Byta lilla rutan i bakdörren

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Byta lilla rutan i bakdörren

Inlägg av Klockenstein »

Tjoo



Lyckades låsa ute mej från bilen ikväll, med dom enda nycklarna som fanns till bilen i tändningslåset på 740in, tack vare en tidigare inbrottsskada på bagagen gick den fortfarande att öppna, så hivade in ett fälgkors i den lilla rutan i höger bakdörr för att få upp bilen, fick för mej att den var billigast och lättast att byta.



Så till frågan, är den svår att byta själv? Kanske har varit uppe innan, då får gärna någon sökguru länka :), hittade inget själv :(
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Ner med stora rutan, borra bort popnit under gummilist högst upp till den lilla "stolpen" mellan rutorna, borra även bort popnit i nederkant av samma "stolpe" vik åt sidan, ta lös gamla glasresterna, dit med ny ruta, montera i omvänd ordning.



Ungefär så enkelt är det. Du ser det uppenbara enkla i detta när du börjar pilla med det. :wink:



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av Klockenstein »

Låter ju inte speciellt svårt, skall försöka mej på det när jag kommer hem från jobbet. Lättare att fråga än att montera isär halva dörren och sedan se att man måste vara raketforskare för att byta :).

Enda problemet blir väl popniten, får åka till biltema och handla en sådan tång och en hög med nitar, det går väl åt :).



Ringde till Redox imorse och dom skulle ha 200:- för den lilla rutan, inte jättefarligt.



Tack för hjälpen förresten, det är guld!
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Måste inte montera med popnit igen. Det går att använda kort plåtskruv med platt skalle om man vill det. :D



Och nej, du behöver inte på nått sätt vara raketforskare för att byta den rutan. Tror ärligt talat att min sambo skulle klara det, även om det skulle ta tid för henne. :D



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Användarvisningsbild
oobum
Övningskörning
Inlägg: 276
Blev medlem: 05 aug 2003, 12:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av oobum »

Haha råkade ut för precis samma sak, dock lämnade jag bort jobbet och fick det gjort för 300kr inkl ruta... :)
In the real world, size matters and the big guy always win.

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av Klockenstein »

oobum skrev:Haha råkade ut för precis samma sak, dock lämnade jag bort jobbet och fick det gjort för 300kr inkl ruta... :)


Det var ju lätt värt... har för mej att ny ruta och arbete gick på över 500:- när jag hade haft inbrott i min 740 16V och samma ruta var kras..?

Men är det så lätt som det låter är det ju lugnt, kvällspyssla helt enkelt :D.
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

Dubben
Van forumsanvändare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul

Inlägg av Dubben »

Här ä ifs guiden till ruttoning, men den är komplett steg för steg till du ska bort med ruta. Bara följa den :wink:



http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=38011



//Dubben
Bild

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av Klockenstein »

Underbart... jag fick rutan utbytt igår kväll, klurigt men... efter ett tag gick det :).

Tack för allt!
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

MrThulin
Färsk användare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jul 2007, 00:02
Ort: Vallby

Inlägg av MrThulin »

ta lite svetstråd o stick igenom så drar nu ner när du skall ha loss en sen limmar du dit en annan.
Turbotractorn är snart ute på vägarna.

Skriv svar