Är biltemas saker bra. kammremm?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
cj-740
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 18 nov 2005, 19:46
Kör: 744
Ort: Öland

Är biltemas saker bra. kammremm?

Inlägg av cj-740 »

hej. såg att biltema har billiga remmar och spännare till 740. volvo skulle ju ha runt 500 kr. biltema ska ju inte ha med änn nån 100 lapp. kan det vara nått att ha tro? någon som vet något om dom sakerna eller provat mvh Christian
Volvo 740 glt 16.v svart-88 39800 mil

Bild

Användarvisningsbild
nxl
Övningskörning
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 mar 2006, 00:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av nxl »

värdelöst, satsa på volvo
Bild

ALLTID AIK

Farbrornilsson
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 apr 2006, 09:36
Ort: Köping

Inlägg av Farbrornilsson »

nxl skrev:värdelöst, satsa på volvo


Kan du motivera svaret lite?



Har kört med Biltema remmar i alla mina 740/240isar utan några större problem.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

remmarna har funkat fint i de bilar jag provat
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

cj-740
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 18 nov 2005, 19:46
Kör: 744
Ort: Öland

Inlägg av cj-740 »

vet att en kompis sa att han köpt kammremm för ca 100 spänn. det lät billigt tyckte jag. men det stämmer ju på biltema. men varför så billig när volvo tar ca 500. är det skillnad på kvalite kanske eller?
Volvo 740 glt 16.v svart-88 39800 mil

Bild

mogge.n
Övningskörning
Inlägg: 120
Blev medlem: 04 sep 2005, 09:40
Ort: Lycksele

Inlägg av mogge.n »

remmen håller nog men köp INTE spännrullen...

Hade både rem och rulle från biltema... slutade med att bilen dog... vid närmare undersökning så hade ALLA kulorna i lagren på spännrullen hoppat ut!



Volvo remmen är inte så mycket dyrare, så jag tycker att en så viktig del som kamrem o rulle kan man kosta på volvos egna.

köp hellre biltemas bromsskivor, luftfilter osv.
Volvo 744 GL -88, 42.000 mil.

danny16vt
Uppkörning
Inlägg: 532
Blev medlem: 05 okt 2005, 22:25
Kör: evo6 o volvo 740
Ort: Hjo
Kontakt:

Inlägg av danny16vt »

mogge.n skrev:remmen håller nog men köp INTE spännrullen...

Hade både rem och rulle från biltema... slutade med att bilen dog... vid närmare undersökning så hade ALLA kulorna i lagren på spännrullen hoppat ut!



Volvo remmen är inte så mycket dyrare, så jag tycker att en så viktig del som kamrem o rulle kan man kosta på volvos egna.

köp hellre biltemas bromsskivor, luftfilter osv.


så du menar att bromsarna är inte lika viktigt?? :wink: hehe (bara skojja)

men bromsskivorna är bra köpte det till min förra bil funkade fint
"dont drink and drive!"

Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Chrillee »

cj-740 skrev:vet att en kompis sa att han köpt kammremm för ca 100 spänn. det lät billigt tyckte jag. men det stämmer ju på biltema. men varför så billig när volvo tar ca 500. är det skillnad på kvalite kanske eller?


Volvo tar inte 500:- för en kamrem, utan 150:-. Men spännrullen kostar däremot 485,50:- :)



Känns rätt bra att ha såna grejer Volvo original, köpte till min TIC, kanske lite mer påfrestning än på en GLT.

mogge.n
Övningskörning
Inlägg: 120
Blev medlem: 04 sep 2005, 09:40
Ort: Lycksele

Inlägg av mogge.n »

danny16vt skrev:
så du menar att bromsarna är inte lika viktigt?? :wink: hehe (bara skojja)

men bromsskivorna är bra köpte det till min förra bil funkade fint


Vem behöver nånsin bromsa med en GL? :lol:
Volvo 744 GL -88, 42.000 mil.

Användarvisningsbild
Shift
Uppkörning
Inlägg: 423
Blev medlem: 26 dec 2006, 17:06
Ort: Borlänge

Inlägg av Shift »

mogge.n skrev:


Vem behöver nånsin bromsa med en GL? :lol:


Touché! Hahahaha
Det som inte går att laga går att skruva sönder

Bild

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

köp volvorem, kostar inte mycket.



rullen däremot har jag aldrig bytt.
kör 945T aut och 945T man, 1998

cj-740
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 18 nov 2005, 19:46
Kör: 744
Ort: Öland

Inlägg av cj-740 »

Chrillee skrev:
cj-740 skrev:vet att en kompis sa att han köpt kammremm för ca 100 spänn. det lät billigt tyckte jag. men det stämmer ju på biltema. men varför så billig när volvo tar ca 500. är det skillnad på kvalite kanske eller?


Volvo tar inte 500:- för en kamrem, utan 150:-. Men spännrullen kostar däremot 485,50:- :)



Känns rätt bra att ha såna grejer Volvo original, köpte till min TIC, kanske lite mer påfrestning än på en GLT.


det är till en 16v. mekonomen tar 432 kr i alla fall. volvo var lite dyrare vet jag när jag var där och kollade
Volvo 740 glt 16.v svart-88 39800 mil

Bild

feffe
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 aug 2004, 03:04
Ort: Kalmar

Inlägg av feffe »

Vill inte smutskasta biltema... men en sån viktig grej som kamrem (med tillbehör) hade jag nog köpt volvo original. Lätt värt!



Ska föresten köpa nya bromsskivor och klossar till min. Någon som kan säga något om deras?
Bild

cj-740
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 18 nov 2005, 19:46
Kör: 744
Ort: Öland

Inlägg av cj-740 »

jag ska köpa remmen på volvo har jag bestämt för en månad sedan då jag beställde den. men varför skiljer det så i pris. eller det kanske är liknande pris på biltema till glt 16v. såg bara remmar för runt 100-200 kr på biltema. min kostar i alla fall mellan 450-500 på volvo
Volvo 740 glt 16.v svart-88 39800 mil

Bild

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

jag skulle inte våga köpa några "viktiga" delar från biltema eller överhuvudtaget nåt annat NO-name Made in hejsan svejsan...

lampor kablar, verktyg, batterier kemigrejer å bilstereo kan man snåla på...

men inte sånt som kamremmen till en motor som är så ökänd för att råka ut för ventilsallad...

vad är det för fel på folk, varför är ni så snåla... vill ni inte ha jobben kvar i sverige, nä köp då sånt som säljs på biltema då..

jag försöker iallafall i möjligaste mån tänka på var grejerna jag köper är tillverkade, man vill ju inte gynna sin fiende.

förresten så har väl alla fått den av regnfält&Co utlovade 1000-lappen så sätt igång å handla Original.

kan tillägga att biltemas bromsskivor inte håller för hård körning... satt sån skit på en annan bil ja hadde gubben innan hade köpt 4 nya skivor på biltema å va görnöjd (stod förresten biltema på allt annat i bilen) men så fort jag gasade upp den i 180 å bromsade ner snabbt så hade jag totalt förstörda framskivor...

glödstiften hade han också bytt, men lik förbannat small den inte igång på alla cyllar direkt, gick väl på 3-5 de första sekunderna..

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Låter vettigast att köpa såna prylar på volvo om man har en 16v-motor.



Skillnad om du har vanlig 8v som inte pajar om remf*n går av. 8)
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Sir Jon
Uppkörning
Inlägg: 437
Blev medlem: 01 jun 2005, 21:41
Kör: 854
Ort: GÖTEBORG

Inlägg av Sir Jon »

_chevrolet_ skrev:biltema eller överhuvudtaget nåt annat NO-name Made in hejsan svejsan...


Så du tror att alla dina Volvoreservdelar är ´made in torslanda´? Inte en tanke på att att ´hejsan svejsan´ byter namn till´volvo´ på båtfärden då?
Bild

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

Köp en kammremm på Biltema du! Om du är osäker över kvalitén är du ju bara kolla med jämna mellanrum hur remmen ser ut! Men jag tror inte det ska vara några större problem!

Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675
Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås

Inlägg av Anders J »

tycker ävendu ska köpa nua spännrullar och brytrullar när du är igång!
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Sir Jon skrev:
_chevrolet_ skrev:biltema eller överhuvudtaget nåt annat NO-name Made in hejsan svejsan...


Så du tror att alla dina Volvoreservdelar är ´made in torslanda´? Inte en tanke på att att ´hejsan svejsan´ byter namn till´volvo´ på båtfärden då?


jaja, det är ju så att volvo inte tillverkar så mycket själva, det mesta köper de ju in från olika underleverantörer, tillexempel Bosch.

biltema tillverkar inte heller saker själva, dom lejer liksom volvo ut tillverkningen på underleverantörer, men Biltemas underleverantörer är då inte av samma kaliber som volvos, det kan jag lova dig, de ligger i asien och heter långa namn, definitivt inte bosch.

så det är visst skillnad på delar och delar! och återigen, åk till kina och börja jobba där och tillverka din kamrem själv för 5kr i timmen och kom sedan tillbaka och köp den.. tror inte det va...

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Med tanke på att man inte byter kamrem varje dag så köp volvo eller mekonomen eller nåt annat som kan verka vettigt.

Har dock bara goda erfarenheter av biltema prylar men det blir jobbigt att fixa till om det blir fel. :wink:

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

_chevrolet_ skrev:
Sir Jon skrev:
_chevrolet_ skrev:biltema eller överhuvudtaget nåt annat NO-name Made in hejsan svejsan...


Så du tror att alla dina Volvoreservdelar är ´made in torslanda´? Inte en tanke på att att ´hejsan svejsan´ byter namn till´volvo´ på båtfärden då?


jaja, det är ju så att volvo inte tillverkar så mycket själva, det mesta köper de ju in från olika underleverantörer, tillexempel Bosch.

biltema tillverkar inte heller saker själva, dom lejer liksom volvo ut tillverkningen på underleverantörer, men Biltemas underleverantörer är då inte av samma kaliber som volvos, det kan jag lova dig, de ligger i asien och heter långa namn, definitivt inte bosch.

så det är visst skillnad på delar och delar! och återigen, åk till kina och börja jobba där och tillverka din kamrem själv för 5kr i timmen och kom sedan tillbaka och köp den.. tror inte det va...


På rom bara.... HA HA HA :lol:



Håller med, köper viktigare prylar på Volvo, kramis djur och spolarvätska kan man däremot handla på Feltema!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

tjackade en GLE en gång å den remmen gick av. stod biltema på den å den såg frsäch ut, förutom att den gått av dåe.. :O



tur att det inte va en 16ventilare
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Chrillee skrev:
cj-740 skrev:vet att en kompis sa att han köpt kammremm för ca 100 spänn. det lät billigt tyckte jag. men det stämmer ju på biltema. men varför så billig när volvo tar ca 500. är det skillnad på kvalite kanske eller?


Volvo tar inte 500:- för en kamrem, utan 150:-. Men spännrullen kostar däremot 485,50:- :)



Känns rätt bra att ha såna grejer Volvo original, köpte till min TIC, kanske lite mer påfrestning än på en GLT.


köpte kamrem å spännrulle på OK när min gick av. remmen gick på nånting med 120-150kr å spännrullen fick jag pröjsa 230kr för då. "volvo orginal" 8)



MVH Micke

Användarvisningsbild
Volvo T
Övningskörning
Inlägg: 163
Blev medlem: 02 jan 2006, 21:10
Ort: Österlen
Kontakt:

Inlägg av Volvo T »

Till en slit o släng bil hade jag köpt kamremmen på BILTEMA!



MEN i de största fallen så har BILTEMA MYCKET BRA grejer..asså de som som tror att de är olika underleverantörer tror NOG fel..



Biltema har många affärer runt om i landet men de har ett stort centrallager som alla andra säljare har och därfär kan de hålla priserna nere genom att köpa mängder av allt och sedan dela ut till sina affärer!!



Jag kan nästan slå vad om att: Om ni handlar 100 st lampor så kan ni få de till ett bättre pris än om ni skulle köpa 10st lampor!!



Jag själv köper saker från Biltema och är nöjd !!



MVH Åkerman

Skriv svar