller helsyntet att rekomendera till en turbomotor, speciellt inte en som hunnit gå några mil.
en bra mineralolja är istället att rekomendera
Är sportkatten som den ska då?
ang olja så är ju varken del eller helsyntet att rekomendera till en turbomotor, speciellt inte en som hunnit gå några mil.
en bra mineralolja är istället att rekomendera
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!