finsk-skyltad amazon vet ägaren nu. jakten igång =)

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

finsk-skyltad amazon vet ägaren nu. jakten igång =)

Inlägg av Hesselgren »

som topic.



har sett en att d står en amazon i solnatrakten i stockholm, med gamla Finska regskyltar AGU 47.



vill gärna ha tag i ägaren för jag vill köpa den, hur ska jag göra?



går inte via vägverkets sms tjäns iaf. kan ha fallit ur registrat. :?



mailat vägverket & länstyrenlsen och väntar på svar, annars får jag väl ringa till den finska "vägverket"



:Inlägg editerat 22feb07:



MVH Micke

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Du kan väl höra dig för i trakten där. Verkar som den står i nåt villaområde, eller ute på landsbygden, annars hade det väl inte vart så mycket kvar av den i Solna :) Nån borde ju veta tycker man.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

AGU 47?? Låter inte som ett gammalt reg nr av det slaget som fanns före 1972.

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

JE Jr skrev:AGU 47?? Låter inte som ett gammalt reg nr av det slaget som fanns före 1972.


Precis,, brukar ju vara en bokstav med också..



Men hör på Amazonklubben eller någon annan klubb där det förmodligen förekommer mera sådanna disutioner..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Ring/maila till vägverket borde vara det bästa!
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

evozz: den står på en motorvägsavfart mot st:eriksplan. :wink: är en liten breddning där massa bilar parkerar, (stod ett par 740 som verkade övergivna där med, men d är ju mindre intressant tycker jag) så d är ju inget ställe folk går förbi om man inte tänker traska upp på essingeleden i fel riktning. verkar inte vara mycke plockat på den som d är nu, något lyse är väl sabbat å så har någon stulit sätena.



så d blir lite omständiigt å knacka dörr, men jag har satt en lapp i vindrutan, hoppas ägaren läser den.. :roll:



JE_Jr å Turbo_Erik: nej precis, kom på det efter jag lagt ut tråden, det är förmodligen utlänska skyltar, svarta med vit text, hur fan får man reda på ägare då :!: :?: :|



schnaus: väntar på mailsvar från vv.



MVH Micke

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

BILD!

Bild

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Jag skulle säga att det där är en finsk skylt från 1960-1971!
Bild

Användarvisningsbild
ölmstorparn
Färsk användare
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 jan 2005, 20:00
Ort: Hälleforsnäs / Sörmland
Kontakt:

Inlägg av ölmstorparn »

De en Finsk skylt !!
Bild

<b>740 GL/E - 89 // Dåren Från bushen....!!</b>

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Ja där står det mycket övergivna bilar.. Åker förbi där varje gång jag ska till farsan.. Står som sagt några 740 och Amazonen du är intreserad av och massor av andra olyckliga bilar.. Jag kan tänka mig att det är Stockholms kommun som ställt dom där.. För vid spårområdet så har dom en uppställningsplats för bortbogserade bilar från innerstan har jag fått för mig.. Så några kanske har hammnat på denna plats istället..



Var du in i bilen? Men tanke på att dörren var öppen??
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Turbo_Erik skrev:Ja där står det mycket övergivna bilar.. Åker förbi där varje gång jag ska till farsan.. Står som sagt några 740 och Amazonen du är intreserad av och massor av andra olyckliga bilar.. Jag kan tänka mig att det är Stockholms kommun som ställt dom där.. För vid spårområdet så har dom en uppställningsplats för bortbogserade bilar från innerstan har jag fått för mig.. Så några kanske har hammnat på denna plats istället..



Var du in i bilen? Men tanke på att dörren var öppen??


jag kolla in i bilen ja, sätena är stulna resten verkar ok.



tack nu vet jag att d är en gammal finsk skylt. undra vafan den bilen gör i stockholm! :o



aja, jag får se om jag får fatt på någon senaste ägare (verkar svårt) eller om den går till skrot.. :( vore synd för det verkar vara en potent busbil.. :twisted:

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Hesselgren skrev:
Turbo_Erik skrev:Ja där står det mycket övergivna bilar.. Åker förbi där varje gång jag ska till farsan.. Står som sagt några 740 och Amazonen du är intreserad av och massor av andra olyckliga bilar.. Jag kan tänka mig att det är Stockholms kommun som ställt dom där.. För vid spårområdet så har dom en uppställningsplats för bortbogserade bilar från innerstan har jag fått för mig.. Så några kanske har hammnat på denna plats istället..



Var du in i bilen? Men tanke på att dörren var öppen??


jag kolla in i bilen ja, sätena är stulna resten verkar ok.



tack nu vet jag att d är en gammal finsk skylt. undra vafan den bilen gör i stockholm! :o



aja, jag får se om jag får fatt på någon senaste ägare (verkar svårt) eller om den går till skrot.. :( vore synd för det verkar vara en potent busbil.. :twisted:


Kan ju vart en finne som tagit bilen på semester och åkt dit för fyllekörning..

En gåta..

Men blir det inte dyrt att regga in bilen om den är finsk?
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Hesselgren skrev:
tack nu vet jag att d är en gammal finsk skylt. undra vafan den bilen gör i stockholm! :o
Ja, det kan man sannerligen undra eftersom de där skyltarna som sagt ersattes 1972!
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

schnauz skrev:
Hesselgren skrev:
tack nu vet jag att d är en gammal finsk skylt. undra vafan den bilen gör i stockholm! :o
Ja, det kan man sannerligen undra eftersom de där skyltarna som sagt ersattes 1972!


ja verkligen! har den stått sen 71 :o :?: isåfall hur är det med miltalet :?:



en annan teori är att någon kommit på i samband med biltullarna i stockholm "aha, vi drar igång den där amajäsen som står på landet med finska skyltar så slipper vi biltullarna", "bra idee!", sen kom polisen å sa till dom att dom där skyltarna inte använts på över 30 år ajja bajja! så vart den dumpad.. långsökt teori men.. :wink:

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

här har du en länk till en sida där di söka i det finska registret...

men dom jävlarna vill ha 3.40 € för det. :evil:

men risken är ju stor att det är så länge sen bilen varit i bruk att den inte finns med i nått register :S

http://tietopalvelu.ake.fi/fi/ajoneuvor ... selyt.html

cheva
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 03 feb 2005, 20:48

Inlägg av cheva »

Gå in på amazonklubben: www.amazonklubben.se jag kan nästa garantera att nån där inne vet nåt om den... vet att det är en del som åker omkring här i sthlms län på dagarna och spanar in amazoner och ringer på dom:D



gör ett försök!
Volvo 744TIC -86 + en tic 85. Amazon -65,



Säljes: 4 dörrar utan dörrsidor men med centrallås samt elhissar till 740 gröna. Samt baklucka FRÄCHA.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

kukka: förstår inte finska så d är svårt, men försöker trockla mig igenom dessa sidor.. :roll: ska kolla med polisen nästan, vägverket har inte svarat ännu..



annars får jag kolla med min finska granne om han förstår.. :P



cheva: tack har redan en tråd på ämnet uppe där. får se om d ger något. ( är reggad där sen tidigare då jag haft 2st amazonen redan. :P )



MVH Micke

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

kan tillägga att allt går att få reda på om man verkligen vill, allt man behöver är ramnummret och så får man faxa d till nått register någonstans så tar dom reda på allt. men kommer inte ihåg var d var.. :(

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

hittade på svenska

men är inte säker på att det funkar med en svensk anslutning. men man kan ju alltid testa

http://www.ake.fi/AKE_SE/Informationtja ... istret.htm

men har bilen inte varit i bruk efter 1990 så finns den nog tyvär int med i registret

jeja2000
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 okt 2004, 09:34
Kör: 945 lttt
Ort: Lyrestad
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

finnarna borde väl ha något liknande vi har i sverige? I sverige är det länsstyrelsen man får ringa och kolla med i de äldre bilregistren, vet dock inte om det kostar något...



Annars kanske du känner någon finländare som är villig att hjälpa dig med språket, dock talar flertalet i finland svenska också...
_______________________

Volvo 945 ltt -96

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

i finland är de just ake som sköter om fordonsregistret... därifrån länkarna också är tagna...

för övrigt så är ake en statligt ägd instans så det är deras skyldighet att kunna bekäna på svenska... (annars bryder dom mot finlands grundlag), så i princip borde du kunna ringa själv :lol:

jeja2000
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 okt 2004, 09:34
Kör: 945 lttt
Ort: Lyrestad
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Det var precis det jag menade att han borde kunna göra eftersom finland har väl svenska som andra språk va?
_______________________

Volvo 945 ltt -96

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

kukka: tack för hjälpen med länkarna



nu börjar jag komma nån vart. :D



http://www.ake.fi/AKE_SE/Informationtja ... enttjänst/





MVH Micke

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

ändrade topic å editerade första inlägget efter ny info.

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Vad är det för svammel om att skylten skulle vara från 1971? Var har ni fått det ifrån?



Jag har sett flera finska skyltar, där numret är mellan 1-9, då det bara är en siffra, och 10-99, då det bara är två, osv. Har även sett skyltar med bara två bokstäver.



Och alla finskreggade riktigt gamla bilar har haft svarta skyltar. Alltså, de som rullat i trafik. Typ gamla jänkare och så. Min personliga teori är att skyltarna byts ut när bilen veteranbilsklassas/veteranbilsregistreras.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Skriv svar