Hur kör man egentligen bensinsnålast?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
jonaz007
Övningskörning
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 sep 2006, 20:43

Hur kör man egentligen bensinsnålast?

Inlägg av jonaz007 »

"Eco driving" där man snabbt accelererar upp till marshfart och sedan petar in högsta möjliga växel och ligger kvar i samma fart skall ju vara bensinsnålast sägs det, men stämmer detta verkligen? Jag börjar fundera eftersom jag tycker min 940 LTT drar mycket soppa om man kör enligt detta schema. Om jag istället accelererar sakta och mjukt utan att använda turbon så verkar det som om bilen drar något mindre, tvärtemot vad alla säger att den borde göra. Så hur är det egentligen hur kör man bensinsnålast?

M_Jönsson
Övningskörning
Inlägg: 253
Blev medlem: 30 jan 2007, 16:50
Ort: Örebro/Finnerödja
Kontakt:

Inlägg av M_Jönsson »

en turbobil är ju i regel bensin snålare,eftersom turbon hjälper till ganska mkt,och man behöver inte mata in extrabensin utan det brukar hjälpa ändå..men när jag pluggade till körkortet så stod det ju,precis som du sa,att "ecodriving" innebär att man accelererar upp till max 3000 rpm på varje växel tills man är uppe i fart,då lägger man i högsta växeln och "surfar"..
Det dummaste du kan göra kanske du bara gör en gång.

Don´t drink and drive!



Jobbar extra på Normans skaderep i örebro.

Användarvisningsbild
oobum
Övningskörning
Inlägg: 276
Blev medlem: 05 aug 2003, 12:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av oobum »

Stadig acceleration.



Försöka hålla så jämn fart som möjligt, dvs planera din körning, sakta ner långt i tid så kanske du slipper de stora accelerationerna.



En stor motor drar såklart mer om den varvar mer.



Hade förut en BMW 540 -96, blandad körning drog den 1.5l/mil.



Men i motorvägs fart i 130 drog den 0.6...
In the real world, size matters and the big guy always win.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Hur kör man egentligen bensinsnålast?

Inlägg av Maxwell »

jonaz007 skrev:"Eco driving" där man snabbt accelererar upp till marshfart och sedan petar in högsta möjliga växel och ligger kvar i samma fart skall ju vara bensinsnålast sägs det, men stämmer detta verkligen? Jag börjar fundera eftersom jag tycker min 940 LTT drar mycket soppa om man kör enligt detta schema. Om jag istället accelererar sakta och mjukt utan att använda turbon så verkar det som om bilen drar något mindre, tvärtemot vad alla säger att den borde göra. Så hur är det egentligen hur kör man bensinsnålast?
Upplever samma som du. Gasa mycket drar mer bränsle än om man långsamt accelererar och inte

låter turbon ladda. Jag brukar också försöka motorbromsa så mycket som möjligt, växla ner vid

"inbromsningar" för att utnyttja motorbromsen etc.



//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Ecodriving är som sagt här innan



Stadig accerelation, men inte för långsam utan det får gärna gå undan utan att vara "rivstart"



Växla vid senast 3000rpm, försök ligga och varva någonstans mellan 1500-2000 konstant.



Motorbromsa mycket, såsett spar du bensin.



Försök att bibehålla en högre fart i kurvor, rondeller etc. (min egna teori då jag tkr det verkar smart att tex ligga kvar på 3an i kurva och köra igenom den i 40km/h på en 50 väg.. för då slipper du acca lika mycket sen = vilket spar soppa)



Det är nog de tipsen som finns, sen är det ju sånna här saker som att stänga av motorn vid rödljus och så :P



MVH Jimmy

The Wicker Man
Övningskörning
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 sep 2006, 21:46
Ort: Bollebygd

Inlägg av The Wicker Man »

Sedan ska man ju försöka komma så snabbt till högsta växeln så fort som möjligt, utan att göra några tok-accelerationer.

Dvs att om man ligger på trean och accelererar så hoppar man över fyran och går direkt på femman osv.

Allt för att "snabbt" komma upp i fart.



Sedan är planeringen av körningen A och O.

Om man kommer till en rondell ska man ju såklart försöka planera så man kan glida rakt in och

"passa in sig" mellan bilarna som kommer, så man slipper stanna.

Det samma gäller om man börjar närma sig ett rödljus som är rött. Då ska man sakta ner i god tid

och smyga mot stoppet och hoppas på att det slår om så att man slipper stanna helt.



Man ska helt enkelt försöka hålla farten så långt som det är möjligt utan en massa stopp.

Det ser man ju när man kör i köer hur mycket bilen drar när man kör fram, stannar kör fram, stannar osv.



Ett tips om man kör i rusningstrafik (Om man kan stå på sig :roll: ) Är ju att lämna en rejäl lucka till bilen

framför och riktigt långsamt smyga fram och hoppas på att det ska rulla på.

Istället för att så fort det blir en lucka köra upp i häcken på bilen framför.

Men om man kör såhär är risken stor att bilar bakom blir irreterade.

För om man lämnar luckan tror folk av nån konstig anledning att de kommer fram långsammare, trots att det handlar om ett avstånd på 50 meter :lol: .



Annat att tänka på är ju att ha rätt lufttryck i däcken, hällre för mycket än förlite om man tittar på det ur ECO-driving synpunkt.

Plocka även bort takräcken och takbox om dessa inte används.



Det är väll det jag kan komma på om ECO-drving :)



Undrar om nån orkade läsa :P



//Peter

jonaz007
Övningskörning
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 sep 2006, 20:43

Inlägg av jonaz007 »

Men frågan är om "eco driving" gäller även på turbobilar? Om jag ska köra ut på en 50-väg ifrån stillastående så brukar jag göra så här: Rulla igång bilen på ettan, sen in med tvåan och gasa kraftigt tills man kommer upp i 50, sedan in med fyran och håll den farten. Men jag tycker det verkar som om bilen drar mindre om man istället "gubbkör" och lugnt matar sig igenom alla växlar. Funderar på att testa en tank med "ecodriving" och en med "gubbkörning" (om man orkar) :roll: för att komma fram till vad som egentligen drar minst.

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

Köra luuuuugnt, å försiktigt, är nog vad jag skulle kalla eco driving på en turbo bil. långsamma accelerationer helst utan att använda nått laddtryck, så går de som snålast. 8) MEN hur kul är det? :lol:
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

The Wicker Man
Övningskörning
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 sep 2006, 21:46
Ort: Bollebygd

Inlägg av The Wicker Man »

jonaz007 skrev:Men frågan är om "eco driving" gäller även på turbobilar? Om jag ska köra ut på en 50-väg ifrån stillastående så brukar jag göra så här: Rulla igång bilen på ettan, sen in med tvåan och gasa kraftigt tills man kommer upp i 50, sedan in med fyran och håll den farten. Men jag tycker det verkar som om bilen drar mindre om man istället "gubbkör" och lugnt matar sig igenom alla växlar. Funderar på att testa en tank med "ecodriving" och en med "gubbkörning" (om man orkar) :roll: för att komma fram till vad som egentligen drar minst.




En sak som de förespråkar på bilskolan är " Femman i Femtio "





//Peter

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

finns "Eco-driving" kurser man kan gå, rätt roligt och nyttigt faktiskt.

Prata med närmaste körskola dom borde kunna ordna detta.
Bild

The Wicker Man
Övningskörning
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 sep 2006, 21:46
Ort: Bollebygd

Inlägg av The Wicker Man »


micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

M_Jönsson skrev:en turbobil är ju i regel bensin snålare,eftersom turbon hjälper till ganska mkt,och man behöver inte mata in extrabensin utan det brukar hjälpa ändå..men när jag pluggade till körkortet så stod det ju,precis som du sa,att "ecodriving" innebär att man accelererar upp till max 3000 rpm på varje växel tills man är uppe i fart,då lägger man i högsta växeln och "surfar"..


Nu är du allt felinformerad!



En turbobil har lägre kompresionsförhållande än en sugbil vilket gör att turbosnurran har lägre verkningsgrad.



När turbon laddar drar den garanterat mer bensin än motsvarande sugmotor eftersom mer luft innebär mer soppa vilket leder till ökad förbrukning.



Snålast med turbo är ju att köra på undertryckssidan.
Bild

jonaz007
Övningskörning
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 sep 2006, 20:43

Inlägg av jonaz007 »

The Wicker Man skrev:
En sak som de förespråkar på bilskolan är " Femman i Femtio "





//Peter


Det fungerar säkert på en del bilar med lägre utväxling men på min 940 får man alldeles för lågt varvtal då.

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

jonaz007 skrev:Men frågan är om "eco driving" gäller även på turbobilar? Om jag ska köra ut på en 50-väg ifrån stillastående så brukar jag göra så här: Rulla igång bilen på ettan, sen in med tvåan och gasa kraftigt tills man kommer upp i 50, sedan in med fyran och håll den farten..
Du ska ju inte gasa direkt kraftigt men ganska bra iaf upp till den fart du vill ha , sen kasta i så hög växel som möjligt.



Men Ecodriving är så mycket mer än det.

Det hela går ut på att utnyttja trafiken till sin fördel , t.ex om man kommer fram till en korsning som har 2 filer i varje riktning, det är kö i den högra men bara nån enstaka bil i den vänstra, istället för att bromsa in bakom kön i högra filen välj den vänstra släpp gasen o sakta in o ch ofta hinner det bli grönt och di kan gasa iväg på 3:an i bästa fall, och därigenom spara både tid (istället för att stå sist i kön) och bensin (du slipper få bilen i rull från stillastående).

En anledning till att köra med så hög växel som möjligt är att man kan släppa på gasen utan att det motorbromsar så mycket, fördelen med detta är att motorn stänger av bränsle tillförseln under motorbroms, sparar bensin.

När man går EcoDriving kurs används ofta en "Econen", en apparat som mäter förbrukning "just nu", om man motorbromsar drar faktiskt bilen 0,0l/mil, ganska snålt.

Jag sparade 18% när jag gick kursen (krav för att köra färdtjänst i Linköping).



Hur mycket Ecodriving jag kör ....hmmmm...... :oops: .......inget, är ju sååå tråkigt.



EDIT : jävlar vad mycket text det blev....
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

The Wicker Man skrev:
jonaz007 skrev:Men frågan är om "eco driving" gäller även på turbobilar? Om jag ska köra ut på en 50-väg ifrån stillastående så brukar jag göra så här: Rulla igång bilen på ettan, sen in med tvåan och gasa kraftigt tills man kommer upp i 50, sedan in med fyran och håll den farten. Men jag tycker det verkar som om bilen drar mindre om man istället "gubbkör" och lugnt matar sig igenom alla växlar. Funderar på att testa en tank med "ecodriving" och en med "gubbkörning" (om man orkar) :roll: för att komma fram till vad som egentligen drar minst.




En sak som de förespråkar på bilskolan är " Femman i Femtio "





//Peter


Min tjej fick lära sig att det skulle vara 3an på 50 och 4an på 70. vilket helvete jag har att försöka lära om henne :O
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Errol
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 apr 2007, 21:44

....

Inlägg av Errol »

finns HEAVY eco driving oxå ;)





Som sagt skit i växlar/per fart osv.

nyckeln är att hålla bilen i rullning hela tiden.



framförhållning är nyckeln (vilket är svårt lära sig efteråt)



jag använder dels lite av "eco" + fuskar på mitt egna sätt som innebär:

vid bra sikt skära svängar för att kunna hålla högre växel + fart.



brukar inte stanna vid stopp heller om sikten är bra :twisted:



använder mer än bara körfältet så att säga.



sen är det juh mkt beroende på vad man sitter i...har man en lastbil

vill man absolut inte få några stopp. vilket folk inte fattar, tex vill man kunna köra igenom en rondell men bilar brukar ofta

gasa på lite extra för att "hinna före den långsama lastbilen" som då får bromsa ner kanske 60 ton ! :evil:



Personligen föreslår jag trafikreglerna ändras drastiskt.

tex varför ska en fotgängare ha företräde mot en buss?



"störst går först" borde införas med...

med tanke på bromstid,sträcka och inte minst miljöpåverkan vid acceleration för en lastbil som kanske fått stannat ill för EN person ska gå över gatan xD ahg!



puuh. långt =)
KÖPES: 90-s bakljus 740. + något med d24tic

SÄLJES: m40 lådor,a-vinge,142spoiler mm!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

alltså bästa sättet å köra bränslesnålt är å inte köra volvo! :wink:



sen d där störst går först, lite så är d ju, d märker man när man kommer dundrandes i pickisen och verkligen visar "jag tänker inte stanna"

:twisted:



sen finns ju volvoregeln, ja brukar lämna företräde till volvos framför tex saabar, ju äldre desto högre företrädesrang så att säga. :P

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

helt rätt grabbar! störst går först är en lämplig regel! jag "rankar" också bilar, nyare saabar med slipsnissar som ser ut att ha hög månadslön hamnar sist på listan och får då snällt vänta kvar vid korsen trots högerregel. samma äller om jag ska gå ut på vägrenen, så gör jag inte det om det ligger en respektlös turist bakom. äldre volvos (helst med USA-front) och fullsize-jänkare flyttar jag mig gärna för.



sen bränslesnål körning har redan beskrivits så utförligt det går 2 inlägg upp, stanna sällan (inte ens vid stopplikt om du är en riktig hårding)

håll jämnt gaspådrag. ligg på "marschfart" dvs det varvtal där motorn varken segdrar eller är för pigg.

ca 2000rpm för en D24TIC... och 1500rpm för V8-dieseln.



har du automat så kör så den växlar så sällan som möjligt. och ligg helst 5-15km/h över den hastighet där lockupen har kopplat in, om motorn inte segdrar förstås.

behöver du köra långsammare än lockup-hastighet så tänk på att om lådan ligger på hög växel så slirar det mer i convertern. dvs om du ligger i 60 och 4:an går in vid 50 så kommer istället convertern att funka som utväxling för att motorvarvet ska ligga högre. om man då petar ner en växel på spaken, till 3:an, så kommer motorn varva ungefär lika mycket som innan för att hålla samma fart, däremot belastas den mindre och inte lika mycket energi går åt till att värma oljan då convertern slirar mindre.

jonaz007
Övningskörning
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 sep 2006, 20:43

Inlägg av jonaz007 »

//Peter[/quote]



Min tjej fick lära sig att det skulle vara 3an på 50 och 4an på 70. vilket helvete jag har att försöka lära om henne :O[/quote]



Jag fick också lära mig att det skulle vara 3an i 50 och 4an i 70 när jag övningskörde i bilskola 1999 i en 850 glt. Anledningen var enligt min bilskolelärare att det var "lättare att hålla 70 om man körde på fyran istället för femman" :roll:

jonaz007
Övningskörning
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 sep 2006, 20:43

Re: ....

Inlägg av jonaz007 »

Errol skrev:finns HEAVY eco driving oxå ;)





"störst går först" borde införas med...

med tanke på bromstid,sträcka och inte minst miljöpåverkan vid acceleration för en lastbil som kanske fått stannat ill för EN person ska gå över gatan xD ahg!



puuh. långt =)


Håller med där. Det är otroligt irriterande när en bil framför bromsar in och stannar vid ett övergångsställe bara för att det finns en person 5m därifrån som vill gå över.. Om det är möjligt är det bättre att fortsätta köra så hinner man förbi utan att behöva stanna.

Om jag som fotgängare skall korsa en väg och ser EN lastbil eller buss på väg mot mig så väntar jag tills den passerat, va fan spelar det för roll om jag måste vänta 5 sekunder innan jag går över?

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Inlägg av Jonrad89 »

detdär med att släppa förbi en lastbil/stor bil. Det försöker jag alltid hålla när man är ute och går och ska över. Det är nästan ett helvette för ett tungt fordon att bromsa in för mig, och att sedan från stopp komma i rullning igen. Störst går först :)

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

_chevrolet_ du hyser verkligen agg mot dom som lyckats i livet du.. :wink:

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

att planera körningen, och att köra mjukt..och undvika direkta acelerationer och inbromsningar. Rulla och stäng av bilen i långa nedförsbackar om du kan hålla farten uppe. Motorbromsa. Och kör på hög växel och låga varvtal..



När ja ligger i 120 med 3000v/min känns utväxlingen lite låg ;)



5an kastar man ju in i typ 60 om man itne ska växla hastighet för mkt :P
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Användarvisningsbild
Ådi
Uppkörning
Inlägg: 632
Blev medlem: 10 jun 2007, 21:02
Kör: Volvo 744
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Ådi »

Stänga av bilen i backarna måste ju slå allt :wink: förbrukning 0.0L!



Fast vad händer om rattlåset slår i :o



Och kom ihåg att detta endast funkar i nerförsbackarna :roll:
Bild

jonaz007
Övningskörning
Inlägg: 163
Blev medlem: 10 sep 2006, 20:43

Inlägg av jonaz007 »

Jag såg ett tv-program om en extremt snål snubbe som alltid stängde av bilen och rullade den för hand de sista 100 metrarna hem och in i garaget för att spara bensin...

Skriv svar