Sida 1 av 2

Köpte nya däck, hur många bar?

Postat: 29 jun 2007, 22:45
av krillebus
Hade lite dålig ekonomi i våras så jag pillade dubben ur mina taskiga vinterdäck och tänkte det håller väl över sommaren :roll:

Igår fick jag en jätte bubbla på ena däcket bak och pyspunka på vänster fram :twisted:



Så det kan bli :D



Nya däck runt om idag, Nokian 205-60-15.



Enligt däcks nissen så ska det vara 2.1 bar, frågade igen för jag trodde jag hörde fel, nädå, han hävdade att det ska vara så, okej tänkte jag :o



Nån som har koll på vad som gäller på min 765a?



Faen vad nya däck gör mkt på åk komforten, känns som nya bilen 8)

Postat: 29 jun 2007, 23:04
av Jonne88
jag skulle nog smälla i 2.4-2.5kg.

Postat: 29 jun 2007, 23:04
av Addekarlsson
Jag hade blåst i 2,4-2,5 i dom till att börja med, sen känt mig fram till vad som känns bra.

2,1 i dom däcken måste kännas vingligt tycker jag.



Mvh/ Adde

Postat: 29 jun 2007, 23:23
av krillebus
Jonne88 skrev:jag skulle nog smälla i 2.4-2.5kg.


Ungefär vad jag tänkte men NOG känns inte riktigt rätt med nya dyra däck :wink:


Addekarlsson skrev:Jag hade blåst i 2,4-2,5 i dom till att börja med, sen känt mig fram till vad som känns bra.

2,1 i dom däcken måste kännas vingligt tycker jag.



Mvh/ Adde


Nä, det är ju inte det! Men ser lite tunt ut!



Ändrar frågan då, hur mkt kan jag blåsa i utan att det påverkar slitbanan för mkt?



// Kristian

Postat: 29 jun 2007, 23:25
av ThaSaint
Jag skulle smälla i 2.5 i dom.



//Erik

Postat: 29 jun 2007, 23:29
av Manke
ujuj, vilka höga tryck alla kör på :D



Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1? :)

Postat: 29 jun 2007, 23:30
av ThaSaint
Manke skrev:ujuj, vilka höga tryck alla kör på :D



Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1? :)


Yup. på mina 225/45-17" .. samma storlek som du kör, kör jag 2.9

Jag jobbar ju med däck så jag borde inte yra i nattmössan allt för mkt? :P



//Erik

Postat: 29 jun 2007, 23:33
av Manke
ThaSaint skrev:
Manke skrev:ujuj, vilka höga tryck alla kör på :D



Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1? :)


Yup. på mina 225/45-17" .. samma storlek som du kör, kör jag 2.9

Jag jobbar ju med däck så jag borde inte yra i nattmössan allt för mkt? :P



//Erik


Nedu, nu yrar du i nattmössan, jag kör då på 225-40-18 :P

Postat: 29 jun 2007, 23:36
av krillebus
ThaSaint skrev:Jag skulle smälla i 2.5 i dom.



//Erik


Tackar!



Då verkar alla vara av samma åsikt, blåser i 2.5 i morrn.



// Kristian

Postat: 29 jun 2007, 23:53
av 940turbo.com
Kan säga att min nokian däck nästan samma dimension har inte blivit sne slitna eller nåt med 2.5 bar :D har haft dem ½ år snart typ börjar dock bli slitna men inte ojämnt... leker för mycke

Postat: 30 jun 2007, 00:21
av steifan
Jag kör 2.6 i mina 195/60 15" Continental PC. Tycker det funkar bra :)

Postat: 30 jun 2007, 02:08
av Olsson
Manke skrev:
ThaSaint skrev:
Manke skrev:ujuj, vilka höga tryck alla kör på :D



Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1? :)


Yup. på mina 225/45-17" .. samma storlek som du kör, kör jag 2.9

Jag jobbar ju med däck så jag borde inte yra i nattmössan allt för mkt? :P



//Erik


Nedu, nu yrar du i nattmössan, jag kör då på 225-40-18 :P


I dina däck hade jag pumpat i 3-3,1 nånting tror jag.



Blåste i 3,0 i mina 215/40 17 igår när jag monterade dom.



I Krillebus fall håller jag med övriga, 2,4-2,5 (personligen hade jag lagt i 2,4) ;)



// Anders

Postat: 30 jun 2007, 08:46
av evozz
Åj va högt tryck alla åker på 15"!! Jag skulle åkt med max 2,3.



ni skulle veta vad vi åker för tryck i rallybilen, då skulle ni väl tappa hakan :)

Förvisso grövre stommar i dom däcken, men iaf.

Postat: 30 jun 2007, 09:16
av StefanM
mycket åsikter men fakta kvarstår. Däck håller mycket längre om man har högt tryck i dem och att slitaget skulle bli annorlunda är bara en seg kvarleva från diagonaldäcken för de expanderar som en ballong när man har olika tryck. Ett radialdäck ska ha en parallell slitbana oavsett tryck. (inom vissa gränser då förstås)



Biltillverkares värden är många ggr helt missvisande då det verkar som att det är komforten som styr, visst kan man få en mjukare /tystare gång med mindre luft i däcken men de slits mycket fortare också.

Jag skulle ledigt lägga mig på 2.5 på ovanstående dimension, det finns egentligen ingen anledning att ha mindre då fjädringen ska skötas av bilens fjädrar och inte däckets sida.

Postat: 30 jun 2007, 09:59
av 940-LTT-Evolution
som många sägrer 2,5 e bra på 15 tum men sen när man går ner på lägre profil bör man öka trycket för att inte skada fälgen vid eventuella kanter o så i vägarna. Kom ihåg de tryck som står angivet på tanklock o allt sånt bara e minimum krav :wink: kör 2,6 på mina 205/55 r16 skall sätta 2,7 nästa gång :D

Postat: 30 jun 2007, 18:00
av steifan
Brukar ju även stå i manualer att man ska öka på 0.3 Bar när man ska åka länge i typ 110km/h. (Har jag för mig)



Edit: Dvs från 2.2 eller vad Volvomanualerna tycker.

Postat: 30 jun 2007, 21:53
av 940turbo.com
Har för mig det var över 160

Postat: 30 jun 2007, 22:03
av krillebus
Tack för alla svar, kollade idag på en 760 sedan, där stod det 1.9bar fram och 2.1bar bak, allt enligt lappen på passagerar dörren!



Nåja, blåste i 2.5 idag, bilen blev väl lite hårdare men annars ingen skillnad.

Postat: 01 jul 2007, 00:22
av Andreas_ace
Ett högre tryck gör att däcken slits mindre och håller sig dessutom kallare.



Håller på en del med road racing minimoto så mina erfarenheter kommer därifrån.



Anv vi för lågt tryck så sliter vi gummi ganska hårt, men har ett satans grepp. Problemet blir att däcken blir för varma och "smälter".

Går vi på högre lufttryck så får mindre slitage, mindre värme men även sämre grepp i kurvor.



Tillbaka till topic.

2.5KG ska íaf inte vara ngr problem med däcken.

Och jag skulle aldrig tipsa ngn gå under 2.

Postat: 01 jul 2007, 01:55
av Qdog
Jag kör alltid 2,5 bar... 8)



Mvh Qdog

Postat: 01 jul 2007, 16:34
av schnauz
Håller med om att 2,5 låter vettigt, eventuellt ännu mer om du inte tycker det blir för stötigt! Som StefanM påpekade är radialdäck ganska okänsliga för lite för högt eller lågt däcktryck. I min körkortsbok från 2001 (och den boken används fortfarande) var det under däck-kapitlet bilder på några gamla mackor från typ 70-talet och där stod det att för högt däcktryck orsakar onödigt slitage mitt på slitbanan och vice versa... Bra med uppdaterade böcker! :?

I de 255/45/17 jag hade på 740n körde jag med mellan 2,5 och 2,8 bar!

Postat: 01 jul 2007, 21:37
av krillebus
Man tackar för all respons!



Nästa fundering, ligger det någon sanning i påståendet att om det är tok varmt ute så bör man släppa ur lite luft ur däcken?



Låt säga att det är 30 plus i skuggan, då lär det ju vara kanske 60-70 grader i asfalten där solen gassar!

Postat: 01 jul 2007, 22:02
av Diazz
Jag har likadan däck och kör med 2.5

Postat: 02 jul 2007, 07:01
av steifan
krillebus skrev:Man tackar för all respons!



Nästa fundering, ligger det någon sanning i påståendet att om det är tok varmt ute så bör man släppa ur lite luft ur däcken?



Låt säga att det är 30 plus i skuggan, då lär det ju vara kanske 60-70 grader i asfalten där solen gassar!


Luften blir ju större av värmen så det låter väl lämpligt.

Men hur mycket?



Blir ju tvärtom vintertider iallafall.

Postat: 02 jul 2007, 09:50
av wunderbaum
oj va högt.. men alla verkar ju tycka att 2.5 är bra så får väl köra på de jag med.. men om man lämnar bilen på däck verkstan så trycker dom ju aldrig i mer än strax över 2.. om de nu inte är lågprofils däck..



jag har alltid kört med 2.1 runt om förrut på alla bilar jag har haft, utom på mazdan med 17tum den körde jag 3.1