Glasskada, försäkring?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Glasskada, försäkring?

Inlägg av Soundrunner »

hallo.



Jag ska titta på en 940 men ägaren säger att det är en spricka genom hela glaset som måste fixas. Han säger att det kostar 1300kr i självrisk för att fixa glaset. Men fungerar det efter ett ägarbyte då skadan är där när jag köper bilen?



Kommer jag kunna få ut försäkring och byta glaset på det eller går försäkringsbolagen inte på det?



Ägaren till bilen säger att han jobbar med försäkringar och såfort man tecknat en försäkring med ett försäkringsbolag är dem skyldiga att fixa det, kan detta stämma?



Glad för svar!



// Soundrunner
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Glaset..vad menar du då?..en vindruta?
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

Glaset..vad menar du då?..en vindruta?


Japp själv frontrutan liksom :P
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Volvo-Anders
Uppkörning
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 okt 2003, 16:21
Ort: Lidköping (4 mil från skövde vid vänerns fot):)

Inlägg av Volvo-Anders »

Funkar utan problem, vill inte verka oärlig men har bytt på mängder av bilar jag just köpt med spruckna rutor.

En del säger att försäkringsbolagen är supernoga med just sådant här men vad är det som inte säger att just DU fick ett stenskott i rutan på vägen hem från fd ägaren ?



//Anders

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Glasmästaren kommer säkert fråga vilket datum skadan skedde men det är bara att hitta på nåt (min ruta var inte ens trasig, bara sliten). Själv betalade jag bara 1000kr i självrisk (Volvia).

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Glasmästaren protesterar väl sällan?



Han får ju mer jobb och mer intäkter :)



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Seriös tråd :roll:



Säger ingenting om hur alla gör, vad jag gjort tidigare vill ni inte ens veta.

Men det finns ju faktiskt Pm att skicka istället för att uppmana till försäkrings bedrägeri helt öppet :o
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

har du sleten ruta..?..ta typ storsläggan å knöla till den lite på passagerarsidan..sen:





"Ja det e jävligt tråkigt när ungdommar kastar gatsten på bilen....men tur att försäkringen tar sånt"..! :lol: ;)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

perra? skrev:har du sleten ruta..?..ta typ storsläggan å knöla till den lite på passagerarsidan..sen:





"Ja det e jävligt tråkigt när ungdommar kastar gatsten på bilen....men tur att försäkringen tar sånt"..! :lol: ;)


Det sorgliga med ditt inlägg är att det faktiskt är sant. De har haft en jävla massa problem med 14-15-åringar där min bror bor som kastar stora stenar på bilar som kör förbi när det är mörkt. De gömmer sig i buskar tills det kommer en bil förbirullande. Min bror har varit extremt rädd för att det ska hända något med hans Mazda 3. Försäkringsbolaget lär ju lugnt ta och köpa en sån historia med tanke på att det inte är särskilt ovanligt med tonårskids med för lite att göra... :roll:

danielicious
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
Ort: Umeå/Jönköping

Inlägg av danielicious »

Hur petigt det är med "detaljer" kan nog bero lite på försäkringsbolaget också.



När jag skulle uppgradera min försäkring från trafik- till halvförsäkring ville Länsförsäkringar (som jag hade trafikförsäkringen hos) först låta en av sina besiktningsmän kolla på bilen, medans Volvia tog emot mig med öppna famnen utan tjafs.



Det vart Volvia (som numera även är billigare).
underredsmassa e bästa hårgelen

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

krillebus skrev:Seriös tråd :roll:



Säger ingenting om hur alla gör, vad jag gjort tidigare vill ni inte ens veta.

Men det finns ju faktiskt Pm att skicka istället för att uppmana till försäkrings bedrägeri helt öppet :o
Det är väl knappast försäkringsbedrägeri, en sliten vindruta är farlig att åka med när t ex. solen ligger på så man inte ser ett piss.

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

Tack för alla svar :) Nu vet jag ungefär!
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

Andreas skrev:Det är väl knappast försäkringsbedrägeri, en sliten vindruta är farlig att åka med när t ex. solen ligger på så man inte ser ett piss.
Naturligtvis är det försäkringsbedrägeri när man påstår saker som inte är sant för att få ett försäkringsbolag att ersätta saker som var defekta redan när bilen köptes.

En försäkring ersätter inte för normalt slitage tex repig vindruta och använder man en bil där "man inte ser ett piss" borde det vara vårdslöshet i trafik.

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Andreas skrev:
krillebus skrev:Seriös tråd :roll:



Säger ingenting om hur alla gör, vad jag gjort tidigare vill ni inte ens veta.

Men det finns ju faktiskt Pm att skicka istället för att uppmana till försäkrings bedrägeri helt öppet :o
Det är väl knappast försäkringsbedrägeri, en sliten vindruta är farlig att åka med när t ex. solen ligger på så man inte ser ett piss.


Läste du vad trådskaparen skrivit i första inlägget?



Är det då okej att köpa en krockad bil och sen ringa till försäkringsbolaget och påstå att man smällt den själv eller var går gränsen?



Jag har inte försökt tala om vad var och en ska göra, det är väl ens egen moral som avgör :!:

Men i lagens mening så är det försäkrings bedrägeri så det bara sjunger om det :!:



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

om bilen var försäkrad när skadan inträffade har du inget problem.



köper du en skadad bil och sedan försäkrar den och reparerar den på din försäkring gör du dig skyldig till bedrägeri. Det är som du säkert vet straffbart enligt svensk lag.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Lars Bd skrev:Naturligtvis är det försäkringsbedrägeri när man påstår saker som inte är sant för att få ett försäkringsbolag att ersätta saker som var defekta redan när bilen köptes.

En försäkring ersätter inte för normalt slitage tex repig vindruta och använder man en bil där "man inte ser ett piss" borde det vara vårdslöshet i trafik.
När jag ringde till Volvia för att få reda på vilken glasmästare i mina trakter som de samarbetar med påstod jag aldrig att rutan var "trasig" och de frågade aldrig vad det var för fel på den. Är rutan så sliten att det räknas som vårdslöshet i trafik att köra med bilen måste väl ändå rutan räknas som trasig? Ett stenskott i synfältet är bara störande men en helt nersliten vindruta är trafikfarlig.


krillebus skrev:


Läste du vad trådskaparen skrivit i första inlägget?



Är det då okej att köpa en krockad bil och sen ringa till försäkringsbolaget och påstå att man smällt den själv eller var går gränsen?



Jag har inte försökt tala om vad var och en ska göra, det är väl ens egen moral som avgör :!:

Men i lagens mening så är det försäkrings bedrägeri så det bara sjunger om det :!:



// Kristian
Att helförsäkra en krockad bil i efterhand är naturligtvis bedrägeri och används flitigt av vissa, försök t ex. att helförsäkra en BMW 3-serie så kan jag nästan lova att försäkringsbolaget vill besikta bilen först. :)



Enligt lagen är det nog som du säger försäkringsbedrägeri eftersom skadan redan fanns när försäkringen tecknades men det är knappast nånting som står högt i prioritet eftersom det är så små kostnader och omöjligt att bevisa så försäkringsbolagen räknar med att folk behöver få sina vindrutor utbytta av olika anledningar.

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

Andreas skrev:Är rutan så sliten att det räknas som vårdslöshet i trafik att köra med bilen måste väl ändå rutan räknas som trasig?
Visst är den trasig men det är normalt slitage att en ruta är repig efter 10-20 år och inget som en försäkring ska ersätta.

Att inte tala om den verkliga anledningen till att rutan måste bytas är också bedrägligt beteende och en fråga om stöld/snatteri från övriga försäkringstagare.

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Andreas skrev:
Lars Bd skrev:Naturligtvis är det försäkringsbedrägeri när man påstår saker som inte är sant för att få ett försäkringsbolag att ersätta saker som var defekta redan när bilen köptes.

En försäkring ersätter inte för normalt slitage tex repig vindruta och använder man en bil där "man inte ser ett piss" borde det vara vårdslöshet i trafik.
När jag ringde till Volvia för att få reda på vilken glasmästare i mina trakter som de samarbetar med påstod jag aldrig att rutan var "trasig" och de frågade aldrig vad det var för fel på den. Är rutan så sliten att det räknas som vårdslöshet i trafik att köra med bilen måste väl ändå rutan räknas som trasig? Ett stenskott i synfältet är bara störande men en helt nersliten vindruta är trafikfarlig.


krillebus skrev:


Läste du vad trådskaparen skrivit i första inlägget?



Är det då okej att köpa en krockad bil och sen ringa till försäkringsbolaget och påstå att man smällt den själv eller var går gränsen?



Jag har inte försökt tala om vad var och en ska göra, det är väl ens egen moral som avgör :!:

Men i lagens mening så är det försäkrings bedrägeri så det bara sjunger om det :!:



// Kristian
Att helförsäkra en krockad bil i efterhand är naturligtvis bedrägeri och används flitigt av vissa, försök t ex. att helförsäkra en BMW 3-serie så kan jag nästan lova att försäkringsbolaget vill besikta bilen först. :)



Enligt lagen är det nog som du säger försäkringsbedrägeri eftersom skadan redan fanns när försäkringen tecknades men det är knappast nånting som står högt i prioritet eftersom det är så små kostnader och omöjligt att bevisa så försäkringsbolagen räknar med att folk behöver få sina vindrutor utbytta av olika anledningar.


Som jag sagt, är inte intresserad av att diskutera moral frågor! Det måste vara upp till var och en!

Enligt lag ÄR det försäkrings bedrägeri :!:
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Tycker den här tråden har spårat ur lite väl mkt då första frågan egentligen handlade om det var riktigt om försäkringsbolagen var skyldiga till att fixa en trasig ruta...



Att sedan diskutera moral och bedrägerier hör väl inte hit alls ( enligt min mening ) då det är upp till var och en vart gränsen går för det...



Hoppas det löser sig med vindrutan...



mvh



Robban
Bild

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Robban67 skrev:Hej



Tycker den här tråden har spårat ur lite väl mkt då första frågan egentligen handlade om det var riktigt om försäkringsbolagen var skyldiga till att fixa en trasig ruta...



Att sedan diskutera moral och bedrägerier hör väl inte hit alls ( enligt min mening ) då det är upp till var och en vart gränsen går för det...



Hoppas det löser sig med vindrutan...



mvh



Robban


hehe. håller med robban lite här...





min första 740 hade en liten spricka när jag köpte den... efter 6 måns hård körning var denna lilla spricka BETYDLIGT större än när jag köpte den. Jag ringde då Volvia och berättade om fallet, varav de sa att jag skulle fixa den på försäkringen för 1300 kr som var självrisken vill jag minnas.
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Lars Bd skrev:Visst är den trasig men det är normalt slitage att en ruta är repig efter 10-20 år och inget som en försäkring ska ersätta.

Att inte tala om den verkliga anledningen till att rutan måste bytas är också bedrägligt beteende och en fråga om stöld/snatteri från övriga försäkringstagare.
Jag har haft min bil försäkrad hos Volvia i fyra år och betalat över 20'000kr i försäkringspremie så jag kan säkert byta vindrutan 4ggr till utan att det belastar andra försäkringstagare. Jag hade även min förra bil försäkrad där utan att utnyttja försäkringen så jag ligger fortfarande på plus.


krillebus skrev:Som jag sagt, är inte intresserad av att diskutera moral frågor! Det måste vara upp till var och en!

Enligt lag ÄR det försäkrings bedrägeri :!:
Ok, jag har iaf inte dåligt samvete för att jag plockade ut en ny vindruta på försäkringen. :)

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

Jag inser nu att du inte har förstått hur en försäkring fungerar så det blir ett sista försök.

De 20000 du har betalt i premie har gått till andra försäkringstagare som utsatts för plötsliga oförutsedda händelser (samt till en del som inte talar om hela sanningen när de anmäler en skada) och finns inte kvar på ett konto för att reglera förslitningsskador på just din bil.

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Lars Bd skrev:Jag inser nu att du inte har förstått hur en försäkring fungerar så det blir ett sista försök.

De 20000 du har betalt i premie har gått till andra försäkringstagare som utsatts för plötsliga oförutsedda händelser (samt till en del som inte talar om hela sanningen när de anmäler en skada) och finns inte kvar på ett konto för att reglera förslitningsskador på just din bil.
Självklart är det så men om jag säger så här då: Jag har betalat in mer pengar till försäkringsbolaget än de har betalat ut i ersättning till mig så de har inte förlorat på att ha mig som kund.

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Andreas skrev:
Lars Bd skrev:Jag inser nu att du inte har förstått hur en försäkring fungerar så det blir ett sista försök.

De 20000 du har betalt i premie har gått till andra försäkringstagare som utsatts för plötsliga oförutsedda händelser (samt till en del som inte talar om hela sanningen när de anmäler en skada) och finns inte kvar på ett konto för att reglera förslitningsskador på just din bil.
Självklart är det så men om jag säger så här då: Jag har betalat in mer pengar till försäkringsbolaget än de har betalat ut i ersättning till mig så de har inte förlorat på att ha mig som kund.


he he. du börjar låta som en politiker med tusen förklaringar för att rättfärdiga sitt eget betende :lol: :wink:



Sorry, kunde inte låta bli!



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

O andra sidan har jag själv aldrig behövt nämna orsaken till mina trasig rutor jag bytt på försäkringen, bara åkt till glasmästaren och bett dom byta ruta sen fyllde dom i försäkringsbolag och jag betalade självrisken hade aldrig någon kontakt med försäkringsbolagen ens.
Bild

Skriv svar