Sida 1 av 1

problem med misständning/bränslepumpsrelä

Postat: 05 maj 2007, 14:14
av waldo
Hej.



Har ett väldigt skummt fel på bilen.



Sätter jag i ett LH (vitt) relä så går pumpen på bilen men då öppnar inte spridarna för att det blir förmodligen för lite tryck.



Sätter jag i det rediga mekansika (grönt) så går inte pumparna alls i bilen. får ingen ström fram till pumpen/pumparna.



vad kan det vara för fel som gör detta.



Är väldigt tacksam för alla tänkbara svar till detta.



MVH Johan.

Postat: 05 maj 2007, 17:01
av Volvo-Jocke
Det är inte så enkelt att det är bränslefiltret som är igensatt, eller pumpen som är kass??

Postat: 05 maj 2007, 17:55
av waldo
Volvo-Jocke skrev:Det är inte så enkelt att det är bränslefiltret som är igensatt, eller pumpen som är kass??


Pumpen är bytt till en ny så den är det inget fel på. och filtret är även nytt det också.

Men tack iallfall.

Postat: 05 maj 2007, 19:01
av Volvo-Jocke
Har du kollat spridarrelät?

Postat: 05 maj 2007, 20:17
av waldo
Volvo-Jocke



vilket spridarrelä? det är mekanisktinsprut i bilen.

Ska inte det öppna vid ett visst tryck?

Postat: 05 maj 2007, 21:00
av micael
Vill man ha hjälp SKALL man skriva vad man har för motor och så myckt man kan komma på som kan underlätta felsökning.

Tex om man monterat eller demonterat någon utrustning.



"Snabba svar" gör inte att jag kollar tråden så fort jag kan iaf.

Postat: 13 maj 2007, 13:58
av waldo
Ja nu har jag provat med att brygga relät och fåt pumpen att gå.

Men då misständerbilen och skjuter loss langen imellan kalstartsventilen och insuget.



Jag har gnista och ström fram till stift 15 på tändspolen och likaså på 1-.



Har bytt tändmodul och tändspole.



Jag har ingen ström igenom relät och till det stiftet som måste ha ström för att pumpen ska gå igång. Sätter jag en kabel imellan där få går pumpen igång.



Varför miständer bilen och vad kan det vara för fel.



Motorn har varit ur och mycket är bytt inne i motorn. (lager mm)

Så det är ganska mycket att skriva om vad som är gjort och inte med bilen.



Volvo 740 GLE B230E 87 Mekansisktinsprut.

Postat: 13 maj 2007, 16:22
av jonas_740
Står kamremmen rätt?

Har motorn funkat som den ska efter att du har renoverat motorn?

Postat: 13 maj 2007, 17:14
av waldo
jonas_740

japp den har jag kollat och det är rätt.



Ja en kort stund.

Postat: 14 maj 2007, 14:45
av igelkottar
Har du kollat vevaxelgivaren? ger inte den signal så går inte pumpen

Postat: 14 maj 2007, 15:54
av StefanM
man kan inte blanda reläerna utan man måste använda det som ska vara . K Jetronic bilarna får signal från spolen att pumpen ska starta men de ska även gå i nån sekund om du duttar till på startläget.

Tycker mest att det låter som om du har läckage på insugnings sidan, har du fått dit bälgen mellan luftmassemätare och spjällhus ordentligt?

Postat: 14 maj 2007, 16:29
av waldo
igelkottar

Finne ingen på min bil. Men tackendån.



StefanM

Jag provade med ett L.H 2.2 men har ett K-Jetronic i bilen nu.

Singnalen ifrån spolen ska bara gå ner och säga tipl relät att det ska slå till eller är jag ute och simmar ???



Annars var kommer singnalen ifrån ?

Postat: 14 maj 2007, 23:16
av StefanM
nä reläet är draget så länge det får varvtalssignal från spolen. Stannar motorn så ska alltså pumparna sluta gå.

Eftersom det finns olika reläer så är det förmodligen nåt primärt som skiljer, annars hade säkert volvo använt samma på alla.

Postat: 17 maj 2007, 13:26
av waldo
Har varit och mätt lite nu iaf kanske hjälper lite.



31b Dit ska strömmen för att pumpen ska gå igång.



30 finns det inget på. ingen ström.



31 jord



15 +12.3 v



87b + 4.5 v



87 + 12.3 v





31bL 30L

31l 15L

87L 87bL

Så sitter stiften.



Om jag sätter i en kabel mellan 31b och 87b så går pumpen igång.

Postat: 17 maj 2007, 14:15
av jonas_740
Har du testat att vrida på fördelaren bakkant på toppen?

Bara testa dig fram till där bilen går bäst och inte spikar om det är där felet ligger i.

Postat: 17 maj 2007, 19:51
av waldo
jonas_740



problemet är att den inte går igång.



Jag ska prova med en testlampa imån och se hur tändningen står.



Tror det är därför den baktänder