Bromspedalen tar långt ner efter renovering

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
BAHzooKAH
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 mar 2006, 12:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Bromspedalen tar långt ner efter renovering

Inlägg av BAHzooKAH »

Har en 740 tic -90 som jag har bytt bakbromsar på. Bytt både ok, skivor och belägg på båda sidor. Efter montering och traditionell luftning genom att pumpa på bromspedalen tog bromspedalen väldigt långt ner, kändes mjuk och gick att trycka i botten (med motorn igång). Misstänkte att luft fanns kvar i systemet, luftade en gång till både fram, bak och huvudcylindern. Ingen skillnad. Hörde mig för lite och folk trodde att det var huvudcylindern som måste bytas.

Idag hittade jag en beg huvudcylinder på skroten samt inhandlade ett luftningsverktyg på mekonomen (sån som man koopplar på däcket) för att undvika att trycka sönder en cylinder till. Bytte cylinder, luftade först den nya cylindern, sen HB, VB, HF, VF.

Det tråkiga är att det inte blev någon skillnad..



Frågan är alltså: Kan det vara så att den "nya" huvudcylindern också är kass, eller kan jag ha luftat för dåligt. Körde igenom ca en halvliter vätska.

Vill gärna ha hjälp med detta bekymmer, då bromsarna har jävlats med mig i flera veckor nu.. vill ju ut o köra i sommar =)
Bild

Användarvisningsbild
Lillan23
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2016
Blev medlem: 14 jun 2006, 23:00
Kör: 945 GL, V70 AWD
Ort: Östersund Medlemsnummer: 6
Kontakt:

Inlägg av Lillan23 »

Nu är inte jag en expert på området men efter jag bytt bromsoken bak och lufftat hade jag lite av samma problem. Dessa försvann dock efter jagvarit ute och kört och bromsat lite. Men som sagt ingen expert men det funkade på min.
Bild

Våga vara annorlunda och vägra turbo!

JKB
Uppkörning
Inlägg: 370
Blev medlem: 14 okt 2004, 14:57

Inlägg av JKB »

Säger som Lillan23.



Min 945:a behövde ca 40 mils körande och bromsande innan de "satt sig" och tog som de skulle. Har fått varningens finger att inte bromsa för hårt första tiden bara så då det kan vara risk att skivorna slår sig.



Mvh Jakob
Bild

BAHzooKAH
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 mar 2006, 12:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av BAHzooKAH »

tackar för svaren, men tycker ändå att det låter lite skumt att bromsen "måste köras in". Känns inte så trygg att köra bilen när man kan bromsa ända ner i golvet :o
Bild

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Du menar att det inte blir bättre, utan att den går ner i golvet varje gång?

Brukar ju bli så när man pressat in kolvarna när man bytt belägg, första gången man bromsar går bromsen ner i golvet. Men så enkelt är det väl förstås inte :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

kör en sväng, försiktigt, pumpa på bromsen och bromsa lite försiktigt.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

Kolla så att du inte har satt höger ok på vänster sida o viceversa.Luftnippeln SKALL sitta ovanför slangen

---

Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Kan bara instämma i vad övriga säger.



När jag bytt OK brukar jag ta en längre sväng med bilen just för att köra in bromsarna lite.

Första gångerna trodde man ju att något var galet men brukar vara så.



Sedan tycker jag dock att 7/900 är lite mer "känslig" än andra bilar på den fronten.



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

Olsson skrev:Kan bara instämma i vad övriga säger.



När jag bytt OK brukar jag ta en längre sväng med bilen just för att köra in bromsarna lite.

Första gångerna trodde man ju att något var galet men brukar vara så.



Sedan tycker jag dock att 7/900 är lite mer "känslig" än andra bilar på den fronten.



// Anders


har bytt säkert hundratals ok bak på volvo och har aldrig märkt att man måste bromsa in sakerna för att pedalen ska bli bra, tror också att trådskaparen måste ha missat nåt fundamentalt för det brukar aldrig vara svårluftat direkt, bara att trampa igenom lite vätska och stänga så är det bra.

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Kan säga med säkerhet att det är luft i systemet. Bara o köpa luftningsverktyget från mekonomen för 169kr(???) Fungerar varje ggn med 100%igt resultat. Det du kan uppleva vid byte där du skjuter tillbaka kolvarna är att den tar äckligt långt ner. Gör då så att du stannar bilen, pumpar tills det blir stelt o sedan startar du bilen. Det ska fixa problemet men att du kör omkring o den tar långt ner är LUFT LUFT LUFT i systemet = farligt.



Som en annan sa: Gör om, gör rätt. Bara o lufta. Jag luftade med o pumpa o lufta, kan säga att luftningsverktyget hjälpte mig oerhört mycket.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

StefanM skrev:
Olsson skrev:...


har bytt säkert hundratals ok bak på volvo och har aldrig märkt att man måste bromsa in sakerna för att pedalen ska bli bra, tror också att trådskaparen måste ha missat nåt fundamentalt för det brukar aldrig vara svårluftat direkt, bara att trampa igenom lite vätska och stänga så är det bra.


Några hundra bromsok har jag då inte bytt MEN jag hävdar fortfarande att man måste bromsa

in sakerna lite. När man var riktigt grön på området och undrade om man hade gjort nåt fel fick

man höra "vi tar ett varv runt verkstan så ska du se att det är bra sedan"



Och visst stämmer det, likadant på Renaulterna. Tror jag bytt fler bromsok på Renaulter än

Volvobilar. Precis samma sak där, ut och kör en sväng innan JAG anser att bromsen känns bra.



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Olsson: Antar att du menar att bromsbeläggen ska slitas in för att få samma form som skivan?
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

Ovanstående inlägg verkar mycket vettigt,men det är nog om man sätter på nya belägg på gamla skivor.Är skivorna o klossarna nya så blir det stumt ganska omgående.Däremot så är oken bytta samtidigt så troligen är det luft i systemet som är boven.Se mitt tidigare inlägg

------

Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

BAHzooKAH
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 mar 2006, 12:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av BAHzooKAH »

Har nu luftat ännu en gång, men tyckte inte att det blev nån större skillnad. Åkte ner till volvo verkstan, och en tekniker där testade bilen en runda. Han tyckte inte dte var så konstigt, så det kan ju vara så att jag bara inbillar mig, men tycker fortfarande att den tar långt ner. Ska dock byta klossar o skivor fram framöver, så då blir det väl luftning igen..



Nu kör jag med bilen som den är iaf, efter som volvo nissen tyckte det var ok.
Bild

Skriv svar