kamremsproblem

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
sanna
Färsk användare
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 apr 2003, 10:38

kamremsproblem

Inlägg av sanna »

Har en 740 GLT -88 16v som stannade för mig igår när jag körde i 70 ungefär. Efter att en gammal bilmekaniker lyssnat på bilen sa han direkt att kamremmen är av. Vi plockade bort plastkåpan som sitter över kamremmen och ser att remmen är hel men att nedersta kugghjulet har lossnat och satt sig på tvären... Jag som inte visste vad det var för fel på bilen när den stannade försökte ju dra igång den i nerförsbacke med tvåans växel... vet någon om det finns en liten chans att toppen har klarat sig?? Har ingen lust att byta den för det är ju inte billigt... om inte kanske nån har en topp \"iggande\"hemma

karlberg
Färsk användare
Inlägg: 49
Blev medlem: 21 aug 2003, 23:15
Ort: motala
Kontakt:

Inlägg av karlberg »

du menar alltså att hjulet till vevaxeln satt sej på tvären?

det du får göra, är att du gör komp prov på alla cylindrar. då får du fram om ventilerna skulle krökts..

köpte själv en sådan bil med kamrems ras som jag bytt ventiler å så på.. å det kostade runt 3500, å då har jag gjort allt jobb själv.. för på volvo skulle dem nämligen ha 12500:- för att demontera/montera cylinder huvudet!
Åker 740 16V -89



köpte billigt med kamrems ras =)

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Var det möjligtvis kugghjulet till oljepumpen som lossnat?? Många vet inte om att man ska byta bulten tilldet remhjulet när man byter kamrem.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

NANNE
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 07 nov 2003, 17:41
Ort: Haninge

Inlägg av NANNE »

Vid balansaxel samt kamremmsbyte på b234f så brukar det tjuta svagt som en kompressor första 800-1000 milen om remarna är spända rätt.

Skriv svar