b230ft 98 oktan i stället för 95?
-
- Färsk användare
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 29 nov 2006, 14:12
- Ort: Mölndal
b230ft 98 oktan i stället för 95?
Hej jag har en 945 -93 med b230ft
Trycket är lite uppställt och jag undrar i falld det kanske kan va smarrt å börja tanka 98 i stället för 95.
Har inte märkt några knackningar eller så, men bara för å va på den säkra sida.
Kollade lite allmänt på nätet och såg att en del gjort så.
Trycket är lite uppställt och jag undrar i falld det kanske kan va smarrt å börja tanka 98 i stället för 95.
Har inte märkt några knackningar eller så, men bara för å va på den säkra sida.
Kollade lite allmänt på nätet och såg att en del gjort så.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 29 nov 2006, 14:12
- Ort: Mölndal
- MASS
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1031
- Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
- Kör: 940 FTT Classic -98
- Ort: VÄXJÖ
Japp, rek. av chipstrimmare säger 98 oktan med trim från 165hk till ca. 210-220hk. Testat 95 oktan litegrann och jag märker skillnad på kraften.
![Bild](http://www.badongo.com/t/150/6186092.jpg)
Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;
- springpojke
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1274
- Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
- Kör: 744 Turbo
- Ort: Vimmerby
vad händer när 98an försvinner då? vilket vad jag hört att den ska göra
![Bild](http://i48.tinypic.com/ief91g.jpg)
Min bil på garaget: http://www.garaget.org/?car=183141
Projekt tråden: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=65194
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
för var det så att bensinpumparna innehåll 98 och 95 oktan,
tankade man 96 så blandades 95 och 98 i pumpen.
Vet inte om dom kör med etanolinblandning i bensinen,
men det vore väldigt ovarsamt av bensinbolagen, utan att upplysa kunderna om det.
//Erik
tankade man 96 så blandades 95 och 98 i pumpen.
Vet inte om dom kör med etanolinblandning i bensinen,
men det vore väldigt ovarsamt av bensinbolagen, utan att upplysa kunderna om det.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
Ok men är där olika tillsatser eller så ? iallfal mekanikern jag snacka med så där e bara mer etanol.. låter skumt men ja så sa han men det är väl inte omöjligt? Det har ju högre oktan.. sen på andra sidan är där etanol inblandad i iallfall okq8 bensin sen några år tebax, stod i tidning å allt.
Blåmetallic 744 -88 USA Import ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Runt 5% etanol finns i vanlig 95 oktan.
Enligt Statoil förhåller det sig på följande sätt: Statoil Grön 95 E5 Miljöklass 1 innehåller upp till 5 vol-%
bioetanol. Merparten av Grön 95 Miljöklass 1 som distribueras i Sverige är kvaliteten Grön 95 E5 Miljöklass 1.
Etanolblandning upp till 5 vol-% är helt enligt gällande Svensk Standard SS 15 54 22 och europeisk standard
EN 228 på motorbensin.
//Maxwell
Enligt Statoil förhåller det sig på följande sätt: Statoil Grön 95 E5 Miljöklass 1 innehåller upp till 5 vol-%
bioetanol. Merparten av Grön 95 Miljöklass 1 som distribueras i Sverige är kvaliteten Grön 95 E5 Miljöklass 1.
Etanolblandning upp till 5 vol-% är helt enligt gällande Svensk Standard SS 15 54 22 och europeisk standard
EN 228 på motorbensin.
//Maxwell
-
- Övningskörning
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 27 feb 2007, 22:24
- Kör: 940
- Ort: Torslanda
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
940-LTT-Evolution skrev:och förmågan att motstå självantändningThaSaint skrev:ja oktantalet? dvs hur snabbt bensinen brinner, kan man övesätta det med.
//Erik
percis, Ju högre oktantal, desto högre kompression tål bränslet innan det självantänder, vilket altså minskar misständningar vid högre tryck.
Det var vad jag fick lära mig på min maskinbefäslutbildning ialla fall.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 31 dec 2004, 16:30
- Ort: nånstanns
-
- Uppkörning
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
- Ort: Solna
- Kontakt:
Om bilen går bra på 95 oktan så behöver man inte byta.
att gå från 95 till 98 oktan ger inte mer kraft i bilen, men bensinen tål högre temperaturer/kompression innan den självantänder.
Själv tävlar jag inom minimoto och kör min 50cc motor på alkylat med 95oktan. visserligen 2takt...
Puffar ut 13HK i den motorn och med 15.000rpm utan misständning.
och ett komp på 15:1 ( squish på 0,6mm)
att gå från 95 till 98 oktan ger inte mer kraft i bilen, men bensinen tål högre temperaturer/kompression innan den självantänder.
Själv tävlar jag inom minimoto och kör min 50cc motor på alkylat med 95oktan. visserligen 2takt...
Puffar ut 13HK i den motorn och med 15.000rpm utan misständning.
och ett komp på 15:1 ( squish på 0,6mm)
volvo740.info skrev:Det enda som skiljer nu på 98 och 95 är väl att 98 har mer etanol ? Vet dock inte om det stämmer men om de gör så rullar man inom närmsta e 85 pump....
Nu är det väl så att det endast är i 95 oktan som det är inblandat 5% etanol.
Länk till OKQ8:as produktdatablad:
http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... in_MK1.pdf
Sen när det gäller förbränningshastigheten så nämns inget om att 98 oktan förbränns snabbare bara att det är mer "motståndskraftigt" mot spikningar. Inte heller någon skillnad i bensen-halt (vilket oxå kan utläsas av bifogade länk).
När det sedan gäller E85, har E85 en oktanhalt på 104, dock så krävs ju ca 30% mer bränsle vid etanoldrift.
Länk till datablad om E85:
http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... %20E85.pdf
//David