Generatorn är kaputt!
Generatorn är kaputt!
Råkade ut för otrevligheter igår när jag skulle köra en längre sträcka...
På en raka börjar varvräknaren att hoppa vilt!
Undrade vad det var och fortsatte köra.
Sedan började motorn rycka kraftigt så jag stannde vid vägkanten, stängde av och funderde på vad det kunde vara.
Efter ett tag försöte jag starta; den ville inte... och oljelampan tändes!
Man blev ju skitskraj och trodde att man kört slut på oljan!
Men efter att kontrolerat oljenivån blev det ännu mer funderande eftersom det fanns gått om olja.
Lyckdes starta den senare och körde till en verstad i närheten och där bilen stannade helt...
Fick hjälp av snubben som jobbade där; -\"Genaratorn har pajjat...\"
Vi kollade igenom priser och upptäckte samtidigt att min bil var utrustad med den största generatorn som volvo hade på den tiden(!). 80ampere...
Han vill inte ha betalt för halvtimmen som han hjälpte mig, vilket var shjyst.
Bilen fick stå där över natten och bogserades hem imorse där den inte startar på ett tag...
På en raka börjar varvräknaren att hoppa vilt!
Undrade vad det var och fortsatte köra.
Sedan började motorn rycka kraftigt så jag stannde vid vägkanten, stängde av och funderde på vad det kunde vara.
Efter ett tag försöte jag starta; den ville inte... och oljelampan tändes!
Man blev ju skitskraj och trodde att man kört slut på oljan!
Men efter att kontrolerat oljenivån blev det ännu mer funderande eftersom det fanns gått om olja.
Lyckdes starta den senare och körde till en verstad i närheten och där bilen stannade helt...
Fick hjälp av snubben som jobbade där; -\"Genaratorn har pajjat...\"
Vi kollade igenom priser och upptäckte samtidigt att min bil var utrustad med den största generatorn som volvo hade på den tiden(!). 80ampere...
Han vill inte ha betalt för halvtimmen som han hjälpte mig, vilket var shjyst.
Bilen fick stå där över natten och bogserades hem imorse där den inte startar på ett tag...
h OND a
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
Re:
skrev:konstigt
snubben på verkstaden kollade priser och sånt, då sa han det var den största generatorn som Volvo hade på den tiden OCH att det inte borde sitta en sådan i denna...
"den sitter bara i gle som har all utrustning som t.ex. elhissar, elspglar, fet ac o.s.v..."
men det räcker ju säkert med en 60 eller 70 ameper till dej? å det kan ju inte va så svårt å hitta en.. måste väl stå nån bil intill vägkanten som är "skrotad" ell4er åka te skroten å höra me dem.. nn kompis som har mycket skit ståendes eller nåt.. tror inte det ska behöva bli så dyrt.. en tre fyra hundra eller nåt..
Åker 740 16V -89
köpte billigt med kamrems ras =)
köpte billigt med kamrems ras =)
-
- Färsk användare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 06 sep 2003, 13:14
- Ort: västeråS!
samma sak hände mig på en raksträcka i sala, jag bytte generator med min 245:a det funka utmärkt!
men kolen kan vara slut, som sagt det är enkelt och billigt att byta om dem är slut!
om den är paj lönar det sig att köpa en \"ny\" istället för att reparera! finns ju mängder av dem på skrotar!
men kolen kan vara slut, som sagt det är enkelt och billigt att byta om dem är slut!
om den är paj lönar det sig att köpa en \"ny\" istället för att reparera! finns ju mängder av dem på skrotar!
SÄLJES! allt, BYGGES! grym folkracebil!
//macke
//macke
Re: :-)
skrev:Spegel???
Monterade ur generatorn igår!
Farsan hjäpte till och sa att hans kompis(f.d. rallyförare) ska kolla på den...
Aha..
Tänkte om du kollade kolen, INNAN du plockade ur generatorn
Audi S2 Avant -95
Bytte kolen.
Motorn går lika fint som vanligt när vi startade den...
men varningslamporna fungerade inte när nyckeln var på \"läge två\" så vi började undra.
Senare hittade vi en trasig säkring, bytte den och vips!
Posisionslampan som inte lyst på en månad vakande till liv men de j***a varningslamporna i panelen lyser fortfarande inte!
Motorn går lika fint som vanligt när vi startade den...
men varningslamporna fungerade inte när nyckeln var på \"läge två\" så vi började undra.
Senare hittade vi en trasig säkring, bytte den och vips!
Posisionslampan som inte lyst på en månad vakande till liv men de j***a varningslamporna i panelen lyser fortfarande inte!
h OND a
har samma problem!
Jag körde som vanligt i ca 70 och motorbromsade och alla varningslampor började plötsligt lysa svagt + att strålkastarna tappade orken och radio likaså. Instrument belysningen bleknade och till sist la bilen av efter att ha ryckt lite. Nu när jag vrider på tändningen lyser endast oljetryckslampan.
Så nåt är fel med generatorn, den laddar ju inte. Är det nån som löst samma problem? Ska jag bara testa att byta kol + regulator, och sen generator, eller är det nåt annat mystiskt som spökar? Kan generatorn ha pajjat för att en pluskabel kommit emot karossen? Jag hade ett relä sittandes så att det finns en chans att plussen gått emot karossen, men det är borttaget nu. Men kan genratorn ha tagit så mycket skada av detta att den helt sa upp sig?
Suck, hoppas nån har några bra tips, felet verkar verkligen hel-skumt eftersom det bara dök upp mitt under färden!
Daniel
Så nåt är fel med generatorn, den laddar ju inte. Är det nån som löst samma problem? Ska jag bara testa att byta kol + regulator, och sen generator, eller är det nåt annat mystiskt som spökar? Kan generatorn ha pajjat för att en pluskabel kommit emot karossen? Jag hade ett relä sittandes så att det finns en chans att plussen gått emot karossen, men det är borttaget nu. Men kan genratorn ha tagit så mycket skada av detta att den helt sa upp sig?
Suck, hoppas nån har några bra tips, felet verkar verkligen hel-skumt eftersom det bara dök upp mitt under färden!
Daniel
Eh.....va?
Re: har samma problem!
skrev:Jag körde som vanligt i ca 70 och motorbromsade och alla varningslampor började plötsligt lysa svagt + att strålkastarna tappade orken och radio likaså. Instrument belysningen bleknade och till sist la bilen av efter att ha ryckt lite. Nu när jag vrider på tändningen lyser endast oljetryckslampan...
Samma sak hände mig; det brukar vara generatorn...
Byt kolen, -det är inte lika dyrt och komplicerat som att byta annat!
h OND a
Kontrollsladden?
Vilken av dem är det? Jag kollade bara om allt satt fast på generatorn men den kan ju vara lös i andra änden. Är det den sladden som går in till lampan i kupén? Känns ju onödigt att köpa ny regulator om det kanske beror på något annat.(även om den är nästan gratis på biltema!)
Daniel
Daniel
Eh.....va?
Re: Kontrollsladden?
skrev:Vilken av dem är det? Jag kollade bara om allt satt fast på generatorn men den kan ju vara lös i andra änden. Är det den sladden som går in till lampan i kupén? Känns ju onödigt att köpa ny regulator om det kanske beror på något annat.(även om den är nästan gratis på biltema!)
Daniel
Ja den minsta sladden. 1,5kvmm kanske den är..
Men annars byter du kolen på några minuter.
Bara att ta bort å kika på den...
bytte kol
Jag tog loss regulatorn och kolen såg väldigt slitna ut. Plus-kolet var ca 2 mm, medan den andra var nästan 4. Snacka om ojämt slitage! Ytan på plussen var svärtad också. Så jag handlade nytt på biltema för 98 spänn och nu går bilen som vanligt igen. Vilken lättnad!
Daniel
Daniel
Eh.....va?