En poliskontroll med säkerhet om rykande körkort

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

En poliskontroll med säkerhet om rykande körkort

Inlägg av Brallan »

Behövde bara skriva av mig lite om en minst sagt skakande historia som hände mig idag på väg hem.



Satt o körde hem från tjejen i förmiddags runt 11 i god fart. För er som är bosatta i Linköping så är polisens trevliga "hållplats" Jakobsdal ett ställe där många åker dit för fortkörning. Själv är jag tydligen insnöad i att så länge jag inte är först så är det bara o ligga med foten på plattan för att flyga förbi. Denna dag var ju inte en annan olik utan farter av 145km/h i vänsterfil förbi 3 pensionärer skulle avrundas med en flygande omkörning av bilen lite längre fram, dock slår han på bromsljusen och självklart fattar jag vad som är på gång. Motorcykelpolisen ställer sig i vänsterfil o vinkar in mig efter att jag måste stegrat bakåt med framvagnen skrapandes mot asfalten. Vinkar in mig o bara mig, pensionärerna skrattade nog gott åt det de såg.



FAN!!!! var min första reaktion, körkortet ryker dirr!! Inget o snacka om men nu var ju de andra poliserna upptagna o motorcykelpolisen höll ju bara i alkomätarn, ett visst hopp tändes!

Slår av motorn o vevar ner.



-Kan jag få se ditt körkort?

-Visst, här varsågod.(försöker häva alla skakningar i kroppen)

Ber mig o blåsa, tittar på kortet o frågar om det är min bil.-Jo, det är min bil.

OBS! Bilens skattemärke är skrapat för jag ställt av bilen men även ställt på bilen för 2 dagar sedan o hade lappen med mig men han märke aldrig det, hmm bra jobbat?!

-Kan du slå på bilen?Han går fram o tittar på lysena, jag körde med poss. o dimljus på men slår snabbt av dimljusen för o vara säker men han kommer tillbaka.

Så kan du nu ha de ljus du hade på när du körde?

-Jo visst.

Han kollar länge på dem om de bländar osv.

-Nu bara poss.ljusen tack.

Kollar igen o kommer tillbaka, nu tänkte jag: "Jag tar ditt körkort för fortkörning"



-Här har du tillbaka ditt körkort MEN, det är inte säkert att du hade fått tillbaka det men vi mätte inte med laser så du vet ju bara själv hur snabbt det gick, jag såg att det gick för fort när du körde om och det vet du med. Jag hoppas du tänker efter nästa gång.

-(darrig röst, inte alls så spydig längre) Jo absolut! Tackar så mycket!

-BRA! Du kan köra.



Jag kan säga med säkerhet att jag ALDRIG varit så nervös,för mig med det jag gör så skulle ett indraget kort varit ögestigert så bara så ni vet så kör jag för alltid hädan efter lagligt.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

Man kan lätt vara kaxig när man ser poliser på håll och så, men när man är i den där situationen då är man inte mycket värd!

Jäkla tur att du klara dig! :)



Och åter igen, polisen i det länet är inte att leka med!!





//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

kes0
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 15 mar 2006, 00:42
Ort: Luleå?

Inlägg av kes0 »

Aj fan, kan tänka mig hur otroligt skakig man skulle vara. Man blir ju nervös bara av att ha en polisbil framför/bakom/bredvid en själv.



Tur att det gick bra iaf. Jag tror man behöver lära sig den hårda vägen för att verkligen fatta att det är allvar. Bara att du lägger dig i högerfilen och ansluter till pensionärerna nu då :D
Bild

Sundet
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 maj 2006, 15:25
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Sundet »

Fyy fan vilken tur :lol: har en kompis som varit med om lite liknande, hon mötte dock polisen när det gick ca 160 saktade ner men efter en stund uppe i samma fart igen för att snart se polisen vinkandes med den röda lampan. SHIT!!! När hon stannade var det bara alkotest. Snacka om att ha tur!! Tog inte lång tid efter så blev hon utan körkort i en annan kontroll. Den bästa lärometoden är att lära sig den hårda vägen, men också den smärtsammaste. :D

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Du skulle dragit ikapp pensionärerna och gjort en "principomkörning" :twisted: Nej, det var tur att du klarade dig! Jag kör också lugnt numera. Sällan över 110, om det inte är motorväg.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Mantronix skrev:Du skulle dragit ikapp pensionärerna och gjort en "principomkörning" :twisted: Nej, det var tur att du klarade dig! Jag kör också lugnt numera. Sällan över 110, om det inte är motorväg.


Lär ju få dagens tistel o polisen dagens ros i vår Corren
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

en del har tur själv blir jag väll av med mitt lagom till helgen :cry:

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Gode_Herrn skrev:en del har tur själv blir jag väll av med mitt lagom till helgen :cry:


Va? Berätta...
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

har åxå vart VÄLDIGT nära bli av med lappen en gång, dock hade jag en BMW före, som åkte dit, jag klarade mig som tur var, med adrenalin på max och puls på 220.

Hastigheten var i närheten av pulsen..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Har vart med om liknande, men då fick jag böter för dimljus...var rätt nöjd med dom böterna då :lol:



skrämmande! :o

Gustav J
Ordförande
Inlägg: 3817
Blev medlem: 13 jan 2006, 22:07
Ort: Skövde

Inlägg av Gustav J »

själv kom jag körade på en väg som polaren hade fått böter på veckan tidigare så tänkte jag att det är ingen risk att dom står här igen så jag gasar på ligger i 120 på 70 väg så ser jag 3 polis bilar står i en buss ficka så vickar dom in mej kollar på bilen och sen får jag blåsa var bara nykterhets kontroll som tur va :D

GLT Glidaren
Uppkörning
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 jan 2005, 18:39
Kör: Volvo 740 och Skoda
Ort: Arboga, Västmanland

Inlägg av GLT Glidaren »

Det är alltid lite oroligt när poppo blinkar åt en. Vart själv tagen på motorvägen in mot Örebro, just efter det har blivit 90.

En mc-polis som satt å lurpassa på en av broarna, som tur är hadde han ju ingen laser då klarade mig med två Km/h från att bli av med lappen.



-Tur för dig att du såg mig å bromsade in i tid. Var hans kommentar. Backspegel is the SHIT. :lol:

Jag drog IAF. riskokaren som försökte köra om



Körde förövrigt med en obesiktad bil vid tillfället, men skatten var betald å kvittot var OK. Tur att han körde MC annars hadde jag nog åkt fast för det med. Till mitt försvar om bes. var det för att bilen var hyfsat nyinköpt å förra ägaren sa att den då var nybes. å skattad men att han tyvär tappat bort bes. pappret :oops:
Kör:
Skoda Oktavia.

Å förfinar: Volvo 740 Turbo InterCooler -85

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

GLT Glidaren skrev:
Jag drog IAF. riskokaren som försökte köra om
Sa du inte det till honom? Det hade Pappa Blå säkert uppskattat :wink: :lol: :wink:





Jag dundrade över en korsning en gång för längesen, gick väl 70 på 50 väg.

När de stoppade mig så sa dom att det gick lite fort.

-"jaså?" sa jag.

-"vi vet båda tvåt att du körde fört så lägg av" sa hon

-"jaja"

_"vi hade ingen radar så du kan inte få böter, DEN HÄR gången"

-"nähä" svarade jag

......tystnad....

sen sa hon

-"och du torka av bakljusen, de är skitiga" och gick o satte sig i blåvita kärran.

Typiskt poliser, de måste bara försöka snoppa av en på nåt desperat vis innan de låter en åka.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Hehe, ja, vet nog ungefär vilken känsla i kroppen du hade, blev själv stoppad av en snutbil med blåljus när jag visste att det hade gått för fort, iofs så rykte ju kortet också men,

Den tid det tog från att jag såg blåljusen tills jag hade svängt in på en väg och klivit ur bilen, är nog en av de värsta i mitt liv :)

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Annars är det väl rätt enkelt; är vägens hastighetsbegränsning 110 så kör man inte fortare än så och undviker därmed trubbel.

Man ska inte glömma att polisen finns på vägarna för att hjälpa, inte för att dj-vlas med vanligt folk och ta deras körkort för en omkörning.



En liten moralkaka där kanske, men så är det. 8)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Brukar nästan alltid köra lite för fort men jag anpassar farten till vart jag kör. Kör jag utanför en skola eller i villaområden så håller jag alltid fartgränserna eller tillochmed lite långsammare för där kan man verkligen stöta samman med värre saker än poliser. Men ligger man en natt på en tom motorväg med fin musik i cdn så kan jag säga att det nog inte går så lagligt :D Fast då brukar det ju iofs inte va så mycket av kontroller heller.



Har även jag blivit stoppad en gång av farbror-blå när man var lite sen till jobbet på morgonen så det gick lite för fort. Som tur var var det endast blåskontroll så dom sa bara något i stil med att -"Tur för dig att vi inte har någon hastighetskontroll idag" men dom var annars trevliga när man väl blåst och klarat sig :)



Så att köra lagligt är det bästa och billigaste i längden men ska man köra för fort så är det bra att tänka efter före så man inte utsätter andra för onödig fara.

Joddla me Siv
Uppkörning
Inlägg: 381
Blev medlem: 24 feb 2005, 20:28
Ort: Vårsta
Kontakt:

Re: En poliskontroll med säkerhet om rykande körkort

Inlägg av Joddla me Siv »

Brallan skrev:Jag kan säga med säkerhet att jag ALDRIG varit så nervös,för mig med det jag gör så skulle ett indraget kort varit ögestigert så bara så ni vet så kör jag för alltid hädan efter lagligt.


I två veckor :D
245 V8



745GL

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Re: En poliskontroll med säkerhet om rykande körkort

Inlägg av Brallan »

Joddla me Siv skrev:
Brallan skrev:Jag kan säga med säkerhet att jag ALDRIG varit så nervös,för mig med det jag gör så skulle ett indraget kort varit ögestigert så bara så ni vet så kör jag för alltid hädan efter lagligt.


I två veckor :D


Iaf lugnt i det området :P
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: En poliskontroll med säkerhet om rykande körkort

Inlägg av Morst »

Brallan skrev:
Joddla me Siv skrev:
Brallan skrev:Jag kan säga med säkerhet att jag ALDRIG varit så nervös,för mig med det jag gör så skulle ett indraget kort varit ögestigert så bara så ni vet så kör jag för alltid hädan efter lagligt.


I två veckor :D


Iaf lugnt i det området :P


Jo, det skadar verkligen inte att vara försiktig i trafiken, särskilt nu i sommartider med mycket folk, pensionärer, bilar, badgäster samt poliser som är ute och rör sig.



Jag blev av med mitt körkort för två år sedan i höst, en fartkamera på Stallbackabron i Trollhättan. Körde den slöaste bilen i stan (kompisens Mers 200 DESCHEL W124) som för en gångs skull, vid helt fel tillfälle gick för fort, 102 km/h på 70-väg.

1800:- i böter plus senare indraget körkort. :cry:



Hade tur och blev bara av med kortet i en dryg månad så jag kör numera lagligt på heltid, i alla fall vad gäller hastigheten. :wink:
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

GLT Glidaren
Uppkörning
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 jan 2005, 18:39
Kör: Volvo 740 och Skoda
Ort: Arboga, Västmanland

Inlägg av GLT Glidaren »

swetype3 skrev:
GLT Glidaren skrev:
Jag drog IAF. riskokaren som försökte köra om
Sa du inte det till honom? Det hade Pappa Blå säkert uppskattat :wink: :lol: :wink:


Jo det gjorde jag och då svarade han.

-Jag såg honom med men du körde fortare. :twisted:
Kör:
Skoda Oktavia.

Å förfinar: Volvo 740 Turbo InterCooler -85

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Inlägg av Gothicteo »

Vissa poliser har numera insett att det är viktigare att vara nyckter i trafiken än att följa hastighetsgrenserna till punkt å pricka! Nu försespråkar jag inte fortkörning (låter som politiker) men som sagt viktigare att vara nyckter. Hörde i dag att 20000 kör rattfulla varje dag!



Jo alla som kör mycke å fort har haft "tur" med polisen å alla har vi nog känt oss lika små å tacksamma för att dum bara ville leka myndig duktig polis som bara säger ifrån på skarpen! (jag kan leva med att dom har mindervärdeskomplex om dom inte ger mig böter)



Sedan är det ju ganska kul å minnas dom konstiga komentarerna man hasplar ur sig när man sitter med fingrarna i syltburken! jag minns en gång för typ 10 år sedan då jag kom in i ett 50 område nänstans i småland aldeles för fort (typ dubbla). Mitt i har dom kontroll! Givetvis blir man invinkad! Vi var på väg till Hultsfred. Å på allt han frågar kan jag bara svara "jajja mensan". Ni kan tänka er att det var komiskt att svara på har du körkort? kan du blåsa? det gick undan lite? osv med bara jajja mensan. Han slutade med att säha här har du kortet, ta det lungt å ha en bra dag! svaret blev...... givetvis "jajja mensan". Kul historia men som sagt man är liten vid dom tillfällena!
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Volvo245GLT skrev:Annars är det väl rätt enkelt; är vägens hastighetsbegränsning 110 så kör man inte fortare än så och undviker därmed trubbel.

Man ska inte glömma att polisen finns på vägarna för att hjälpa, inte för att dj-vlas med vanligt folk och ta deras körkort för en omkörning.



En liten moralkaka där kanske, men så är det. 8)


Håller med dig fullständigt. Kör Taxi och kör faktiskt för det mesta lagligt, men just nu är det en jobbig tid att hålla de pressade tider vi har och alla jäkla husvagnar och pensionärer som är ute på vägarna. Shit vad påfrestande det kan vara ibland :(
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

MattisH skrev:
Volvo245GLT skrev:Annars är det väl rätt enkelt; är vägens hastighetsbegränsning 110 så kör man inte fortare än så och undviker därmed trubbel.

Man ska inte glömma att polisen finns på vägarna för att hjälpa, inte för att dj-vlas med vanligt folk och ta deras körkort för en omkörning.



En liten moralkaka där kanske, men så är det. 8)


Håller med dig fullständigt. Kör Taxi och kör faktiskt för det mesta lagligt, men just nu är det en jobbig tid att hålla de pressade tider vi har och alla jäkla husvagnar och pensionärer som är ute på vägarna. Shit vad påfrestande det kan vara ibland :(


Fast en del taxichafförer borde ju absolut inte ha körkort. Här i Linköping blåser de förbi klockrent rött när man själv har grönt o inte i laglig fart, mer farter av 150-170km/h i en korsning, på en lördagkväll. Är man så desperat efter körningar kan man väl bli h*ra eller någe, då får man väl köra hela natten lång..... :P
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Inlägg av unix »

Åkte en bred dubbelfilig cirka 11 kilometer lång sträcka på den tiden när

jag hade en 164:a.

Körde hyfsat rask takt och såg lysen som närmade sig bakom.

Det var en vanlig personbil som jag trodde ville ha ett race.

När den var jämsides trampade jag pedalen i golvet men de hängde kvar bakom.

Det gick ordentligt fort den milen. Stannade bilen och den andra bilen kom efter och stannade bredvid.

Trodde att det skulle bli snack och/eller bråk.

Ut ur sidorutan kom en spade som det stod "POLIS" på :x

Tänkte att nu är jag ordentligt rökt.

De frågade om jag visste att det var dom. "Nä" hörde jag mig själv pipa.

De sa att ok om du nu trodde att nån ville bråka och du kör så fort på motorvägen,

men kör aldrig så fort genom samhället igen. "Ok", pep jag. :!:

De var riktigt snälla de. Tack tack.
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

Användarvisningsbild
BMoon
Uppkörning
Inlägg: 403
Blev medlem: 06 jun 2005, 15:03
Kör: 965 och 745
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av BMoon »

Hehe!

Vill till att ha tur.



Har råkat ut för byligen tre gånger på de snart fem år jag haft körkortet.

En gång för olycka, en fortkörning och ett dimmljus.



Olyckan pratade jag mig ur, likaså dimmljusen och vid fortkörningen så var det en kompis farsa som var polisen...



Men man är inte så kaxig när man sitter där och vet med sig att man gjort fel. Det som dock är lite roligt är att de sällan kollar t.ex skattemärke och liknande. Hade en kompis som de stoppade för att kika på körkortet men någon blåsning orkade de tydligen inte med...
Volvo 745GL -88b
Volvo 965 3.0 -97

http://www.garaget.org/?car=69531

Skriv svar