945t dåliga avgasvärden , sprickor hittade !!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

945t dåliga avgasvärden , sprickor hittade !!

Inlägg av Robban67 »

Hej



En 945:a turbo som nyligen vart besiktigad har dåliga avgasvärden, CO - 0,8 och HC- 138 , dock inga stora skillnader , men icke godkänd .



Den besiktigades med AC:n igång.

Min fråga kan detta med AC:n på gjort att värdena blev högre då det blir en belastning som låg på ?



Om inte så är det gammalt fördelarlock / rotor men nya stift / kablar..

Sportluftfilter i låda..bytt avagssystem med sportkat och 3tum bakåt..



Tacksam för lite tips



mvh



Robban
Bild

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Inlägg av Volvo-Jocke »

Hur var dom övriga värdena?

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

Om inte så är det gammalt fördelarlock / rotor men nya stift / kablar..


Sitter det ett dåligt fördelarlock på bilen men nya stift å kablar?



om så är fallet, hade ja tagit och bytt fördelarlocket först iaf.



Du är säker att avgassystemet är tätt?
940 Classic

Robbo945
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 sep 2007, 20:53
Ort: Luleå

Inlägg av Robbo945 »

en till sak som är viktig är att bilen ska vara varmkörd... + att man kan ju blåsa ut den lite grann så känns det bättre :)

annars så kan du ju tanka i etanol....

Användarvisningsbild
Volvo_940SE
Uppkörning
Inlägg: 561
Blev medlem: 29 jan 2007, 21:23
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Volvo_940SE »

kör riktigt hårt med den innan bes så brukar avgasvärden sjunka..!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Det är en polares bil, övriga värden vet jag ej något om än , ska fråga honom.



Avgassystemet ska vara tätt enligt honom.



Förd.lock o rotor byter han närmsta dagarna...



Bilen var rejält varmkörd innan bes...



mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Har pratat med polarn om bilen, de andra värdena var okej så jag gissar på att det kanske kan vara så att lite nya tänddelar till kan hjälpa honom på vägen..



Tycker samtidigt att en sak som t.ex AC:n borde belasta maskin och då blir det mer soppa för att hålla ångan uppe...?



mvh



Robban
Bild

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

ne, ja tror inte att AC:n gör så du får fel värden..



Ja tror mest på tänddelarna... iaf. att man byter de innan fortsatt fels.



Mvh Tobbe
940 Classic

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Inlägg av Volvo-Jocke »

Mät lambdan så den pendlar som den ska!

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Idoitförklara mig gärna men...öh...ska inte avgasvärdena mätas med AC:n avstängd?? Eller är de värdena som står på dekalen i motorrummet bara någon form av typningsvärden? :roll:
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Morst :



Jag är nog benägen att hålla med dig egentligen att det borde bli en belastning för systemet igång, men när jag sedan tänker efter så borde det vara på det viset att boxarna ser till att hålla lambdavärdet vid 1 iallafall och det innebär ju att CO-n inte ska vara påverkad alls.



Förstår varför du tänker som du gör helt klart...



mvh



Robban
Bild

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

Halojj

1.OLJEBYTE hjälper för att få ner taskiga hc-värden.

2.varför var ACn på?

3.Om motorn dricker lite olja kan det vara turbon som "läcker" i slitna lager vilket kan ge förhöjda värden.

4.får motorn riktig arbetstemp?

----

Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Clossa : kul att du halkat in igen på banan :D



1. ska kasta en dunk på honom och be att han byter den innan ombes.



2. Jadu, den hade iallafall jag stängt av för att minska belastningen



3. Okej, det kasnke kan vara något, men den ska tydligen inte dra olja i märkbar mängd iallafall , får kolla med han.



4. Jajemmen det får den, jag provkörde hans bil i veckan , den går bra etc. också DOCK tycker jag den känns trött med tanke på att den är chippad till cirka 200hk, ( en annan åker ju 16 vent. så vad kan man jämföra med då :wink: , ja du vet ju själv...)



Får se vad ombes. säger , jag själv TROR han kommer få en bes. till sen, han är väl lite slarvig ibland....



mvh



Robban
Bild

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

Hallå Robban

Har den varit chippad tidigare vid besiktning o gått igenom?

--

Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



japp, det har den varit ...



Han har haft den i två år och den gick igenom klockrent förra året...



mvh



Robban
Bild

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

Hepp, då sket det sig.!

CO värdet å HC värdet har väl inget gemensamt mer än att bilprovningen jäklas!!!!!!!

Nytt luftfilter o oljebyte -filter med-kan vara lösningen.(INGEN BILTEMA OLJA)

Gärna halvsyntet.

--

Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



På vilket sätt är det negativt med Biltemas oljor ?



mvh



Robban
Bild

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

Min gamla 16v 745 ,29000mil drack ingen olja men när brorsan gjorde ett olje o filterbyte med Biltemas mineral drack den upp det väldigt fort.Den slutade dricka när vi återgick till den gamla sorten.Slump eller inte,ingen aning ,men oljestickan talade sitt tydliga språk.

--

Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

Min gamla 16v 745 ,29000mil drack ingen olja men när brorsan gjorde ett olje o filterbyte med Biltemas mineral drack den upp det väldigt fort.Den slutade dricka när vi återgick till den gamla sorten.Slump eller inte,ingen aning ,men oljestickan talade sitt tydliga språk.

--

Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Det var som tusan, kan det vara så att den på något sätt " förångas " ? :o



mvh



Robban
Bild

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

Jag har varit med om detta tidigare med andra begagnade bilar.Det verkar som om kombinationen med en viss olja och motor är kass.

Det tråkiga är att man vet aldrig i förväg.Däremot är det alltid bättre med en bra olja.

Dagens fina Syntet oljor är bra till nya eller nyrenoverade motorer.Om motorn är sliten så har det av naturliga skäl samlats sot och avlagringar som har blivit "en del av"motorn och börjar man köra på en fin "tvättande" olja så försvinner detta och oljan sipprar förbi i kolvringsspår,slitna ventilstyrningar m.m och förbränns.

---
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

Hallå i cyberetern

Hur går det med värdena

---

Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

HEJ



Bilen är just nu avställd, han har bytt ut diverse slangar under huven , tempgivaren, insugspackningen och värdena har närmat sig godkänt men felar fortfarande , suck...



han ska byta lambdan och prova med en annan Lmm så får vi se sen vad det ger..



mvh



Robban
Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Å inga felkoder?



Är sportkatten som den ska då?



ang olja så är ju varken del eller helsyntet att rekomendera till en turbomotor, speciellt inte en som hunnit gå några mil.



en bra mineralolja är istället att rekomendera
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

Om motorn har fått DELsyntet från början då?
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Skriv svar