Sida 1 av 1

*LÖST* Ingen tomgång, sen olika symptom, LMM?

Postat: 22 maj 2007, 21:47
av scratch
Idag körde jag min '740 GLT Aut 16v -90' hem som vanligt efter en lång dag, parkerar den fint utanför garage porten, kliver ur och går och lägger mig för att kolla på Discovery Channel. Efter ett par timmar skulle jag åka igen, då har följande problem uppstått.



Första problemet jag märkte var att den inte hade någon tomgång, tänkte att bilen kanske har en dålig dag för första gången i min ägo, så jag starta igen.



Fortfarande ingen tomgång, höll igång bilen med gasen lite lätt, men den ville dö ändå, så jag gasa lite mer och fick stegvis öka gasen för att hålla den på jämna 1000-1500 varv.



Efter det kvicknade den till och varva upp till 3000 varv, då släppte jag gasen och vips hade jag tomgång.



Tomgången varvade regelbundet mellan 400 varv till 800 varv.

Gav lite gaspådrag och upptäckte att den varvade ojämnt hur mycket gas jag än hade.



Körde iväg i hopp om att det skulle lösa sig självt :oops: men inte.

Åkte hem igen och kollade alla tändkablar, slangar osv.



Efter ett frenetiskt pillande starta jag bilen igen, nu startade den utan problem och hade jämn tomgång.



Tog en testrunda och bilen gick jämnt MEN saknar helt sin gamla ork, bilen känns trött och bluddrar till direkt efter gaspådrag efter att man släppt upp gasen.





Kan någon förklara för mig hur den har kunnat gå som spinnande katt i tre månader och inte gett symptom på något fel i eftermiddags när jag körde hem, och sedan gå som en full kamel ett par timmar senare.



(Och jag bor helt ensam ute på landet utom kontakt med omvärlden så nått sabotage kan det inte vara eftersom ingen kan hitta mig.)



Har sökt här och funnit många olika svar och eventuella lösningar men har inte hittat nån tråd där problemet kommit från tomma intet.

Postat: 22 maj 2007, 22:07
av westlife
Börja med att kolla efter läckage mha startspray. Spraya runtomkring insuget och misstänkta slangar därikring. Ändras motorgången när du sprutar nånstans så har du mycket troligt en läcka just där.



Har du kollat felkoder?

Postat: 22 maj 2007, 22:10
av scratch
westlife skrev:Börja med att kolla efter läckage mha startspray. Spraya runtomkring insuget och misstänkta slangar därikring. Ändras motorgången när du sprutar nånstans så har du mycket troligt en läcka just där.



Har du kollat felkoder?


Ska fixa startgas imorgon. Ska försöka kolla felkoder också, återkommer imorgon när jag pillat lite, om vad jag kommit fram till :wink: .



Blir så fundersam bara på att den gick felfritt på vägen hem och sedan går helkass efter ett par timmar, oavsett om den är varm eller inte.

Men det kanske är vanligt?

Postat: 23 maj 2007, 01:22
av Robban67
Hej



Välkommen hit . :D .



Det kan vara ditt sopparelä som spökar till det för dig, sitter ett vitt snett bak på vä.sida innanför askkoppen.



En annan sak som det kan bero på är ditt soppafilter, om det är för igensatt så kan symptomen komma plötsligt.



Ska bli intressant att höra vad du har för felkoder om du har några...dessa kan leda åt något håll...



mvh



Robban

Postat: 23 maj 2007, 11:23
av scratch
Robban67 skrev:Hej



Välkommen hit . :D .



Det kan vara ditt sopparelä som spökar till det för dig, sitter ett vitt snett bak på vä.sida innanför askkoppen.



En annan sak som det kan bero på är ditt soppafilter, om det är för igensatt så kan symptomen komma plötsligt.



Ska bli intressant att höra vad du har för felkoder om du har några...dessa kan leda åt något håll...



mvh



Robban




Tackar tackar :) Trevligt forum detta tycker jag.



Ok, ska försöka få tag på ett relä att test byta med och göra rent eller byta filtret, tack på förhand.





Edit: Har nu varit ute och kollat diverse säkringar och relä till bränslepumpar osv, inget verkar fel där.



Däremot upptäckte jag att om jag kopplar ur Luftmassemätaren får jag tillbaka tomgången och behöver inte kämpa med att pendla med gasen för att hålla motorn vid liv och på jämna varv.



Som väntat tände sig Check Engine då men efter jag kopplat i Luftmassemätaren igen och lyft av och på minus polen så tände den sig inte igen.



Kan det vara LMMen som är kass då? Ca Vad kostar en sån ny? Begagnad?

Edit: Finns det något sätt att mäta sig till om det är fel på den med en volt-mätare?



Ska skriva ut felsöknings guiden och se om jag får fram några koder lite senare.

Edit: Har kollat felkoderna och får bara ut 1-1-1 på båda.

Postat: 23 maj 2007, 19:25
av Myggan
Hej, jag hade liknande problem som du har.

Kolla denna tråd:http://740klubben.server.nu/forum/viewtopic.php?t=46786

Kanske hjälper lite!



/Ricky

Postat: 23 maj 2007, 20:43
av scratch
Myggan skrev:Hej, jag hade liknande problem som du har.

Kolla denna tråd:http://740klubben.server.nu/forum/viewtopic.php?t=46786

Kanske hjälper lite!



/Ricky


Tackar tackar :)

Postat: 23 maj 2007, 21:47
av Myggan
Inga problem, hoppas det löser sig!





 

Postat: 24 maj 2007, 11:08
av scratch
Har nu fått fram en felkod efter att jag varva upp bilen strax över 3000 varv i samband med att jag grejade med den.



På tändsystemets felsökning (6an) säger den: '1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning'



Kan detta ha något med tomgångs problemet att göra och att den är trött och går ojämnt?

Postat: 24 maj 2007, 12:26
av Andreaz
lånar tråden lite.. så spökade det på min med nu för någon dag sen. så jag rengjorde tomgångsmotorn. och nu går den fint. för den hade kläggat igen. men nu helt plöttsligt så när man växlar eller håller kopplingen nere så varvar den upp till 2500-3500 varv :? vet inte alls vad felet är.. men är iaf extremt jobbigt att köra.. någon som vet vad det kan vara? när tomgångsmotorn stänger med den klaffen som är i den, ska det då vara en liten glipa på ena sidan av klaffen? någon som vet vad felet kan vara? bilen är en 740 glt 16 ventilare

Postat: 24 maj 2007, 14:02
av schnauz
Sådär höll min 740 -89 på när relät till soppapumparna var dåligt! Plockade loss höljet och lödde om alla anslutningar, sen gick den fint igen. Testa detta först och nolla felkoderna och se om det verkar bättre!

Postat: 24 maj 2007, 15:32
av scratch
schnauz skrev:Sådär höll min 740 -89 på när relät till soppapumparna var dåligt! Plockade loss höljet och lödde om alla anslutningar, sen gick den fint igen. Testa detta först och nolla felkoderna och se om det verkar bättre!


Ska kolla mitt sopparelä också då, tackar för svar :)

Edit: Har kollat det nu och det är helt nytt ser det ut som, alla lödningar och spolarna är som nya. Och det klickar riktigt när man vrider på tändningen.



Felsökandet fortsätter, skulle vilja testa med en annan Luftmassemätare för att utesluta den.

Postat: 25 maj 2007, 13:47
av scratch
Har nu mätt upp Luftmassemätaren som det stod i det PDF dokumentet över Bränsle- och Tändsystem som fanns att hitta här på forumet.



I dokumentet står det, citat:

"Ett ex. på fel med LMM nr. 3517020 = vanligaste mätaren

När spänningen är nere vid ca. 1,22 - 1,25 volt får man mycket stora driftstörningar men behöver ej påverka startförmågan!



Kimmen"



Tackar Kimmen för detta, för det är precis den LMMen jag har, och jag mätte upp min till 1,25 volt och har precis samma symptom.



Eftersom den LMMen ska ha spänningen 1,35v - 1,42v mellan stift 2 och 3 och jag får ut 1,25v får motorn alltså för lite luft, vilket resulterar i den dåliga motorgången och det kan ju vara förklaringen till varför motorn går bättre utan LMMen inkopplad då det inte finns nåt som stryper lufttillförseln.



Detta är min teori och jag är 99.99% säker på att det är Luftmassemätaren som är kass.



Nu till det roliga, att försöka få tag på en som inte gått för långt och till ett vettigt pris.

Återkommer när jag bytt med resultatet.

Postat: 26 maj 2007, 09:56
av Andreaz
jag testade rengöra min tomgångsmotor. och när jag gjort det så blev det bättre ett tag sen började det igen.. den får lägre tomgång och går bättre om man tar väck kablarna till tomgångsmotorn :? vad beror detta på?

*LÖST* Ingen tomgång, sen olika symptom, LMM?

Postat: 28 maj 2007, 16:02
av scratch
Idag fick jag äntligen tag på en ny Luftmassemätare på en bilskrot här i trakten och bytte den.

Nu går bilen som en dröm igen, är väldigt tacksam för alla här på forumet som har hjälpt till med felsökning och förslag.



1000 kronor kostade den och det var en liten chansning, men det var den som var problemet så jag är nöjd.



Nu var detta problemet löst, hoppas att denna tråden kan vara till hjälp åt folk med liknande problem. I mitt fall var det LMMen.



// Marcus

Postat: 28 maj 2007, 16:53
av schnauz
Fint att det löste sig!

Men 1000 spänn för en begagnad LMM? :o

Postat: 28 maj 2007, 18:51
av scratch
schnauz skrev:Fint att det löste sig!

Men 1000 spänn för en begagnad LMM? :o


Ja det var verkligen sista utvägen, hittade en för 1200 också som hade gått 30500 mil, de var de enda här i närheten.