Går detta å reg besikta?
Går detta å reg besikta?
Är sugen på en 940 GL -91 som är ombyggd till turbo, (97ans motor å låda)
men är detta möjligt att regg besikta?
men är detta möjligt att regg besikta?
Dom allra flesta säger tvärt NEJ!, men det finns dom som påstår att detta skall vara fullt möjligt...
Själv tänker jag åka till SBP när jag hämtar bilen (troligen i morgon) och höra mig för ang. just detta (iofs min 945a -92a men iaf..)
Jag kan nog återkomma med fakta då![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Själv tänker jag åka till SBP när jag hämtar bilen (troligen i morgon) och höra mig för ang. just detta (iofs min 945a -92a men iaf..)
Jag kan nog återkomma med fakta då
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Bild](http://lucif3r.no-ip.org/My%20Car/sign7.jpg)
Glider runt i min blanka 945 <3
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1080
- Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
- Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29
Re: Går detta å reg besikta?
guesten skrev:Är sugen på en 940 GL -91 som är ombyggd till turbo, (97ans motor å låda)
men är detta möjligt att regg besikta?
Jag hade hellre satsat på en "riktig" turbo bil istället. Mycket mindre problem!
From. 1989 krävs helbilsgodkännande från fabrikanten för att de ska godkänna en bil. Eftersom 940 finns med turbomotor så är det inga problem. Skillnad hade varit om du skulle sätta i en femcylindrig motor från en 850 eller liknande, för att få en sådan godkänd måste du sätta in den i en kaross som är från 1988 eller äldre, t,ex. en 740/760. SFRO har utförlig beskrivning på detta. www.sfro.com
AVG
Re: Går detta å reg besikta?
andreas_940 skrev:guesten skrev:Är sugen på en 940 GL -91 som är ombyggd till turbo, (97ans motor å låda)
men är detta möjligt att regg besikta?
Jag hade hellre satsat på en "riktig" turbo bil istället. Mycket mindre problem!
Får den billigt så! ska byggas om totalt så köper hellre än billig än en fin!
123 GT skrev:From. 1989 krävs helbilsgodkännande från fabrikanten för att de ska godkänna en bil. Eftersom 940 finns med turbomotor så är det inga problem. Skillnad hade varit om du skulle sätta i en femcylindrig motor från en 850 eller liknande, för att få en sådan godkänd måste du sätta in den i en kaross som är från 1988 eller äldre, t,ex. en 740/760. SFRO har utförlig beskrivning på detta. www.sfro.com
Okok är detta nått du vet säkert? sitter ju katalysator och allt är plockat ifån en 97a turbo 940, bakaxel o.s.v. Vad kostar det att regg besikta då?
Da Bear skrev:Du ska ju lyckas få dessa papper ifrån Volvo också att det är godkänt.
Det är just det. Det finns dom som påstår att detta inte behövs iom att motorn är avgascerifierad i sverige, och sitter orginal i 900-serien.
Så SBP ska redan ha dessa uppgifter i sitt register.
![Bild](http://lucif3r.no-ip.org/My%20Car/sign7.jpg)
Glider runt i min blanka 945 <3
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Det är ALLTID en himla massa spekulationer i trådar som denna,
"en kille har gjort det och det å besiktat, hur lyckas han?" ellerden och det har satt i en sån motor i sin 940, han finns på det forumet osv
men för guds skull, lös problemet
Ring SBP på Telefonnummer: 0771-600 800 (kundtjänst)
Be att få prata med dom som sköter tekniska frågor. (kan finnas annat nummer direkkt till dom, vet inte på rak arm)
Dom säger svart på vitt ja eller nej om vad du får göra och inte göra.
//Erik
"en kille har gjort det och det å besiktat, hur lyckas han?" ellerden och det har satt i en sån motor i sin 940, han finns på det forumet osv
men för guds skull, lös problemet
Ring SBP på Telefonnummer: 0771-600 800 (kundtjänst)
Be att få prata med dom som sköter tekniska frågor. (kan finnas annat nummer direkkt till dom, vet inte på rak arm)
Dom säger svart på vitt ja eller nej om vad du får göra och inte göra.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Lucif3r skrev:Da Bear skrev:Du ska ju lyckas få dessa papper ifrån Volvo också att det är godkänt.
Det är just det. Det finns dom som påstår att detta inte behövs iom att motorn är avgascerifierad i sverige, och sitter orginal i 900-serien.
Så SBP ska redan ha dessa uppgifter i sitt register.
SBP hade dessa uppgifter. De lämnar desvärre inte ut dessa intyg längre utan det är fordonstillverkaren man får gå igenom.
Smider nya planer
ThaSaint skrev:Det är ALLTID en himla massa spekulationer i trådar som denna,
"en kille har gjort det och det å besiktat, hur lyckas han?" ellerden och det har satt i en sån motor i sin 940, han finns på det forumet osv
men för guds skull, lös problemet
Ring SBP på Telefonnummer: 0771-600 800 (kundtjänst)
Be att få prata med dom som sköter tekniska frågor. (kan finnas annat nummer direkkt till dom, vet inte på rak arm)
Dom säger svart på vitt ja eller nej om vad du får göra och inte göra.
//Erik
Då detta är en bilklubb tog jag för givet nästan att någon hadde gjort detta ingrepp, Dom ville jag ha svar av därför jag undrade samnt att det är helg nu så hadde bara en förfrågan, behöver inte va så näsvis Skall ringa dom och fråga imorgon.
Da Bear skrev:Lucif3r skrev:Da Bear skrev:Du ska ju lyckas få dessa papper ifrån Volvo också att det är godkänt.
Det är just det. Det finns dom som påstår att detta inte behövs iom att motorn är avgascerifierad i sverige, och sitter orginal i 900-serien.
Så SBP ska redan ha dessa uppgifter i sitt register.
SBP hade dessa uppgifter. De lämnar desvärre inte ut dessa intyg längre utan det är fordonstillverkaren man får gå igenom.
Men dom ska inte _lämna ut_ något intyg
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Men men, jag kommer iaf få svar svart på vitt imorgon, eller när jag nu kan hämta bilen, så ingen mening att sitta här och snacka skit utan fakta
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://lucif3r.no-ip.org/My%20Car/sign7.jpg)
Glider runt i min blanka 945 <3
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
guesten skrev:ThaSaint skrev:Det är ALLTID en himla massa spekulationer i trådar som denna,
"en kille har gjort det och det å besiktat, hur lyckas han?" ellerden och det har satt i en sån motor i sin 940, han finns på det forumet osv
men för guds skull, lös problemet
Ring SBP på Telefonnummer: 0771-600 800 (kundtjänst)
Be att få prata med dom som sköter tekniska frågor. (kan finnas annat nummer direkkt till dom, vet inte på rak arm)
Dom säger svart på vitt ja eller nej om vad du får göra och inte göra.
//Erik
Då detta är en bilklubb tog jag för givet nästan att någon hadde gjort detta ingrepp, Dom ville jag ha svar av därför jag undrade samnt att det är helg nu så hadde bara en förfrågan, behöver inte va så näsvis Skall ringa dom och fråga imorgon.
Denan fråga tas upp om och om igen. är inget personligt riktat just mot Dig,
utan mångai allmänhet med åsikter som "jag har hört..."
Tar du reda på ren FAKTA får du Mer än gärna posta det här i tråden,
så ska jag kirra upp det i FAQ
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
- BMoon
- Uppkörning
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 06 jun 2005, 15:03
- Kör: 965 och 745
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Har ringt till SBP tekniska gubbar ett flertal gånger efter lite tankar på turbo o dylikt i 240 o 740. Har fått lite olika svar alla gånger och har man nämnt nått så man tror det är så mumlar gubben lite, blädrar i sin pärm och säger jo att så är det nog. När man sedan ber om att få rubbet skriftligt så får man till svar att de kan inte skicka ut något, men man kan åka ner till bilprovningen så fixar de det åt en. Väl på bilprovningen möts man av en helvelig tant som inte har nått med bilar att göra utan snarare verkar utplacerad där av AMS. Efter lite ytterligare snack så kommer någon gubbe fram till att några papper att lämna ut eller ens via upp det finns inte och har aldrig funnits.
O så så där kan man hålla på i all oändlighet. Folk, även de som bör veta säger (och tycker) en massa olika. I slutändan så blir det inget gjort alls.
Om det beror på dålig organisation och inkompetent folk eller om det är en taktik för att slippa folk men en massa modifierade bilar vet jag inte, men men sätter käppar i hjulen det gör det...
O så så där kan man hålla på i all oändlighet. Folk, även de som bör veta säger (och tycker) en massa olika. I slutändan så blir det inget gjort alls.
Om det beror på dålig organisation och inkompetent folk eller om det är en taktik för att slippa folk men en massa modifierade bilar vet jag inte, men men sätter käppar i hjulen det gör det...
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 2460
- Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
- Kör: 245 -90, 245 -93
- Ort: Runhällen
_chevrolet_ skrev:varför inte bara hitta en krockad 940 Ltt och ta pappren och höger b-stolpe ifrån, så byter du ut höger b-stolpe bara..
svårare än så är det ju inte.. då behöver du inte regga alls, och ingen jävel fattar att det är en Ftt-motor å inte Ltt...
Vilket är ett brott och vid eventuell trafikolycka kanske du inte får ut en krona på försäkringen.........Inte så kul om man smäller med en sprillans BMW eller nått o får betala allt själv
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ska man hålla på så kan man likaväl köpa en 940 turbo från början istället för att syssla med urkundsförfalskning m.m
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
som det nämndes ifrån start i tråden...guesten skrev:Ringde dit idag jag var tvungen att ha ett avgasrelaterat intyg ifrån tillverkaren, och detta gick ej att få längre, han sa att jag skulle kontakta SFRO men då måste man väll regga som ombyggt fordon? nja tror jag skippar allt å köper en riktig turbo om det nu ska va så svårt!
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
- BMoon
- Uppkörning
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 06 jun 2005, 15:03
- Kör: 965 och 745
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Hur ressonerar försäkringsbolagen vid en olycka? Menar kör man en bil som på något sätt är trimmad så är det ju inte den bilen som man tecknat försäkring för med bolaget. Har man t.ex en LTT som är uppillad till samma specifikationer som en fulltryckare så bör man ju för att försäkringen ska vara fullt giltig rimligen betala premien för en fulltryckare. Sen om man tänker på en helbilsgodkänd kärra så bör det ju nästan vara ännu kinkigare.GL Power skrev:_chevrolet_ skrev:varför inte bara hitta en krockad 940 Ltt och ta pappren och höger b-stolpe ifrån, så byter du ut höger b-stolpe bara..
svårare än så är det ju inte.. då behöver du inte regga alls, och ingen jävel fattar att det är en Ftt-motor å inte Ltt...
Vilket är ett brott och vid eventuell trafikolycka kanske du inte får ut en krona på försäkringen.........Inte så kul om man smäller med en sprillans BMW eller nått o får betala allt själv![]()
Ska man hålla på så kan man likaväl köpa en 940 turbo från början istället för att syssla med urkundsförfalskning m.m
Kanske normalt inte kommer upp på tal från varken försäkringbolag eller myndigheter, men vore det en större olycka som man döms vara skyldig till och du då lyckats bidra till att ett gäng lite nyare (dyrare) bilar och kankse nån lastbil går åt skogen så bolaget riskerar att punga ut ett par miljoner så skulle iaf jag om jag hade ett försäkringsbolag se till så att fordonen var det som står i papprena och inga andra bristfälliga, olagliga, trafikfarliga hokuspokuskärror...
Bara en liten tanke som jag brukar ha i bakhuvudet men aldrig riktigt hittat något svar på. Har inget emot trimmade bilar men skulle vara rätt surt att hamna i en ovannämnd situation (även om den kanske var aningen överdriven).
BMoon skrev:massa text...
Bara en liten tanke som jag brukar ha i bakhuvudet men aldrig riktigt hittat något svar på. Har inget emot trimmade bilar men skulle vara rätt surt att hamna i en ovannämnd situation (även om den kanske var aningen överdriven).
Lägg då till denna tanken. Tänk om du gör någon invalid, då kanske det inte räcker med ett par miljoner kronor i skuld.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Smider nya planer
Domino skrev:som det nämndes ifrån start i tråden...guesten skrev:Ringde dit idag jag var tvungen att ha ett avgasrelaterat intyg ifrån tillverkaren, och detta gick ej att få längre, han sa att jag skulle kontakta SFRO men då måste man väll regga som ombyggt fordon? nja tror jag skippar allt å köper en riktig turbo om det nu ska va så svårt!
Jao men kanske inte visste alltså undra varför man frågar?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)