![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Fråga gällande AC-symbolerna på 740.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
- Ort: Kristianstad
Fråga gällande AC-symbolerna på 740.
I 740'n är jag välsignad med fungerande AC, vilket är alltför få förunnat, men jag undrar vad skillnaden är mellan den stora och den lilla AC-symbolen? Har liksom kört bilen ett bra tag nu men inte brytt mig om det förrän min bättre hälft frågade och jag stod utan svar. Nu irriterar det mig istället att jag inte vet... Att kvinnor alltid ska ställa till det... ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- André S
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2218
- Blev medlem: 11 feb 2005, 19:08
- Kör: Bmw 320Ci -02
- Ort: Gävle
Re: Fråga gällande AC-symbolerna på 740.
Shebalicious skrev:I 740'n är jag välsignad med fungerande AC, vilket är alltför få förunnat, men jag undrar vad skillnaden är mellan den stora och den lilla AC-symbolen? Har liksom kört bilen ett bra tag nu men inte brytt mig om det förrän min bättre hälft frågade och jag stod utan svar. Nu irriterar det mig istället att jag inte vet... Att kvinnor alltid ska ställa till det...
Du har ingen instruktionsbok då? bör ju stå där... fast eftersom du frågar här antar jag att du inte har någon.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Den stora symbolen är till för att köras tillfälligt tex för att kyla ut en varm bil Den lilla symbolen är normal läget. Kör man på den stora snöflinga för länge kan det uppstå isbilldning, själv har jag dock aldrig haft någon Volvo där ACn varit så effektiv inte ens min 945 med ny renoverad dito.....
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
-
- Övningskörning
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
- Ort: Kristianstad
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
stora flingan längst till vänster= ac-systemet inkopplat och luften recirkuleras. den tar alltså luft från kupen och kör igenom förångaren och tillbaka i bilen, detta är för att den är lättare att kyla ner redan kall luft, jag kör alltid med REC när det är riktigt varmt, då slipper kompressorn jobba så mycket och man sparar bränsle, och NEJ det finns ingen risk att kvävas i bilen då det kommer in 20% uteluft ändå fast den står i REC-läge, det är konstruerat så.
fast om man lägger en brakskit så tar det längre tid innan den vädras ut...
den mindre snöflingan är "vanlig" ac med enbart uteluft genom förångaren.
den minsta flingan med nån pil eller vad det nu är på en 740, den fördelar luft till golv och uppåt, använd detta läget när det inte är varmt ute men för kallt i bilen med "vanliga " ac-läget
fast om man lägger en brakskit så tar det längre tid innan den vädras ut...
den mindre snöflingan är "vanlig" ac med enbart uteluft genom förångaren.
den minsta flingan med nån pil eller vad det nu är på en 740, den fördelar luft till golv och uppåt, använd detta läget när det inte är varmt ute men för kallt i bilen med "vanliga " ac-läget
-
- Uppkörning
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Så här står det i instruktionsboken för 88B
[img]http://www.imageupload.se/files/070911/ ... 0x600].jpg[/img]
[img]http://www.imageupload.se/files/070911/ ... 0x600].jpg[/img]
-
- Övningskörning
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
- Ort: Kristianstad
Volvotoken skrev:Så här står det i instruktionsboken för 88B
Oj, så temperaturspaken måste stå till vänster om man använder stora flingan och är endast till för massiv nerkylning a'la Ryssland, medan lilla flingan kan användas till både nerkylning och uppvärmning. Nu är allt glasklart. Tack för alla svaren.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)