Problem efter kopplingsbyte
- TobiasO
- Övningskörning
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 19 mar 2007, 21:13
- Kör: 850 GLT & 940 GL
- Ort: Kristianstad
- Kontakt:
Problem efter kopplingsbyte
Kan börja säga att det gäller en Volvo 945 Turbo -94 Med M90 Låda
Jag beställe en förstärkt koppling ("712:an") med organisk lamell, samt urtrampningslager.
Efter att ha fått allt på plats med lamellen på rätt håll så har det blivit svårt att få i växlarna när motorn är igång, det går hur fint som helst när den är avstängd. Vxl låde olja är där så mkt det går.
Vi provade att sätta brickor vid koplingsarmen för att få den längre fram.
Det hjälpte lite, men det är fortfarande problem med att få växlarna.
Någon som har någon idé om vad det kan vara samt någon bra lösning på saken.
Jag beställe en förstärkt koppling ("712:an") med organisk lamell, samt urtrampningslager.
Efter att ha fått allt på plats med lamellen på rätt håll så har det blivit svårt att få i växlarna när motorn är igång, det går hur fint som helst när den är avstängd. Vxl låde olja är där så mkt det går.
Vi provade att sätta brickor vid koplingsarmen för att få den längre fram.
Det hjälpte lite, men det är fortfarande problem med att få växlarna.
Någon som har någon idé om vad det kan vara samt någon bra lösning på saken.
Du kör väl med dubbelmasse svänghjulet?
Vad jag vet så behöver man väl inte sätta brickor eller något för att få den tryckplattan koppla ur.
Sätt inte bromsrör hela vägen det kan gå av, testa att böj en nytt bromsrör (koppar) på samma ställe några gånger då märker du att den blir rätt svårböjd/hård efter en stund.
Vad jag vet så behöver man väl inte sätta brickor eller något för att få den tryckplattan koppla ur.
Sätt inte bromsrör hela vägen det kan gå av, testa att böj en nytt bromsrör (koppar) på samma ställe några gånger då märker du att den blir rätt svårböjd/hård efter en stund.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 24 sep 2007, 18:05
- Ort: GBG
M90
Runesson
Tja läste att du bygger m90, Vilket utttampningslager har du? har du till m90 eller? har problem me min låda... den kopplar inte ur.. ska lufta mer men vill utesluta lagret, för allt annat är rätt...
Tja läste att du bygger m90, Vilket utttampningslager har du? har du till m90 eller? har problem me min låda... den kopplar inte ur.. ska lufta mer men vill utesluta lagret, för allt annat är rätt...
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
Gode_Herrn skrev:jesper13 skrev:kan vara slangen mellan huvud och slav som flexar, låt en kompis trycka på pedalen medan du kollar slangen.
ehh det kommer ju gå av, finns ju en anledning varför det sitter slang därMkt bättre med stålomspunnen slang.
om man drar röret i spiraler så blir de ingen direkt påfrestning, mitt har hållit länge, och polarn har kört så i några år. funkar hur fint som helst
TobiasO skrev:Jag hade glömt bort detta inlägget...
Jag har nu bytt slangen till stålomspunnen slang.
Jag har bytt slavcylindern mot en helt ny.
Problemet kvarstår.
Kan det vara så att brickorna måste bort?
Hur länge har du kört med den nya slavcylindern?
Testa att lufta den igen kanske inte fick ut all luft,
/Jonas
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
Mockan skrev:Gode_Herrn skrev:jesper13 skrev:kan vara slangen mellan huvud och slav som flexar, låt en kompis trycka på pedalen medan du kollar slangen.
ehh det kommer ju gå av, finns ju en anledning varför det sitter slang därMkt bättre med stålomspunnen slang.
om man drar röret i spiraler så blir de ingen direkt påfrestning, mitt har hållit länge, och polarn har kört så i några år. funkar hur fint som helst
MM men hur seriöst är det egentligen? luktar lite klåpare tycker jag.
- TobiasO
- Övningskörning
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 19 mar 2007, 21:13
- Kör: 850 GLT & 940 GL
- Ort: Kristianstad
- Kontakt:
jonas_740 skrev:TobiasO skrev:Jag hade glömt bort detta inlägget...
Jag har nu bytt slangen till stålomspunnen slang.
Jag har bytt slavcylindern mot en helt ny.
Problemet kvarstår.
Kan det vara så att brickorna måste bort?
Hur länge har du kört med den nya slavcylindern?
Testa att lufta den igen kanske inte fick ut all luft,
/Jonas
Det var någon månad sen nu.
Den tar direkt så den är luftad som den ska.
peavey skrev:Hejsan!
Är egentligen bara nyfiken på vart man får tag i en stålomspunnen slag mellan slav-huvudcylinder?
Mvh Johan
Jag köpte min på Dieselservice i Kristianstad
-
- Färsk användare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 24 sep 2007, 18:05
- Ort: GBG