740 -88 B230F startar ej

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Torkel_82
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mar 2007, 18:34

740 -88 B230F startar ej

Inlägg av Torkel_82 »

Bilen parkerades efter en symtomfi åktur, när jag skulla starta bilen dagen efter tänder den till en gång,

efter detta går motorn bara runt, utan att tända. Samma sak varje dag sen dess, efter en natts vila tänder den till,

sedan helt död.

Har gnista på alla stift, stiften är även fuktiga av bensin efter startförsöken.



Jag har läst igenom massor av trådar här på forumet, men hittar ingen som riktigt stämmer med "mina" symtom.

Det som förbryllar mig är att den tänder till efter att ha stått ca ett dygn, och att den därefter är helt död.



Finns det någon som har nåt tips på vad som kan vara fel?

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

tankpumpen pajj kanske...



annars låter det ju nästan som om du kört soppatorsk..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Torkel_82
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mar 2007, 18:34

Inlägg av Torkel_82 »

Men då borde väl inte tändstiften vara fuktiga av bensin efter startförsöken?

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

Har du modell med kallstartsventil så är den säkert den som felar, har bytt ett par såna med samma problem. Den tänder till och surar sen ner sig och en kallstartsventil som fastnar öppen är som att hälla in bensin i motorn. Den kostar runt 800 kr på Volvo men för att utesluta elektriska fel så kan du bara ta bort kontakten och se om den går igång sen.

Torkel_82
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mar 2007, 18:34

Inlägg av Torkel_82 »

Tror dock inte jag har någon sådan ventil. Inte som jag kan hitta i alla fall. Vart skulle den sitta i så fall?

Skriv svar