Startmotorproblem samt strul med vindrutetorkarintervall

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Startmotorproblem samt strul med vindrutetorkarintervall

Inlägg av coss »

Har en 740 GL 86 som har lite småproblem.



Börjar med generatorn:

Ungefär en gång på tio drar ej startmotorn runt motorn utan låter bara illa, ungefär som när man försöker lägga i en växel med kopplingen i (fast inte riktigt lika illa). Sen får man prova att försöka starta ca 3 gånger så funkar den igen sen.



Vet inte så mycket om hur en startmotor fungerar i praktiken men jag antar att det först är någon mekaniskm som petar in drevanordningen i position och sen drar startmotorn runt motorn. Problemet borde väll ligga i själva den mekanismen som ska få drevanordningen i position då motorn startar perfa när den väl får "grepp".



Ska se om jag kan fixa detta problem utan att köpa en ny startmotor i helgen så om någon har tips på hur man kan fixa detta så är tips varmt välkommna.





Nästa problem är min vindrutetorkare som beter sig lite mysko. När man slår på intervallet så kör den på som om man hade den på vanliga läget, dvs inget intervall utan torkarna kör på utan att stanna. Var inne på volvo och tänkte köpa ett nytt relä till torkarintervallet men killen där trodde att det förmodligen var någon brytar som satt i motorn till vindrutetorkarna. Någon som varit inne och mixtrat i torkarmotorn som kan ge lite tips eller bilder på vart den här brytaren kan sitta?



Har provat sökfunktionen utan någon större lycka så om ni vet någon post någonstans som tar upp detta så tas även länkar glatt emot :D

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

det är solonoiden på startmotorn som drar fram drevet, när drevet är framme får startmotorn ström och börjar snurra, problemet är troligen en kombinaion av att drevet är slitet, mekanismen är gammal å jisten, och kuggarna på svänghjulet kan ha tagit skada vid startpositionen.



ta loss kolla skicket på drevet, lys å kika på kuggkransen på svänghjulet.



sen kan du ta isär å rengöra allting. smärjla kontaktytor osv



jag skulle köpa ny/lämna inbyte beträffande startmotorn. nästa steg är att du kommer få gå ur å banka på den för å starta bilen.





Pröva byt relä med nån polare med likadan bil iaf. felet kan ju ligga där



MVH Micke

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Jo det lutar nog mot att köpa en helt ny startmotor. Biltemas kostar ca 600 och den borde nog fungera bättre än den gamla iallafall.





Har någon haft liknande problem som de problemen jag har med min torkarintervall? Har kollat lite i andra trådar och dom tar mest upp strul med reläet. Tänkte öppna torkarmotorn och se hur den ser ut så om någon har en manul eller bilder från en öppnad torkarmotor så är jag mycket tacksam :D

igelkottar
Uppkörning
Inlägg: 430
Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
Ort: Skövde

Inlägg av igelkottar »

Du kan prova med att lägga en extra jordkabel till motorn

Skriv svar