Doften från av fettning

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
mandg
Färsk användare
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 nov 2006, 13:45
Kontakt:

Doften från av fettning

Inlägg av mandg »

Hej!



Har gjort en liten tabbe som lucktar skunk.



Hade en 4 liters dunk med Feltemas avfettning i skuffen på 945, och oturligtvis har detta nu länkt ut i hela skuffen och det bokstavlingen stinker avfettning i hela bilen, någon som har tips hur man kan neutralisera denna doften, och då menar jag inte att slänga in en wunderbaum eller mer seriöst med hjälp av kemikalier eller dylikt.

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Re: Doften från av fettning

Inlägg av perra? »

mandg skrev:Hej!



Har gjort en liten tabbe som lucktar skunk.



Hade en 4 liters dunk med Feltemas avfettning i skuffen på 945, och oturligtvis har detta nu länkt ut i hela skuffen och det bokstavlingen stinker avfettning i hela bilen, någon som har tips hur man kan neutralisera denna doften, och då menar jag inte att slänga in en wunderbaum eller mer seriöst med hjälp av kemikalier eller dylikt.


ut ut ut med inredningen! Plasten och matta + det klädda golvet :)



Sedan bara avfetta igen och igång med högtryckstvätten :D
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

mandg
Färsk användare
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 nov 2006, 13:45
Kontakt:

Re: Doften från av fettning

Inlägg av mandg »

volvolover88 skrev:
mandg skrev:Hej!



Har gjort en liten tabbe som lucktar skunk.



Hade en 4 liters dunk med Feltemas avfettning i skuffen på 945, och oturligtvis har detta nu länkt ut i hela skuffen och det bokstavlingen stinker avfettning i hela bilen, någon som har tips hur man kan neutralisera denna doften, och då menar jag inte att slänga in en wunderbaum eller mer seriöst med hjälp av kemikalier eller dylikt.


ut ut ut med inredningen! Plasten och matta + det klädda golvet :)



Sedan bara avfetta igen och igång med högtryckstvätten :D




ush! låter som mycket jobb....som jag vill undvika..hmmm funderar på om jag kan knycka en annan inredning bak av en polare iof....allt för att slippa doften.....

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Re: Doften från av fettning

Inlägg av Brallan »

mandg skrev:
volvolover88 skrev:
mandg skrev:Hej!



Har gjort en liten tabbe som lucktar skunk.



Hade en 4 liters dunk med Feltemas avfettning i skuffen på 945, och oturligtvis har detta nu länkt ut i hela skuffen och det bokstavlingen stinker avfettning i hela bilen, någon som har tips hur man kan neutralisera denna doften, och då menar jag inte att slänga in en wunderbaum eller mer seriöst med hjälp av kemikalier eller dylikt.


ut ut ut med inredningen! Plasten och matta + det klädda golvet :)



Sedan bara avfetta igen och igång med högtryckstvätten :D




ush! låter som mycket jobb....som jag vill undvika..hmmm funderar på om jag kan knycka en annan inredning bak av en polare iof....allt för att slippa doften.....


Jo det är ju så mycket mer jobb att slita ur o tvätta än o byta...Men du kanske inte tvättar dina egna kläder heller? Be då mamma/flickvän att tvätta åt dig. Sluta vara lat!
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Re: Doften från av fettning

Inlägg av krillebus »

Brallan skrev:
mandg skrev:
volvolover88 skrev:


ut ut ut med inredningen! Plasten och matta + det klädda golvet :)



Sedan bara avfetta igen och igång med högtryckstvätten :D




ush! låter som mycket jobb....som jag vill undvika..hmmm funderar på om jag kan knycka en annan inredning bak av en polare iof....allt för att slippa doften.....


Jo det är ju så mycket mer jobb att slita ur o tvätta än o byta...Men du kanske inte tvättar dina egna kläder heller? Be då mamma/flickvän att tvätta åt dig. Sluta vara lat!


he he...



Som sagt, ut och tvätta din latmask!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

mandg
Färsk användare
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 nov 2006, 13:45
Kontakt:

Inlägg av mandg »

att vara lat eller inte lat har inte med saken att göra om man inte har tid, tänkte mest om det fanns något annat sätt än att riva ner allt....



Frågar man får man inget veta, och frågar man och får VETTIGA SVAR så kan man kanske slippa en massa jobb och det vet jag att många här inne gärna hade gjort om det varit möjligt.

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Nja, få bort all avfettning utan att riva ur inredningen ser jag som en smärre omöjlighet! Du har ju trots allt spillt ur 4l avfettning, inte konstigt om fler än jag garvar :lol: :wink:

Skadeglädje är ju den enda sanna glädjen!

Skämt åsido, tonen är hård men hjärtlig. Skulle gärna tipsa om nått enkelt sätt men jag tror inte det finns!



Tid o tid, åker man gammal bil får man offra natt timmar ibland :?
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

häll ut 4 L spolarvätska med talldoft, skulle jag gjort!

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Hur akut är det att få väck lukten?

Är det inte så bråttom så hade jag personligen avaktat då det mesta i avfettning lär var ganska lättflyktiga saker.

Vet man själv när man slabbat inomhus; (gjort rent motordelar i diskhon o.s.v.. :lol:) det stinker bara ett tag!



Ställ förslagsvis bilen varmt och välventilerat ett par dagar samt öppna baklucka och dörrar.

Om inte annat så har nog lukten minskat rejält efter detta. Kanske såpass att en tvätt av inredningen kan vänta tills tid finnes.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

_chevrolet_ skrev:häll ut 4 L spolarvätska med talldoft, skulle jag gjort!
8) :lol: :lol: :lol: :lol:



Håller förövrigt med 245 GLT..men..du skall iaf tvätta ur bagaget för elelr senare..du kan få en klibbig yta annars på tyg/plast av viss avfettning..för att inte tala om hur klibbiga saker i lacknafta blir! :o



är faktiskt inte så jobbigt/tidskrävande..och har du inte högtryck så går ju givetvis vanlig slang lika bra :)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Ett annat tips är väl kanske o lämna in bilen? Se om någon rekond-firma kan kolla på´t. "Jag har inte tid" går oftast inte hand i hand med att få något gjort. Ska du nu ha en ren bil invändigt måste man nog lägga ner nån timma eller 2. Lycka till
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Moon_Walk »

frågan är om ätticksyra/sprit klarar av å neutralisera lukten ..



de klarar ju massor av annat tex tobaklukt osv principen då är iaf att ställa en skål med ättiksprit eller syra i bilen med något öppna rutor över natten så brukar de mesta försvinna

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

_chevrolet_ skrev:häll ut 4 L spolarvätska med talldoft, skulle jag gjort!


En arbetskollega snackade idag om att han hade fått vattenläckage in

i skuffen på sin S**B 9-3 (den äldre) och det hade börjat mögla i mattorna

och lukten inte gick att få bort. Sen hade han lyckats få en dunk med

spolarvätska att smälla av i skuffen på sommaren så det hade runnit ut

ett par liter sånt.. det tog dock död på mögel-lukten ;) Så han var nöjd 8) :lol:



Så spolarvätska funkar för ofräscha mattor.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Skriv svar