Ställa CO, men vilket håll?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Ställa CO, men vilket håll?

Inlägg av K1337ORIS »

MÅSTE ha ett 100% säkert svar nu, bilfn drar över 2 liter milen och det stinker soppa om avgaserna.



744 tic - 85 med co skruven på luftmängdmätaren..



Fråga: Vilken håll stryper man blandningen? Alltså motsols eller medsols?



TACK på förhand, underbart forum!

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Co-skruven på LMM är väl bara en liten justering för tomgångs-co om jag inte minns helt fel.. den kan man bara justera lite granna.. låter som det kan vara något annat fel när den drar så pass mycket..

kanske nån givare till sprutet som är dålig och lurar systemet att blanda lite fetare?..



tempgivare i toppen eller lambdasond kan vara dåliga..har själv upplevt detta i min tic -87
Bild

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

nisseinorr skrev:Co-skruven på LMM är väl bara en liten justering för tomgångs-co om jag inte minns helt fel.. den kan man bara justera lite granna.. låter som det kan vara något annat fel när den drar så pass mycket..

kanske nån givare till sprutet som är dålig och lurar systemet att blanda lite fetare?..



tempgivare i toppen eller lambdasond kan vara dåliga..har själv upplevt detta i min tic -87


Aha, jo det kan ju stämma, Men så det går alltså inte att justera co-halten då? förutom på tomgången?



den går aningen oroligt, ibland när man trycker på o turbon börjar ladda så kan den tveka och misstända sedan kommer den som satan.



Vad kan det bero på? Halvdålig jord någonstans? Eller givare som du sa?

Har ju ej katt, 85a :)

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

pröva vrid medsols, åt d håller justerar man iaf upp CO på E, sprutet. på luftvågen, värt å testa iaf.



MVH micke

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

Hesselgren skrev:pröva vrid medsols, åt d håller justerar man iaf upp CO på E, sprutet. på luftvågen, värt å testa iaf.



MVH micke




Okej, och därmed ska den dra mindre sås?

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Nja, om man ökar CO-värdet så drar den mer soppa.



Prova dig fram med att köra lite mellan dina justeringar så känner du resultatet.



Kan vara så att tempgivaren inte ger riktiga värden utan som sagt lurar boxen att feta på lite extra..



mvh



Robban
Bild

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

Robban67 skrev:Hej



Nja, om man ökar CO-värdet så drar den mer soppa.



Prova dig fram med att köra lite mellan dina justeringar så känner du resultatet.



Kan vara så att tempgivaren inte ger riktiga värden utan som sagt lurar boxen att feta på lite extra..



mvh



Robban




Ah okej, tack så mycket för den!



Får handla en sådan :)



Återkommer!!

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

Men vänta nu, vilken av dessa 3 givare är till styrboxen?



Den första, som är lättast att komma åt, är 2 polig, den andra, i mitten, är enpolig, och den tredje, som jag inte ens kan se, har jag ingen aning om.



Som jag förstått så är det den längst in mot torpedväggen som är till styrboxen? Rätt eller fel?



Motorn är en B230ET - 85



Tacksam för svar

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Oj, finns det en givare med EN kontakt också, nu törs jag nog inte säga något om det är den givaren som går in till instrumentet el. boxen.



Du, kolla in mekonomens sida , på ditt regnr. borde du få fram en bild över den givaren om hur den ser ut, :) .



Du har kanske Motronic-systemet då, själv har vi L.H:t och där är den tvåpolig, kanske det skiljer därav.



En av de kontakterna du pratar om är nog knackgivaren , men den sitter väl i blocket isåfall...



mvh



Robban
Bild

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

Robban67 skrev:Hej



Oj, finns det en givare med EN kontakt också, nu törs jag nog inte säga något om det är den givaren som går in till instrumentet el. boxen.



Du, kolla in mekonomens sida , på ditt regnr. borde du få fram en bild över den givaren om hur den ser ut, :) .



Du har kanske Motronic-systemet då, själv har vi L.H:t och där är den tvåpolig, kanske det skiljer därav.



En av de kontakterna du pratar om är nog knackgivaren , men den sitter väl i blocket isåfall...



mvh



Robban


Tjabba, hehe ja, var in på volvo nyss, tänkte att där kan man kanske få ett säkert svar :)



Och det visade sig vara den 2-poliga, som sitter längst in mot torpedväggen! Så klart hade volvo den ej på lager så då rullade jag till mekonomen och där fanns det hemma :)



299 kr på meko och 199 på volvo :(



Tack för all hjälp. Återkommer när jag bytt!

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

för att tillägga om justerskruven på luftmängdmätaren så skruvas den motsols för att sänka CO på tomgång.



// han som gjorde det på bes igår
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

Domino skrev:för att tillägga om justerskruven på luftmängdmätaren så skruvas den motsols för att sänka CO på tomgång.



// han som gjorde det på bes igår


Och klokare blir man ;) tackar!

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

K1337ORIS skrev:
Domino skrev:för att tillägga om justerskruven på luftmängdmätaren så skruvas den motsols för att sänka CO på tomgång.



// han som gjorde det på bes igår


Och klokare blir man ;) tackar!


inga problem, vi är ju här för att hjälpa varandra :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

Fick fel, eller kanske rätt, men då sitter det isåfall fel givare på min topp, men den passade iallafall inte, och då skiter jag i det, orkar inte hålla på. Blir så förbannat less

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

K1337ORIS skrev:Fick fel, eller kanske rätt, men då sitter det isåfall fel givare på min topp, men den passade iallafall inte, och då skiter jag i det, orkar inte hålla på. Blir så förbannat less




Får ett psykbryt snart, hittade detta när jag sökte:



"framifrån så har du



1. den enpoliga är temp till tempmätaren i instrumenthuset.

2. som är 2 polig är till tempen för motronic systemet

3 som också är 2 polig (nu närmast torpedväggen) är en termotidgivare. Gissar att denna enbart verkar vid start."



Och det verkar ju stämma på min. Så jag menar, att volvo hade fel? Enligt dom så var givaren längst mot torpedväggen den för styrenheten.

Men den jag köpte, passade inte där längst inne, men hade passat i mitten. Jag blir galen

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Men om du har den som ska sitta i mitten som ger temp. till boxen, byt den och se om det blir ngn skillnad..



mvh

Robban
Bild

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

Robban67 skrev:Hej



Men om du har den som ska sitta i mitten som ger temp. till boxen, byt den och se om det blir ngn skillnad..



mvh

Robban


Hmm.. självklart var jag och lämnade tillbaka den förut. doh.



Men får åka o köpa den igen då. kan inte fatta att dom isåfall tog fel :s



tack iallafall!!

K1337ORIS
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 apr 2007, 14:37
Ort: Sundsvall

Inlägg av K1337ORIS »

Haha, kollade för kul skull på volvo vad termotidsgivaren kostade... ca 1100 kr...

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Ja a , volvos butiker är ett lätt ställe att bli "rånad" på, men dock ibland så har de rätt hyffsade priser, man får dubbelkolla runt innan man slår till.



mvh



Robban
Bild

Skriv svar