B230F startar ej!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Bagarn06
Övningskörning
Inlägg: 179
Blev medlem: 08 mar 2006, 16:15
Kör: 740 & 850
Ort: Stockholm

B230F startar ej!

Inlägg av Bagarn06 »

Hejsan!! Först och främst, tack för ett underbart forum har läst här mycket sen jag blev medlem helt "sjuk bra" hållning!!

Bilen i fråga är en 740GL från 88.. Med B230F!



Nu till mitt problem denna fredagsmorgon (grrrrr).. Skulle köra tjejen till jobbet idag, bilen startade.. backade ut från parkeringen och ska köra iväg då bara dör den rakt upp och ner!!

Provar köra igång, men den vägrar.. Starten går men den startar ej! Tankade upp bilen (fick iaf inte i mer i tanken) i söndags, vilket borde innebära 60liter? Kör på trippmätarn och kommer mycket längre än 10mil på 100kr.. Så då borde ja kunna köra minst 60mil för de har ja gjort förut!

Anledningen till att ja kör på trippmätaren är som på dom flesta 740:is så är tankmätarn pajj...



Då kom ja på att dom kanske slangat, har hänt förut :evil:

Tjejens morsa kör ner mig till macken och ja tankar upp 10liter bensin.. Häller i och låter tändningen stå på (antar bensinpumpen går då?) och provar gång på gång utan någon start.. Säkringarna är kollade och alla är hela, har provat att byta dom mot nya t.o.m...

Har ju inga verktyg så jag kan ta loss tändstiften och kolla heller, kommer inte iväg heller nu ju...



Och på toppen av allt så ska jag bort ikväll, klart det händer idag!!!

Har någon en liten anning eller får upp någon tanke på vad de skulle kunna vara så är de välkommet! men kommer som sagt inte till några tändstiftsnycklar eller så förrän imorgon... Vet inte om någon bor i närheten och har möjlighet att låna de till mig, bor på södra sidan av Stockholm i Tumba (Storvreten)..

Nu vart det mycket text men nu vet ni iaf.. Tack på förhand!!!

//Mattias "Bagarn"

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Inlägg av tommy34 »

ett vanligt fel är bränslerelät, hur det ser ut vet jag inte. Men på min var det trasigt, lödde bara på det så funkar det !
Bild
744 gle b230e -88

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Inlägg av Volvo-Jocke »

Bränslerelät är vitt (en fyrkantig kub) och sitter till vänster bakom säkringarna.

Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

Inlägg av Greger Svärd »

hade samma problem med min 740 förra veckan och då visade det sig vara spridarrelät som hade kastat in handuken var bara att köpa nytt plugga in och starta och se glad ut.

volvodiggare
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 mar 2007, 00:34
Ort: sollentuna

Inlägg av volvodiggare »

Kan vara bränslerelät rucka på den,elle tändmodul tag loss tändkabel vilken som,jorda den med mejsel mot motorn, be nån dra starten kommer ingen gnista,så KAN det va den, kan också vara hallgivaren,då kommer varken bränsle eller gnista(har erfarit det) men testa och skriv igen,(Bor du i stockholm kan jag komma och hjälpa dej Gratis)
Må kärlek förfölja dig

Bagarn06
Övningskörning
Inlägg: 179
Blev medlem: 08 mar 2006, 16:15
Kör: 740 & 850
Ort: Stockholm

Inlägg av Bagarn06 »

Tack så mycket för alla svar, har varit borta ihelgen så har inte haft möjlighet att svara... Men såhär är det nu:

Den får gnista och nya tändstift sitter på.. Soppa kommer också fram!

Kammen har inte rappat eller så, tändningen har jag provat ställa om...

Provade även att lossa där grenröret och avgasröret går ihop om det skulle vara stopp, men den vägrar ändå... Batteri finns för jag har laddat det!

Har provat med startgas också!!

Ringde till Volvo men dom tyckte de va märkligt dom också..

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Kolla kontaktstycket som sitter i nederkant på fördelaren!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Bagarn06
Övningskörning
Inlägg: 179
Blev medlem: 08 mar 2006, 16:15
Kör: 740 & 850
Ort: Stockholm

Inlägg av Bagarn06 »

Det ska jag göra, springer strax ner efter maten och kollar!! Tack för rådet!

Användarvisningsbild
J.Jansson
Uppkörning
Inlägg: 851
Blev medlem: 08 jan 2007, 17:08
Kör: Volvo 944 GL -91
Ort: Karlskoga

Inlägg av J.Jansson »

jag tycker du ska komptesta motorn med, för det är komp, gnista, bränsle, luft som behövs
Mvh Johan Jansson
Bild
Jansson - Volvo 940 -94 Turbo
SPONSOR: Långe-Mikael på http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB" onclick="window.open(this.href);return false; ... 33&t=52789

Användarvisningsbild
J.Jansson
Uppkörning
Inlägg: 851
Blev medlem: 08 jan 2007, 17:08
Kör: Volvo 944 GL -91
Ort: Karlskoga

Inlägg av J.Jansson »

jag tycker du ska komptesta motorn med, för det är komp, gnista, bränsle, luft som behövs kompet kan vara mellan 10 och 12 då äre skapligt bra, motorn går på 8 i komp med fast kansk inte går så bra då och blir svårstartad,
Mvh Johan Jansson
Bild
Jansson - Volvo 940 -94 Turbo
SPONSOR: Långe-Mikael på http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB" onclick="window.open(this.href);return false; ... 33&t=52789

Bagarn06
Övningskörning
Inlägg: 179
Blev medlem: 08 mar 2006, 16:15
Kör: 740 & 850
Ort: Stockholm

Inlägg av Bagarn06 »

Kollade kontakten och kontaktstycket de va inga problem med det...

Att komp-testa har jag även funderat på, men borde inte bilen iallafall starta när man kör med startgas..?

Bagarn06
Övningskörning
Inlägg: 179
Blev medlem: 08 mar 2006, 16:15
Kör: 740 & 850
Ort: Stockholm

Inlägg av Bagarn06 »

Tänddelar bytta, men den vill inte.. Blir volvo nästa vecka med den!

Lite OT nu: På allt detta så har jag haft inbrott i bilen inatt..

Dom snodde baslådan och startkablar... Och klippte såklart av kablarna, när ska man få ha prylarna ifred?!

Skriv svar