![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Bromsar som ligger på, trots nytt ok.
Bromsar som ligger på, trots nytt ok.
Som topic, bromsarna låg på på höger fram, oket byttes men bromsarna ligger fortfarande på. Vad är det då som är fel? Börjar tappa humöret
, tar en bärs och fortsätter i morgon ...
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Jagrullar skrev:Prova att byta bromsslang(ar) till det ok som krånglar.
Har själv råkat ut för exakt samma problem och då var det slangen som funkade som en backventil, släppte fram bromsvätska till oket men ej tillbaka.
Har åxå vart med om det, på en kundbil på jobbet.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
inte direkt ovanligt om slangarna blivit lite till åren.Jagrullar skrev:Prova att byta bromsslang(ar) till det ok som krånglar.
Har själv råkat ut för exakt samma problem och då var det slangen som funkade som en backventil, släppte fram bromsvätska till oket men ej tillbaka.
Har du ett tvåkolvs-ok finns det ett enj´kelt test att göra.
Plocka ur beläggen och lyft oket så du kommer åt att pressa in kolvarna med en polygrip.
pressa in den ena kolven.
Om den andra då åker ut så har du till 95% säkerhet stopp i bromsslangen
stannar den stilla så ligger nog felet i huvudcylindern eller en bromsvätskefördelare, det sistnämnda är tämligen ovanligt på en orginalbil.
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Domino skrev:inte direkt ovanligt om slangarna blivit lite till åren.Jagrullar skrev:Prova att byta bromsslang(ar) till det ok som krånglar.
Har själv råkat ut för exakt samma problem och då var det slangen som funkade som en backventil, släppte fram bromsvätska till oket men ej tillbaka.
Har du ett tvåkolvs-ok finns det ett enj´kelt test att göra.
Plocka ur beläggen och lyft oket så du kommer åt att pressa in kolvarna med en polygrip.
pressa in den ena kolven.
Om den andra då åker ut så har du till 95% säkerhet stopp i bromsslangen
stannar den stilla så ligger nog felet i huvudcylindern eller en bromsvätskefördelare, det sistnämnda är tämligen ovanligt på en orginalbil.
så där kan man generellt inte säga att det går att göra.........i ett tvåkolvsok på volvo kan det likaväl vara två slangar dvs skilda kretsar.
Dessutom så om vi utgår från ok med en slang så kan ena kolven mycket väl krypa ut om man trycker in den andra, detta beror ju inte på tät slang utan att det tar längre tid för vätskan att pressas tillbaks i huvudcylindern än att trycka ut den andra kolven.....
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
StefanM skrev:Domino skrev:inte direkt ovanligt om slangarna blivit lite till åren.Jagrullar skrev:Prova att byta bromsslang(ar) till det ok som krånglar.
Har själv råkat ut för exakt samma problem och då var det slangen som funkade som en backventil, släppte fram bromsvätska till oket men ej tillbaka.
Har du ett tvåkolvs-ok finns det ett enj´kelt test att göra.
Plocka ur beläggen och lyft oket så du kommer åt att pressa in kolvarna med en polygrip.
pressa in den ena kolven.
Om den andra då åker ut så har du till 95% säkerhet stopp i bromsslangen
stannar den stilla så ligger nog felet i huvudcylindern eller en bromsvätskefördelare, det sistnämnda är tämligen ovanligt på en orginalbil.
så där kan man generellt inte säga att det går att göra.........i ett tvåkolvsok på volvo kan det likaväl vara två slangar dvs skilda kretsar.
Dessutom så om vi utgår från ok med en slang så kan ena kolven mycket väl krypa ut om man trycker in den andra, detta beror ju inte på tät slang utan att det tar längre tid för vätskan att pressas tillbaks i huvudcylindern än att trycka ut den andra kolven.....
som sagt i regel så fungerar detta på ok med en slang. Ledsen att jag inte var tydligare.
Naturligtvis tar det längre tid men man ser tydligt om det är stopp.
gjorde detta gör bara någon månad sedan
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)