Förklaring kring flöde och tryck på för förpump efterlyses.
Postat: 07 maj 2007, 22:20
Lite info först.
Förpump B-230FT/FK/GT, B-200/204/FT tom -94
Volvo nr 3517 845
130 lit/tim vid 0,5 bar max 5,5 amp
Corvette
ACDelco
EP241
13.5 volt
50 PSI ~3,4Bar
24 g.p.h. ~90L/H
EP375
13.5 volt
51 P.S.I. ~3,5Bar
24 g.p.h. ~90L/H
Carter
P74037
Nominal Voltage 12
Gal per Hour Wide Open 16 ~60L/H
PSI Shut-Off 50 ~3,4Bar
(denna fick jag tag på och med den funkar det as kasst bara rycker så fort jag har lite laddtryck, tog dumt nog förgivet att den skulle flöda lika mkt då även den är till samma Corvette som ovan, denna stod som ersättare då ACDelco inte fanns)
Förstår så pass att trycket spelar in, men på vilket sett? Och vart kommer trycket ifrån?
Är det pumpen själv som jobbar och skjuter på bränslet med detta tryck, eller beror det på nått sett på vilket soppa tryck btr:en ger?
Många rekomenderar ju Corvette pumparna, men varför?
För ser man bara till flödet ska ju Org.pumpen vara bättre än T ex corvette pumparna.
Och det låter så konstigt för mig att en pump som jobbar med mindre tryck flödar mer då slangarna är lika grova.
Nån som är villig att försöka slå in lite vett i mig, och samtidigt tala om vilken pump jag bör ha som förpump, huvud pump är en 044, motorn är en B204FT och spridarna är gröna 968, just nu då bilen inte e mappad än ligger soppa trycket bara på ca 2,5 kommer nog ligga på 3,8 efter mappning.
//T
Förpump B-230FT/FK/GT, B-200/204/FT tom -94
Volvo nr 3517 845
130 lit/tim vid 0,5 bar max 5,5 amp
Corvette
ACDelco
EP241
13.5 volt
50 PSI ~3,4Bar
24 g.p.h. ~90L/H
EP375
13.5 volt
51 P.S.I. ~3,5Bar
24 g.p.h. ~90L/H
Carter
P74037
Nominal Voltage 12
Gal per Hour Wide Open 16 ~60L/H
PSI Shut-Off 50 ~3,4Bar
(denna fick jag tag på och med den funkar det as kasst bara rycker så fort jag har lite laddtryck, tog dumt nog förgivet att den skulle flöda lika mkt då även den är till samma Corvette som ovan, denna stod som ersättare då ACDelco inte fanns)
Förstår så pass att trycket spelar in, men på vilket sett? Och vart kommer trycket ifrån?
Är det pumpen själv som jobbar och skjuter på bränslet med detta tryck, eller beror det på nått sett på vilket soppa tryck btr:en ger?
Många rekomenderar ju Corvette pumparna, men varför?
För ser man bara till flödet ska ju Org.pumpen vara bättre än T ex corvette pumparna.
Och det låter så konstigt för mig att en pump som jobbar med mindre tryck flödar mer då slangarna är lika grova.
Nån som är villig att försöka slå in lite vett i mig, och samtidigt tala om vilken pump jag bör ha som förpump, huvud pump är en 044, motorn är en B204FT och spridarna är gröna 968, just nu då bilen inte e mappad än ligger soppa trycket bara på ca 2,5 kommer nog ligga på 3,8 efter mappning.
//T