Turbogrenrör till 16v

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Turbogrenrör till 16v

Inlägg av Nyberg »

Tjennare!



Har gått o blivit måttligt sugen på att turbokonvertera min bil, 740 glt 16v 88b.



Har inte tänkt lägga ner en massa pengar utan det ska bli mer som ett bonnabygge :P Prislapp kanske 5 tusen med allt...



De är så här att jag låg och funderade på hur man skulle fixa grenröret.

Det bästa stället att placera turbon på måste vara vid expansionskärlet till kylarn, bäst med plats där...



Nu till frågan, är det en helt kanondum idé att ta ett orginalgrenrör, kapa skiten precis där piporna går in i toppen, alltså så att man får själva metallprylen som skruvas fast i toppen i ena handen och rören i andra handen, ta med båda delarna till skolan och svetsa ihop dom fast tvärtom så att säga. så att där rören går ihop till två rör pekar uppåt istället, (blir nog typ vid expansionskärlet), sedan svetsa fast själva plattan (som turbon ska skruvas fast i) på rören där downpipen egentligen skulle suttit. Fattar ni? de e fan skitsvårt att förklara när man inte har fackord på vad sakerna heter.



Tror ni detta skulle kunna funka?



Hur mycket tror ni att man kan ladda utan att det spikar sönder med etanol, orginal spridare och lite uppställt bränsletryck?



Föresten, eftersom att jag aldrig har haft en turbo så vet jag inte så mycket om dom heller.



Så här kommer lite frågor om själa turbon...



Måste man ha en separat oljepump till turbon eller pumpar den runt oljan a sej självt? eller finns det utag ur motorn med tryck i?



Anslutningen på turbon som avgaserna går in i, finns det någon standard på hur dom är utformade? eftersom att jag tänkte fixa det här med grenröret ganska snart och jag inte har bestämt vad jag ska ha för turbo så kan det vara bra att veta hur det brukar se ut.



Det var väll allt jag hade att fråga just nu.



Väldigt tacksam för seriösa svar, inte typ köp en turbomotor, det är inte det jag är ute efter, jag tycker det är väldigt roligt att pilla me sånt här och nån gång måste man juh lära sej.



(Kanske ligger i fel kategori, isf kan väl någon moderator flytta den till lämplig)



HAre!!
Bild

B234T :)

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

tycker du gör så att du sätter dig å måttar lite å skissar på hur d kan bli, går säkert att vända grenröret som du säger, med lite adapterflänsar mm, använd pinne eller gas när du svetsar, Migen då kommer d nog spricka.



men tänk på att ha turbon så nära motorn du kan så den inte bryts av eller slår i någonstans när motorn rör sig.



ska finnas pluggade hål där oljekylningen ska vara egentligen,



man bör komplettera motorn med en extra oljekylare om du inte redan har en sån.



finns ett gäng standarder för avgasflänsar till olika turbomärken å storlekar.



du kan inte ladda på jättemycke innan du behöver kompsänka å byta stakar mm. men lite 16valve ltt kan d bli. bästa är å pröva ladda på lite försiktigt å känna på grejerna.

fel som endel gör är att ladda på som fan och visst d går..... en stund, sen väntar d där oundvikliga totalraset. :(



tror d finns andra här som kan svara på ungefär hur mycke (eller lite) du ör kunna ladda innan det börjar skita sig.



MVH Micke

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

bör nog egentligen ligga i advancerade motorarbeten

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

tja!



tror inte den kommer att slå i någon stans om den hamnar där den borde. Jag tänkte åka till skroten o köpa ett grenrör på fredag, först då kan jag få en komplett överblick av placeringen. Så mig funkar inte? attans tror att det är den enda svets vi har här i skolan. Men om jag laddar på ordentligt med ström så det smälter fint borde de juh bli samma sak som att svetsa med pinne.. annars får jag svetsa hos en kompis med gas eller pinne, tror dom har båda..



Vad rekomenderas för turbo? Kan nog köpa en turbo som suttit i en v70 tdi av en kompis, men den kanske är för klen? om inte annat så ser den klen ut :P



Det finns ingen som kan lägga upp lite bilder på olika turboanslutningar med lite mått och grejjer?



Hare
Bild

B234T :)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

utan kompsänkning bör du nog kanppast ladda mer än 3-4hekto.

en originalturbo från 940 räcker GOTT!

och kolla inte bara på storleken, mitt 18T som räcker till iaf 300hk är precis lika stort utanpå som originalturbon på 940, 13c.. :P



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Angry_Buddha
Uppkörning
Inlägg: 676
Blev medlem: 25 maj 2004, 23:42
Ort: Vara
Kontakt:

Inlägg av Angry_Buddha »

Nyberg skrev:
Vad rekomenderas för turbo? Kan nog köpa en turbo som suttit i en v70 tdi av en kompis

Hare


jag tror du kanske ska se efter en turbo från en bensinare.

bensin och diesel arbetar på helt olika temperaturer bensin runt 700°C och diesel runt 500°C.

jag vet att vi tog en diesel turbo och monterade på en bensin BMW det resulterade i att packningarna/lager i turbon smälte efter ett tag och den blev skrot.



jag lägger upp lite bilder på några grenrösbyggen som jag hittade på datorn. blandade från olika motorer



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild
Bild

Klicka på bilden för att komma till projektet

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

HallO!



Åkte iväg till volvoskroten för att köpa mej ett grenrör, men när jag kom fram och tittade lite på grenröret så slog det mej att det kunde bli jävligt att såga o svetsa det... Köpte inget grenrör och har istället bestämt mej för att göra en "svanhals".



Har skissat lite på det och tror att det kommer bli satans så bra ;P

Men vad ska man använda för tjocklek på godset i rören? Räcker 3 mm?



Men nu är frågan vad ska man tillverka för anslutning till turbon, kallas det fläns?



Vad jag har förstått så finns det några olika standarder som tillverkarna följer? de ska tydligen heta T osså en siffra, typ T3 och T4

Har inte råd att köpa någon turbo just nu så jag funderar lite på vilken "fläns" som är bäst, om man skulle göra en tex T3 fläns och sedan komma på att jag vill ha en T4 istället, finns det några adaptrar man kan köpa eller får man helt enkelt välja en T3 turbo då?



Är det någon som har lite mått eller ritningar på just dessa standardflänsar att dela med sig av så är jag rätt sugen.



Vad har turbosarna som sitter på v70 tdi och 740 för ansluting? (jag tänker inte använda nån sån turbo men jag kan mäta på dem)



Många frågor på samma gång, men snart bär det av in i byggandet, tidspress....



Hare bra! God kväll alla Volvisar!
Bild

B234T :)

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

*man lär sig mycke med tiden*
Volvo 945

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

problemet är att jag inte har pengar att köpa en turbo just nu, jag måste däremot börja med grenröret relativt snart efter som att det ska göras på skoltid under en kurs som heter verkstadsteknik och inte är speciellt lång.



tpc får de bli att kolla lite på då..
Bild

B234T :)

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

nu e de fan klart iallafall, eller för ett tag sen (typ 500 mil) men fick syn på denna tråd när ja kolla runt lite... Kan säga att det går att ladda minst en bar utan minsta spikning... har inte provat mer för kopplingen gillar inte riktigt den "lilla" knuff turbon skjuter till...



Men nu har jag en ny fråga... Finns det någon sinterlamell som passar bolt on och isåfall vilken?



Damn vad man lär sig mycket när man pillar med sånt här tänkte jag bara säga me.. illsköjj...



//Nyberg
Bild

B234T :)

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

så du har fått fart på grejorna?? finns det som projekttråd? om inte vill så kan du väll slänga upp lite bilder.. ritkigt nyfis...



ang. koppling så kolla med kg.. dom borde väll ha...
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

va gick d på med allt ungefär då?



hur vet du att d inte spikar?



slunga gärna upp en bild eller 2 på bygget i foto/film! :P



MVH Micke

Skriv svar