Sida 1 av 8

80-130 hm/h, hur fort går din??

Postat: 31 jul 2007, 01:20
av GooFy!
Ja va ute å testade 745:an häromdan, och ja hamna på 5.8 sek 80-130 km/h på trean, och då går den lite illa vid typ 4000-4500



såå ja vill veta va tar era bilar denna sträcka på, så man har nåt å gå efter,



bmw:n tog de 11 sek 80-115 sen kom varvstoppet :lol:



Så här går testet till allså:

* Gasa upp på valfri växel till prick 80Km/h

* Lägg i 3an

* Håll 80Km/h och starta klockan exakt när du trampar ner gaspedalen.

* Stoppa klockan när du nått 130Km/h

Postat: 31 jul 2007, 13:37
av Hellquist
Jag testade lite snabbt innan med min 850 Turbo -96. Det tog 5.1 sekunder att accelerera från 80km/h till 130km/h. Jag ska testa ett par gånger till för att se om jag kan få en bättre tid.



MVH Fredrik

Postat: 31 jul 2007, 13:53
av Andreas
Har bara testat 80-120 på fyran, tog 6s. Hur mycket varvar det i 130 på trean, det måsta vara då man når rödmarkeringen?

Re: 80-130 hm/h, hur fort går din??

Postat: 31 jul 2007, 13:58
av Andreas_ace
GooFy! skrev:Ja va ute å testade 745:an häromdan, och ja hamna på 5.8 sek 80-130 km/h på trean, och då går den lite illa vid typ 4000-4500



såå ja vill veta va tar era bilar denna sträcka på, så man har nåt å gå efter,



bmw:n tog de 11 sek 80-115 sen kom varvstoppet :lol:


Hur utförde du testet?

Var det att du först accelererade upp till 80 med ex 2:an sedan tog i 3:an och sedan tog tid.

Eller var det att du körde på 3:an i 80 en stund och axxar när du gasar.



För jag tror det blir skillnader på att starta från 80-130 än att lägga i 3:an i en accelrerande stund

Postat: 31 jul 2007, 15:18
av zorro_boy
jag testade min bil (saaben) o då fick jag en tid på 7,1 sec vilket jag tycker inte är så dåligt för en orginalare

Postat: 31 jul 2007, 15:23
av steifan
3:an i 80 och sen accelerera till 130 på samma växel låter nog lagom.

Får kolla lite tider sen. 8)

Postat: 31 jul 2007, 16:23
av John
det här blir ju en nackdel för oss med turbo, då har man ju spoolupen ett litet tag innan effekten kommer jämfört med en sugmotor.



ska testa nån dag!

Postat: 31 jul 2007, 18:17
av steifan
John skrev:det här blir ju en nackdel för oss med turbo, då har man ju spoolupen ett litet tag innan effekten kommer jämfört med en sugmotor.



ska testa nån dag!


Sugpower.. mjeh mjeh mjeh :) 80-130 är väl en rätt lagom omkörningshastighet också.

Då man behöver lite kräm i vanliga fall.

Postat: 31 jul 2007, 18:43
av Olsson
Testade precis min bil.



Helt orginal 850 Turbo:



Satte farthållaren på 80, låg på trean i en stund. Sätter igång tiden i det ögonblick jag kliver

på gasen. Tog 6,7 sekunder till 130.



// Anders

Postat: 31 jul 2007, 20:43
av JE Jr
Finns en gammal tråd om 80-120 tror jag.



Min GLE gör 80-120 på ca 8 sek. Kanske lite mer med stora fälgarna. Svårt o testa, för de finns ingen plan väg här ikring :( testat en gång åt båda hållen på en sträcka jag tyckte va plan... 8.7 åt ena hållet 7.7 åt andra...



Edit: Testade med ett extraktorgrenrör också framför mitt simons 2,5", i stort sett ingen skillnad...

Postat: 31 jul 2007, 21:33
av GooFy!
Hellquist skrev:Jag testade lite snabbt innan med min 850 Turbo -96. Det tog 5.1 sekunder att accelerera från 80km/h till 130km/h. Jag ska testa ett par gånger till för att se om jag kan få en bättre tid.



MVH Fredrik


ofan, måste få han å gå bättre mellan 4-5000 allså, e din chippad eller?



Andreas_ace: ja ligger allså på trean i 80 och sen stampar fullt

Postat: 31 jul 2007, 22:12
av steifan
JE Jr skrev:Finns en gammal tråd om 80-120 tror jag.



Min GLE gör 80-120 på ca 8 sek. Kanske lite mer med stora fälgarna. Svårt o testa, för de finns ingen plan väg här ikring :( testat en gång åt båda hållen på en sträcka jag tyckte va plan... 8.7 åt ena hållet 7.7 åt andra...



Edit: Testade med ett extraktorgrenrör också framför mitt simons 2,5", i stort sett ingen skillnad...


Haha, min tjej mätte när jag körde 80-130 på trean.. 14 sekunder ungefär (+1 / -1)!

Nåt måste vara fel :P Lär mäta lite seriösare nångång.

Postat: 31 jul 2007, 22:38
av Hellquist
GooFy! skrev:
Hellquist skrev:Jag testade lite snabbt innan med min 850 Turbo -96. Det tog 5.1 sekunder att accelerera från 80km/h till 130km/h. Jag ska testa ett par gånger till för att se om jag kan få en bättre tid.



MVH Fredrik


ofan, måste få han å gå bättre mellan 4-5000 allså, e din chippad eller?


Ja, jag har ny mjukvara från Autotech, 3" avgassystem från turbon och sportluftfilter.



MVH Fredrik

Postat: 01 aug 2007, 10:13
av André S
steifan skrev:
JE Jr skrev:Finns en gammal tråd om 80-120 tror jag.



Min GLE gör 80-120 på ca 8 sek. Kanske lite mer med stora fälgarna. Svårt o testa, för de finns ingen plan väg här ikring :( testat en gång åt båda hållen på en sträcka jag tyckte va plan... 8.7 åt ena hållet 7.7 åt andra...



Edit: Testade med ett extraktorgrenrör också framför mitt simons 2,5", i stort sett ingen skillnad...


Haha, min tjej mätte när jag körde 80-130 på trean.. 14 sekunder ungefär (+1 / -1)!

Nåt måste vara fel :P Lär mäta lite seriösare nångång.


Nästan Samma här :D ca 14sek! (Då med flygande start :oops: )

Postat: 01 aug 2007, 12:06
av Mockan
Jag har tyvärr inte kvar min 3ans växel, annars hade jag gladeligen testat...

skulle ha varit skoj att gämföra med en std tic...

Postat: 01 aug 2007, 15:55
av Andreas
John skrev:det här blir ju en nackdel för oss med turbo, då har man ju spoolupen ett litet tag innan effekten kommer jämfört med en sugmotor.



ska testa nån dag!
Det är väl snarare motorvarvet som måste stämma, ligger man i 80 på trean och stampar på så har man ju det varvtalet som turbon kan ladda fullt på och då snackar man ju tiondels sekunder i spool-up. Ligger man på 1500varv och trampar fullt kan ju inte turbon ge fullt laddtryck förrän vid ett visst varvtal, i mitt fall 2700.

Postat: 01 aug 2007, 19:45
av Kim J
När jag körde min röda 940(s90) körde jag 80-120km/h på 4.8sek...



Med vänliga hälsningar Kim

Postat: 01 aug 2007, 22:38
av Fastmoving?
V90:in gör 80-130km/h på ca 7,8s

80-120 går på ca 6,2s.



Återkommer med tider på 740:in.

Postat: 02 aug 2007, 05:02
av Andreas
Nu var det torrt på vägen så jag kunda mäta, 5s blankt klockade jag.

Postat: 02 aug 2007, 17:14
av John
5,7 sekunder fck jag 2gånger i rad



Vikingchip, 1 bar i ladd, öppet filter .

Postat: 02 aug 2007, 20:22
av GooFy!
hmm, okej, testade igen nu då fick ja 5.4s , känns ju sådär å bli piskad av chippade orginal bilar :( , menmen, ska försöka finjustera lite :lol:

Postat: 02 aug 2007, 21:35
av steifan
Filmade lite hastighetsmätare när jag var ute och körde lite, 80-130 går på mellan 10 och 11 sekunder med min bil på trean.



Bara dubbelt så långsam som türbosarna ;)





Edit: Verkar även göra 0-100 på 10 sekunder blankt. 8)

Så den går väl som den 'ska'.





Edit2: Gäller alltså GLEn med B230E

Postat: 02 aug 2007, 21:59
av Hellquist
GooFy! skrev:hmm, okej, testade igen nu då fick ja 5.4s , känns ju sådär å bli piskad av chippade orginal bilar :( , menmen, ska försöka finjustera lite :lol:


Ja, det är lite illa ;)



När ni skriver era tider, skriv även vad ni har för bil.



MVH Fredrik

Med original hastighetsmätare eller med gps?

Postat: 02 aug 2007, 22:10
av Datorskrotarn'
Hepp!



Skaffade GPS och testade min holk vilket klargjorde det jag länge misstänkt, hastighetsmätaren visar c:a 7-9km/h för mycket när jag testade och fick "exakta" fakta med gps'n. Så nu undrar jag, mäter alla ni med hastighetsmätaren eller använder någon gps? Resultaten kan ju bli lite olika. Skillnaden är ju inte så stor men... -Nä'e jag har inte testat acc i min holk ännu, kör med automat så resultaten lär väl bli därefter antar jag? :wink:

Re: Med original hastighetsmätare eller med gps?

Postat: 02 aug 2007, 22:41
av John
Datorskrotarn' skrev:Hepp!



Skaffade GPS och testade min holk vilket klargjorde det jag länge misstänkt, hastighetsmätaren visar c:a 7-9km/h för mycket när jag testade och fick "exakta" fakta med gps'n. Så nu undrar jag, mäter alla ni med hastighetsmätaren eller använder någon gps? Resultaten kan ju bli lite olika. Skillnaden är ju inte så stor men... -Nä'e jag har inte testat acc i min holk ännu, kör med automat så resultaten lär väl bli därefter antar jag? :wink:


Om hastighetsmätaren visar lika mycket fel vid 80 som vid 130 så borde inte resultatet skilja i nån större omfattning.



Självklart mätte jag efter min hastighetsmätare,