Förgasarproblem?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Stallion
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 apr 2005, 14:10
Ort: Knislinge

Förgasarproblem?

Inlägg av Stallion »

Tjena, min polare har en 740 GL -86 med en pierburg förgasare och den hugger mycket mycket mer än vad förgasarmotorer brukar göra.

Dvs på 3000-3500 varv på fullgas så får den för mycket soppa min teori.

Visst gör alla förgasarmotorer så här att den hugger om man drar den för mycket, men att den gör det såhär mycket och bara på ett visst varvtal är lustigt tycker jag.. kan det ha o göra med tändningen på något sätt?
Volvo 944 Turbo+ -92 B230FT 210hk 20 000 mil

Volvo 740 Batmobile 5000 hk p.o.k

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Sv: Förgasarproblem?

Inlägg av Shebalicious »

Hepp, polaren med bilen i fråga här som tänker lägga in lite ny info i ärendet.



Jag har märkt att den inte hugger alls vid 3000 varv när man har choken ute. Då varvar den fint hur långt upp som helst. Fast utan choke så stannar den vid 3000 varv, väntar 2-3 sekunder och fortsätter sedan uppåt som den ska. Vet ej om den infon hjälper, men men..

M_Jönsson
Övningskörning
Inlägg: 253
Blev medlem: 30 jan 2007, 16:50
Ort: Örebro/Finnerödja
Kontakt:

Inlägg av M_Jönsson »

har du kollat membranet?det brukar kunna stöka till det ordentligt med olika fel.

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

M_Jönsson skrev:har du kollat membranet?det brukar kunna stöka till det ordentligt med olika fel.


Det fordrar väl att man öppnar förgasaren och det är jag inte tillräckligt skillad för att våga mig på. Kanske Stallion ovan kan hjälpa med det? Får slå en pling imorgon. Som nybliven Volvoman är jag dock bara eager to learn.



EDIT: Har läst runt lite på internet och hittade ett ställe där någon annan också hade problemet att bilen högg vid 3000 varv. Han fick även han tipset att kolla upp membranet och ev. byta det. Får ge mig på och kolla på det. :)

Skriv svar