Ställa CO, men vilket håll?
Ställa CO, men vilket håll?
MÅSTE ha ett 100% säkert svar nu, bilfn drar över 2 liter milen och det stinker soppa om avgaserna.
744 tic - 85 med co skruven på luftmängdmätaren..
Fråga: Vilken håll stryper man blandningen? Alltså motsols eller medsols?
TACK på förhand, underbart forum!
744 tic - 85 med co skruven på luftmängdmätaren..
Fråga: Vilken håll stryper man blandningen? Alltså motsols eller medsols?
TACK på förhand, underbart forum!
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
Co-skruven på LMM är väl bara en liten justering för tomgångs-co om jag inte minns helt fel.. den kan man bara justera lite granna.. låter som det kan vara något annat fel när den drar så pass mycket..
kanske nån givare till sprutet som är dålig och lurar systemet att blanda lite fetare?..
tempgivare i toppen eller lambdasond kan vara dåliga..har själv upplevt detta i min tic -87
kanske nån givare till sprutet som är dålig och lurar systemet att blanda lite fetare?..
tempgivare i toppen eller lambdasond kan vara dåliga..har själv upplevt detta i min tic -87
![Bild](http://nisseinorr.swecars.com/PS13.jpg)
nisseinorr skrev:Co-skruven på LMM är väl bara en liten justering för tomgångs-co om jag inte minns helt fel.. den kan man bara justera lite granna.. låter som det kan vara något annat fel när den drar så pass mycket..
kanske nån givare till sprutet som är dålig och lurar systemet att blanda lite fetare?..
tempgivare i toppen eller lambdasond kan vara dåliga..har själv upplevt detta i min tic -87
Aha, jo det kan ju stämma, Men så det går alltså inte att justera co-halten då? förutom på tomgången?
den går aningen oroligt, ibland när man trycker på o turbon börjar ladda så kan den tveka och misstända sedan kommer den som satan.
Vad kan det bero på? Halvdålig jord någonstans? Eller givare som du sa?
Har ju ej katt, 85a
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Robban67 skrev:Hej
Nja, om man ökar CO-värdet så drar den mer soppa.
Prova dig fram med att köra lite mellan dina justeringar så känner du resultatet.
Kan vara så att tempgivaren inte ger riktiga värden utan som sagt lurar boxen att feta på lite extra..
mvh
Robban
Ah okej, tack så mycket för den!
Får handla en sådan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Återkommer!!
Men vänta nu, vilken av dessa 3 givare är till styrboxen?
Den första, som är lättast att komma åt, är 2 polig, den andra, i mitten, är enpolig, och den tredje, som jag inte ens kan se, har jag ingen aning om.
Som jag förstått så är det den längst in mot torpedväggen som är till styrboxen? Rätt eller fel?
Motorn är en B230ET - 85
Tacksam för svar
Den första, som är lättast att komma åt, är 2 polig, den andra, i mitten, är enpolig, och den tredje, som jag inte ens kan se, har jag ingen aning om.
Som jag förstått så är det den längst in mot torpedväggen som är till styrboxen? Rätt eller fel?
Motorn är en B230ET - 85
Tacksam för svar
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Oj, finns det en givare med EN kontakt också, nu törs jag nog inte säga något om det är den givaren som går in till instrumentet el. boxen.
Du, kolla in mekonomens sida , på ditt regnr. borde du få fram en bild över den givaren om hur den ser ut,
.
Du har kanske Motronic-systemet då, själv har vi L.H:t och där är den tvåpolig, kanske det skiljer därav.
En av de kontakterna du pratar om är nog knackgivaren , men den sitter väl i blocket isåfall...
mvh
Robban
Oj, finns det en givare med EN kontakt också, nu törs jag nog inte säga något om det är den givaren som går in till instrumentet el. boxen.
Du, kolla in mekonomens sida , på ditt regnr. borde du få fram en bild över den givaren om hur den ser ut,
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Du har kanske Motronic-systemet då, själv har vi L.H:t och där är den tvåpolig, kanske det skiljer därav.
En av de kontakterna du pratar om är nog knackgivaren , men den sitter väl i blocket isåfall...
mvh
Robban
![Bild](http://forumbilder.se/images/b06201231647Pf4d4.jpg)
Robban67 skrev:Hej
Oj, finns det en givare med EN kontakt också, nu törs jag nog inte säga något om det är den givaren som går in till instrumentet el. boxen.
Du, kolla in mekonomens sida , på ditt regnr. borde du få fram en bild över den givaren om hur den ser ut,.
Du har kanske Motronic-systemet då, själv har vi L.H:t och där är den tvåpolig, kanske det skiljer därav.
En av de kontakterna du pratar om är nog knackgivaren , men den sitter väl i blocket isåfall...
mvh
Robban
Tjabba, hehe ja, var in på volvo nyss, tänkte att där kan man kanske få ett säkert svar
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Och det visade sig vara den 2-poliga, som sitter längst in mot torpedväggen! Så klart hade volvo den ej på lager så då rullade jag till mekonomen och där fanns det hemma
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
299 kr på meko och 199 på volvo
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Tack för all hjälp. Återkommer när jag bytt!
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
K1337ORIS skrev:Domino skrev:för att tillägga om justerskruven på luftmängdmätaren så skruvas den motsols för att sänka CO på tomgång.
// han som gjorde det på bes igår
Och klokare blir mantackar!
inga problem, vi är ju här för att hjälpa varandra
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
K1337ORIS skrev:Fick fel, eller kanske rätt, men då sitter det isåfall fel givare på min topp, men den passade iallafall inte, och då skiter jag i det, orkar inte hålla på. Blir så förbannat less
Får ett psykbryt snart, hittade detta när jag sökte:
"framifrån så har du
1. den enpoliga är temp till tempmätaren i instrumenthuset.
2. som är 2 polig är till tempen för motronic systemet
3 som också är 2 polig (nu närmast torpedväggen) är en termotidgivare. Gissar att denna enbart verkar vid start."
Och det verkar ju stämma på min. Så jag menar, att volvo hade fel? Enligt dom så var givaren längst mot torpedväggen den för styrenheten.
Men den jag köpte, passade inte där längst inne, men hade passat i mitten. Jag blir galen