Vilken jävla idiot!!!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Vilken jävla idiot!!!

Inlägg av TaxiRobban »

Köpte min fina 960 2.0 16V turbo i vadstena för ungefär ett år sedan. Motorn gick skitfint när jag köpte bilen, blockpackningen var nyligt bytt sa han som sålde bilen. Efter ett tag började den ticka på nån ventil så jag tänkte att någon lyftare var slut. Handlade en uppsättning bättre begade av en kille jag känner som sa att dom skulle vara okej. Satte dit dessa men tickande va kvar så jag tänkte att det var lika bra att köpa nya. Sagt och gjort, nya lyftare inhandlades och monterades. Nu var motorn tyst i en dag men sen började mardrömmen om på nytt. Vid detta tillfälle konstaterade jag att det inte var lyftarna som var problemet, suck, bara att plocka isär allt igen. Nu skruvade jag även loss cam carriern. För er som inte vet så är 16V toppen tvådelad, cam carriern sitter överst och i den sitter kammarna och lyftarna. När jag fått loss cam carriern blev jag ursinnig, DUMFAN som bytt blockpackning hade inte använt flytande packning utan ungefär en halv tub blått silikon. Detta fick följden att dom frästa smörjkanalerna i cam carriern som ligger mot toppens tätningsyta delvis var igentäppta av äckligt blått silikon. Nu är iaf felet åtgärdat och motorn spinner som en katt igen.

Det värsta är att killen som fixat detta själv var bilmekaniker och jobbade på en verkstad så se upp för citroen och mitsubishi verkstaden i vadstena.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

karlberg
Färsk användare
Inlägg: 49
Blev medlem: 21 aug 2003, 23:15
Ort: motala
Kontakt:

Re: Vilken jävla idiot!!!

Inlägg av karlberg »

skrev:Köpte min fina 960 2.0 16V turbo i vadstena för ungefär ett år sedan. Motorn gick skitfint när jag köpte bilen, blockpackningen var nyligt bytt sa han som sålde bilen. Efter ett tag började den ticka på nån ventil så jag tänkte att någon lyftare var slut. Handlade en uppsättning bättre begade av en kille jag känner som sa att dom skulle vara okej. Satte dit dessa men tickande va kvar så jag tänkte att det var lika bra att köpa nya. Sagt och gjort, nya lyftare inhandlades och monterades. Nu var motorn tyst i en dag men sen började mardrömmen om på nytt. Vid detta tillfälle konstaterade jag att det inte var lyftarna som var problemet, suck, bara att plocka isär allt igen. Nu skruvade jag även loss cam carriern. För er som inte vet så är 16V toppen tvådelad, cam carriern sitter överst och i den sitter kammarna och lyftarna. När jag fått loss cam carriern blev jag ursinnig, DUMFAN som bytt blockpackning hade inte använt flytande packning utan ungefär en halv tub blått silikon. Detta fick följden att dom frästa kanalerna i cam carriern som ligger mot toppens tätningsyta delvis var igentäppta av äckligt blått silikon. Nu är iaf felet åtgärdat och motorn spinner som en katt igen.

Det värsta är att killen som fixat detta själv var bilmekaniker och jobbade på en verkstad så se upp för citroen och mitsubishi verkstaden i vadstena.



Robban




va hette han du köpte bilen av?
Åker 740 16V -89



köpte billigt med kamrems ras =)

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Kommer tyvärr inte ihåg det men hittar jag tidningen med annonsen så ska jag skriva idiotens namn med stor text i den här tråden.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

karlberg
Färsk användare
Inlägg: 49
Blev medlem: 21 aug 2003, 23:15
Ort: motala
Kontakt:

Re:

Inlägg av karlberg »

skrev:Kommer tyvärr inte ihåg det men hittar jag tidningen med annonsen så ska jag skriva idiotens namn med stor text i den här tråden.



Robban


låter bra de =) hehe.. har precis tagit bort kam hållare å topp på min 16v för den skjuter ut avgas kammens packbox.. men hitta senare felet att oljereturen i packboxhållaren där va igentäppt! =) inge roligt å mecka me kamhållaren.. va jobbigt.. gjorde typ som den killen först med flytande packning från mekonomen.. läste senare sen att man skulle rolla ut tunt.. vi drog på en massa =) hehe.. men då lär man sej ju iaf =) iofs så är inte jag färdigutbildad mekaniker än.. men om han va det så borde han ju vet tykcer man ju..
Åker 740 16V -89



köpte billigt med kamrems ras =)

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Samtidigt så kan man ju säga att jag hade tur för smetar man igen smörjkanalerna så kan ju någon av kamaxlarna skära och det skulle absolut inte vara någon höjdare.

Men det är sant att man lär av sina misstag, vilka ibland kan vara väldigt dyrköpta lärdomar. Det tråkiga är ju när man får lära av andras misstag.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Sådant skit hör inte hemma på motorer.

Särskillt inte turbo..



En arbetskamrat lämnade in bilen(Mazda RX7(Wankel)) hos turbocenter för mappning.

efter halva dagen ringde dom upp och sade att turbon skurit..

Å kamraten hade sådan packningsmassa på oljetilloppet till turbon..

Inte alls så bra..



Så sådant är man ju försiktig med...
Bild

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

När jag satte ihop cam carriern igen använde jag t o m volvos orginal flytande packning, skulle aldrig drömma om att använda blått silikon på ställen där det finns oljetryck. Använde däremot det hemska silikonet till ventilkåpspackningen där den svänger uppåt över främre hållarna för kamaxlarna, detta enbart eftersom det stod i rephandboken att man skulle lägga en liten klick där och blått silikon var det enda jag hade hemma.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

karlberg
Färsk användare
Inlägg: 49
Blev medlem: 21 aug 2003, 23:15
Ort: motala
Kontakt:

Re:

Inlägg av karlberg »

skrev:När jag satte ihop cam carriern igen använde jag t o m volvos orginal flytande packning, skulle aldrig drömma om att använda blått silikon på ställen där det finns oljetryck. Använde däremot det hemska silikonet till ventilkåpspackningen där den svänger uppåt över främre hållarna för kamaxlarna, detta enbart eftersom det stod i rephandboken att man skulle lägga en liten klick där och blått silikon var det enda jag hade hemma.



Robban


hehe,.. köpte oxå volvos original tub.. riktigt dyrt va de!



men det är väl kvalité
Åker 740 16V -89



köpte billigt med kamrems ras =)

Skriv svar