Var köpa fjäderspännare?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Wicked_82
Övningskörning
Inlägg: 247
Blev medlem: 06 feb 2006, 15:00
Ort: Söderhamn

Var köpa fjäderspännare?

Inlägg av Wicked_82 »

Nu börjar jag ledsna lite på Biltemas fjäderspännare som i övrigt har funkat bra åt mig, men det kan ju vara lite bökigt att få dom på var sin sida om fjädern för att trycka ihop den optimalt, eller hur?



Jag vill ha en sån där "gaffel" som verkstäderna använder, så man bara behöver bry sig om ett ställe att klura in spärrskaftet/mutterdragaren, men var får jag tag i dom till nyktert pris?



Såg på en sida på nätet där dom tog över 3500:- för en, exkl. moms dessutom, är dom verkligen så dyra?
/R Gustavsson

Audi 100 2.0E -90

Användarvisningsbild
André S
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2218
Blev medlem: 11 feb 2005, 19:08
Kör: Bmw 320Ci -02
Ort: Gävle

Inlägg av André S »

Kan du inte bygga om biltemas då? jag lånade ett par där ena sidan var fast svetsad vilket fungerade utmärkt!
Bild

|Mitt projekt | Min bil på Garaget.org| Bmw 320Ci -02 |Rak SEXa|

Användarvisningsbild
Wicked_82
Övningskörning
Inlägg: 247
Blev medlem: 06 feb 2006, 15:00
Ort: Söderhamn

Inlägg av Wicked_82 »

André S skrev:Kan du inte bygga om biltemas då? jag lånade ett par där ena sidan var fast svetsad vilket fungerade utmärkt!


Skämtar du aprilio eller?

Nä men skämt åsido, förklara gärna hur du menar? :D
/R Gustavsson

Audi 100 2.0E -90

Användarvisningsbild
André S
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2218
Blev medlem: 11 feb 2005, 19:08
Kör: Bmw 320Ci -02
Ort: Gävle

Inlägg av André S »

Wicked_82 skrev:
André S skrev:Kan du inte bygga om biltemas då? jag lånade ett par där ena sidan var fast svetsad vilket fungerade utmärkt!


Skämtar du aprilio eller?

Nä men skämt åsido, förklara gärna hur du menar? :D


Mja lite :lol: jag tror jag missuppfattade din fråga! Det jag menar va att i änden utan spärrskaftsfäste, så hade dom satt dit en mutter som var fast svetsad vilket gjorde att den övre klon stannade mot den och gjorde det enklare att skruva dit klämmorna. Jag är trött och sjuk skyller på det :wink: hehe... men det går säkert att göra om dem på nått sätt så dom fungerar som du menar, om man har lust.. :P
Bild

|Mitt projekt | Min bil på Garaget.org| Bmw 320Ci -02 |Rak SEXa|

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

hur ser den där gaffelmodellen ut då? kanske nått man kan göra själv?

Jagrullar
Färsk användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 maj 2006, 21:57
Ort: Dalarna

Re: Var köpa fjäderspännare?

Inlägg av Jagrullar »

Wicked_82 skrev:Nu börjar jag ledsna lite på Biltemas fjäderspännare som i övrigt har funkat bra åt mig, men det kan ju vara lite bökigt att få dom på var sin sida om fjädern för att trycka ihop den optimalt, eller hur?



Jag vill ha en sån där "gaffel" som verkstäderna använder, så man bara behöver bry sig om ett ställe att klura in spärrskaftet/mutterdragaren, men var får jag tag i dom till nyktert pris?



Såg på en sida på nätet där dom tog över 3500:- för en, exkl. moms dessutom, är dom verkligen så dyra?


Om det är en sån här du menar så kostar dom nog tyvärr så mycket

Bild





Hmmm. om den nu kostar 3500:- + moms så kanske man själv skulle kunna lägga ner några timmar på att konstruera en liknande själv.



Annars om du söker andra specialverktyg till fordon så har Swedol några verktyg i hygglig kvalitet till bra priser. (ej proffsverktyg men duger bra till hemmameck)

http://handla.swedol.se/

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Var köpa fjäderspännare?

Inlägg av Domino »

Jagrullar skrev:Annars om du söker andra specialverktyg till fordon så har Swedol några verktyg i hygglig kvalitet till bra priser. (ej proffsverktyg men duger bra till hemmameck)

http://handla.swedol.se/
fanns ju en hel del "bra att ha verktyg" där till hyffsade priser
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Wicked_82
Övningskörning
Inlägg: 247
Blev medlem: 06 feb 2006, 15:00
Ort: Söderhamn

Re: Var köpa fjäderspännare?

Inlägg av Wicked_82 »

Jagrullar skrev:
Wicked_82 skrev:Nu börjar jag ledsna lite på Biltemas fjäderspännare som i övrigt har funkat bra åt mig, men det kan ju vara lite bökigt att få dom på var sin sida om fjädern för att trycka ihop den optimalt, eller hur?



Jag vill ha en sån där "gaffel" som verkstäderna använder, så man bara behöver bry sig om ett ställe att klura in spärrskaftet/mutterdragaren, men var får jag tag i dom till nyktert pris?



Såg på en sida på nätet där dom tog över 3500:- för en, exkl. moms dessutom, är dom verkligen så dyra?


Om det är en sån här du menar så kostar dom nog tyvärr så mycket

Bild





Hmmm. om den nu kostar 3500:- + moms så kanske man själv skulle kunna lägga ner några timmar på att konstruera en liknande själv.



Annars om du söker andra specialverktyg till fordon så har Swedol några verktyg i hygglig kvalitet till bra priser. (ej proffsverktyg men duger bra till hemmameck)

http://handla.swedol.se/


Precis en sån menar jag :D

Ja var man såpass duktig så hade jag också tillverkat något likadant. Att jag inte tänkte på Swedol då, brukar ju handla där lite då och då. Kan faktiskt rekommendera Am-Pro verktygen!
/R Gustavsson

Audi 100 2.0E -90

Skriv svar