volvo 740 -89, startar ej, låter som soppatorsk

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
viktor-uvs
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 okt 2006, 08:04

volvo 740 -89, startar ej, låter som soppatorsk

Inlägg av viktor-uvs »

Hej



jag har problem me en volvo 740i det är en 89a b230f (automatare)

när man försöker starta den så låter det som där är soppatorsk på den men det är där inte, båda pumparna fungerar lamdalampan lyser hela tiden, men om man drar ut säkring 1 slutar lamdalampan lysa men blir ju ingen gnista eller pumparna går ju inte heller då. vi har testat byta, lamda sond, luftmängdsmätare, givarna under insuget, gjort kompressionsprov, boxen under ratten



om man kör på startmotorn i typ 30min .. och har en hel startgas flaska så startar den till slut.. då får man börjar hålla fullt varv för annars dör den direkt, när motorn sen blivit varm så går den o köra där e tomgång men väldigt hög på den och den baktändender ibland och går inte riktigt rent och fint



nu undrar jag om det e någon som kan tipsa mig om vad felet kan va, eller vad jag kan testa byta för någonting ?



tacksam för hjälp



MVH Viktor Gustafsson

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

Varför inte börja med det grundläggande? har du för det första bränsletryck vid spridarna? Att pumparna surrar är ingen garanti för att det kommer tryck så det räcker.

viktor-uvs
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 okt 2006, 08:04

Inlägg av viktor-uvs »

nää visst det förstår jag, har tyvär ingen bränsletrycksmätare :( men får låna en från värkstan



men de konstiga e ju att den går när motorn blivit varm!!!.. och att lamdalampan lyser :S...



såå därför så trodde jag inte de skulle va för lite tryck



men de ska självklart testast!!!



MVH Viktor

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

har du testat med rätt mängdmätare då? Och du vet att den är hel? tycker annars det låter som den? Bytte till en ny på en bil som var som din, den gick att nöta igång med mycket möda men den gick när den väl gick, dock lite ojämt och segt.

Det är vanligt att mängdmätarna går sönder så ska man testa så ska man prova från en bil som går.

Dessutom skiljer de väl på årsmodeller där? LH2.2 och LH2.4 har väl olika så man kan inte gå på utseendet bara. är inte säker men jag tror det är så.

Klockenstein
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 apr 2006, 14:04
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av Klockenstein »

Dum fråga kanske, men kollat eventuella felkoder? Lyser lambdalampan skall det ju finnas något smaskigt att ta del av i boxen har jag för mej :).



http://740klubben.server.nu/forum/viewtopic.php?t=15030



Kollat upp din temperaturgivare så den fungerar och har kontakt?

1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas

Drar igång lambdalampan och gör motorn svårstartad när den är kall...?



http://740klubben.server.nu/forum/viewtopic.php?t=26365

Kanske kan hjälpa isf...



Edit: Såg att du redan bytt givarna... kollat efter luftläckage, avgasläckor innan lambdasonden, det tände lambdalampan på min gamla 740 :).
Volvo 745 GLE -90 "BKH" --- Lyxåket
Volvo 940 Classic -98 "AKC" --- Turboprojektet

viktor-uvs
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 okt 2006, 08:04

Inlägg av viktor-uvs »

tack för alla svaren



jag har testat byta mängdmätare från två olika bilar, båda fungerade på dem bilarna och det var samma nummer på dem



jag har testat byta givarna under insuget (knacksensor, och dem andra två som sitter på toppen) och dem hade suttit på en motor som var startar.



jag fick bland annat 1-2-3 som felkåd, och någotning om mager blandning, har tyvär inte dem här :( så kan inte kolla.. men kan göra det sen. har ju inte kollat så med olika givare som det står i tråden



det står jetronic på boxen men jag vet ju inte viket av jetronic ? hur kan man se det ?





det läcker inte avgaser innan lamdasånden, och har testat sputa startgas, och spänt alla insugs grejorna men de hjälpte inte.



MVH Viktor

Användarvisningsbild
andreaes
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 feb 2006, 14:40

Inlägg av andreaes »

har du testar att byta pulsgivaren på vevaxeln ?
760, grön med grön inredning köpes!

Skriv svar