Bromsar som ligger på, trots nytt ok.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Wallander
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:48
Ort: Halmstad

Bromsar som ligger på, trots nytt ok.

Inlägg av Wallander »

Som topic, bromsarna låg på på höger fram, oket byttes men bromsarna ligger fortfarande på. Vad är det då som är fel? Börjar tappa humöret :evil: , tar en bärs och fortsätter i morgon ...

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Då är det säkert huvudbromscylindern som spökar.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Wallander
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:48
Ort: Halmstad

Inlägg av Wallander »

Okej. Kan man fixa den på nåt sätt eller byter man helt enkelt ut den mot en som funkar?

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Går väl att renovera som allt annat men klart lättare att köpa en som funkar!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Jagrullar
Färsk användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 maj 2006, 21:57
Ort: Dalarna

Inlägg av Jagrullar »

Prova att byta bromsslang(ar) till det ok som krånglar.

Har själv råkat ut för exakt samma problem och då var det slangen som funkade som en backventil, släppte fram bromsvätska till oket men ej tillbaka.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Jagrullar skrev:Prova att byta bromsslang(ar) till det ok som krånglar.

Har själv råkat ut för exakt samma problem och då var det slangen som funkade som en backventil, släppte fram bromsvätska till oket men ej tillbaka.


Har åxå vart med om det, på en kundbil på jobbet.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Jagrullar skrev:Prova att byta bromsslang(ar) till det ok som krånglar.

Har själv råkat ut för exakt samma problem och då var det slangen som funkade som en backventil, släppte fram bromsvätska till oket men ej tillbaka.
inte direkt ovanligt om slangarna blivit lite till åren.

Har du ett tvåkolvs-ok finns det ett enj´kelt test att göra.

Plocka ur beläggen och lyft oket så du kommer åt att pressa in kolvarna med en polygrip.

pressa in den ena kolven.

Om den andra då åker ut så har du till 95% säkerhet stopp i bromsslangen

stannar den stilla så ligger nog felet i huvudcylindern eller en bromsvätskefördelare, det sistnämnda är tämligen ovanligt på en orginalbil.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

Domino skrev:
Jagrullar skrev:Prova att byta bromsslang(ar) till det ok som krånglar.

Har själv råkat ut för exakt samma problem och då var det slangen som funkade som en backventil, släppte fram bromsvätska till oket men ej tillbaka.
inte direkt ovanligt om slangarna blivit lite till åren.

Har du ett tvåkolvs-ok finns det ett enj´kelt test att göra.

Plocka ur beläggen och lyft oket så du kommer åt att pressa in kolvarna med en polygrip.

pressa in den ena kolven.

Om den andra då åker ut så har du till 95% säkerhet stopp i bromsslangen

stannar den stilla så ligger nog felet i huvudcylindern eller en bromsvätskefördelare, det sistnämnda är tämligen ovanligt på en orginalbil.


så där kan man generellt inte säga att det går att göra.........i ett tvåkolvsok på volvo kan det likaväl vara två slangar dvs skilda kretsar.

Dessutom så om vi utgår från ok med en slang så kan ena kolven mycket väl krypa ut om man trycker in den andra, detta beror ju inte på tät slang utan att det tar längre tid för vätskan att pressas tillbaks i huvudcylindern än att trycka ut den andra kolven.....

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

StefanM skrev:
Domino skrev:
Jagrullar skrev:Prova att byta bromsslang(ar) till det ok som krånglar.

Har själv råkat ut för exakt samma problem och då var det slangen som funkade som en backventil, släppte fram bromsvätska till oket men ej tillbaka.
inte direkt ovanligt om slangarna blivit lite till åren.

Har du ett tvåkolvs-ok finns det ett enj´kelt test att göra.

Plocka ur beläggen och lyft oket så du kommer åt att pressa in kolvarna med en polygrip.

pressa in den ena kolven.

Om den andra då åker ut så har du till 95% säkerhet stopp i bromsslangen

stannar den stilla så ligger nog felet i huvudcylindern eller en bromsvätskefördelare, det sistnämnda är tämligen ovanligt på en orginalbil.


så där kan man generellt inte säga att det går att göra.........i ett tvåkolvsok på volvo kan det likaväl vara två slangar dvs skilda kretsar.

Dessutom så om vi utgår från ok med en slang så kan ena kolven mycket väl krypa ut om man trycker in den andra, detta beror ju inte på tät slang utan att det tar längre tid för vätskan att pressas tillbaks i huvudcylindern än att trycka ut den andra kolven.....


som sagt i regel så fungerar detta på ok med en slang. Ledsen att jag inte var tydligare.

Naturligtvis tar det längre tid men man ser tydligt om det är stopp.

gjorde detta gör bara någon månad sedan :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

bara ta loss slangn om man misstänker fel på en slang.

Blås i den fårn båda håll, är det stopp åt ett hål, byt slang.



Svårare än så är det inte.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

ThaSaint skrev:bara ta loss slangn om man misstänker fel på en slang.

Blås i den fårn båda håll, är det stopp åt ett hål, byt slang.



Svårare än så är det inte.



//Erik
så kan man också göra :lol:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Wallander
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:48
Ort: Halmstad

Inlägg av Wallander »

Okej! Tack för alla tips!

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Har inte läst igenom allt men när jag lufta mina nya ok var det ju inte precis "ren" vätska som kom ut, blandat skit i början, blev bättre senare.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Skriv svar