b230ft 98 oktan i stället för 95?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
jag_å_volvo
Färsk användare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 nov 2006, 14:12
Ort: Mölndal

b230ft 98 oktan i stället för 95?

Inlägg av jag_å_volvo »

Hej jag har en 945 -93 med b230ft

Trycket är lite uppställt och jag undrar i falld det kanske kan va smarrt å börja tanka 98 i stället för 95.

Har inte märkt några knackningar eller så, men bara för å va på den säkra sida.

Kollade lite allmänt på nätet och såg att en del gjort så.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

ja, vid högre laddtryck rekommenderas alltid 98 oktan för att eliminera spikningar..

jag kör endast på 98 oktan i min bil.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

jag_å_volvo
Färsk användare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 nov 2006, 14:12
Ort: Mölndal

Inlägg av jag_å_volvo »

ok tack!

det lutar åt att göra desamma

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Kör bara på 98 oktan i min, har inte testat 95 sen jag skruvade upp laddet, vill inte chansa heller.





Vikingchip och 1 bar i ladd.

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Inlägg av MASS »

Japp, rek. av chipstrimmare säger 98 oktan med trim från 165hk till ca. 210-220hk. Testat 95 oktan litegrann och jag märker skillnad på kraften.
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

vad händer när 98an försvinner då? vilket vad jag hört att den ska göra

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Det enda som skiljer nu på 98 och 95 är väl att 98 har mer etanol ? Vet dock inte om det stämmer men om de gör så rullar man inom närmsta e 85 pump.... :D
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

volvo740.info skrev:Det enda som skiljer nu på 98 och 95 är väl att 98 har mer etanol ? Vet dock inte om det stämmer men om de gör så rullar man inom närmsta e 85 pump.... :D




Är det inte det att 98:an har 3 oktan mer än 95?

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Jo men etanol har högre oktan.
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

för var det så att bensinpumparna innehåll 98 och 95 oktan,

tankade man 96 så blandades 95 och 98 i pumpen.

Vet inte om dom kör med etanolinblandning i bensinen,

men det vore väldigt ovarsamt av bensinbolagen, utan att upplysa kunderna om det.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Ok men vad är skillnaden på 95 och 98? Jag menar vad gör skillande.. nåt är där ju
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

ja oktantalet? dvs hur snabbt bensinen brinner, kan man övesätta det med.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Ok men är där olika tillsatser eller så ? iallfal mekanikern jag snacka med så där e bara mer etanol.. låter skumt men ja så sa han men det är väl inte omöjligt? Det har ju högre oktan.. sen på andra sidan är där etanol inblandad i iallfall okq8 bensin sen några år tebax, stod i tidning å allt.
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Inlägg av volvo_740_gl »

Vad jag har hört så blandas bensinen ut med rätt mycket etanol.
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

Runt 5% etanol finns i vanlig 95 oktan.



Enligt Statoil förhåller det sig på följande sätt: Statoil Grön 95 E5 Miljöklass 1 innehåller upp till 5 vol-%

bioetanol. Merparten av Grön 95 Miljöklass 1 som distribueras i Sverige är kvaliteten Grön 95 E5 Miljöklass 1.

Etanolblandning upp till 5 vol-% är helt enligt gällande Svensk Standard SS 15 54 22 och europeisk standard

EN 228 på motorbensin.






//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

940-LTT-Evolution
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 feb 2007, 22:24
Kör: 940
Ort: Torslanda

Inlägg av 940-LTT-Evolution »

ThaSaint skrev:ja oktantalet? dvs hur snabbt bensinen brinner, kan man övesätta det med.



//Erik
och förmågan att motstå självantändning :wink:
Pascal Törnqvist -87

Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld

Volvo 944 LTT -96

Smick Smack Pommac...Öl e bättre :wink:

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Är där nån tillsats i bensinen som höjer oktanen jämfört med 95 ..? Eller den bara "blir" så ??
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

JLAL
Uppkörning
Inlägg: 662
Blev medlem: 06 jun 2006, 13:25
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Norrköping

Inlägg av JLAL »

Skillnaden mellan 95 oktan och 98 oktan är mängden Bensen (fick jag lära mig i skolan iallafall, vet inte hur det är nu men det är väl antagligen samma)



\\



Jocke
Volvo 940 Turbo Fd Polis rattas numera

Aldor
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 nov 2006, 18:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Aldor »

940-LTT-Evolution skrev:
ThaSaint skrev:ja oktantalet? dvs hur snabbt bensinen brinner, kan man övesätta det med.



//Erik
och förmågan att motstå självantändning :wink:


percis, Ju högre oktantal, desto högre kompression tål bränslet innan det självantänder, vilket altså minskar misständningar vid högre tryck.



Det var vad jag fick lära mig på min maskinbefäslutbildning ialla fall.
Bild

Volvo_Johan85
Uppkörning
Inlägg: 389
Blev medlem: 31 dec 2004, 16:30
Ort: nånstanns

Inlägg av Volvo_Johan85 »

kör viking chipat o laddar 1bar o ja har aldrig hört spikningar på 95okt.. men kör alltid på 98 men vissa macker har ju inte de

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av Andreas_ace »

Om bilen går bra på 95 oktan så behöver man inte byta.

att gå från 95 till 98 oktan ger inte mer kraft i bilen, men bensinen tål högre temperaturer/kompression innan den självantänder.



Själv tävlar jag inom minimoto och kör min 50cc motor på alkylat med 95oktan. visserligen 2takt...

Puffar ut 13HK i den motorn och med 15.000rpm utan misständning.

och ett komp på 15:1 ( squish på 0,6mm)

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

volvo740.info skrev:Det enda som skiljer nu på 98 och 95 är väl att 98 har mer etanol ? Vet dock inte om det stämmer men om de gör så rullar man inom närmsta e 85 pump.... :D


Nu är det väl så att det endast är i 95 oktan som det är inblandat 5% etanol.



Länk till OKQ8:as produktdatablad:

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... in_MK1.pdf



Sen när det gäller förbränningshastigheten så nämns inget om att 98 oktan förbränns snabbare bara att det är mer "motståndskraftigt" mot spikningar. Inte heller någon skillnad i bensen-halt (vilket oxå kan utläsas av bifogade länk).



När det sedan gäller E85, har E85 en oktanhalt på 104, dock så krävs ju ca 30% mer bränsle vid etanoldrift.



Länk till datablad om E85:

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... %20E85.pdf



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

orka
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mar 2007, 18:04

Inlägg av orka »

hur många oktan är det i flygbränsle ?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

orka skrev:hur många oktan är det i flygbränsle ?


det är flygfotogen, (jet1 a1) likvärdigt med diesel iaf.

Du får inte fyr på det med tändsticka iaf. (testat)

fick ta till gasolen för att få ordentlig fyr.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

orka
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mar 2007, 18:04

Inlägg av orka »

hm okej :P

Skriv svar